Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115  (läst 6725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David123123

  • Gäst
David123123
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2019, 22:37:56 »
Tjuvande säkringsskåp/elmätare på inkommande kanske? Ha läst om ett sånt fall tidigare här på forumet. Känns som en möjlighet med tanke på förbrukningen. Förbrukade 1570kwh i dec, och denna månad hamnar vi på drygt 1500kwh efter ha justerat pumpen lite ytterligare. Då är det Ink. Hushållsel och 250kwm yta som ska värmas till 22 grader i ett 80talshus med ftx ventilation och panelraditorer i hela huset. ~50kwh/dygn. Mitt i Norrlands inland med -27grader utomhus nu. Har haft mellan -20 - -29 grader en vecka nu. Så din förbrukning är ju galen. Vid -25 grader behöver vi dock endast 40 graders framledning.

Utloggad FredrikBylund87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #31 skrivet: 22 januari 2019, 06:07:02 »
Tjuvande säkringsskåp/elmätare på inkommande kanske? Ha läst om ett sånt fall tidigare här på forumet. Känns som en möjlighet med tanke på förbrukningen. Förbrukade 1570kwh i dec, och denna månad hamnar vi på drygt 1500kwh efter ha justerat pumpen lite ytterligare. Då är det Ink. Hushållsel och 250kwm yta som ska värmas till 22 grader i ett 80talshus med ftx ventilation och panelraditorer i hela huset. ~50kwh/dygn. Mitt i Norrlands inland med -27grader utomhus nu. Har haft mellan -20 - -29 grader en vecka nu. Så din förbrukning är ju galen. Vid -25 grader behöver vi dock endast 40 graders framledning.


Ja jag börjar tro det jag med. Väntar ivrigt på att el leverantören ska uppdatera så jag ser om det blev nån skillnad det dygnet då jag stängde av tillsatsen helt.
Ska skaffa en tång ampere mätare tänkte jag och sedan försöka kolla igenom allt.
Plus att nått i huset är sjukt felbelastat för jag har alltid en huvudsäkring som är varm och den går ganska ofta (en gång i veckan minst. 20amp)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #32 skrivet: 22 januari 2019, 07:20:11 »
Kolla om elleverantören inte kan erbjuda timavläsning.  Ellevio fixade det utan  extra kostnad
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #33 skrivet: 22 januari 2019, 08:52:27 »
Och temperaturen hos dig. Det kan jag se när jag går in på  min sida på elleverantören eller nätägaren
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 09:09:08 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #34 skrivet: 22 januari 2019, 09:19:43 »
Läs av hur många timmar per dygn kompressor och tillsatsel går plus ungefärlig dygnsmedeltemperatur. Tillsatselen ska gå in först när kompressorn går hela tiden om det är någorlunda jämn temperatur över dygnet. Blir det 15 timmar kompressor och 5 timmar tillsatsel ett dygn är något fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2019, 09:38:41 »
Plus att nått i huset är sjukt felbelastat för jag har alltid en huvudsäkring som är varm och den går ganska ofta (en gång i veckan minst. 20amp)

Om en säkring går kan det bli så att kompressorns motorskydd löser ut, då får du ett larm och ska återställa. Har det hänt?

Intressant att en säkring blir varm, det kan knappast värmepumen skyllas för.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad FredrikBylund87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #36 skrivet: 22 januari 2019, 16:57:10 »
Läs av hur många timmar per dygn kompressor och tillsatsel går plus ungefärlig dygnsmedeltemperatur. Tillsatselen ska gå in först när kompressorn går hela tiden om det är någorlunda jämn temperatur över dygnet. Blir det 15 timmar kompressor och 5 timmar tillsatsel ett dygn är något fel.


Seg på svara som vanligt :P

Läste precis av pumpen nu när jag kom hem så gör jag samma sak imorgon tänkte jag.
Så får den gå 24h helt orörd så att säga.

VP-tid 55881h
TS-tid   4157h

Så kollar jag imorgon. Men såg att jag knäppte kort för 2 dagar sedan och då var tiden för VP 55836h så på 2dagar har den gått 45 timmar.
Visst. Det var -20 igår och jag hade tillsatsen av. så vet inte om det är en ”korrekt” avläsning då. Får se imorgon

Jeanette Solevi

  • Gäst
Jeanette Solevi
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2019, 17:02:59 »
Kolla med https://luxhem.carrd.co/ så hjälper de dig med gratis rådgivning och att hitta bra servicetekniker om så behövs!

Utloggad FredrikBylund87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #38 skrivet: 22 januari 2019, 17:13:14 »
Kolla med https://luxhem.carrd.co/ så hjälper de dig med gratis rådgivning och att hitta bra servicetekniker om så behövs!


Säkert jätte bra det där man hade plånboken varit stor så hade jag bytt värmepump till en nyare och modernare direkt. Därför jag skriver här för att bolla ideer och försöka få hjälp åt det billigare hållet.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #39 skrivet: 22 januari 2019, 17:46:02 »
Vet inte om någon skrivit det, kolla så ingen av kontaktorerna för elpatron har fastnat, så den ligger på och tjuvdrar hela tiden.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #40 skrivet: 23 januari 2019, 12:12:43 »

Säkert jätte bra det där man hade plånboken varit stor så hade jag bytt värmepump till en nyare och modernare direkt. Därför jag skriver här för att bolla ideer och försöka få hjälp åt det billigare hållet.

Du behöver ingen ny värmepump. Jag tror din pump fungerar OK. En huvudsäkring blir varm och måste bytas ofta. Värmepumpen belastar faserna lika, både kompressorn och elpatronen. Det är något annat som orsakar den höga förbrukningen.
Du har väl en liten lysdiod på elmätaren och blinkar när det finns belastning? Titta på den och memorera ungefär hur snabbt den blinkar. Skruva ur, eller slå av om det är automatsäkringar, alla alla säkringar i centralen. Nu skall ju blinkningarna upphöra. Skruva i propparna en efter en och kolla mellan varje på elmätarens blinkande. Du borde kunna komma fram till vilken säkring som orsakar belastningen, jämför med gruppförteckningen vad säkringen försörjer. På det sättet kan du komma framåt i felsökningen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad FredrikBylund87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #41 skrivet: 23 januari 2019, 16:29:55 »

Tidigare avläsning
VP-tid 55881h
TS-tid   4157h

Läste av nu
VP-tid 55903
TS-tid  4160

Så VP har gått 22 Timmar (av 24) Skillde 14minuter mellan avläsningarna från igår
Och TS har gått 3timmar.

Nu får ni berätta om detta är bra eller dåligt.
Ute temp här just nu är -7 och varit ganska samma sedan igår.

Utloggad FredrikBylund87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #42 skrivet: 23 januari 2019, 16:40:47 »
Du behöver ingen ny värmepump. Jag tror din pump fungerar OK. En huvudsäkring blir varm och måste bytas ofta. Värmepumpen belastar faserna lika, både kompressorn och elpatronen. Det är något annat som orsakar den höga förbrukningen.
Du har väl en liten lysdiod på elmätaren och blinkar när det finns belastning? Titta på den och memorera ungefär hur snabbt den blinkar. Skruva ur, eller slå av om det är automatsäkringar, alla alla säkringar i centralen. Nu skall ju blinkningarna upphöra. Skruva i propparna en efter en och kolla mellan varje på elmätarens blinkande. Du borde kunna komma fram till vilken säkring som orsakar
belastningen, jämför med gruppförteckningen vad säkringen försörjer. På det sättet kan du komma framåt i felsökningen.


Låter bra det där.
Har en bekant som jobbar åt det lokala elbolaget så han ska komma nån dag och så ska vi göra en grundlig felsökning. Plus att han ska montera in en extern kwh mätare direkt på centralen till bergvärmen så får jag fram exakt vad den drar per dygn bara för att vara säker. Så det inte är nått krångler nånstans där.
Igår sköt jag 3st huvudsäkringar nämligen :S Och varje gång så är dom 3 central säkringarna till pannan också glödheta. Så den är nog en stor skurk i mitt drama misstänker jag.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #43 skrivet: 23 januari 2019, 16:46:44 »
Men allt det där skjutandet är ju inte heller bra för förbrukningen.  Nollställer ju räknarna och låter pumpen stå still helt felaktigt så kommer tillskottet som ett brev på posten.  Kolla om du kan konfigurera in din elpatron till lägre effekt eller om du kan säkra upp.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad FredrikBylund87

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hjälp med NIBE Fighter 1115
« Svar #44 skrivet: 23 januari 2019, 16:54:00 »
Men allt det där skjutandet är ju inte heller bra för förbrukningen.  Nollställer ju räknarna och låter pumpen stå still helt felaktigt så kommer tillskottet som ett brev på posten.  Kolla om du kan konfigurera in din elpatron till lägre effekt eller om du kan säkra upp.


Ne det kan inte vara bra nånstans. Är inne på min 3dje förpackning säkringar i år..
Förra året satt det 16amp nere vid pumpens central. När kompressorn krånglade så säkrade jag upp till 20amp för att försöka få den att gå. Sedan fick dom sitta kvar då den sköt 16amp lite då och då och får ju ingen notering på ovanvåningen att pannan har dött fören dagen efter då det är svin kallt här hemma.
Men ska låna en tång ampere mätare och kolla igenom allt för detta är inte roligt nånstans.
Konstant orolig och nervös över att man funderar på om man har värme när man kommer hem osv. Igår när vi hade släckt ner hela huset och gått och lagt oss så väckte frun mig när jag hade somnat och sa att en säkring gått.
Glödhet säkring och ett avstängt hus, förutom pannan. Och då gick säkringen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!