Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump vs luft-luftpump  (läst 5335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« skrivet: 15 februari 2014, 16:04:01 »
Hej
Har en frånluftspump från autoterm och en luftvärmeväxlare. Har haft den på noll värme sen vi satte in luft-luftpumpen. Men satte på frånluftspumpen imorses för att test så den funkade. Det gjorde den.
Vad är det bästa sättet att värma ett hus. Enplanshus på 92kvm öppen planlösning.
Inne på tvättstugan så har det från vattenröret börjat o droppa när man har tvättat o tvätten hönger o torkar. Varför sker det? Kan det ha börjat pga man inte haft värme på frå luftspumpen?
tacksam för svat

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2014, 18:45:38 »
Droppandet är troligen kondensvatten och det upphör om rören värms.
Själv har jag en luftavfuktare i tvättstugan för att tvätten ska torka fortare och att undvika kondens, det skulle säkert funka också.
Om din LLVP värmer hela huset så kanske den är minst lika bra som din FLVP på att värma huset.
De flesta med denna kombination brukar ha lite värme på från FLVP med elpatron spärrad och värmer sen med LLVP för att hålla värmen inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2014, 19:29:25 »
Vad menar du med att rören värms? Är det farligt att det är kokdensvatten som droppar. 
Vad är det för luftavfuktare du har?

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2014, 08:55:32 »
Sätter du på värmen från din Autoterm så kommer värmerören värmas, men är det kallvattenledningar som droppar så hjälper inte detta.
Men kondensvattnet tyder på att det är fuktigt i tvättstugan, tvätten torkar troligen långsamt och luften blir rå och fuktig?
Jag köpte en billig avfuktare på classe i sjön för 5-6 år sen och den funkar fortfarande, jag köpte dock en som man kan ansluta en slang på så slipper man springa och tömma tanken hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2014, 12:42:39 »
Det är kallvattenrören som det droppar ifrÃ¥n. Ska man be en elektriker att sätta in ett element istället för dn avfuktare?  Det kanske är bättre.  SÃ¥ man har lite värme hela tiden ittvättstugan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2014, 16:05:44 »
Själv föredrar jag en avfuktare, den funkar bäst på sommaren då luften oftast är som fuktigast och då kanske man inte vill värma med ett element.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2014, 17:23:53 »
Kan detta vara nåt ,Luftavfuktare Cotech 10 l från clas olsson?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2014, 22:06:29 »
Kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2014, 23:13:31 »
Tar en luftavfuktare bort dropp från kallvatten rören? Eller behövs det andra grejer med. Rätt jobbigt när det droppar så mycket. Tacksam för all hjälp

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2014, 06:27:02 »
Varför börjar du inte med att isolera kallvattenröret? Det finns ju färdig rörisolering att köpa i metervara just för detta ändamål.
Problemet är att varm luft möter kalla rör varvid fukten i luften kondenserar. Klart det går att avfukta med en avfuktare för att få ner fukthalten i luften (kan ju vara bra av generella skäl om du har väldigt fuktigt där nere) men det blir nog billigare med rörisolering.

Och den behöver inget eltillskott...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2014, 07:52:34 »
Upptäckte nu på morgonen att vi inte har nåt sug i från frånluftsrören som är i taken på tvättstuga,toa.och kök. Det känns inte bra. Ringde firma direkt som ska kolla på detta senare idag. Han sa att det inte var bra. Känns som att det kan kosta lite nu. I värsta fall en ny frånluftsvärmepump? Kan det vara därför det är kondens från kallvattenrören??

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2014, 09:26:46 »
OK, du kan lyssna på din FLVP om fläkten i den snurrar?
Synds det nått larm på den?
Det finns ett filter på din FLVP, kolla om detta behöver rensas?
Du ska även kunna lossa panelen på den och se om förångaren (värmeväxlaren där värmepumpen tar energin ifrån frånluften) är igenisad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2014, 09:47:12 »
Filtret rensade jag i helgen. Inget larm heller som indikerar. Det frÃ¥gade även firman som skall komma och kolla.  Och fläkten lÃ¥ter som den alltid har gjort. Vi har tillluft i tillluftsventilerna men alltsÃ¥ inte i frÃ¥nluftsventilerna. Väldigt konstigt.?
vad sjutton kan det vara som spökar? Är det nåt som är trasigt i pannan eller måste man byta ut hela till en ny?
Fan man är ju helt ovetande lm sånt här. Kondens i tvättstugan och frånluft som inte funkar i toa .tvättstugan och kök. Det är ju självklart inte bra.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-luftpump
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2014, 10:39:00 »
Kan det vara så att över eller undertrycket är felinställt? Så det är därför frånluften inte suger?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!