Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trygghetsvakten nÃ¥gra erfarenheter?  (läst 21881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trygghetsvakten några erfarenheter?
« skrivet: 24 juli 2006, 18:40:58 »
Hej, jag lider av dålig lukt i min sommarstuga med torpargrund. Har bestämt mig för att göra något åt saken. Byggplast har jag lagt på marken. (det blev faktiskt mindre lukt i huset på några dagar. Kan det verkligen stämma? eller inbillar vi oss?) Nästa steg är en någon sorts avfuktare. Då det är ett enkelt ställe med låg standard vill jag inte lägga för mycket pengar. Har hittat något som heter Trygghetsvakten (www.trygghetsvakten.se). Den verkar billig i både inköp och drift vilket gör den intressant.
Men funkar den?  HUR funkar den?  Är de nÃ¥gon som har erfarenhet av den? Vill gärna höra. Min stuga ligger pÃ¥ ingarö utanför stockholm, huset är 50 kvm, krypgrunden har ca mellan 20 och 70 cm till  "tak" och halva golvet bestÃ¥r av berg och den andra halvan av smutsig singel.
Tacksam för svar.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2006, 12:50:21 »
Jag skulle hellre satsa på munters homedry, men den kostar nog lite mer.

Nackdelen som jag ser med trygghetsvakten är att den inte skall ha en ventilerad krypgrund.

Har man problem med dålig lukt i huset är det en fördel att ha ett undetryck under huset, en avstämd mängd ventilation och en torrhalt på rätt sida om 70% Rh-gränsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2006, 16:17:58 »
Tryghtesvakten kanske kan fungera för de som bara har problem med hög RF under vissa perioder av Ã¥ret. Om du har dÃ¥lig lukt är det inget alternativ. DÃ¥ behöver du undertrycksventilera grunden, och sannolikt även avfukta. Detta gör du antingen genom att skaffa en sorbtionsavfuktare eller genom att sätta en kanalfläkt för utblÃ¥sning av luft plus ev separat kondensavfuktare. För o nackdelar ev dessa alternativ har diskuterats ganska mycket pÃ¥ detta forummet liksom  byggahus-forumet.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2006, 13:01:30 »
Jag skulle hellre satsa på munters homedry, men den kostar nog lite mer.

Nackdelen som jag ser med trygghetsvakten är att den inte skall ha en ventilerad krypgrund.

Har man problem med dålig lukt i huset är det en fördel att ha ett undetryck under huset, en avstämd mängd ventilation och en torrhalt på rätt sida om 70% Rh-gränsen.

Med risk att göra bort mig: Kan man inte installera en enkel fläkt för att skapa undertryck?
Den kan väl inte dra så mycket ström.
Och om du tror att det är värt ett försök: Finns det "enkla fläktar" som styrs av tex Rh? eller går i intervaller?

Du verkar påläst så jag ser fram emot ditt svar.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2006, 17:14:29 »
Jag skulle hellre satsa på munters homedry, men den kostar nog lite mer.

Nackdelen som jag ser med trygghetsvakten är att den inte skall ha en ventilerad krypgrund.

Har man problem med dålig lukt i huset är det en fördel att ha ett undetryck under huset, en avstämd mängd ventilation och en torrhalt på rätt sida om 70% Rh-gränsen.

Med risk att göra bort mig: Kan man inte installera en enkel fläkt för att skapa undertryck?
Den kan väl inte dra så mycket ström.
Och om du tror att det är värt ett försök: Finns det "enkla fläktar" som styrs av tex Rh? eller går i intervaller?

Du verkar påläst så jag ser fram emot ditt svar.

:D jag menar förståss att man KOMPLETTERAR trygghetsvakten med en eller ett par fläktar som inte drar speciellt mycket ström.... :-X

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2006, 07:32:43 »
Trygghetsvakten + fläktar med hygrostatstyrning + kanaldragning...
Kolla vad kalaset blir att kosta först ifall det skulle löna sig att istället skaffa en HomeDry.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2006, 14:04:01 »
Kan någon mer insatt i Trygghetsvakten svara på vad det är för hokus pokus styrning som gör att den är så grymt dyr?? En 40m värmekabel kostar ca 700 kr (effekt 8-10W/m), så det måste ju vara styrningen som kostar.

Om man tänker sig att använda en normal hygrostat (ca 500kr) för att styra värmekabeln så blir totalen någonstans vid 1200kr. Sc:,h Sc:,h

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2006, 18:49:50 »
Kan någon mer insatt i Trygghetsvakten svara på vad det är för hokus pokus styrning som gör att den är så grymt dyr?? En 40m värmekabel kostar ca 700 kr (effekt 8-10W/m), så det måste ju vara styrningen som kostar.

Om man tänker sig att använda en normal hygrostat (ca 500kr) för att styra värmekabeln så blir totalen någonstans vid 1200kr. Sc:,h Sc:,h

/Mosse

+ tiden för att klura ut var man får tag på grejer och hur det hela skall passas ihop. För en som kan något om elektronik o styrning av hygrostater är det nog en baggis.

Dvs jag tror du har en poäng här. Kan du inte posta en ritning och lista på grejer som behövs o leverantörer? Så kan vi ju göra lite egna försök? Kanske måste finnas ett överhettningsskydd också?

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2006, 09:05:19 »
Det finns ju som känt flera metoder att tillgå för att försöka få bukt med luftfuktigheten i krypgrunder. Om man tänker sig att tillföra värme på något sätt, med en värmekälla, för att få luften att bära mer fukt och därmed sänka RH. Om man också tänker på styrningen av avfuktare så...styrs de ju endast via hygrostat. Kan det då vara svårare än så...att man styr värmekällan endast med hygrostat?? Sc:,h Det finns en hel del produkter ute på marknaden som kan användas som värmekällor i krypgrunder (=uppfyller krav för installation i brännbara material).

Jag tänker bara högt här....  ;)
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2006, 09:06:11 »
Trygghetsvakens energiförbrukning hålls låg tack vara några viktiga variabler (enligt uppgift som jag ej kontrollerat sanningshalten i)

Dessa är bl.a.:

Temperatur, vid kall krypgrund finns ingen risk för mögel även om fukthalten överskrider 70% Rh
Tid, mögel/svamp tillväxer långsamt, så fukthalten behöver inte ständigt hållas på låga nivåer.

Resultatet av detta är alltså att man tillåter för höga nivåer under vissa tider och/eller temperaturer.

Om man istället bygger detta själv, och inte tar hänsyn till detta så kommer förmodligen energiförbrukningen att bli relativt hög. Förutom den högre energiförbrukningen som fler driftstimmar (på värmekabeln) skulle innebära så tillkommer driftskostnaden för fläkten
som skall säkerställa undertrycket som omöjliggör att dålig lukt skall tränga in i huset.

Personligen så tror jag inte att det finns några genvägar när det gäller krypgrunder som inte är adekvat utförda, d.v.s. att en ordentlig markavtäckning är gjord, och att helt rena fyllnadsmassor, sand eller singel, har fyllts dit istället samt täckts med plast.

En normal krypgrund har både humus och byggavfall på marken, en nogrann städning och installation av plast + sorbrionsavfuktare, med fläkten ständigt igång, anser jag vara den lösning som passar för de allra flesta.

I ett hus där krypgrunden är adekvat utförd och det inte finns några problem med lukt, vare sig under huset eller inuti, där kan trygghetsvakten vara en lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2006, 09:44:24 »
Enligt Mosse finns det formler för att beräkna risk för mögeltillväxt. Jag har sett ngn kurva nånstans som visar denna risk men kunde vara intressant att se en formel.

På Byggahus forumet pågår en tråd där någon redovisar RF o temp sedan han installerat TV. Det har nu gått mer än en månad o han är fortfarande på RF 82% o 18-20 grader i temp. RF verkar lagt sig på den nivån.

Det kan ju vara så att hans sensor känner av 82% medan TVns sensor känner 70% för att de är olika placerade. TV garanterar väl eg bara att den skyddar blindbotten etc.

Vilken är risken för mögeltillväxt vid 82%RF och 20 grader?

Jag använder ju kondensavfuktare och har i sommar nått upp till 20 grader 70% RF. Hur mycket av denna tempökning som beror på kondensavfuktaren vet jag inte. Skall i veckan installera en mätare.

Eftersom sorbtionsavfuktaren har värmeförluster borde den ge mindre uppvärmning av grunden, vilket kanske ger mindre risk för mögeltillväxt men drar mer energi för att hålla samma RF. Vilken temperatur har ni som använder sorbtionsavfuktare?

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2006, 10:01:22 »
Det är säkert denna kurva du skriver om Rollo. Denna kurva representerar risken för mögelpåväxt på obehandlat trä som funktion av temp och RH.

Vid RH82 och 18-20°C så är risken ändå väldigt liten, dvs under 10%.

Vid låga RH så spelar temperaturen en mindre roll för risken. Det är när RH går över 85-90% som tempen är av betydelse.
Det är iallafall min tolkning av saken.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2006, 14:30:25 »
De flesta mögelproblemen härrör sig inte från själva trossbotten, även om de förekommer, utan de flesta problemen förekommer i marken, eller ovanpå marken, fukt och byggavfall eller humus som finns kvar sedan tiden före bygget (dålig markavtäckning) möglar och dålig lukt uppstår, dålig lukt som sedan söker sig in i huset p.g.a. det undertryck som naturligt skapas i huset.

En sorbrionsavfuktare, med fläktarna inställda för kontinuerlig drift säkerställer normalt att trycket under huset är lägre än trycket i huset, detta i sin tur medför att eventuell dålig lukt som finns under huset inte söker sig upp i bostadsutrymmet.

Sorbrionsavfuktaren håller även luftuktigheten låg, så att framtida mögeltillväxt inte kommer att ske, under den utlagda plasten kommer det dock att mögle, i alla fall om där finns organiskt material, så lukten blir man nog aldrig helt utav med, även om plasten begränsar doften så finns den där. Det är av just denna anledning jag argumenterar för sorbrtionsavfuktarna, eller kondensavfuktare i kombination med en fläkt som håller undertryck och ventilation av krypgrunden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2006, 22:14:37 »
De flesta mögelproblemen härrör sig inte från själva trossbotten, även om de förekommer, utan de flesta problemen förekommer i marken, eller ovanpå marken, fukt och byggavfall eller humus som finns kvar sedan tiden före bygget (dålig markavtäckning) möglar och dålig lukt uppstår, dålig lukt som sedan söker sig in i huset p.g.a. det undertryck som naturligt skapas i huset.

En sorbrionsavfuktare, med fläktarna inställda för kontinuerlig drift säkerställer normalt att trycket under huset är lägre än trycket i huset, detta i sin tur medför att eventuell dålig lukt som finns under huset inte söker sig upp i bostadsutrymmet.

Sorbrionsavfuktaren håller även luftuktigheten låg, så att framtida mögeltillväxt inte kommer att ske, under den utlagda plasten kommer det dock att mögle, i alla fall om där finns organiskt material, så lukten blir man nog aldrig helt utav med, även om plasten begränsar doften så finns den där. Det är av just denna anledning jag argumenterar för sorbrtionsavfuktarna, eller kondensavfuktare i kombination med en fläkt som håller undertryck och ventilation av krypgrunden.

Jag har efter att noga följt diskutionen i bl a denna trÃ¥d tagit starkt intryck (inte minst dina inlägg Rickard, du verkar VÄLDIGT kunnig) av alla ni "handymen" och efter  mycket om och men bestämt mig att INTE installera en Trygghetsvakt, ELLER en vanlig avfuktare typ Woods utan en  sorbtionsavfuktare frÃ¥n antingen Munters eller DST (http://www.dst-sg.com/swe/)
Dom extra tusenlapparna känns välinvesterat för att slippa bry sig om eländet.

Har dock några frågor till dig och andra:

Jag har lagt ut byggplasten i grunden sedan ca 2 veckor. Nu när jag var nere konstaterade jag att det samlats vatten OVANPÅ plasten.
Precis nedanför det berg som börjar vid den östra kortsidan har det samlats i en pöl på åtminstone 4/5 liter vatten. Uppenbarligen har det runnit kondensvatten ner från plasten på berget (som lutar en del just här), för plasten är väldigt fuktig på berget. (och lustigt nog nästan bara där, i övrigt verkar plasten torr. Och innan plasten har jag inga minnen av att berget var speciellt fuktigt)
Jag trodde plasten skulle bli fuktig undertill och inte ovantill.

Jag lättade pÃ¥ plasten vid en skarv och lätt vattnet rinna in  under plasten för att bli av med det för denna gÃ¥ng.

Vad göra till nästa gång?

ska jag leta rätt pÃ¥ lägsta punkten  vid detta samlingsställe och göra ett hÃ¥l i plasten sÃ¥ vattnet kan rinna under? Eller kommer Sorbtionsavfuktaren ta hand om kondensen pÃ¥ plasten? Hur pass illa är det egentligen med fukt och vatten pÃ¥ plasten? Det är ju trots allt Virket och huset vi vill skydda?


Innan jag skaffade sommarstuga till mig och min familj hade jag knappt en verktygslåda. Och hade verkligen inga intressen som ens snuddade vid sånt som det snackas om på detta forum.

Nu kan jag knappt få nog! Vill lära mig ALLT om ALLT som har med hus och göra. En riktig högoddsare för något år sedan.

Och min fru "mobbar" mig: Så nu är du medlem i ett värmepumpsforum....... ^-^

Jag ser fram emot era synpunkter.  studs

 

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten några erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2006, 22:58:31 »
Det kan vara så att det vatten du ser på plasten härrör från kondenserad fukt som du haft under trossbotten och som har droppat ned på plasten, Det kan säkert även vara fukt från berget, oavsett var fukten kommer ifrån, gör ett hål på lågpunkten så att vattnet kan rinna in under plasten.

Beroende på årstid och temperatur ovan och under plasten så kommer du att få fuktigt under plasten, så snart tempen i krypgrunden blir lägre än tempen i marken så kommer du att få rätt ordentligt med fukt på undersida plast.

Om vattnet som du ha på plasten kommer från berget, kan du inte på något sätt "palla upp" plastkanten så att rinnande vatten inte kan ta sig ovanpå plasten? Använd icke organiskt material för uppallningen. Kanske fiskelina som du fäster i trossbotten och i plastkanten?

Stående vatten på plasten kommer att fuktmätta din krypgrund, i alla fall om ytan blir tillräckligt stor, så stående vatten på plasten skall undvikas, men ett litet hål på alla lågpunkter där vatten kan samlas är ingen risk att göra., typ 1 cm stort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!