0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen är frågan om Thermia kan lastas för ett kompressorhaveri.
Näsbränna? Thermia skulle naturligtvis inte elda upp de tusentals kronor som de tjänat på att sälja 2 pumpar till dig och alltså inte alls bränna nosen.
Det är Termia som valt ut underleverantörer och därefter sålt en komplett pump till mig. Därför ligger fulla ansvaret på dem gentemot mig som slutkonsument, så länge installation och drift har skett enligt deras anvisningar.
Sämre försäkring på farsans Nibe som troligen fick sig av åskan (enbart pump och ADSL modemet gick sönder) där kalaset kostade 10000 i självrisk på en några månader gammal pump.
NIBE TRYGGHETSFÖRSÄKRING – FÖR DIG SOM PRIVATPERSONNär du köper en ny värmepump från NIBE ingår tre års garanti och sedan tre års NIBE Trygghetsförsäkring. Det vill säga totalt 6 år med full trygghet. FÖRLÄNG DIN TRYGGHETHar du en bergvärme- eller frånluftsvärmepump har du möjligheten att förlänga din trygghetsförsäkring upp till 18 år från installationsdatum, och upp till 16 år om du har en luft/luft- eller luft/vattenvärmepump.År 1–3: GarantiÅr 4–6: Hemförsäkring och NIBE TrygghetsförsäkringÅr 7–16 eller 18: Möjlighet att förlänga din Trygghetsförsäkring årsvis
Sen kan det naturligtvis handla om renlighet och annat när man monterar ihop alla delar i köldmediekretsloppet men det behöver som sagt inte vara Thermias fel att kompressorn havererade.
Där kanske man kan tycka att värmepumptillverkarna borde ha lärt sig vilka fabrikat av växelventiler som inte ska användas.
Min danfoss blev också utbytt direkt då tanken läckte. De skickade först tom fel pump som fick stå ute tills de hämtade den och levererade rätt. Tycker synd om någon fick den pumpen som stod ute i -10 - -15 i en vecka, men skrev med FETA bokstäver frostskadad på emballaget.
Om det var en ny pump så borde den inte ta skada av att stå i minusgrader?
Nu har pumpen precis felsökts och det har konstaterats att kompressorn är slut. Killen uteslöt först att mjukstarten var trasig vilket var jourkillens teori över telefon och pluggade sedan in matningen till kompressorn (jag hade dragit ur dem på uppmaning av jourkillen) och sa direkt, ja kompressorn är rökt. Vad jag uppfattade kollade han inget mer, men som lekman kikandes över axeln uppfattar man inte alltid alla steg i felsökningar. Jag nämnde det här att det börjat gurgla om radiatorsystemet i samband med haveriet och frågade hur det kan hänga ihop. Det hade han inget direkt svar på, men sa att om värmeväxlaren gått sönder så borde trycket i radiatorsystemet blivit så högt att tryckvakten löst ut och radiatorvatten sprutat ur skvallerröret vid expansionskärlet. Det har det inte gjort och manometern visar på lite drygt 1 bar, så han sa att det var uteslutet att det skulle vara felet. Vi resonerade oss fram till att det kanske funnits någon latent luftficka någonstans i systemet som ruckats i samband med haveriet och att pumpen nu kör på tillsats hela tiden, och att det är den luften som far omkring innan det hittar högsta punkten igen. Jag får lufta raddarna när kompressorn är bytt.Tack för alla inlägg hittills, jag håller tråden uppdaterad med vad som händer i ärendet.Nu väntar vi spänt på att kompressorn ska bytas ut (förhoppningsvis inom två veckor) och hur de två försäkringsbolagen hanterar detta. Håll tummarna för oss!