Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock?  (läst 5685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Monoblock?
« skrivet: 15 november 2018, 21:28:18 »
Jag har den svåraste frågeställningen ,o kommer säkert få väldigt många förslag...
Jag har alltså en relativt fräsch pelletspanna ,o brännare.
Men pga av stigande pelletspris ,samt att jag delvis bor i ett annat hus ,så vill jag har något med mindre underhåll ,men ändå ha pellets vid lägre temp.
O jag vill inte slänga ut den ,för jag får inget för systemet ,o det är ren kapitalförstöring att ta bort det.
Så mina tankar går mot att komplettera med monoblock.
O det enklaste då ,vore ju att gå till närmsta röris o få en offert.
Problemet är att då får jag bara ett fabrikat ,vilket innebär att jag får fråga runt hos fler ,vilket jag inte har tid med.
När det är som kallast ,så behöver jag ha ut ca 45 grader på elementen ,o 12kw ska räcka.
Vad är det mest ekonomiska valet.
Vad är mest för pengarna?
Är inte helt främmande för billigare ,ty Invest o sådant heller om det är så.
Jag kommer som sagt få 100 olika svar nu ,men det är jag beredd på.
Trevlig kväll!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2018, 05:48:33 »
Svårt att svara på utan att veta hur ditt nuvarande system ser ut.
Har du acktank, systemtank, VVB i pannan eller genomströmningsberedare i pannan är viktiga saker att veta innan man kan ge några råd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2018, 06:23:53 »
Ja ,vissa detaljer som kanske är bra att ha med :)
Jag har ingen tank alls ,utan det är bara vattnet som finns i pannan.
Pannan har varmvattenslinga ,men har dock använt el-varmvattenberedare av gammal vana ,då jag inte eldar sommartid.
O då är det enkelt med el.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2018, 08:06:06 »
Det jag tycker är mest knepigt med de där monoblockvärmepumparna är att styrningen ar så dåligt förklarad på de flesta värmepumparna.
Vad skall trigga och stoppa värmepumpen?
Jag hittar väldigt lite info om detta när jag försöker läsa manualerna, se det som din stora utmaning att hitta en värmepump där du förstår hur den skall styras.
Inkopplingen i ditt system borde kunna göras i serie med det gamla systemet, och sÃ¥ fortsätter du  med elberedare för varmvattnet.
Oftast gör man ett avstick på returen från radiatorerna och så genom luft/vattenvärmepumpen, så länge värmepumpen orkar med på egen hand är det sedan inga problem, problemen kommer sedan, vad och hur styr man tillskottet från pannan?
Jag är tyvärr för dåligt insatt i detta för att kunna ge ett bra svar, finns det någon som kan bidra med mer kunskap så är ni mer än välkomna att bidra.
Ofta bygger fabrikslösningarna på att man har även deras panna, som i sin tur kan styra eventuellt tillskott från annat håll.
Eller, som i Nibes fall, man behöver deras "lösa styrning" SMO40 för att fixa biffen, och den kostar nästan som en elpanna.
« Senast ändrad: 16 november 2018, 08:08:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2018, 09:45:07 »
Det är många aspekter att ta hänsyn till ,helt klart.
Anledningen till monoblock är att jag har pelletspanna o brännare som är alldeles för nytt, för att kasta ut.
Samt att jag får inget betalt för det heller ,om jag försöker sälja det.
Inget blir billigare ,o pellets har tagit ett kraftigt steg uppåt i pris i år.
O så blir man latare :)
Men ni som har monoblock ,hur fungerar det för er?
O vilka märken har ni?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2018, 11:10:06 »
jag har en liten nibe lv.....enbart utedel....som styrs med innetermostat.

Funkar acceptabelt........
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2018, 16:18:36 »
SKulle vara kul om någon som kompletterat sitt pelletssystem med ett monoblock ,o är skitnöjd!
Man hör ganska ofta att många tycker det fungerar ok ,men inte mer.
Kan ju bero på att man har för höga förväntningar.
Det är ju en sjuk djungel med alla dessa siffror som tillverkarna anger.
Har fått pris på en Mitsubishi A2W120 ,installerad o klar för ca 80.000:- ,samt på motsvarande IVT för lite drygt 100.000.
O jag är inte säker på att IVT är drygt 20.000- bättre!
Nu är dessa inte monoblock ,men sonderar alla alternativ.


Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2018, 15:53:14 »
Utvecklar denna tråden lite ,o söker efter någon som precis som jag har halvkasst isolerat hus ,2-glasfönster ,o till skillnad från mig kör luft/vatten?
Huset är 130-140 kvadrat ,delvis inredd källare ,1,5 plans hus ovanpå det.
I mitt fall så vill jag kunna ta ut 50 grader på elementen som mest.
Blir det mycket stöd från elpatron?
Jag bor i Dalsland ,o det ligger ganska högt ,så det är lite kyligare ,än typ runt vänern.
Januari februari o mars har en medeltemp på -3,-4 grader.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2018, 09:27:49 »
Hade reparatören hemma på min L/L igår.
Han sålde inte pumpar själv ,men han hade installerat många Invest Bonus Air 10 ,o även 12.
Hans erfarenheter var att det fungerar väldigt bra ,kvalitetsmässigt ,o även effektiviteten.
Det blir ju lite andra pengar ,men jag är ju egentligen skeptisk mot Kinasaker.
Men denna känns ju lite svensktestad iallafall.
Man får vad man betalar för ,är ju ett klassiskt sätt att se på det.
Men jag är ändå nyfiken ,för i kombination med min pelletspanna ,så kan det vara en bra kombination.
Ska iallafall få en offert på detta!

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Monoblock?
« Svar #9 skrivet: 13 december 2018, 18:11:52 »
Jag har en Panasonic monoblock 9kw. Jag köpte den för 39kkr på kampanjpris förra året och på kanske 4000kr på rör o sådant för installationen (gjorde själv). Det är installerat mot ett system med vedpanna och acktankar. Kör dock inte alltid mot tanken, utan mot radiatorkretsen direkt när värmebehovet är större. Använder tanken som en volymförstorningstank under vår och höst för att minska på start och stopp på värmepumpen.

Det funkar bra att kombinera med ved, den stänger av sig själv automatiskt om man eldar i vedpannan. Däremot är styrningen väldigt dum. Den går bara på utomhustemp och följer sin kurva. Det går att koppla in rumsgivare till den också, men då följer den sin reglerlurva (baserat på utomhustempen) och stänger av sig om den överskrider önskad rumstemp.

Så istället för att reglera ner pumpen lite om det är lite för varmt inomhus så stänger den av, tills det är lite för kallt i rummet. Och om kurvan ligger lite för lågt, så gasar den aldrig på utan den följer sin kurva i alla fall... Känns som ovanligt dum styrning med tanke på att det är en invertermaskin.

Vi har gammalt hus där vinden nästan drar rakt igenom. Så elementen behöver ju ha olika hög framtemp beroende på hur mycket det blåser och hur mycket solen skiner.

Så monoblock o pellets funkar i kombination, men just panasonic (i alla fall inte förra årets modell) tror jag inte jag skulle rekommendera baserat på bristfällig reglering av pumpen. Prestandan är jag nöjd med för de rätt små pengarna jag på på anläggningen.

Jag bor vid Mälaren, så jag har inte så värst många dagar med minusgrader varje vinter.

Funderar på om jag ska hacka styrningen av den med en rasberry pi eller något liknande, för jag stör mig på den ganska mycket.

12kw låter som ganska mycket? Tänk på att minlasten är större på en större maskin. Kan tänka mig att prestandan på maskinen vid minlast inte är så bra (har inte mätt, eller funnit data på detta). Risken är väl att det blir mycket start och stopp under vår/höst om du köper för stor maskin.


Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock?
« Svar #10 skrivet: 19 december 2018, 15:41:15 »
Har funderat på dt där med 12kw ,bor i Dalsland ,i ett område där det är kyligare.
O så har jag ett ganska krävande hus ,med 2-glas ,kass isolering ,uppvärmd källare m.m
Så jag har kommit fram till att 12 är modellen för mig!
Just styrningen var något som han sa var väldigt bra till Bonus Air ,o att ha den tillsammans med pellets var perfekt tyckte han (märkligt om han sa något annat )
Lutar åt Bonus Air ,han ska ringa mig idag i alla fall.
Ska klura :)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Monoblock?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2021, 07:35:01 »
Om man monterar en monoblock till ett garage, och man inte vill ha vatten i golvvärmeslingorna vad kan man då lägga i som inte fryser men ändå inte sliter mycket på cp och värmeväxlare?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2021, 07:38:06 »
Vanlig köldbärarsprit borde väl kunna fungera?
Jag vet absolut inte, men det känns väl rimligt med tanke på att det cirkulerar både genom cirkpump och värmeväxlare på en vanlig mark/bergvärmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Monoblock?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2021, 08:34:19 »
Vanlig köldbärarsprit borde väl kunna fungera?
Jag vet absolut inte, men det känns väl rimligt med tanke på att det cirkulerar både genom cirkpump och värmeväxlare på en vanlig mark/bergvärmepump?
Brandfarligt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock?
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2021, 11:20:21 »
Vanlig köldbärarsprit borde väl kunna fungera?
Jag vet absolut inte, men det känns väl rimligt med tanke på att det cirkulerar både genom cirkpump och värmeväxlare på en vanlig mark/bergvärmepump?
Icke sade Nicke.
KB sprit endast upp till flampunkten, i VB kretsar är det Glykol som gäller.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!