Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nordiska modeller?  (läst 7530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nordiska modeller?
« skrivet: 04 oktober 2007, 00:38:13 »
Jag börjar tröttna lite på de olika tillverkarnas nordiska modeller och tänkte ge en liten förklaring.

1. Om man ser att en AC/Värmepump inte fungerar bra vid kall väderlek och gör vissa förändringar, varför inte införa dessa förändringar på alla pumpar oavsett vilket land de säljs i, det förhåller sig ju faktiskt så att rätt många länder i världen har platser där det bor folk som får stå ut med kallt klimat under vintern, även länder dit vi reser på solsemester mitt i vintern.

2. Rätt många leverantörer hävdar att deras nordiska modell är så mycket bättre än de paralellimporterade maskinerna, jag tycker/tror att detta forum är moget för att ge de svenska generalagenterna en möjliget att bevisa detta genom bildbevis och testresultat i forumet.
(Som alla säkert förstår kommer jag även att tillåta "paralellimportörer" att ge svar på tal om de så önskar)

Så ,en öppen fråga, skall jag tillåta generalagenter för "nordiska modeller" att med bevis/fakta presentera de skillnader som de fått igenom på "sina" maskiner?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nordiska modeller?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2007, 06:55:18 »
Det jag vet säkert på sanyo som jag säljer mycket av är fler hål i tråget, -20spärr huruvida avfrostningen är annorlunda vet jag inte men bara dom två med extra hål itråget & spärren tycker iaf jag är en klar fördel.......alla N pumpar från sanyo klarar sig utan värmekabel överallt, hela året.....sen vet jag tex att 124 första gången den var här fick vända i dörren för den inte passade ahlsells önskemål.......

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nordiska modeller?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2007, 07:06:39 »
Jag menar du har helt rätt Rickard, det borde finnas info så att alla
kan sätta sig in i skilnaderna mellan maskinerna.

Jag kan säga med 110% säkerhet att det är skillnad på Mitsubishi Electric's
utedelar med 'efternamn' VA kontra VAH. VA har INGEN värmestav
i tråget, tråget har heller ingen lutning och saknar hålen som är extra på VAH.
Tråget går inte att beställa som reservdel. VA saknar avfrostningstekniken som
VAH har, VAH kräver 4 parametrar uppfyllda innan avfrostning öht går igång.


BjörnK


Edit: Lite utförligare info...
« Senast ändrad: 04 oktober 2007, 08:47:50 av BjörnK »

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Nordiska modeller?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2007, 07:08:39 »
Rickard,

- Ja till din fråga om att ta del av förändringar som gäller "Norden-anpassade" modeller.
Kan bli rätt intressant...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nordiska modeller?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2007, 07:32:57 »
Jag misstänker att det i flera fall införs förändringar/skillnader på nordiska modeller som bara kommer till för att man skall kunna hävda en skillnad - att använda som skrämselpropaganda mot osäkra konsumenter, det fördyrar produkterna och ger en osäker besparing.

Ta t.ex det här med fler hål i bottentråget, jag kan för mitt liv inte förstå på vilket sätt det skulle vara bättre att ta upp hål i bottentråget som gör att fläkten tjuvar luft från andra håll än genom förångaren?

Kanske rinner vattnet ut på ett bättre sätt, men frågan är om det blir mer energisnålt än en enkel värmekabel?

Vad jag menade med denna tråd vara alltså att man skulle öppna för sakliga inlägg där någon form av bevis lägs fram för att den "annorlunda" lösningen också är en bättre lösning än orginallösningen.

En annan sak jag funderar över är hur en tillverkare alls kan göra en speciell nordenmodell som "fungerar bättre" utan att införa samma förändringar i hela sin produktion, en tillverkare som medvetet pumpar ut dåligt fungerande värmepumpar på en stor del av marknaden kan ju inte vara helt rationell, i alla fall är de inte det i mina ögon.

Den typen av handlande ser jag som mycket märklig och tyder på en sned ledning av företagen ifråga, det kan aldrig vara långsiktigt hållbart att fortsätta sälja en undermålig produkt om man vet hur man bygger en bra produkt (för samma pris).

Det kostar väl ändå inte mer att göra fler hål i bottentråget?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad screen

  • Vill gärna men vet inte riktigt än...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MÃ¥lilla
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Saknar du ömhet & värme?...slÃ¥ dig med radiatorn!
SV: Nordiska modeller?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2007, 07:35:27 »
Ja Tack!

Vad är det man betalar 2-4 tusen extra för igentligen?

Är det programvara, värmeslinga/stav/hetgas, extra hål och +8->+10 funktion?
Eller finns det mer som skiljer, och är det värt det?

Mvh Björn//
Bor i tvåplans reviterat timmerhus utan källare från 1865 på 160kvm med hustru och två barn. Vilka numera flyttat.
Huset är idag (var?) direktel-uppvärmt och hade en förbrukning på ca:19.200kWh. Nu med en Toshiba RAS10 ND på undervåningen och ett år senare (071206 -> 081206) så har förbrukningen sjunkit till 15.700kWh. Sätter snart in min andra pump en Mitsubishi Elektric FD25 VAHB på ovanvåningen i trapphuset mitt i huset. Hoppas på att vinna en del då jag inte skall behöva använda elraddarna på ovanvåningen mer hoppas jag. Ny rapport om ca ett år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nordiska modeller?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2007, 07:36:57 »
Jag kan säga med 110% säkerhet att det är skillnad på Mitsubishi Electric's
utedelar med 'efternamn' VA kontra VAH. VA har INGEN värmestav
i tråget och heller inte samma avfrostningsteknik som VAH har.


BjörnK

Och hur ser denna värmestav ut?

På vilket sätt fungerar den annorlunda/bättre än en värmekabel som levereras till de flesta paralellimporterade pumparna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nordiska modeller?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2007, 07:38:11 »
Borde det inte vara billigare att ha en hetgasslinga (som IVT har) istället för värmestav eller värmekabel, värmepumpen producerar ju trots allt energi till en lägre kostnad än diretverkande el?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nordiska modeller?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2007, 08:57:36 »
LÃ¥ter som en mycket bra ide!

Frågar man en generalagent för bilar så får man ju åtminstone något vettigt svar, starkare generator, större värmepaket mm.

Det känns ju som riktiga ändringar, inte borrat 4 extra hål i tråget...

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nordiska modeller?
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2007, 09:06:10 »
Skillnaden Rickard är troligtvis hela avfrostningsfunktionen.

VAH har elektronik som behovsstyr avfrostningen, VA saknar
detta och måsten då ha en termostatstyrd värmekabel som
ligger på kontinuerligt så länge det är kallare än 2 ºC
Det säger sig självt att det är sämre ekonomi i just detta fall.

VAH's värmestav är 130W och ligger på under 'dropptiden'
efter avfrostningens slut, som i ME's fall MAX kan vara 8min.

Vi vet alla att vp med 'slavisk' avfrostning tar betydligt längre
tid på sig att avfrosta eller hur??!!

Sen det med hetgas - en helt annan fråga, det borde vara det
absolut bästa och energisnålaste, men tyvärr är det inte många
tillverkare som använder sig av den teknologien....

BjörnK

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nordiska modeller?
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2007, 09:21:04 »
Skillnaden Rickard är troligtvis hela avfrostningsfunktionen.

VAH har elektronik som behovsstyr avfrostningen, VA saknar
detta och måsten då ha en termostatstyrd värmekabel som
ligger på kontinuerligt så länge det är kallare än 2 ºC
Det säger sig självt att det är sämre ekonomi i just detta fall.

VAH's värmestav är 130W och ligger på under 'dropptiden'
efter avfrostningens slut, som i ME's fall MAX kan vara 8min.

Vi vet alla att vp med 'slavisk' avfrostning tar betydligt längre
tid på sig att avfrosta eller hur??!!

Sen det med hetgas - en helt annan fråga, det borde vara det
absolut bästa och energisnålaste, men tyvärr är det inte många
tillverkare som använder sig av den teknologien....

BjörnK

För att man skall få någon trovärdighet i denna typ av inlägg bör funktionen beskrivas i detalj så att eventuella konkurrenter har möjlighet att kolla upp så att påståendena stämmer.

Jag vänder mig absolut inte emot att "generalagenter" och tillverkare tar fram bättre maskiner men kräver för att dessa maskiner skall få hållas upp i forumet att man förklarar de exakta skillnaderna, att bara skriva "det där är ingen nordisk modell och den fungerar inte lika bra" kommer jag inte att godkänna om inte inläggsskrivaren förklarar skillnaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nordiska modeller?
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2007, 09:47:36 »
Skillnaden Rickard är troligtvis hela avfrostningsfunktionen.

VAH har elektronik som behovsstyr avfrostningen, VA saknar
detta och måsten då ha en termostatstyrd värmekabel som
ligger på kontinuerligt så länge det är kallare än 2 ºC
Det säger sig självt att det är sämre ekonomi i just detta fall.

VAH's värmestav är 130W och ligger på under 'dropptiden'
efter avfrostningens slut, som i ME's fall MAX kan vara 8min.

Vi vet alla att vp med 'slavisk' avfrostning tar betydligt längre
tid på sig att avfrosta eller hur??!!

Sen det med hetgas - en helt annan fråga, det borde vara det
absolut bästa och energisnålaste, men tyvärr är det inte många
tillverkare som använder sig av den teknologien....

BjörnK

Sen att avfrostningen kan bli förskjuten upp till 90minuter är också en stor skillnad.

//R

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nordiska modeller?
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2007, 10:09:48 »
Hej Rickard!

Mkt bra förslag att låta oss på forumet få ta del av den ofta omtalade skillnaden mellan de s.k "nordiska modellerna" ifh till de s.k "parallellimporterade maskinerna" genom att tillåta generalagenter för de "nordiska modellerna" med bevis/fakta presentera de skillnader som de fått igenom på sina resp maskiner.

Mvh Raffen.



 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nordiska modeller?
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2007, 12:24:14 »
För att tillverkare leverantörer verkligen skall kunna få gehör för de skillnader som finns skulle jag råda dem att kontakta mig för att köpa ett loggerkit och mäta upp en pump under säsongen och presentera resultaten av mätningarna här i forumet eller via på sina hemsidor.

Jag kan snabbt plocka ihop ett luftvärmepumpspaket av loggern för runt 1500 kr som mäter allt vesäntligt.

Tänk en sida ungefär som den här http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm men med Toshiba, Mitshubishi och Panasonics nordiska modeller - dÃ¥ skulle racet verkligen vara igÃ¥ng!  Thumbsup

Sen kan paralellimportörerna göra samma sak, jag hjälper dem igÃ¥ng ocksÃ¥.  :)
« Senast ändrad: 04 oktober 2007, 12:28:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Nordiska modeller?
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2007, 15:35:25 »
Rickard!

Jag säger inte att Du har fel avseende extra hål och tjuvluft mm, men om Du tittar på t.ex. ecoair så har en inget tråg alls och den har absolut inga avfrstningsproblem.

Jag tror att tråget/hålet är för att samla upp vattnet i frostfria länder. Vi har vinterfrost och borde ha l/l på samma sätt som CTC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!