0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läckage vid axeltätningen på kompressorn är ju rätt vanlig på bilar som blivit lite äldre,och den läckan hittar du aldrig på sommaren när du provtrycker och då får de varasupermärkesverkstad också så finns han inte där iaf. och därför ska man köra ac ävenvintertid då du med störe chans elimnerar den läckan.Har du en sån läcka kan du få betalla flerat tusen för att en märkesverkstad ska vacumköraoch fylla bilen, eller bar fylla.Inge illa mot dessa verkstäder men när de gäller ac så vet dom att dom kan ta ut mycket höga priser.
sen hävdar jag som vanligt motsatsen till alla andra det där med läckande axeltätningar är en myt ! nått att skylla på när ma inte hittar ett lekage.det är svårt att hitta ac lakagen i biler av flera olika anledningar. men det är inte omöljigt & ingenting för brukas eller är nrmalt lekage. systemen är täta!
Citat från: CarMan skrivet 17 mars 2006, 23:29:09sen hävdar jag som vanligt motsatsen till alla andra det där med läckande axeltätningar är en myt ! nått att skylla på när ma inte hittar ett lekage.det är svårt att hitta ac lakagen i biler av flera olika anledningar. men det är inte omöljigt & ingenting för brukas eller är nrmalt lekage. systemen är täta!Kan du då förklar halvtomma system på våren, du fyller systemet och de fungerar perfekthela sommaren och hösten. Systemte står still hela vintern och till våren går inte systemetpå grund av brist.Har kört med spårgas provtryck över 24 timmar med runt 20 bars tryck och trycket kvarstår,använt elektroniskt ställ som loggar provtryckningen men inget händer, samma tryck,och ändå så är det brist i systemet på våren.Ge mig en förklaring på den.
sen hävdar jag som vanligt motsatsen till alla andra det där med läckande axeltätningar är en myt ! nått att skylla på när ma inte hittar ett lekage.det är svårt att hitta ac lakagen i biler av flera olika anledningar. men det är inte omöljigt & ingenting för brukas eller är nrmalt lekage. systemen är täta!
A/c i bilar är inte särskilt avancerade om man jämför med andra kylsystem. Tror inte märkesverkstaden är särskilt kylkuniga beträfande möjligheten att hitta läckan i en bil så är komponenterna ganska standard på alla märken inget som biltilverkarna gör själva.Vad som kan skilja är att man vet att det finns svaga punkter på rörsystemet typ klammer som samlar på sig saltstänk gnider mot röret och orsaker hål. Beträfande axeltätning så är det väl klart som fn att det är en stor läckage källa inte bara för ac gummitätningar blir hårda och blir lättare otäta vid kyla gummi tycker inte heller om salt.
Den här gången har du nog ovanligt fel Carman!  Lokala Volvoverkstan kan inte mye om AC inte. Men 7-8000 i startavgift kan de ta. Kylteknikern jag anlitar är lite rolig - han anser att vi inte borde ha AC i svenska bilar, för lite nytta & för mycket problem - tål inte salt och klimat.Så är de underdimensionerade och trångt monterade i moderna bilar (korrosion & kondensproblem, svårt att komma åt). Samtidigt tjänar han en hel del extra på bil-AC. Han e blixtsnabb på läcksökning osv jämfört med Volvo (som jag anlitat bara en gång och aldrig mer).En del anser att man ska låta kompressorn vila på vintern för att slippa fylla på frampå vårkanten Andra anser tvärtom, att den mår bra av kontinuerlig drift och smörjning. Skillnaden med AC i bil (och all annan teknik som används i bil) är feståss att den ska klara -30 till +40 ºC och tåla fukt, salt osv.
mycket möjligt att din lokala verksta inte kan AC så bra, men det betyder int att alla är lika dana.jag har svårt att tro att dom tar 7-8000:- i felsökning + lagning & fyllning.du har nog fått ett ca pris på felsökning + vad det kostar att laga deet vanligaste felet på din bilmodel, inklusive fylllning.
Citat frÃ¥n: CarMan skrivet 19 mars 2006, 17:33:15mycket möjligt att din lokala verksta inte kan AC sÃ¥ bra, men det betyder int att alla är lika dana.jag har svÃ¥rt att tro att dom tar 7-8000:- i felsökning + lagning & fyllning.du har nog fÃ¥tt ett ca pris pÃ¥ felsökning + vad det kostar att laga deet vanligaste felet pÃ¥ din bilmodel, inklusive fylllning.Nopp, det var deras pris för att börja titta över ACn i bilen (gasbrist). Startkostnad. Billigare kunde det inte bli. Räkna timmar + bara ta betalt för delarna? Glöm det. Tariff! Och det är nog liknande pÃ¥ de flesta märkesverkstäder - vet du nÃ¥got undantag, berätta var.Â