Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: driftdata online solcellsanläggning  (läst 4081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
driftdata online solcellsanläggning
« skrivet: 04 maj 2014, 22:20:10 »
Har nu kopplat en gammal android till min solcellsanläggning som skickar upp produktiondata live med 5min intervall.

Anläggningen är belägen strax utanför uddevalla. Den är monterad mot sydöst med endast 10 graders taklutning. Installationen gick lös på 32000 kr efter bidraget.

Anläggninngen producerar lika mycket som jordvärmepumpen+ vvb förbrukar under ett år.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422
« Senast ändrad: 04 maj 2014, 22:27:37 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2014, 10:52:06 »
Jag tycker det är märkligt att det tagit så lång tid innan solvärmesystem slagit i sverige.
Mor och far köpte sitt hus 1998 och på det satt det ett solvärmesystem från någon gång mitten 1980-talet, och då gubben i huset hade dött några år före försäljningen så var det inte använt på några år och hade läckt ut lite så det pumpade mest bara luft när man slog på det.

Farsgubben la lite tid på att fixa det och fylla upp systemet "för skojs skull", utan någon egentlig förhoppning att det skulle vara något att ha.
Trots att det är ett gammalt och omodernt system så klarar de tappvarmvattnet i ca 5 månader per år, och då är det ju en omodern fångartyp och innefektiv (tank i tank) värmeväxlare..

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2014, 11:37:24 »
Orsaken är troligen rent ekonomisk, det har kostat för mycket och gett för lite.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2014, 12:28:39 »
Och här krävs det bygglov för att sätta upp panelerna på taket, vilket tar evigheters evigheter att få - projekt nedlagt :(
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2014, 12:55:22 »
Orsaken är troligen rent ekonomisk, det har kostat för mycket och gett för lite.

Thelemorf nämner om solvärme, det var länge sedan det kostade för mycket och därmed gav för lite. Allt går att bygga helt själv dessutom. TS däremot skriver om solceller.

Thelemorf; kan enbart hålla med om att det är märkligt vilket motstånd det funnits i landet för alternativ energi. För min del så ser jag även värmepumpen som en alternativ energikälla.

Tommy E; har du frågat om du får ställa dem på marken? En del kommuner tillåter det.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2014, 13:06:58 »
Har för liten tomt för att ställa på marken, så det går inte.
Nä varför göra något enkelt när det går att tjorva till det *suck*
Det är lite surt, när jag har 70-80m2 helt platt tak, ritat rakt söderut så går det inte att använda pga saktfärdighet i kommunen.
« Senast ändrad: 05 maj 2014, 13:09:42 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2014, 14:21:34 »
Eftersom den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning inte kan/vill göra sina anläggningar själva utan måste köpa ALLT har det varit omöjligt att få lönsamhet i solvärmeprojekt. Angående sol el så kan den, i alla fall ännu, inte stå på egna ben utan är helt beroende på subventioner och därmed politiska beslut. Och det är klart att om jag får mina grannar att betala halva min anläggning så kan jag troligen få lönsamhet i det mesta.
Däremot tycker jag innerligt illa om ett system där skattebetalarna är tvungna att stå för fiolerna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2014, 22:44:23 »
Nu är det ju inte så att solcells bidraget är 50% var du nu har fått det ifrån svenske kocken?

Har själv inga lÃ¥n och ränteavdrag pÃ¥ min fastighet och jag förmodar  väl att du inte heller lÃ¥ter dina grannar bidra till nÃ¥gra subvetioner för din  eventuella belÃ¥ning...ty detta vore väl högst olämpligt och felaktigt eller?


Byggde anläggningen  innan jag fÃ¥tt bidraget beviljat, Ã¥terbetalningstiden var dÃ¥ ca 10 -11 Ã¥r rak payoff vilket för mig var helt ok, om det nu är viktigt att allt man investerar i  "betalar sig självt"
« Senast ändrad: 05 maj 2014, 22:56:39 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2014, 23:15:28 »
Jag vill fortfarande se en kalkyl som visar vad det kostar, om man som dom allra flesta mÃ¥ste köpa allt, bÃ¥de matr. och arbete, och det utan ev bidrag, samt vad det ekonomiska utbytet blir.  Eftersom jag i min enfald tror att skulle det nu vara sÃ¥ god lönsamhet, sÃ¥ skulle alla skaffa en anläggning. För det brukar vara sÃ¥ med allt, är det pengar att tjäna sÃ¥ vill alla ha.  Ska man börja att blanda in miljöskäl eller politiska värderingar för att fÃ¥ "lönsamhet" blir det nog svÃ¥rt för dÃ¥ blir skaran liten utan det är kronor och ören som gäller.
Ps
Och om det är av intresse så har inte hellre jag några lån på någon av mina fastigheter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2014, 00:04:16 »
Snyggt!! Pvoutput har jag missat, tack för den!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2014, 08:02:49 »
Har för liten tomt för att ställa på marken, så det går inte.
Nä varför göra något enkelt när det går att tjorva till det *suck*
Det är lite surt, när jag har 70-80m2 helt platt tak, ritat rakt söderut så går det inte att använda pga saktfärdighet i kommunen.

Tråkigt. Jag tycker tak som är helt täckta av solceller är vackra. ;)
Hade det funnits en riktig vilja så hade vi haft lika regler över hela landet när det gäller kommunerna. Samt enkla och tydliga regler som även tillät ett microsystem med microinverter och stickpropp för några tusen bara för att underlätta för dem som är intresserade att komma igång och se hur det fungerar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: driftdata online solcellsanläggning
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2014, 08:06:34 »
Man måste också skilja på en privatekonomisk kalkyl och en samhällsekonomisk. I en samhällsekonomisk kalkyl ska man inte räkna med skatter vilket betyder att energiskatten inte ska räknas med i fallet solceller. Blir det en samhällsekonomisk förlust är det inte mycket att skryta med även om det privatekonomiskt är en vinst. I sådana fall bör man glädjas i tysthet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!