Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur klen kabel kan det vara till strömmätarna?  (läst 1388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Ska koppla in en Nibe med inbyggd effektvakt, och den sitter en bra bit från centralen så jag får dra en kabel extra för spolarna som ska mäta ström på totalförbrukningen.

Ska inte koppla in själv, och fick tidigare besked om att det räcker med 0,5 mm2.

Jag kikade vad jag hade för lämplig kabel, och hittade en kabel som var både smidig och som troligen har lite lagom längd på sin lilla trumma. Det är egentligen en nätverkskabel med 4 par ledare, och de är ju såna där typiska entrådiga rätt klena ledare av för mig okänd area.

Jag tycker den borde funka, och det blir fler ledare än nödvändigt.
Strömmen i ledarna blir ju mycket låg, nån som har koll på hur liten area det får vara?

Jag får nog snart fram vad det är för area på den aktuella kabeln. Har även annan mångledarkabel med 0,34-ledare, och jag antar att även den skull funka. Där är det lite mjukare flertrådig ledare.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur klen kabel kan det vara till strömmätarna?
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2013, 14:48:36 »
Det kommer att funka bra. Det går, som sagt var, väldigt låg ström i kabeln. Du behöver fyra ledare, så för att vara säker så kan du koppla ihop paren så att du får dubbla arean.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur klen kabel kan det vara till strömmätarna?
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2013, 15:21:29 »
Då blir kabeln perfekt, jag tänkte att lindade par annars kunde vara en nackdel - men inte i det fallet.
Tack för hjälpen!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!