Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft eller Luft/vatten  (läst 7643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luft/luft eller Luft/vatten
« skrivet: 14 november 2007, 19:57:47 »
Jag vill skaffa värmepump, men har fastnat på om jag bör satsa på luft/luft eller luft/vatten.

Jag har vattensystem, men jag har också hyffsat öppen planlösning så luft/luft fungerar ur den aspekten.

Luft/luft har bättre COP och lägre inköpspris, det är mest det som får mig att fundera. Ger luft/luft en lägre driftskostnad?

Vad jag förstår blir luft/vatten riktigt ineffektiva om man skall värma så varmt så att man kan värma varmvattnet, så det fördelen känns också inte så avgörande.

Hur tänker ni andra?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 14 november 2007, 21:29:11 »
komforten med L/V är enormt mycket bättre än med L/L.
ingen fläkt som låter, inga filter att rengöra,jämn och fin värme, hindrar kännbara kallras med varma radiatorer under fönster mm.mm
så, är det inte investeringskostnaden som styr, så köp L/V.
ps: L/L fungerar som AC på sommaren !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 14 november 2007, 21:33:11 »
Det börjar poppa upp modeller nu som både värmer vatten och har fläktdel, kanske kan vara något om nu kvalité/pris är det rätta ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 15 november 2007, 07:07:31 »
Vad jag förstår blir luft/vatten riktigt ineffektiva om man skall värma så varmt så att man kan värma varmvattnet, så det fördelen känns också inte så avgörande.

Om du skaffar en luft/vatten med växelventil så värmer den radiatorvattnet till den temp som behövs för att hålla huset varmt, vilket oftast är betydligt lägre temp än varmvattnet. Totala uppvärmningskostnaden för värme och varmvatten brukar då bli lägre med luft/vatten än med luft/luft.

Men en annan viktig skillnad är investeringen, en bra luft/luft kostar max 20 kkr medan en vettig komplett luft/vatten med innerdel kostar minst 80-90 kkr.

« Senast ändrad: 15 november 2007, 07:09:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 15 november 2007, 07:45:15 »
bör tilläggas att det går att köra flytande kondensering utan växelventil....då slipper man ju oxå knäppnigar studs

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 15 november 2007, 11:43:19 »
Litet tillspetsat,

kan man kanske säga att det är en fråga om du vill köpa ett värmesystem för huset eller spara pengar!

Skämt Ã¥sido - man kan satsa pÃ¥ en värmepump, som värmer hela huset+varmvatten, fint och jämt, även när det är som kallast. Det kostar skjortan, och du mÃ¥ste vara storförbrukare (200m2 och sex barn) om du nÃ¥nsin skall fÃ¥ tillbaka pengarna.  (Eller möjligen teknikfreak och göra det själv)

Eller du kan köpa en liten L/L värmepump och få pengarna tillbaka på ett par år. Ger ojämn värmefördelning och inte mycket hjälp när det är ordentligt kallt ute. Så du måste köra ditt vanliga värmesystem i bakgrunden.

Tricket är ju naturligtvis att hitta något mittimellan, som är optimalt just för din situation. Tyvärr kan tillverkarna oxå räkna - så ju mer du kan spara, ju mer tar dom betalt för grejorna.

Sedan har man naturligtvis en framtid att ta hänsyn till - vad är prisutvecklingen på olja och el? Och det kommer ju naturligtvis nya och bättre värmepumpar varje månad. Iallafall nya.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 15 november 2007, 13:26:01 »
komforten med L/V är enormt mycket bättre än med L/L.
ingen fläkt som låter, inga filter att rengöra,jämn och fin värme, hindrar kännbara kallras med varma radiatorer under fönster mm.mm
så, är det inte investeringskostnaden som styr, så köp L/V.
ps: L/L fungerar som AC på sommaren !

mvh.ACE

Har för mig att en Airwell L/V går att koppla in för AC åxå.... Har ju en Airwell själv, så jag borde veta, men jag är ändå osäker på det. Då AC inte känns aktuellt just nu, så har det inte blivit av att jag kollat upp ordentligt.

mvh humlan.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 15 november 2007, 14:14:03 »
Vilken typ av vattensystem har du?
Högtemp radiatorer? Golvvärme?
Idag finns bra lösningar för L/V-pumpen att effektivt ta hand om varmvattnet.
Berätta lite mer om din nuvarande uppvärmning och varmvattenbehov så ska du se att får många bra tips här på forumet!
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 15 november 2007, 16:58:02 »
Hummlan !
jo visst är det så,inte bara på airwell iof.
kompletterar du systemet med fläktkonvektor/er så är det rimmligt att köra kyla sommartid,förutsätter dock att du har hela rörsystemet kondensisolerat (även i bjälklag ) om du ska kunna köra så låga temperaturer så att det ger nån effekt ! annars är det inte mycket lönt med kylan. så att säga ! mest en bieffekt av avfrostningen som används som försäljningsargument !

har du 25 ºC/85 %RF i luften så kan du köra min ca 22 ºC på vattnet ,sen kondenserar det !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/luft eller Luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 15 november 2007, 18:43:13 »
Vilken typ av vattensystem har du?
Högtemp radiatorer? Golvvärme?
Idag finns bra lösningar för L/V-pumpen att effektivt ta hand om varmvattnet.
Berätta lite mer om din nuvarande uppvärmning och varmvattenbehov så ska du se att får många bra tips här på forumet!

Jag har element under varje fönster från 70-talet, vet inte riktigt vad det är för typ, men när jag mäter tempen på ett när det är skruvat på max är det 53grader, brukar nog ligga aningen svalare, säg 45grader. Varmvattenbehovet är relativt stort, 2 vuxna, 3 barn (som använder mer för varje år i många år till), oljebehovet som jag vill bli av med helt är ca 2.5m3 (jag kan tänka mig att köra pannan på elpatronen som spets, och för att värma stängda rum dit luftflödet från en L/L inte når, om det blir en L/L).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!