Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För torr ved  (läst 17173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
För torr ved
« skrivet: 30 januari 2010, 00:31:03 »

 Hej !

  Pratade idag med en nära släkting . Han hade i sin tur pratat med en Sotare om vedeldning b.l.a och sotaren pÃ¥stod att det är inte bra om veden är "för" torr .
   Om veden är för torr resulterar detta i att Elden blir för het med pÃ¥taglig risk för att stenarna i Eldstaden vittrar sönder .
  Ved ska ju ej vara för fuktig , det vet väl de flesta men om den ej fÃ¥r vara för torr blir det ej sÃ¥ enkelt ang .torkningen .  Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: För torr ved
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2010, 00:43:21 »
Hmm inte hört talas om, men torrtall o dyl e ju lite farligt för att det brinner upp så fort så det ger en massiv värme under kort tid. Vilket kan medföra SKADOR SÅKLART.
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: För torr ved
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2010, 08:09:31 »
Eldar till 95% "torrtall" & eldar rätt så hårt i kaminen, får bara "beröm" av sotarn. *vinkar*

//scoutman
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: För torr ved
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2010, 13:44:47 »
Det finns tydligen tokiga gubbar inom sotarskrået också.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: För torr ved
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2010, 14:03:53 »
DÃ¥ är det väl kaminen det är fel pÃ¥?  ???
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: För torr ved
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2010, 16:47:24 »
Jag tror inte det är så farligt om man har teljstenskamin. Det är värre med murade kakelugnar och uppmurade öppna spisar.
Jag har en kakelugn som sambon laddade med kapade reglar (tror att det far furu, kan ha varit gran) ända upp i skorstenen  fiR:
Kakelugnen hade redan en sprucken emaljerad sten som jag hade lagat. Det har numera tre spruckna stenar plus en föredetta lagad sten.

Jag tror det är det han menar.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: För torr ved
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2010, 18:24:07 »
... laddade med kapade reglar (tror att det far furu, kan ha varit gran) ända upp i skorstenen  ...

Då e de ju inte veden det är fel på utan eldaren. ;D *roflmao*
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Inloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: För torr ved
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2010, 22:32:10 »
Jag  känner en som förstört vedpannan när han har eldat med masonit.
Det är för torrt och det blir för varmt

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: För torr ved
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2010, 22:51:59 »
Jag  känner en som förstört vedpannan när han har eldat med masonit.
Det är för torrt och det blir för varmt

/ErikB
Jag skulle gissa att man får samma effekt om man skivar vilket träslag som helst i 5mm tunna skivor och fyller pannan med det. Det blir ju en fruktansvärd massa yta som avger bradgas jämfört med vedklabbar. Det är ju som bekant inte veden/masoniten som brinner utan gasen som avges när en viss temperatur nåtts.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2010, 10:44:03 »

    Om veden är för torr resulterar detta i att Elden blir för het med pÃ¥taglig risk för att stenarna i Eldstaden vittrar sönder .
  

Torr ved är bäst, men man måste använda spjället i kaminen.
En gammal murad rörspis till exempel blir förstörd om man inte justerar skorstensspjäll och luftintag i luckorna.
Ha spjället och luckorna max öppet och tänd elden. När det tagit sig, stäng luckorna men ha de små runda luftintagen öppna. Skjut in spjället så mycket det går utan att det ryker in. Sätt näsan ovanför luckan. Det får inte heller dåna i skorstenen. Allt eftersom spisen värms upp så får man justera in spjället. Hur stort luftintag man behöver får man testa.
När det är kallt ute eller har väldigt varm ved så blir det bättre drag vilket innebär att spjället kommer att behöva stängas mer.
Elda bara en rörspis tills den är varm och låt den därefter svalna en del innan man tänder på nytt igen. Man ska inte elda konstant, det minska verkningsgraden, och ökar risken för brand i och runt skorstenen.
När elden slocknat så låter man spjället vara, man får absolut inte minska det pga av koloset. När man är absolut säker på att ingen glöd återstår kan man dock stänga spjället helt.
« Senast ändrad: 31 januari 2010, 10:49:34 av Offroad »
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: För torr ved
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2010, 11:11:07 »

  När elden brunnit ner och bara lite glöd Ã¥terstÃ¥r sÃ¥ brukar jag nog skjuta in spjället en liten bit . Först när allt glöd är borta sÃ¥ vänttar man ytterligare en liten stund förrän man
   stänger spjället helt . Dessutom vet jag att fast spjället är allt in sÃ¥ släpper det genom lite i.a.f . Längst ut pÃ¥ spjället är en liten uttbuktningg som gör att det ej blir helt tätt !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2010, 21:10:55 »

 Hej !

  Pratade idag med en nära släkting . Han hade i sin tur pratat med en Sotare om vedeldning b.l.a och sotaren pÃ¥stod att det är inte bra om veden är "för" torr .
   Om veden är för torr resulterar detta i att Elden blir för het med pÃ¥taglig risk för att stenarna i Eldstaden vittrar sönder .
  Ved ska ju ej vara för fuktig , det vet väl de flesta men om den ej fÃ¥r vara för torr blir det ej sÃ¥ enkelt ang .torkningen .  Sc:,h


Vad jag vet är att alla pannor som tillverkas av en seriös tillverkare, små som stora är designade efter bränsleslaget som skall eldas och bränslets fuktighet. Håller man sig inom detta område så funkar det bra med förbränning, utsläpp osv. Pratade en gång med en säljare av villavedpannor och han sa att de hade en del pannor till nordligaste Norge, där hade de en hink med vatten som de hade fylld med vedklabbar. Det var så förbannat torrt hos dom att pannans spec inte stämde till det för torra virket de hade. Till varje eldstad de eldade så lade dom in en blöt vedklabbe från hinken för det skulle bli bra. Lite grov reglermetod kanske men vad gör man om det är för torrt och luftfördelningen/mängden inte räcker till. Sanning säger jag. Vad sen sotaren menar med för torr ved kan man ju spekulera i, men han har en poäng.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För torr ved
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2010, 03:16:49 »
Visst kan veden bli för torr.
Eldar med engångs pallar av gran till största delen med en fukthalt på 7% och det resuterar i över tändning av bräd bitarna om jag inte blandar in något fuktigt.
Resultatet blir att underförbänningen blir kass då sekundär luften inte räcket till på långa vägar.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: För torr ved
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2010, 17:52:52 »
Trodde tråden handlade om VED som man eldar i en vedpanna. Dit räknar jag varken masonite eller uppsågade SJ-pallar. Ved är för mig träd kapade i lämplig läng och därefter kluven till lämplig storlek. Det är vad jag i min enfald trott att man skall elda i en vedpanna. Om man däremot väljer att fylla pannan med allsköns annat jox som råkar ha träd som ursprungsmaterial och tuttar på så kan man säkert få en massa konstiga och oönskade fenomen.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: För torr ved
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2010, 18:32:51 »
Trodde tråden handlade om VED som man eldar i en vedpanna. Dit räknar jag varken masonite eller uppsågade SJ-pallar. Ved är för mig träd kapade i lämplig läng och därefter kluven till lämplig storlek. Det är vad jag i min enfald trott att man skall elda i en vedpanna. Om man däremot väljer att fylla pannan med allsköns annat jox som råkar ha träd som ursprungsmaterial och tuttar på så kan man säkert få en massa konstiga och oönskade fenomen.

Jasså? Vad är skillnaden på en avkapad regel, sågad på sågverk till formatet 2"4 och en granklabb med samma mått huggen med yxa?
SJ-pall är trä det också! Har dock aldrig eldat SJ-pall. Men överblivna reglar har allt fått bidra till minskad elförbrukning.
Däremot kan jag hålla med om masonite och spånskiva.
Har en bekant som sparade allt sitt gips vid renoveringen för att ha till vintern. Snacka om att man fick sig ett gott skratt!  *roflmao*

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!