Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ritning pÃ¥ Vedkamin till badtunna  (läst 3962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ritning på Vedkamin till badtunna
« skrivet: 02 november 2012, 19:21:30 »
Är det ingen här som sitter på en skiss på kamin till badtunna, Har "funderingar" på att gräva ett hål i tomten gjuta tunnan i betong och göra egen kamin, längre har jag inte kommit men utan kamin kommer man inte långt, Vore trevligt med lite tips om hur man gör en kamin, Kan svetsa och får tag på rostfritt relativt lätt..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ritning på Vedkamin till badtunna
« Svar #1 skrivet: 03 november 2012, 17:45:31 »
En kompis köpte en aluminium kamin pÃ¥ blocket i somras som sÃ¥g riktigt bra ut och kostade inte sÃ¥ mycket har jag för mig men har du materialet nästan gratis blir ju det naturligtvis billigare att bygga en själv. Ska du ha en med muffar och ansluta med slang eller rör eller ska det vara av typen som hänger pÃ¥ kanten i badet. Jag tröttnade ganska fort att elda i min kamin sÃ¥ jag eldar i vedpannan och fyller karet med varmt vatten  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Ritning på Vedkamin till badtunna
« Svar #2 skrivet: 01 december 2012, 14:27:12 »
En kompis köpte en aluminium kamin pÃ¥ blocket i somras som sÃ¥g riktigt bra ut och kostade inte sÃ¥ mycket har jag för mig men har du materialet nästan gratis blir ju det naturligtvis billigare att bygga en själv. Ska du ha en med muffar och ansluta med slang eller rör eller ska det vara av typen som hänger pÃ¥ kanten i badet. Jag tröttnade ganska fort att elda i min kamin sÃ¥ jag eldar i vedpannan och fyller karet med varmt vatten  tummenupp

Läst en del att de i alu kan ge avlagringar i tunnan. Skulle nog satsa på en i rostfritt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!