Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Man blir ju inte klok pÃ¥ vad som gäller  (läst 16518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man blir ju inte klok på vad som gäller
« skrivet: 20 januari 2015, 21:11:08 »
Hej

Läste idag i en tidning att försäljningen av värmepumpar gått ner och "branschen" förklarade det med att marknaden börjar bli mättat, dvs dom flesta som behöver har installerat redan.
Dom såg dock en ljusning i att det börjar bli dags för andra varvet, dvs installera nya pumpar till dom som var tidiga med att installera på 90-talet eftersom dom pumparna behöver bytas ut nu.

Där säger alltså branchföreträdare att pumparna går sönder efter 15-20 år, men frågar man installatörer (för man får ju tyvärr inte prata med tillverkarna nu för tiden:( så går inte pumpen sönder, enligt dom så är det bara kompressorn som behöver bytas efter ca 20 år och sen tuffar den på igen.

Finns det någon verklighetsförankrad information ang hur länge pumparna håller på riktigt. Om man ska byta en kompressor för 10-20k kr så är det självklart billigare än att byta hela pumpen för 70-80k kr
Sen blir de kanske någon annan mindre service/reparation under dom 20 år som kompressorn sägs fungera, t.ex. cirkulationspumpen. Men det blir fortfarande mycket billigare än att byta hela pumpen.

Att byta pumpen efter 20 år för att dom nyare är effektivare lär inte löna sig. Om vi låssas att någon säljare tar i från tårna och säger att den nya pumpen är 10% effektivare så innebär det ändå "bara" en besparing på max 1000:- per år i pengar, på 20 år tills nästa byte så ger det 20 000:- och en ny pump kostar 50-60000 extra. Den ekonomin går inte ihop. Även med byte av kompressor vart 20:e år så blir det billigare att behålla pumpen och reparera den, om siffrorna stämmer.

Och vad är det som går sönder som gör att allting måste bytas? Varför kan man inte bara byta ut just det som går sönder?

Hur länge har ni haft era pumpar och vad har gått sönder? Nu har ju inte tekniken funnits i flera tiotals år så man vet inte hur länge pumpen håller. Men om ingenting händer på 20 år med många pumpar så borde det finnas anledning att tro att dom håller bra mycket längre än 15-20 år som vissa påstår.

Jag skulle jättegärna vilja höra från er som har riktig erfarenhet av värmepumpar (berg och mark-värme framförallt) vad ni har för erfarenheter. Det är ju en sjukt stor investering och då vill man gärna veta när man måste hosta upp pengar nästa gång, åtminstone på ett ungefär.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2015, 08:19:27 »
Det är nog sÃ¥ att en del av de pumpar som installerades pÃ¥ 90-talet nu behöver bytas. PÃ¥ den tiden var det vanligt att man dimensionerade pumparna för ca 50 % effekttäckning. Idag fÃ¥r man bästa totalekonomi vid högre effekttäckning, kanske runt 75 %. Det gör att vinsten med ett byte av pump jämfört med reparation blir större. Tyvärr medför det ofta att det behövs ett borrhÃ¥l till, man var snÃ¥l med borrhÃ¥lsdjupet pÃ¥ 90-talet sÃ¥ det slutar med att kostnaden nästan blir som för en helt ny anläggning.   

Man får nog räkna med 25-30 tusen för ett kompressorbyte.

Det som kan gÃ¥ sönder i övrigt är expansionsventilen och växelventilen. Växelventilen kan man byta själv om man är lite händig. Elektroniken kan haverera, speciellt är det elektrolytkondensatorer som Ã¥ldras. Sen är det cirkulationspumparna där jag 2013 hade sÃ¥dana problem med köldbärarpumpen pÃ¥ min värmepump frÃ¥n 2002 att en normal användare hade bytt den. Nu gjorde jag det ocksÃ¥ men det hade jag inte behövt göra om jag hade monterat en tätning rätt efter rengöring av pumpen. 

Det har också hänt att i flexibla slangar har gummit åldrats och svällt så att de behöver bytas. Beläggningar i förångaren från radiatorsystemet som gör att värmeöverföringen har blivit dålig med högtryckslarm som följd har också förekommit.

En modern pump har betydligt större möjligheter till driftövervakning än en pump från 90-talet med en display där man kan se temperaturer, möjlighet till loggning av temperaturer osv. Det kan bidra till att man föredrar en ny pump framför att reparera den gamla.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2015, 12:10:30 »
Alla bergvärmepumpar av alla märken skulle kunna tillverkas i lätt utbytbara moduler, det borde inte vara så att man tvingas skrota en hel värmepump när något hänt därför att det inte lönar sig att reparera. Det ska inte kosta 15 000:- i arbetskostnad att byta en kompressor, en kompressor är ju en stapelvara från en av två tillverkare. Värmeväxlarna likaså, ett fåtal tillverkare och det sitter två i varje värmepump, och de är dyra, ett antal lager av lödd koppar, en värmeväxlare skulle egentligen kunna hålla lika länge som ett borrhål. Varför skrota delar som skulle kunna hålla mycket längre?

Det skulle vara så att att om värmepumpen havererar, så kan man utan större problem byta ut den delen till en rimlig kostnad, kanske mot en begagnad del från en värmepumpsdemontering

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2015, 13:29:07 »
Just i fallet 90-tals vp, så är det nog så att det bästa i många fall är att borra ett hål till för att få upp täckningsgraden från 50-80-90% som är ekonomiskt motiverat idag.
Och då behöver man en större vp.
Dessutom vill man ofta kunna styra o övervaka den via en app eller liknande idag.
Sen, när man skaffat sin första sådan, så borde den vara byggd så att ett kompressorbyte eller annan större reparation inte kostar 30-40 papp. Men där är vi inte idag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2015, 15:01:53 »
Det jag egentligen är ute efter är en realistisk livslängd på en pump som man köper nu.
Om man behöver lägga ut 70-80 000 vart 20:e år så är det nog svårt att se så stor vinst med en värmepump som många pratar om. Man måste ju räkna in den investeringen i den totala kostnaden för uppvärmningen.
Sparar man 5000 per år i uppvärmningskostnad så har man på 20 år "sparat" 100 000:-, men då glömmer alla att man måste ta större delen av den besparingen och stoppa på ett sparkonto till nästa pumpköp.
En panna (ved, el, flis, pellets spelar ingen roll) håller bra mycket längre än 20 år, framförallt om man har jämn värme i den och man inte köpte rent skit från början.
Självklart är det värt en del för bekvämligheten också, men bara idén att man måste lägga ut så mycket vart 20:e år borde ju få dom flesta att inse att pumptillverkarna måste göra bättre grejer, eller så får dom sluta marknadsföra sånna stora besparingar. Och det gäller oavsett om man sparar 100 000 eller 200 000 på den 20 årsperioden. Så dyra saker måste hålla längre! Framförallt som sagt när dom är jättedåliga på att informera att dom måste bytas ut efter 20 år.
Panna oavsett variant kostar ju dessutom bra mycket mindre än en vp att byta, även om du skulle få för dig att köpa dom dyrare.
« Senast ändrad: 21 januari 2015, 15:03:55 av jagarjag »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2015, 15:12:11 »
Sparar man bara 5000 kr/år så är det nog ingen idé att skaffa en bergvärmepump, detta husets totala uppvärmningskostnad med el ligger i så fall runt 7500 kr/år.
Själv räknar jag med att årliga besparingen ligger runt 12-14 kkr/år jämfört med en elpanna.
När jag gjorde investeringen så jämförde jag med den oljepannan som stod här tidigare och jämfört med den så sparar jag ca 20 kkr/år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2015, 15:23:43 »
Men det borde inte vara så dyrt. Vi gjorde ett kompressorbyte, och satte in en begagnad kompressor som hade många mil bakom sig. Kostnad mycket liten. Den höll fortfarande nu 10 år senare när värmepumpen byttes ut av andra skäl.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2015, 15:26:56 »
Mmm, ofta får man en payoff-tid på 7-8 år om man sätter in bergvärme, eller runt 15 000 kWh/år.
Vår värmepump är nu 13 år och det enda problem jag haft är en kärvande växelventil för typ 6 år sedan, jag motionerade den och sen har det varit problemfritt.
Expansionskärlet för radiatorkretsen gick sönder efter 7-8 år, men det hör ju inte till värmepumpen.
Vår värmepump går hårt året om, värmer huset vintertid och Poolen sommartid, så den lär nog spara i runda slängar 20 000 kWh, minst.

Att jämföra med en vedpanna ter sig dock konstigt för mig.
Veden är väl i princip lika dyr som elströmmen, så du får extremt låg besparing med en ny vedpanna.
Har du ved gratis så är den ändå värd minst 400 kr/m3, bättre att sälja veden och värma huset med värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2015, 15:37:10 »
När du räknar med payofftiden, räknar du då med att spara undan så du har ca 85kkr efter 20 år? Annars blir ju kalkylen helknasig.

Att jämföra med panna gör jag bl.a. för att panntilverkare är duktig apå att informera att pannorna håller runt 20 år (även om dom håller bra mycket längre) och en vedpanna får du för runt 40k om du köper en av känt märke.
Vp säljare informerar inte om att man måste hosta upp 75kkr efter 20 år och det är mycket pengar oavsett om man sparar 200kkr eller 400kkr på dom 20 åren.

Att köpa vet vet jag inte vad det kostar, men pellets i en villa får man för runt 15kkr per år, flis kostar ungefär hälften att köpa (det vi gör nu) om man eldar med det. Vad vet kostar varierar så pass mycket så det går knappt att jämföra eftersom det beror på om man köper av en vedhandlare eller en granne som gärna blir av med några träd som man sen klyver själv. Köper man det får man säkerligen betala någon hundralapp per kubik, men jag vet en som köper hela årsveden för 2000 och klyver den själv.

Det viktigaste är att man vet förutsättningarna i förväg, dvs vp säljare/tillverkare ska informera om livslängden på ett tydligt sätt, vilket dom absolut inge gör i dagsläget.
Jag har försökt få prata med tillverkarna men dom vägrar ha kundservice utan hänvisar till installatörer som sällan svarar eller svarar när dom är hos någon kunds pannrum och därmed inte har sin dator där så man kan inte få några uppgifter ändå. När man väl får tag på installatörer så påstår dom som jag skrev i första inlägget, dvs att pumparna håller jättelänge och att man ev behöver byta kompressorn efter 20 år. Har försökt med flera tillverkare och får samma ointresse från alla om man inte är installatör. Och installatörer har jag prata med ca 5 st inom 10 mils radie och får samma svar från dom ang hållbarhet och kompressor osv. Har pratat med både "stora och välkända" och "små och välkända".

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2015, 15:59:39 »
En VP kostar ca 50 000:- att köpa och byta vedpanna kostar nog ungefär lika som att byta VP.
Och man ska inte räkna med längre livslängd på en vedpanna än 25 år, visst kan dom hålla längre eller kortare tid precis som en VP.
Den initiala kostnaden skiljer inte så mycket en panna ska ha ett vedförråd, skorsten och en VP ett borrhål.
Vedeldare måste betala några tusenlappar till sotaren varje år.
Jag eldade tidigare med ved ca 25 m2 låt säga att jag betalade ca 7500:- för hela årsbehovet. men då måste jag lägga rätt många timmar på att hantera veden.
bortser man från mina kostnader för såg mm.mm så kostar mig "värmen" med ved minst (sotare+ved) ca 10 000:-. Min kostnad för elen till VP ligger på ca 8-9 000:-
då har jag INTE räknat med min egen arbetsinsats å den är svår att prissätta, men ska du leja in mig kostar jag ca 400:-/timme + moms och vedhanteringen tar mellan 40 och 60 timmar plus den tid jag får lägga på bära och aska ur samt städa allt skräp.
Jag eldade tidigare med ved och skulle inte komma på tanken att återgå till det. Det kostade mig mer att elda med ved samt tog många timmar av tråkigt arbete att ålla huset varmt. Och skulle man åka bort var det ren elvärme som gällde i en eller en par veckor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2015, 16:02:36 »
Med payofftid så menar jag självklart att anläggningen har betalt sig själv då.
T.ex. helt olika hur man räknar när man köper bil.
Att köpa värmepump istället för vedpanna eller flispanna är att köpa sig komfort och ledigt, och till på köpet spara pengar.

Jag har gjort en kalkyl som skulle kunna indikera vad en ny värmepump för mig skulle kunna kosta och spara.
Har räknat med ett 15 års lån, 3% ränta, och 130 000 kr i kostnad efter ROT.
Livslängd 15 år.
Reslutat:
Payoff-tid 5 år, total besparing 390 000 kr
Vinst efter att man räknat av alla kostnader för lånet, ca 260 000 kr.
(Jämför med direktverkande el)
Nedanstående kalkyl räknad med elpris 1.10 kr.
Om elpriset är 90 öre istället blir vinsten ca 190 000 kr.
« Senast ändrad: 21 januari 2015, 16:05:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2015, 16:39:46 »
Det är de sista åren som är verkligt lönsamma, så det är viktigt att man kan hålla igång en värmepump de där extra åren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2015, 16:41:50 »
Att en värmepump inte hÃ¥ller för evigt kan väl ändÃ¥ inte komma som en överraskning för nÃ¥gon. Det är ju trots allt en maskin som innehÃ¥ller roterande delar. En bilmotor gÃ¥r under bilens livstid ofta inte mer än 5000 timmar. Kompressorn i min värmepump har nu gÃ¥tt över 50 000 timmar. 

Min besparing ligger idag på samma nivå som Carls, 20000 kr/år jämfört med olja och dagens låga oljepris. Jämfört med fortsatt oljeeldning var pumpen betald (ingen ränta på investerade pengar) redan efter 6,5 år. Att oljepriset fördubblades under den tiden bidrog, hade räknat med lite över 10 års återbetalningstid från början.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2015, 16:48:36 »
Ska du borra Rickard. .?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2015, 19:43:18 »
Att en värmepump inte hÃ¥ller för evigt kan väl ändÃ¥ inte komma som en överraskning för nÃ¥gon. Det är ju trots allt en maskin som innehÃ¥ller roterande delar. En bilmotor gÃ¥r under bilens livstid ofta inte mer än 5000 timmar. Kompressorn i min värmepump har nu gÃ¥tt över 50 000 timmar. 

Min besparing ligger idag på samma nivå som Carls, 20000 kr/år jämfört med olja och dagens låga oljepris. Jämfört med fortsatt oljeeldning var pumpen betald (ingen ränta på investerade pengar) redan efter 6,5 år. Att oljepriset fördubblades under den tiden bidrog, hade räknat med lite över 10 års återbetalningstid från början.

Förstår självklart att den går sönder, men dom måste informera om det och ge en beräknad livstid för när man behöver köpa en ny. Det har ingen av dom installatörer jag kontaktat gjort tyvärr. Och tillverkarna får man tyvärr inte prata med, man kommer bara till växeln och en telefonist som tyvärr fått instruktioner om att kunder inte ska få service.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!