Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte till luft/vatten lönsamt?  (läst 2888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zwensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte till luft/vatten lönsamt?
« skrivet: 13 mars 2022, 18:42:00 »
Hejsan,

ursäkta om min svenksa är inte perfekt  a:gl

Jag bo i en 109 kvm stor 1,5 plan villa. Huset ligger mot gränsen Kalmar län / Blekinge. Just nu uppvärma vi huset med 2 luft/luft värmepumpar. En värmepump i bottenvåning och en värmepump i övervåning.
Dessutom har vi en 60 liter varmvattenberedare.

Vi har tänkt oss att byta till vattenburen värme och installera golvvärme. Bottenvåning är välisolerad. Det finns ingen källare, bara en ventilerad krypgrund.

Nu är vi ösäker vilket system vi ska välja. Bergvärme eller luft/vatten...
Jag tror att luft/vatten är lite billigare (fördel för nya vattenburen system och kakel  ^-^ ) och det behovs ingen borhÃ¥ll.

Den viktigaste frågan är hur mycket effektivare är luft/vatten jämfört med luft/luft?
Finns det potential att minska elkostnader?
Tyvärr har jag inte hittat någon jämförelse ännu. Kanske någon här har erfarenhet av byte från luft/luft till luft/vatten?

Tusend tack för hjälpen  tummenupp

Mvh
Sven
« Senast ändrad: 13 mars 2022, 19:01:38 av Zwensson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2022, 19:08:09 »
Hej! Luftluftvärmepumpar och luftvattenvärmepumpar är ungefär lika effektiva. Men värmen från luftluftvärmepumpar kanske inte når alla rum då man t.ex. måste ha vissa innerdörrar stängda. Då kommer el-radiatorerna där att värma istället. Väldigt svårt att säga hur mycket det gör på energiförbrukningen utan att veta mer om huset såsom planlösning. Kan gissa på att det kan motsvara 10-15% av möjlig energibesparing. Det beror också på om man har golvvärme eller radiatorer och vilken temperatur som krävs där. Skillnaden blir framförallt på varmvattnet då en luftvattenvärmepump även kan värma det. För en vanlig familj på 4 personer ger det en energibesparing på ca 3000 kWh/år men ni kanske inte använder så mycket varmvatten då beredaren bara är på 60 lit?

Luftvärmepumpar fungerar mycket bra i södra Sverige och det är svårt att se att bergvärme skulle kunna löna sig. Beror på vad man tycker om utedelen till luftvatten.
« Senast ändrad: 13 mars 2022, 19:13:36 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zwensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2022, 19:38:05 »
Tusend tack för ditt svar.

Bottenvåning har ca. 59 kvm och övervåning ca. 50 kvm. I nuläget finns laminatgolv i bottenvåning (kök, vardagsrum, matrum och hall).
Vi vill byta hela bottenvåning till kakel och installera vattenburen golvvärme.
Övervåning har trägolv och det vill vi också byta, kanske till laminat med vattenburen golvvärme.

Vi har två små badrum med kakel och det finns redan el-golvväme.

Tyvärr har vi inte en öppen planlösning och pÃ¥ vintern mÃ¥ste pumparna arbeta hÃ¥rt  :)

Vi är bara två personer och den 60 liter varmvattenberedare fanns i huset när vi köpte huset 2014.
Om varje person tar en snabb dusch är det okej :D

Båda luft/luft pumparna är nu ca. 8 år gamla. Jag skulle givetvis behålla pumparna som backup.

Nu i April kommer vi att förnya taket och sen fixar vi en bra isolering. Jag tror det hjälpa också att spara lite på energiförbrukning.
« Senast ändrad: 13 mars 2022, 19:40:09 av Zwensson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2022, 20:36:15 »
Ok. Då ska ni lägga golvvärme med klinkerplattor på. Kakel har man på väggarna och det är inte tåligt att ha som golvmaterial. Blir en en stor renovering. Golvvärme ger dock bara ca 50 W/m² vid normal förläggning och om båda luftvärmepumparna får jobba hårt på vintrarna för att klara värmen i huset är det nog dåligt isolerat i nuläget. Huset är inte särskilt stort och två luftluftvärmepumpar borde klara det på halvfart. Viktigt att ni förbättrar isoleringen då och att tilläggsisolera taket är en mycket bra sak att börja med. Om ni är två personer kan ni räkna med att spara ca 1500 kWh/år på varmvattnet. Med vattenburen golvvärme i nästan hela huset borde det spara ytterligare minst 1000 kWh/år jämfört med luftluftvärmepumparna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #4 skrivet: 18 april 2022, 09:47:28 »

Nu i April kommer vi att förnya taket och sen fixar vi en bra isolering. Jag tror det hjälpa också att spara lite på energiförbrukning.
[/quote]
Kanske solcell anläggning? Kolla mickroinverter teknik.

LLVP
Jag tycker att golvmodellen är klart överlägsen som luft/luft värmepump.
Golvmodellen sitter lÃ¥gt ned och suger därmed in luft längs golvet, vilket hÃ¥ller ner temperaturen pÃ¥ kondensorn  och kondenseringstryck.  Golvmodell har ca 40% bättre luftspridnnig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #5 skrivet: 18 april 2022, 12:48:04 »
Den besparing som görs med luftvärmepumpar i drift beror nästan helt på hur duktig man är på att stänga av elradiatorerna.
Det är inte ovanligt att "mannen i huset" stänger av elradiatrorerna, och "kvinnan i huset" drar på dem igen när hon är frusen.
(Ja, ja - det är kanske fördomsfullt, men byggt på egna erfarenheter)
I värsta fall går luftvärmepumpen bara på mineffekt och elradiatorerna står för det mesta av värmen.
Nu skriver du ju att värmepumparna får jobba hårt, så då är ni troligen duktiga på att ha elradiatorerna avstängda.

OM ni har använt luftvärmepumparna på ett optimalt sätt, och om de är av ett kvalitetsfabrikat med hög COP så skall du nog inte räkna på så stora ytterligare besparingar med luft/vattenvärmepump.
Det mesta skulle i så fall troligen komma från beredningen av tappvarmvatten som kan ge en besparing på kanske 2000 - 3000 kWh/år.
Övergången från luft/luft till luft/vatten och golvvärme får du nog mest se som en komforthöjande åtgärd.
Bäst av allt vore om ni kunde skrota elgolvvärmen i badrummen också, för man vill ju inte ha elvärme där när man har tillgång till nästan gratis värme från luft/vattenvärmepumpen.
Kanske går det göra nåt underifrån i badrummen utan att det kostar allt för mycket?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zwensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2022, 20:20:55 »
Hejsan,

nu har det gått flera månader sedan vi byggde.
Vi har installerad en Vaillant luft-vatten värmepump med 200 liter tank, vattenburen golvvärme och kakel.

Allt gick jätte bra och vi är nöjd med allt. Under September och nu i Oktober fanns ju redan några kalla nätter.
Elförbrukningen har sjunkit med mer än 30% under månaderna jämfört med förra året!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte till luft/vatten lönsamt?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2022, 06:57:59 »
Under den tid på året vi nu befinner oss står tappvarmvattnet för en rätt stor del av förbrukningen, därav den besparing du nu ser.
Dessutom har jag en känsla av att ni, som så många andra, är mer noga med all er energiförbrukning nu än ni var för ett år sedan, även detta kan vara en del av orsaken till den fina besparing du nu detekterat.
Hur som helst är det ju kul att det har blivit en besparing jämfört med förra året.
Bra jobbat!

Uppdatera gärna igen efter vintern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 721
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!