Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hundproblem  (läst 19987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hundproblem
« skrivet: 30 mars 2007, 12:18:11 »
hej
har ett hundproblem där jag bor...jag har 2 st spetsar en jämttik+ en laika

problemet består av att dom skäller då det är andra hundar på gården
har bara den senaste veckan hafft 3 eller 4 löst springande hundar på min gård,och mina hundar skäller åt dom,problemet är att en grannkärring har gnällt förr att mina hundar skäller

har liksom inte lust att ta bort mina hundar pga att några idioter inte fixar att hålla sina hundar under uppsikt,det e ju liksom jag å mina hundar som får lida av det

funderar starkt på att dra på hundarna ett skott men då hamnar man väl i fängelset....

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hundproblem
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2007, 12:24:24 »
Se det från den positiva sidan: om du sitter i fängelse går det åt mindre varmvatten!

Kan du inte fånga in hundarna och lämna till polisen? Då får väl ägarna skämmas lite.

 *vinkar*

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hundproblem
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2007, 12:40:52 »
Vore jag Du, så skulle jag ringa Polisen å säga precis som Du sagt här. Dom borde kunna råda dig till vad som ska göras, om Du nu ska behöva göra nåt alls...

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2007, 12:43:30 »
hej
har ett hundproblem där jag bor...jag har 2 st spetsar en jämttik+ en laika

problemet består av att dom skäller då det är andra hundar på gården
har bara den senaste veckan hafft 3 eller 4 löst springande hundar på min gård,och mina hundar skäller åt dom,problemet är att en grannkärring har gnällt förr att mina hundar skäller

har liksom inte lust att ta bort mina hundar pga att några idioter inte fixar att hålla sina hundar under uppsikt,det e ju liksom jag å mina hundar som får lida av det

funderar starkt på att dra på hundarna ett skott men då hamnar man väl i fängelset....


Enklast är väl att du skaffar en pitbull.... då håller de nog bättre ordning på sina hundar.

Annars finns det halsband som reagerar på ljud och ger hundarna en redig dusch om de skäller. Mycket effektivt. De kommer av sig direkt. (Men de är onödigt dyra)


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hundproblem
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2007, 14:07:06 »
Är du säker pÃ¥ att det är hundarna och inte ute-enheten som väsnas?  *roflmao*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2007, 20:46:54 »
hej
tanken har slagit mig ...Min Öst laika är inte riktigt stabil mot andra hundar..det vore väldigt
enkelt att släppa ut han .....problemet är att jag redan betalat en schäfer omplåstrings räkning på typ 2500 en gång,det kändes lite onödigt att göra det igen...

det funkar ju som så att dänger min hund den andra rejält,så man måste renovera den så får jag betala förlorarens räkning..

jag gjorde så här...
ringde hem till en av hundägarna det berör..å sa som det va att jag
senaste veckan hafft 4 hundar springandes på min tomt å att mina hundar skäller då det
blir på det sättet...
min granne jobbar natt å vill sova på dagarna,mina hundar stör henne å då blir hon arg å ringer på komunen å gnäller = det blir mina hundar som blir problem
trots att det egentligen inte är jag eller mina hundar som rår för att det e 4 löshundar samma vecka på min gård som skiter å pissar allt det dom hinner

hon förstod glas klart vad jag menade,sen talade jag om att jag skulle ringa på komunen å berätta om mitt hund problem ..
jag sa att jag kommer inte att säga några namn utan bara berätta vad som hänt å hur det går till ...

sen ringde jag komunen å berättade min lilla historia,han tyckte det va bra att jag ringde i förväg å berättade om problemet..men han viste inte vad jag skulle göra åt det.,polisen vill inte ha hand om löst springande hundar ...så dit e det knappast lönt å ringa

har räknat ut en bra lösning på egenhand,,händer det igen kommer hunden att få "taxi "ca 7 mil hemmifrån,sen får väl hunden å hans ägare försöka hitta varandra igen....jag e väldigt less
ok att hunden rymmer det händer mig ca1-2x per Ã¥r 
rymmer den 3x per vecka är det knappast en olycka utan ett jävligt slappt ägarbeteende ......

hundarna i fråga har vid jul käkt upp julmat för alla mina grannar som dom ställt ut för att kallna
en granne miste halva julmidagen en inkokt lax,revbensspjäll å några grejer till,en annan förlorade julskinkan,som stod på altanen i sitt spad för att kallna till dagen efter...
tror ni hundarna är populära i kvarteret :D'





Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2007, 20:54:39 »
hej
tanken har slagit mig ...Min Öst laika är inte riktigt stabil mot andra hundar..det vore väldigt
enkelt att släppa ut han .....problemet är att jag redan betalat en schäfer omplåstrings räkning på typ 2500 en gång,det kändes lite onödigt att göra det igen...

det funkar ju som så att dänger min hund den andra rejält,så man måste renovera den så får jag betala förlorarens räkning..

Om du har en vakthund så måste väl den få vakta din gård så länge du sätter upp "varningsskyltar". Sker det på din gård borde de inte komma och gnälla.

Det är ju som att gÃ¥ hem till grannen och stoppa hamstern i terariet hos hans kungsboa och sedan begära ersättning för den....  De borde ta hänsyn till var det sker. Men det kanske de inte gör. Du blir väl ersättningsskyldig om en inbrottstjuv snavar pÃ¥ din matta...

Citera
jag gjorde så här...
ringde hem till en av hundägarna det berör..å sa som det va att jag
senaste veckan hafft 4 hundar springandes på min tomt å att mina hundar skäller då det
blir på det sättet...
min granne jobbar natt å vill sova på dagarna,mina hundar stör henne å då blir hon arg å ringer på komunen å gnäller = det blir mina hundar som blir problem
trots att det egentligen inte är jag eller mina hundar som rår för att det e 4 löshundar samma vecka på min gård som skiter å pissar allt det dom hinner

hon förstod glas klart vad jag menade,sen talade jag om att jag skulle ringa på komunen å berätta om mitt hund problem ..
jag sa att jag kommer inte att säga några namn utan bara berätta vad som hänt å hur det går till ...

sen ringde jag komunen å berättade min lilla historia,han tyckte det va bra att jag ringde i förväg å berättade om problemet..men han viste inte vad jag skulle göra åt det.,polisen vill inte ha hand om löst springande hundar ...så dit e det knappast lönt å ringa

har räknat ut en bra lösning på egenhand,,händer det igen kommer hunden att få "taxi "ca 7 mil hemmifrån,sen får väl hunden å hans ägare försöka hitta varandra igen....jag e väldigt less
ok att hunden rymmer det händer mig ca1-2x per Ã¥r 
rymmer den 3x per vecka är det knappast en olycka utan ett jävligt slappt ägarbeteende ......

hundarna i fråga har vid jul käkt upp julmat för alla mina grannar som dom ställt ut för att kallna
en granne miste halva julmidagen en inkokt lax,revbensspjäll å några grejer till,en annan förlorade julskinkan,som stod på altanen i sitt spad för att kallna till dagen efter...
tror ni hundarna är populära i kvarteret :D'



Ring polisen och säg att du har en galen hund springer runt pÃ¥ din gÃ¥rd och attakerar dina barn och att ni knappt vÃ¥gar gÃ¥ ut.   Polisen borde komma dÃ¥ den utgör allmän fara.

Ta sedan hand om hundfan när den kommer och lÃ¥s in den.  När snuten kommer sÃ¥ dra nÃ¥n valls att den lugnade ned sig när du mutade den med skinka. När de ändÃ¥ är där kan de ta med sig hunden. Det borde ge kärringen en första näsbränna när kräket fÃ¥r Ã¥ka polisbil. 
« Senast ändrad: 30 mars 2007, 20:56:44 av MangeH »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2007, 20:57:39 »
Annars finns ju Elchock

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hundproblem
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2007, 21:14:33 »
hej ...
det med att den e ilsken funkar säkert,det e jubara att säga att den högg mot mina ungar...

har ochså funderat på att ladda 4,5mm gummi orings bitar i mitt luftgevär,går hårt som fan i 10m ,det bör bränna till bra i skitan på dom

fast det med ungarna e bättre,dÃ¥ blir det ett satans liv,,,+ att det kommer att finnas papper pÃ¥ det sen sÃ¥ upprepas det ofta sÃ¥ förlorar dom hunden   >:D

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2007, 22:27:31 »
hej ...
det med att den e ilsken funkar säkert,det e jubara att säga att den högg mot mina ungar...

har ochså funderat på att ladda 4,5mm gummi orings bitar i mitt luftgevär,går hårt som fan i 10m ,det bör bränna till bra i skitan på dom

fast det med ungarna e bättre,dÃ¥ blir det ett satans liv,,,+ att det kommer att finnas papper pÃ¥ det sen sÃ¥ upprepas det ofta sÃ¥ förlorar dom hunden   >:D

Fan gummi låter fusk. När jag var liten så lekte vi krig med luftgivär och vanliga kulor.. Man fick inte skjuta ovanför midjan... ;-)

Testa det där med att den är ilsk. Här i sthlm skulle det säkert funka om det är en hund. Är det en påtänd knarkare så funkar det inte.

När jag var nyinflyttad här och var påväg till affären kände jag att någon följde efter så jag bytte sida på vägen för att få det bekräftat. Efter ett 100 tal meter stannade jag vid en papperskorg och tömde lite skräp ur mina fickor och då kom förföljaren fram påtänd som f-n och frågade "har du nycklar till folk här i området." Nej du tyvärr svarade jag. Ok synd sa han sen pep han iväg.

Tre timmar senare möter jag honom pÃ¥ en gÃ¥ngbana mitt pÃ¥ en raka pÃ¥ 700 m med fri sikt. När  vi kommer närmre börjar han härja :" Du förföljer mig din jävel" Försöker tala om att nej det var du som förföljde mig tidigare. Nu kom vi frÃ¥n varsit hÃ¥ll här. Du mÃ¥ste sett mig pÃ¥ hÃ¥ll. DÃ¥ börjar han "Du har samma tröja pÃ¥ dig som min bror hade när han dog i en trafikolycka. du är ute efter mig och min familj."

Nu började det bli olustigt så jag börjar backa undan. Då tar han upp knytnäve stora stenar och börjar kasta efter mig så det blir till att ta bena och rusa ifrån honom.
Jag springer in och ringer polisen. (ser samtidigt från fönstret att han går in i trappuppgången bredvid).

Polisen tycker att "vi har inte tid att komma ut."  Försöker förklara att jag inte är orolig bara för min egen säkerhet utan även för de 4-5 Ã¥ringar som leker pÃ¥ gÃ¥rden. Vem vet vad han kan fÃ¥ för sig i det tillstÃ¥ndet. Men nej. Vi har inte tid.  Men det kanske är bäst att du stannar inne idag om han är i det tillstÃ¥nd du beskriver. Och mÃ¥ste du gÃ¥ ut ta med en mobiltelefon.

Då frågar jag att "om jag går ut och låter snubben klappa till mig då? Måste ni åka ut då?
"men sÃ¥ kan du ju inte göra...."  Jag säger att "jag Ã¥terkommer om 10 min. Föresten kan jag fÃ¥ ditt namn sÃ¥ jag kan medela nÃ¥gon reda nu innan vem som vägrat att skicka nÃ¥gon. Det vägrar hon. Fin polis vi har.....

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2007, 23:48:28 »
hej ...
det med att den e ilsken funkar säkert,det e jubara att säga att den högg mot mina ungar...

har ochså funderat på att ladda 4,5mm gummi orings bitar i mitt luftgevär,går hårt som fan i 10m ,det bör bränna till bra i skitan på dom

fast det med ungarna e bättre,dÃ¥ blir det ett satans liv,,,+ att det kommer att finnas papper pÃ¥ det sen sÃ¥ upprepas det ofta sÃ¥ förlorar dom hunden   >:D

Jag skulle inte tveka....skulle prova med gummit först, funkar de int så skulle jag köra ungarna.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hundproblem
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2007, 00:04:55 »
hej ...
det med att den e ilsken funkar säkert,det e jubara att säga att den högg mot mina ungar...

har ochså funderat på att ladda 4,5mm gummi orings bitar i mitt luftgevär,går hårt som fan i 10m ,det bör bränna till bra i skitan på dom

fast det med ungarna e bättre,dÃ¥ blir det ett satans liv,,,+ att det kommer att finnas papper pÃ¥ det sen sÃ¥ upprepas det ofta sÃ¥ förlorar dom hunden   >:D

Det skulle definitivt inte jag. Det är inte hunden det är fel på. Det är ägaren. Gummit på ägaren vore väl kanske ok ;-)

Jag skulle inte tveka....skulle prova med gummit först, funkar de int så skulle jag köra ungarna.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hundproblem
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2007, 09:00:30 »
Ring några öststatare,för en femhundring fixar dom säkert problemet att det sen följer med nån ägare också får man räkna med knUp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hundproblem
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2007, 09:30:12 »
Skällande hundar är ett otyg, kan du inte få tyst på dem så håll dem inomhus.

Dina grannar skall inte behöva lida för att du inte vill/kan ha dina hundar under ständig uppsikt eller har lärt dem att vara tysta..

Ett solklart fall.

Du kan skylla så mycket du vill på andras hundar, men problemet ÄR faktiskt dina hundar, om lösspringande hundar inte fanns skulle dina hundar skälla på fåglar, ekorrar, bilar eller förbipasserande människor. (förmodligen gör de det redan nu, de flesta grannarna klagar inte om inte problemet är konstant)
Vattendusch, elhalsband eller vanlig "uppfostran" kan säkert fungera också, men det sägs ju vara svårt att "lära en gammal hund att sitta", så det kanske är för sent för det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hundproblem
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2007, 10:42:20 »
Elhalsband...måste ligga farligt nära djurplågeri.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!