Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol i bilens AC  (läst 44462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #15 skrivet: 17 mars 2006, 22:47:10 »
Läckage vid axeltätningen på kompressorn är ju rätt vanlig på bilar som blivit lite äldre,
och den läckan hittar du aldrig på sommaren när du provtrycker och då får de vara
supermärkesverkstad också så finns han inte där iaf. och därför ska man köra ac även
vintertid då du med störe chans elimnerar den läckan.
Har du en sån läcka kan du få betalla flerat tusen för att en märkesverkstad ska vacumköra
och fylla bilen, eller bar fylla.
Inge illa mot dessa verkstäder men när de gäller ac så vet dom att dom kan ta ut mycket
höga priser.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2006, 23:29:09 »
jag sysler en del med just AC på bilar & vad jag fått läramig så är det enbart 134a som är tillåtet i bilar.
det är bara R12 & R134a som blir kvar i dom slangar som andvänds, men R12 får man inte andvända & därför skrev jag att det var Bara R134a

bensin är inte specielt brandfarligt, vad har du fått det ifrån. bränsla som är i tankan brinnar inte, bensinångorna är för fet blandning för att brinna!

gasol är en tung gas & läggger sig under luften, du kan alltså få golvet på bilen fyllt med gas om evaparatorn läcker, lika så kan det komma gas ur ventelationsmunstyckena.
sparaya hårspray på en öppen låga så får du se hur bra det brinner! & då blir ändå det mästa drivmedlet kvar i botten på flaskan.

det finns kända fall där bilar har börjat brinna pågrund utav att dom haft felaktig gas i ac systemet!

Vid konvertering som jag gjort flertalet så byts bara torkflitret som jag skrev! torkfiltret innehåller nästan hela systemet olja. man vakumsuger systemet infö fyllningen & då får man med en del olja, övrig olja blir kvar & det är inget problem alls när man kör på esterolja, som man kör i konverterade system.

när det gäller 940 så har jag aldrig varit med om att samma rör pajar 2ggr!!! om det så skulle göra så har man ju garanti!

sen hävdar jag som vanligt motsatsen till alla andra  ;D det där med läckande axeltätningar är en myt ! nått att skylla på när ma inte hittar ett lekage.
det är svårt att hitta ac lakagen i biler av flera olika anledningar. men det är inte omöljigt & ingenting för brukas eller är nrmalt lekage. systemen är täta!
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 23:33:18 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2006, 23:31:27 »
Läckage vid axeltätningen på kompressorn är ju rätt vanlig på bilar som blivit lite äldre,
och den läckan hittar du aldrig på sommaren när du provtrycker och då får de vara
supermärkesverkstad också så finns han inte där iaf. och därför ska man köra ac även
vintertid då du med störe chans elimnerar den läckan.
Har du en sån läcka kan du få betalla flerat tusen för att en märkesverkstad ska vacumköra
och fylla bilen, eller bar fylla.
Inge illa mot dessa verkstäder men när de gäller ac så vet dom att dom kan ta ut mycket
höga priser.

skilnaden brukar vara att märkesverkstan kan bilmodellen & vet hur man hittar felet & kan laga det. medans kylfirna fögäves letar & fyller utan att lagat felet.
bättre att betala mycke en gång el lite flera gånger, föratt till sist ialla fall få betala mycke
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2006, 01:58:55 »


sen hävdar jag som vanligt motsatsen till alla andra  ;D det där med läckande axeltätningar är en myt ! nÃ¥tt att skylla pÃ¥ när ma inte hittar ett lekage.
det är svårt att hitta ac lakagen i biler av flera olika anledningar. men det är inte omöljigt & ingenting för brukas eller är nrmalt lekage. systemen är täta!

Kan du då förklar halvtomma system på våren, du fyller systemet och de fungerar perfekt
hela sommaren och hösten. Systemte står still hela vintern och till våren går inte systemet
på grund av brist.
Har kört med spårgas provtryck över 24 timmar med runt 20 bars tryck och trycket kvarstår,
använt elektroniskt ställ som loggar provtryckningen men inget händer, samma tryck,
och ändå så är det brist i systemet på våren.
Ge mig en förklaring på den.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #19 skrivet: 19 mars 2006, 08:56:57 »
A/c i bilar är inte särskilt avancerade om man jämför med andra kylsystem. Tror inte märkesverkstaden är särskilt kylkuniga beträfande möjligheten att hitta läckan i en bil så är komponenterna ganska standard på alla märken inget som biltilverkarna gör själva.
Vad som kan skilja är att man vet att det finns svaga punkter på rörsystemet typ klammer som samlar på sig saltstänk gnider mot röret och orsaker hål. Beträfande axeltätning så är det väl klart som fn att det är en stor läckage källa inte bara för ac gummitätningar blir hårda och blir lättare otäta vid kyla gummi tycker inte heller om salt.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #20 skrivet: 19 mars 2006, 11:07:16 »
Den här gÃ¥ngen har du nog ovanligt fel Carman!   ;) ;)

Lokala Volvoverkstan kan inte mye om AC inte. Men 7-8000 i startavgift kan de ta.  ;D

Kylteknikern jag anlitar är lite rolig - han anser att vi inte borde ha AC i svenska bilar, för lite nytta  & för mycket problem - tÃ¥l inte salt och klimat.
Så är de underdimensionerade och trångt monterade i moderna bilar (korrosion & kondensproblem, svårt att komma åt). Samtidigt tjänar han en hel del extra på bil-AC. Han e blixtsnabb på läcksökning osv jämfört med Volvo (som jag anlitat bara en gång och aldrig mer).

En del anser att man ska lÃ¥ta kompressorn vila pÃ¥ vintern för att slippa fylla pÃ¥ frampÃ¥ vÃ¥rkanten Andra anser tvärtom, att den mÃ¥r bra av kontinuerlig drift och smörjning.  Sc:,h

Skillnaden med AC i bil (och all annan teknik som används i bil) är festÃ¥ss att den ska klara -30 till +40  ºC och tÃ¥la fukt, salt osv.





Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #21 skrivet: 19 mars 2006, 17:27:04 »


sen hävdar jag som vanligt motsatsen till alla andra  ;D det där med läckande axeltätningar är en myt ! nått att skylla på när ma inte hittar ett lekage.
det är svårt att hitta ac lakagen i biler av flera olika anledningar. men det är inte omöljigt & ingenting för brukas eller är nrmalt lekage. systemen är täta!

Kan du då förklar halvtomma system på våren, du fyller systemet och de fungerar perfekt
hela sommaren och hösten. Systemte står still hela vintern och till våren går inte systemet
på grund av brist.
Har kört med spårgas provtryck över 24 timmar med runt 20 bars tryck och trycket kvarstår,
använt elektroniskt ställ som loggar provtryckningen men inget händer, samma tryck,
och ändå så är det brist i systemet på våren.
Ge mig en förklaring på den.

provtryckt ett ac system i en bil med 20 bar. är du inte klok?

ett ac system i en bil är till rtöre delen helt täckt av diverse saker så det är svårt att hitta lakage !
spårmedel är ofta till stor hjälp !

om inget händer på din elektroniska klocka så är det nått fel på den, trycet varierar när tempraturen varierar!

När vi pratar svår hitade lakagen så är det mycket små hål vi pratar om. det tar fleramånader att tömma ett ac system, därför som du kan fylla på våren & köra hela sommaren.
men som du vet så får man inte fylla ett system utan att först ha laga det & det är det som många kylfirmor skiter i!
« Senast ändrad: 19 mars 2006, 17:29:26 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #22 skrivet: 19 mars 2006, 17:30:44 »
A/c i bilar är inte särskilt avancerade om man jämför med andra kylsystem. Tror inte märkesverkstaden är särskilt kylkuniga beträfande möjligheten att hitta läckan i en bil så är komponenterna ganska standard på alla märken inget som biltilverkarna gör själva.
Vad som kan skilja är att man vet att det finns svaga punkter på rörsystemet typ klammer som samlar på sig saltstänk gnider mot röret och orsaker hål. Beträfande axeltätning så är det väl klart som fn att det är en stor läckage källa inte bara för ac gummitätningar blir hårda och blir lättare otäta vid kyla gummi tycker inte heller om salt.

vist är dom i funktion enkla, men systemet är dolt & det ät där svårigheten sitter i att hitta lekaget.
du har rätt i att en del bilfirmor inte har koll på hur ac system funkar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #23 skrivet: 19 mars 2006, 17:33:15 »
Den här gången har du nog ovanligt fel Carman!   ;) ;)

Lokala Volvoverkstan kan inte mye om AC inte. Men 7-8000 i startavgift kan de ta.  ;D

Kylteknikern jag anlitar är lite rolig - han anser att vi inte borde ha AC i svenska bilar, för lite nytta  & för mycket problem - tål inte salt och klimat.
Så är de underdimensionerade och trångt monterade i moderna bilar (korrosion & kondensproblem, svårt att komma åt). Samtidigt tjänar han en hel del extra på bil-AC. Han e blixtsnabb på läcksökning osv jämfört med Volvo (som jag anlitat bara en gång och aldrig mer).

En del anser att man ska låta kompressorn vila på vintern för att slippa fylla på frampå vårkanten Andra anser tvärtom, att den mår bra av kontinuerlig drift och smörjning.  Sc:,h

Skillnaden med AC i bil (och all annan teknik som används i bil) är feståss att den ska klara -30 till +40  ºC och tåla fukt, salt osv.







mycket möjligt att din lokala verksta inte kan AC så bra, men det betyder int att alla är lika dana.
jag har svårt att tro att dom tar 7-8000:- i felsökning + lagning & fyllning.

du har nog fått ett ca pris på felsökning + vad det kostar att laga deet vanligaste felet på din bilmodel, inklusive fylllning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #24 skrivet: 19 mars 2006, 17:37:58 »
jag har aldrig dömt ut en AC kompressor för lekage, jag har aldrig sätt att nån läcker.
jag hittar inte heller alltid alla lekagen, specielt om bilen inte har spårmedel. men om man fyller spårmedel & låter bilen rulla så hittar men till sist lekaget.

det är aldrig lekage i ett tätt system, försvinner gasen så är nått trasigt!


alla ni som sett en kompressor vet att det är kolvar i dom flästa modeller som andvänds i bilar. det finns ingen gas på andra sidan axeltätningen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #25 skrivet: 19 mars 2006, 21:06:11 »
mycket möjligt att din lokala verksta inte kan AC så bra, men det betyder int att alla är lika dana.
jag har svårt att tro att dom tar 7-8000:- i felsökning + lagning & fyllning.
du har nog fått ett ca pris på felsökning + vad det kostar att laga deet vanligaste felet på din bilmodel, inklusive fylllning.

Nopp, det var deras pris för att börja titta över ACn i bilen (gasbrist). Startkostnad. Billigare kunde det inte bli. Räkna timmar + bara ta betalt för delarna? Glöm det. Tariff! Och det är nog liknande pÃ¥ de flesta märkesverkstäder - vet du nÃ¥got undantag, berätta var.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #26 skrivet: 19 mars 2006, 21:16:55 »
mycket möjligt att din lokala verksta inte kan AC så bra, men det betyder int att alla är lika dana.
jag har svårt att tro att dom tar 7-8000:- i felsökning + lagning & fyllning.
du har nog fått ett ca pris på felsökning + vad det kostar att laga deet vanligaste felet på din bilmodel, inklusive fylllning.

Nopp, det var deras pris för att börja titta över ACn i bilen (gasbrist). Startkostnad. Billigare kunde det inte bli. Räkna timmar + bara ta betalt för delarna? Glöm det. Tariff! Och det är nog liknande på de flesta märkesverkstäder - vet du något undantag, berätta var.  ;)

Det är ju fasta priser på alla arbeten (byta saker) men felsökning gör ju alla olika på olika verkstäder.
ofta har man ett fast pris på en viss omfattning av felsökning & sen får man se om man måste gå djupare för att hitta felet.
jag hara ingen aning om vad vi tar, men bara legage sökning, exklusive tömmning borde koste ca 2000:-
på den tiden hittar man dom flästa lekagen! men hae man ett sån där smyglekage som tar några månader att läcka ut så blir det nog det dubbla.

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2006, 22:36:52 »
Jag kan garantera att de inte är något fel på de elekroniska ställe som årligen skickas
in för kalibrering. Och i en verksta som håller ca 19 grader spelar de ju inte de någon roll
för temperaturen skiftar inte där inne ovsett om de nu är 25 grader ute eller 10 grader.

Gjorde för ett par år sedan ett test där jag tömde ett system på hösten som som jag fyllt
på våren vid mistsankar om kompressor läckage, fick ur precis lika mycke som jag fyllt på
våren. Åter fyllde och körde systemet fungerade perfekt, men vid nästa vår lika dant.
Gav förslag om att byta axeltätning men kunden ville hellre byta hela kompressorn, så fick
de också bli, nästa vår gick AC kanon, ingen brist.
Men de är ju klart, läckan var ju troligtvis på gaveln eller anslutningrana på kompressorn,
fast utan att lämna några spår efter olja.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2006, 22:48:32 »
Nu måste jag få yttra mej om mina erfarenheter om ämnet ovan, vet att det körs en del bilar over there.Det har diskuteras en del om hc i bilar i europa och systemet som sådant var ett vattenburet system,alltså ingen gasol i ventilationen utan ett element som kyldes ner av 4gr vatten men det hela lades ner pga kostnad,utrymmes samt serviceskäl.Förstår inte riktigt att vissa tror att det ska vara så dyrt att konvertera jag tar mellan 2500:- och 3500:- för en konvertering.Visst man kan ju fråga sig om det är värt det,därför provtrycker jag dom gratis innan så man vet att det är lönt.Till Carman vill jag bara säga "aldrig hittat ett läkage på en kompressor" .Jag har under min säsong ca 250-350 fordon och utav dom så är ca 10% läkage på tätning utg axel.Sen kan man ju undra vars kompetensen ligger när du skriver "det finns ingen gas på andra sidan tätningen".Du kan ju skruva upp oljepluggen på en kompressor i ett fullt system, ett tips ta på dej din skyddsutrustning.Nu till Volvo , det är inte alls svårt att hitta läckan på en förångare på 850 & V70 ,det är bara att skruva bort fläktmotståndet och lysa in med en uv-lampa så ser man direkt om det läker,däremot är det ett j...drans skruvande för att byta förångaren.Det var vanligare på dom tidigare modellerna.På dom senare (och tidigare) så är det mer vanligt att torkfiltret rostar sönder, sitter på sugsidan och det bildas kondensvatten som kryper in under lacken så att det börjar rosta.Nästa problem är kompressorerna, där slits clutchen ut med för stort gap som resultat.Då funkar bilen perfekt i ca 10 min för att sen helt lägga av när den blir varm då orkar den inte dra.Det som är bra är att kompressorn inte är alltför dyr ny.Så på det stora hela så kan man säga att 850 & V70 ac-system skulle kunna gjorts bättre.Volvo 940 & 740 har säkert bytt 100st rör som går framför höger hjul och sätter numera bara dit ombyggnadsslangen framför kondensorn.Vill oxå påpeka att det är bättre grejor på eftermarknaden än vad orginal kan erbjuda.Då får Volvo,Audi,Ford,m fl säga vad dom vill.Det gäller framförallt kondensorer och torkfilter.Vill sen förklara hur det ligger till med ett system som är tomt men ändå tätt, det är till 100% axeltätningen, ofta är det hos bilägare som inte vet hur man ska sköta sitt ac-system.Man ska alltså köra ac:n på vinter halvåret ,men det kan vara lite knivigt när temperaturen går ner mot 4-5gr ute då bryter som sagts termostaten eller tempgivaren på bilar med acc.Tempgivaren är den lilla vårtan som sitter fram vid kondensorn eller kofångare.Mitt tips är att kör ned i ett p-garage och kör igång ac:n åtmindstonde en gång i månaden så ska ni se att bilen håller köldmediet 3ggr så lång tid.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #29 skrivet: 20 mars 2006, 00:03:57 »
Tack för det Hasse21 - alltid trevligt med lite vederhäftig information!  Thumbsup

Skillnaden mellan ACC och ECC - på ECC går väl ACn på automatiskt vid defrosterläge, oavsett temperatur och andra inställningar?
« Senast ändrad: 22 mars 2006, 23:16:15 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!