Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med förslag pÃ¥ helhetslösning  (läst 3310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kronenbourg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har ett gammalt hus från 20-talet, 200 kvm, oljebrännare och med den en ruskig energiräkning. Det är dags att byta till bergvärme eller liknande. Må vara civ ing men har ingen koll på vad som är bäst för mitt hus. Vet att jag har få element och delvis i serie, dvs hög framledningstemp. Kanske måste jag installera fler element? Kanske är det bäst med en FTX först? Är beredd att betala för lite oberoende konsulthjälp, innan jag tar in offerter. Har ni något förslag på bra konsult i norra stockholm, som kan titta på en HELHETSLÖSNING, strunt i olika fabrik etc. det är en senare fråga.
MVH/Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver hjälp med förslag på helhetslösning
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2013, 07:18:45 »
Hej!
Det vore bra att veta ungefär hur varmt vatten du måste shunta fram en kall vinterdag, det finns flera bergvärmepumpar som klarar 65 °C på framledningen med bara kompressorn, kan det räcka kanske?

Jag gissar att du har självdragsventilation idag?
I så fall brukar FTX vara en dyr historia.

Sen finns alltid möjligheten att byta till pellets, i ditt fall kan du troligen bara byta ut själva brännaren.
Har du då plats så kan du bygga in ett vettigt förråd med matarskruvar mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kronenbourg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp med förslag på helhetslösning
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2013, 22:56:55 »
Tack Carl,
Har nu tittat på de kurvor som visar vilka temperaturer jag har på den befintliga oljapbrännaren. Det ser ut som att jag har 70grader på framledningen vid minus 20C utomhus (inte så vanligt förekommande i Stockholm...) och vid mer normala temperaturer som vid minus 5 grader så ligger framledningen på 55grader.

Du har helt rätt, självdrag är det som gäller.

Som det ser ut idag så är nog inte pellets ett alternativ eftersom svårt att leverera till pannrummet och jag skulel gärna ha delar av det nuvarande pannrummets plats till annan förvaring.

MVH
Magnus

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Behöver hjälp med förslag på helhetslösning
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2013, 13:44:16 »
FTX-installation räknar du inte hem i besparing och installationen blir inte helt smidig. Önskar du FTX av komfort-skäl så kanske det räcker med mekanisk frånluft? Återvinning av värmen i frånluft är också möjlig, då har man "jämkat" både kostnad, installationens omfattning och komfort mellan självdrag och FTX-lösning.

Ju fler/större element du har desto mindre temp på frameldning behövs, varje grad i minskat behov sparar pengar. Så har du möjlighet att smidigt få in fler radiatorer eller byta ut befintliga mot större så är det ju kanon.

Men spontant i mina novis-ögon skall inte bergvärme vara ngt problem ens i dagens scenario utifrÃ¥n det du beskriver. Att du idag har väldigt hög framledning behöver ju inte vara en "katastrof", har du en väldigt lÃ¥g retur sÃ¥ kanske inte sÃ¥ hög framledning egentligen behövs bara man fÃ¥r upp flödet lite varpÃ¥ det ser än bättre ut för bergvärme. Dessutom sÃ¥ kan du ju ha optimeringsmöjligheter pÃ¥ VB-sidan som idag inte är känt med avseendet pÃ¥ instrypning av flödet vid enskilda radiatorer eller enskilda radiotorers "hälsa" i stort, mÃ¥nga sÃ¥dana problem "mörkas" effektivt med pannor som kan ösa ut väldigt hög framledning.  tummenupp

Har jag helt fel sÃ¥ kommer Carl N alldeles strax slÃ¥ mig pÃ¥ fingrarna.  Ajabaja
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Behöver hjälp med förslag på helhetslösning
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2013, 21:40:07 »
Hej kronenbourg.
När du skriver helhetslösning, Vad hade du själv tänkt skulle ingå?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Patrick011

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp med förslag på helhetslösning
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2020, 20:54:51 »
Hej, har ett gammalt hus frÃ¥n 20-talet, 200 kvm,  comparateur assurance chat oljebrännare och med den en ruskig energiräkning. Det är dags att byta till bergvärme eller liknande. MÃ¥ vara civ ing men har ingen koll pÃ¥ vad som är bäst för mitt hus. Vet att jag har fÃ¥ element och delvis i serie, dvs hög framledningstemp. Kanske mÃ¥ste jag installera fler element? Kanske är det bäst med en FTX först? Är beredd att betala för lite oberoende konsulthjälp, innan jag tar in offerter. Har ni nÃ¥got förslag pÃ¥ bra konsult i norra stockholm, som kan titta pÃ¥ en HELHETSLÖSNING, strunt i olika fabrik etc. det är en senare frÃ¥ga.
MVH/Magnus
Mitt problem är att jag inte får något varmvatten i kranarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!