Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöringsmedel för luftvärmepump  (läst 1585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Rengöringsmedel för luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2024, 01:10:26 »
IPA har jag kört alla gånger än så länge, håller med att det verkar safe, vet inte om det är jätteeffektivt men, lär ju vara iaf något bakteriedödande, men det lär även ånga vara, i mitt fall känns det varken som mögel eller någon annan påväxt, men damm, sedan kan det ju vara så att dammet lättare blir kvar för att det är en något fet yta på lamellerna, därför är jag beredd att testa en hel del medel nu när jag känner att det inte är någon förlust om det "händer något hemskt", då jag funderar på att byta pump. Är det effektivt kanske den får "leva" ett par år till.

Minns du vad du använde för avfettning på bagagerumsmattan? Var den nersmutsad av något som den kan ha reagerat med? Lut (vilket till stor del alkaliskavfettning är) bör inte ge mer än stickande lukt och endast om det inte är riktigt sköljt, men den kanske var parfymerad? Eller något spill i mattan som den reagerade med, kan du beskriva lukten?

Är det en gummi eller plastmatta?
Jag är känslig mot dofter, tyckte den doftade som de flesta alkaliska avfettningsprodukter, så jag hade reagerat om den doftade något annat. Så jag tänker mer "jaha då lärde jag mig det". Lätt syrligt eller vad man ska säga. (En blandning av magenta och cyan om du känner dofter som färger).

Just den flaskan som då användes var 1-litare från någon lokal producent, fast informationsmässigt seriös dekal som vilken topptillverkare som helst. Denna hade jag hittat på någon bilmässa för många sen och sen glömt bort att jag hade, den åkte ner i trycksprutan. Produkten användes 2019, än idag är den ett problem. Det är som en lättnad av VOC att kasta ut mattan. Det är en halvhård plastmatta, något impulsköp på Biltema runt 2016-2017, den klarade doftprovet som ny. (Låg VOC, inga kinadofter, inga PVC-dofter). Det var inga spill på den utan rutinstädning av alla ytor på hela bilen invändigt under några dagar.
Ångrar sååå att jag använde Turtle Wax läderrengöring, luktar misär barnfamilj..


Värmepumpsrengöring, de färdiga är rätt bra tycker jag, det händer verkligen något när man använder den. Men parfymen funkar inte. Doftar typ afrikansk herrparfym.
Fy fan, desto mindre dofter desto bättre.
« Senast ändrad: 02 februari 2024, 01:12:41 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Rengöringsmedel för luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2024, 16:35:59 »
Det låter jobbigt, så känslig är inte jag, men är inte förtjust i starka dofter heller (lär wonder baum, parfym shop och hyacinter), "sabbade en V70 en gång med antingen prick bort, eller Turtle Extreme avfettning, hade den i bilen som blev solvarm, tryckökning och spillet fick ligga kvar på mattan, bilen blev sig aldrig lik efter det. Luktade biltvättsanläggning om du förstår.

I ditt fall skulle jag kasta mattan, men parfymerad alkalisk avfettning ska ju lukta som lut (NaOH, typ stickande och ge hosta) men inte någon kvarhängande doft direkt, men men, var det stark blandning så kan det reagera med materialet.

Yes med vatten, IPA och ånga kommer jag att köra med nästa gång, ev alkalisk avfettning samt citronsyra som extra separata steg, ånga blir hur som helst avslutande förutom ljummet vatten. men det är ju några månader kvar, möjligt att jag köper ett av de speciella medlen för att testa, Elon eller Bauhaus.

Utloggad M.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Rengöringsmedel för luftvärmepump
« Svar #17 skrivet: 06 februari 2024, 17:46:59 »
Den bästa rengöringen jag gjort är hetvatten blandat med yes i en pumpspruta med slang och handtag, de färdiga sprejerna kommer inte ens i närheten i effekt och smidighet. Körde igenom ca 15-20 liter i en FH25 som gått i 13 år. Fick bort allt mellan lameller fläktblad etc. Trots regelbunden dammsugning av filter och blåsning med tryckluft så var det mycket skit som löstes upp.

Demonterade alla kåpor och luftriktare etc (enkelt gjort) så att man kan komma åt från alla vinklar, la flera handdukar under då dräneringen inte hann med riktigt. Väntade ett dygn med att spänningssätta igen utifall jag råkat spruta elektroniken. Höll säkert på i tre timmar innan allt var ihop igen men kände att den behövde lite kärlek efter 13år. Blev som ny men kanske något man bara orkar göra en gång under pumpens livslängd..

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöringsmedel för luftvärmepump
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2024, 18:46:52 »
det är det som är problemet skall det bli bra så tar det minst 3h.
osökt tänker man då på svenne som köper en spray med mest vatten i sprayar på och tröttnar efter 5

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!