Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innedel till frikyla  (läst 6278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekkemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
innedel till frikyla
« skrivet: 28 juli 2014, 17:50:41 »
Hej,
jag har idag en nibe-1245 med flm och pool tillbehör och tänkte nu komplettera med lite kyla till övervåningen.
så jag söker då förslag på innedelen för högt väggmontage.
tacksam för alla svar.

//:Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: innedel till frikyla
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2014, 22:25:56 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: innedel till frikyla
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2014, 11:17:38 »
Ännu mer budget: Leta upp en skrotad luftvärmepump av "on/off"-modell och använd dess innerdel. :)
Ev. får man löda om rören för att få bättre flöde och vettiga anslutningar, men i övrigt blir det i princip samma sak som Julas konvektor.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad ekkemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: innedel till frikyla
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2014, 19:01:06 »
tack för svaren, Julas har jag kollat pÃ¥ men vill gärna ha lite mera design  om möjligt ;)
tror ni det går att använda en innedel som kommer med luftvärme pumpar om man kan få loss bara den delen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: innedel till frikyla
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2014, 21:06:39 »
tack för svaren, Julas har jag kollat pÃ¥ men vill gärna ha lite mera design  om möjligt ;)

http://www.kinnan.se/produkter/veneto/

Väggmodell "Carisma Fly" ser ju OK ut.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: innedel till frikyla
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2014, 08:58:44 »
Kolla även upp Fricos produkter.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad ekkemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: innedel till frikyla
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2014, 17:12:03 »
tänkte bara berätta vad det blev.
jag köpte en från Kinnan, carisma cvp-t 4. det blev den största av dom.

//:Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: innedel till frikyla
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2014, 17:45:45 »
Smart att ta till en rejäl modell, själv har jag nog en storlek för liten...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: innedel till frikyla
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2014, 18:14:29 »
tänkte bara berätta vad det blev.
jag köpte en från Kinnan, carisma cvp-t 4. det blev den största av dom.

//:Erik

Får man fråga vad en sån kostar?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad ekkemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: innedel till frikyla
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2014, 09:20:12 »
det va inte lätt att hitta återförsäljare till denna, den första jag frågade tror jag ville blåsa mig.
han ville ha 9575:- ink moms sen kontaktade jag Kinnan direkt för att hitta en återförsäljare i mitt område
(huddinge) och fick dÃ¥ betala 5900:- ink moms  :) dÃ¥ Ã¥kte jag till honom och hämtade den.
sen gjorde jag en liten tabbe och läste ett mått fel på bredden så jag fick göra lite modifiering av min vägg
men nu sitter den på plats och väntar på rörmokaren som ska komma denna vecka. lite sent nu men till nästa
år kommer det vara svalt och skönt på övervåningen. jag har test kört fläkt hastigheterna och den går tyst och bra även på högsta är det helt OK.

//:Erik

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: innedel till frikyla
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2014, 10:20:21 »
Det var ett riktigt bra pris (det andra).

Jag kontaktade Kinnan direkt, men dom är "Hemlige Arne" när det kommer till priser. Förstår inte varför dom (som många andra som säljer saker till bergvärme) inte kan gå ut med riktpriser så att vanligt folk kan skaffa sig en uppfattning av vad saker och ting kan kosta.
Ett problem som det kan medföra med hemlig prisföring är det du råkade ut för, en pris diff på 3675:- kan inte vara normalt.

Tack nu ska jag räkna vidare :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: innedel till frikyla
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2015, 07:26:21 »
det va inte lätt att hitta återförsäljare till denna, den första jag frågade tror jag ville blåsa mig.
han ville ha 9575:- ink moms sen kontaktade jag Kinnan direkt för att hitta en återförsäljare i mitt område
(huddinge) och fick dÃ¥ betala 5900:- ink moms  :) dÃ¥ Ã¥kte jag till honom och hämtade den.
sen gjorde jag en liten tabbe och läste ett mått fel på bredden så jag fick göra lite modifiering av min vägg
men nu sitter den på plats och väntar på rörmokaren som ska komma denna vecka. lite sent nu men till nästa
år kommer det vara svalt och skönt på övervåningen. jag har test kört fläkt hastigheterna och den går tyst och bra även på högsta är det helt OK.

//:Erik

Chansar att lyfta denna tråd.

Jag funderar också på Kinnans Carisma och tänkte höra om dina erfarenheter sofar (fast nu har det väl aldrig varit behov av kyla sedan du köpte den).

1. Kan du avslöja vilken firma du köpte den från? Om forumreglerna förbjuder detta så kanske du kan skicka ett PM istället.

2. Till skillnad från dig tänkte jag ha den i mitt sovrum. Den största Carisma modellen bullrar betydligt mer än de mindre - även på lägsta hastighet. Vilka hastigheter på din modell kan man rimligen INTE sova vid enligt din bedömning?

3. Vilken storlek valde du på cirkulationspump? Den största Carisma modellen har ju ett enormt tryckfall (47kPa) vid det flöde som krävs för att man ska uppnå specad effekt. Min befintliga brinepump med märkeffekt 210W@läge2 klarar nätt och jämt att leverera det specade flödet vid det specade tryckfallet som jag totalt skulle få i slingan. Så standardmetoden med en separat mindre pump verkar ytterst tveksam i detta fall.

Jag väger mellan T3 och T4 och mitt resonemang är att det är väldigt svårt att uppnå de specade villkoren för T4 och att T3 i praktiken kommer att ge nästan samma effekt men med lägre lägsta ljudnivå. I ditt fall hade jag valt som du eftersom ljudet har mindre betydelse.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!