Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkel poolstyrning  (läst 10032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #15 skrivet: 07 augusti 2014, 13:30:34 »
Lite uppdatering så här mitt i seklets varmaste sommar då kanske inte så många drömmer om poolvärmare...


Jag har uppdaterat bilden lite eftersom jag var tvungen att sätta en en extra pump för värmebäraren. Den ordinarie sitter i botten på elpannan och det är helt enkelt för krångligt att dra VB-rören därifrån till växelventilen och poolvärmeväxlaren.
Det sitter dessutom ett filter på röret från poolen så att det inte kommer in skit i värmeväxlaren och cirkpupen.



Styrsystemet består i princip av två delar; Ett enkelt webgränssnitt (där man kan slå på/av värmen och se lite temperaturer och status) och ett reglerprogram som styr några reläer via ett separat I/O-kort (Welleman K8055) och håller koll på vad som händer.

Webgränssnittet skapar eller tar bort en fil som reglerprogrammet använder för att avgöra om man vill värm poolen eller inte.

Reglerprogrammet funkar ungefär så här:

- Finns inte kontrollfilen så skall inte poolen värmas, men temperaturen i poolen kontrolleras en gång i timmen för att aktuellt värde skall kunna presenteras på websidan1
- Finns filen så skall poolen värmas, vilket i praktiken innebär att fyra relän slås om.
  * Ett relä kopplar om tempgivaren för varmvattnet sÃ¥ att den mäter tempen pÃ¥ vattnet som gÃ¥r ut frÃ¥n värmeväxlaren till poolen. DÃ¥ kommer Rego'n att tro att varmvattenberedaren är kall och starta VP'n.
  * Ett relä ställer om växelventilen sÃ¥ att värmebäraren gÃ¥r genom poolvärmeväxlaren istället för till varmvattenberedaren
  * Ett relä startar cirkulationspumpen som pumpar poolvattnet genom värmeväxlaren
  * Ett relä växlar spänningmatningen till VB-pumpen sÃ¥ att den 'externa' gÃ¥r istället för den i elpannan
- Var femte minut växlar programmet över till 'rätt' VV-tempgivare i fem sekunder för att kolla om varmvattenberedaren behöver värmas på. Om det behövs så växlar reläerna över så att beredaren värms till två grader under stopptempen i Regon och då växlar dom tillbaks till poolvärmning igen.
  * När det har gÃ¥tt tre timmar eller tempen i poolen är 32 grader sÃ¥ är systemet nöjt och reläerna växlar tillbaks till varmvattenvärmning. DÃ¥ fortsätter VP'n att gÃ¥ tills Regon tycker att  varmvattenberedaren är tillräckligt varm och allt stannar.

Det är viktigt att tillskottet är spärrat under poolsäsongen. Annars kommer Regon att slå igång elpatronen efter en stund eftersom den uppfattar det som att det tar väldigt lång tid att få upp temperaturen i varmvattenberedaren...


1) Eftersom tempgivaren för poolen sitter i pannrummet på röret som går till värmeväxlaren så får man bara en korrekt mätning när vattnet cirkulerar. Därför körs cirkpumpen i 5 minuter för att få en stabil temperatur innan värdet läses av.
« Senast ändrad: 08 augusti 2014, 08:26:52 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ricott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #16 skrivet: 07 augusti 2014, 23:01:31 »
Tittar på din excellenta skiss och funderar på om returen från värmeväxlaren kan gå direkt på värmebärare returen med ett T-rör. Ingen risk för cirkulation på fel håll? Har kulvert från VP till huset och kan inte koppla in mig på returen vid kombimodulen som din skiss verkar visa, är det ett problem?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #17 skrivet: 08 augusti 2014, 08:31:33 »
Jo. Självklart kan man dra den direkt till VB-stammen så kort som möjligt. Jag har uppdaterat bilden igen så att det är lite tydligare. Jag vet inte varför jag hade ritat som jag hade gjort, men det var förmodligen nån rest av att jag hade tänkt koppla in mig i elpannan först för att kunna nyttja den ordinarie cirkpumpen...

Eftersom växelventilen stänger flödet mot elpannan så kan det inte bli något flöde åt fel håll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ricott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #18 skrivet: 08 augusti 2014, 16:26:57 »
Pratat med en kollega idag och han har jobbat en del med Arduino och rekommenderade det för att styra allt, känns ganska lockande och verkar ha vettigt prisade komponenter.

Om man skall reläa pooltempgivaren och få kombimodulen att tolka det som T3, vv temp. Antar att man måste ha en speciell tempgivare? Får man fråga vilken tempgivare du köpte?
Måste det vara denna, http://vvsbutiken.nu/product.html?product_id=5056, gogglat en del men hittar ingen spec på tempgivaren.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #19 skrivet: 08 augusti 2014, 17:14:10 »
Jag skulle rekommendera en riktig dator (nån avdankad bärbar t ex) eller en Raspberry PI och Linux. Jag har själv hållit på en del med Arduino, men det är ganska komplicerat att få till stöd för Ethernet, CanBus och en skärm samtidigt. Med en Linux-dator har du väldigt mycket gratis i form av operativsystem med multitasking, nätverk, webserver, fjärrstyrning, högnivåprogramering etc.

Vad gäller tempgivarna så är det vanliga 4,7kohm NTC-motstånd. Om du söker lite på forumet så finns det länkar till passande från t ex Elfa för några kronor styck.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!