Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jaha, knappt 3 1/2 Ã¥r höll vÃ¥r Thermia.  (läst 14026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #15 skrivet: 21 mars 2018, 13:36:01 »
Det där får alla som köper en värmepump av de stora svenska (som är med i kartellen) tillverkarna betala, alla har ju samma försäkring, och den premien är ju inbakad i priset när vi köper värmepumpar.
Man kan tycka att det är dåligt, eller bra.
Jag kan väl tycka att det är bra att de få som trots allt har otur med tidiga haverier får hjälp med betalningen av kollektivet värmepumpsköpare.
Tillverkarna och försäkringsbolagen förlorar inga pengar på skadorna, det är vi konsumenter som får betala mer för produkterna, eller föräkringspremierna om de inte håller måttet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #16 skrivet: 21 mars 2018, 13:50:51 »
Sen är frågan om Thermia kan lastas för ett kompressorhaveri.

Det är Termia som valt ut underleverantörer och därefter sålt en komplett pump till mig. Därför ligger fulla ansvaret på dem gentemot mig som slutkonsument, så länge installation och drift har skett enligt deras anvisningar. En säljare av en produkt kan aldrig skylla ifrån sig på sina underleverantörer. Om denne anser att det är underleverantörens fel att produkten gått sönder så är det något mellan denne och underleverantören, slutkund ska aldrig blandas in i den diskussionen.

Citera
Näsbränna?  Thermia skulle naturligtvis inte elda upp de tusentals kronor som de tjänat pÃ¥ att sälja 2 pumpar till dig och alltsÃ¥ inte alls bränna nosen.

Näsbrännan blir badwill när jag redovisar pÃ¥ forum och i bekantskapskretsen hur de hanterat ärendet...men nu gÃ¥r vi händelserna i förväg. Det finns ju en möjlighet att detta fel är sÃ¥ unikt att de vill Ã¥terkalla vÃ¥r pump för att obducera den, och därför ställer dit en splitt ny utan att det kostar oss nÃ¥got. Det har hänt mig i ett helt annat ärende med en dock mycket mindre kostsam produkt. DÃ¥ blir det goodwill istället!  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2018, 14:12:20 »
Vår scollkompressor (Copeland som väl också sitter i Thermia och andra fabrikat) löste
efter 4 1/2 år på högtryck. Det var ett ringande ljud i kompressorn under gång.
CTC bytte ut hela modulen utan frågor eller kostnad för oss.
Bara goodwill där.
Åtminstone förr var Thermia lite 'lyxigare' och dyrare än de andra.
Allt kan gå sönder.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #18 skrivet: 21 mars 2018, 15:06:02 »
Min danfoss blev också utbytt direkt då tanken läckte. De skickade först tom fel pump som fick stå ute tills de hämtade den och levererade rätt. Tycker synd om någon fick den pumpen som stod ute i -10 - -15 i en vecka, men skrev med FETA bokstäver frostskadad på emballaget.

Sämre försäkring på farsans Nibe som troligen fick sig av åskan (enbart pump och ADSL modemet gick sönder) där kalaset kostade 10000 i självrisk på en några månader gammal pump.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #19 skrivet: 21 mars 2018, 15:23:49 »
Det är Termia som valt ut underleverantörer och därefter sålt en komplett pump till mig. Därför ligger fulla ansvaret på dem gentemot mig som slutkonsument, så länge installation och drift har skett enligt deras anvisningar.
HÃ¥ller helt med om det. Men att t.ex. Copeland har levererat en kompressor till Thermia som har havererat i förtid behöver inte betyda att Thermia har misskött sig eller är ett dÃ¥ligt företag. Thermia bör bedömas utifrÃ¥n hur de hanterar din reklamation, det kan de pÃ¥verka direkt. Kommer det en ny pump utan kostnad tycker jag Thermia har gjort vad de ska göra för att Ã¥tgärda ett problem som, med tanke pÃ¥ pumpens Ã¥lder, inte borde ha hänt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #20 skrivet: 21 mars 2018, 16:05:04 »
Då är vi helt eniga Roland. Som jag skrev i kommentaren angående näsbrännan så går vi händelserna i förväg här. Allt beror på hur smidigt detta löser sig, samt ifall det stämmer att vi inte kommer lida någon ekonomisk skada av det, bortsett från att huset nu värms av elpatron tills pumpen är fixad. Omaket kan vi bjuda på.

Dock är det rätt naturligt att man reagerar känslomässigt när en produkt som marknadsförs hårt med att vara billig och framförallt driftsäker ger upp så snabbt.

Som någon skrev, allt kan gå sönder, och det är inte för inte det finns ett ord för det: måndags-ex.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #21 skrivet: 21 mars 2018, 16:18:29 »
Sämre försäkring på farsans Nibe som troligen fick sig av åskan (enbart pump och ADSL modemet gick sönder) där kalaset kostade 10000 i självrisk på en några månader gammal pump.

Känns som det skiljer mellan Sverige och Finland där.

Här har Nibe samma typ av Arcticförsäkring som de andra svenska tillverkarna.

Jag fick en 10 årig Arctic med med min Stiebel-Eltron, och den hade jag förlängt ett par år när kompressorn pajade, kostade inget att få den fixad, ny kompressor, expansionsventil, torkfilter, gas.

Hade även fått ett kretskort och växelventilen utbytt ett par år tidigare utan kostnad för mig.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #22 skrivet: 21 mars 2018, 16:28:59 »
Citera
NIBE TRYGGHETSFÖRSÄKRING – FÖR DIG SOM PRIVATPERSON
När du köper en ny värmepump från NIBE ingår tre års garanti och sedan tre års NIBE Trygghetsförsäkring. Det vill säga totalt 6 år med full trygghet.

 

FÖRLÄNG DIN TRYGGHET

Har du en bergvärme- eller frånluftsvärmepump har du möjligheten att förlänga din trygghetsförsäkring upp till 18 år från installationsdatum, och upp till 16 år om du har en luft/luft- eller luft/vattenvärmepump.

År 1–3: Garanti

År 4–6: Hemförsäkring och NIBE Trygghetsförsäkring

År 7–16 eller 18: Möjlighet att förlänga din Trygghetsförsäkring årsvis
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2018, 16:55:30 »
Sen kan det naturligtvis handla om renlighet och annat när man monterar ihop alla delar i köldmediekretsloppet men det behöver som sagt inte vara Thermias fel att kompressorn havererade.

I det här fallet är det väl ganska troligt att felet beror på läckage mellan kylkretsen och värmesystemet? I så fall är ju kompressorhaveriet ett sekundärt följdfel så att säga.


Citera
Där kanske man kan tycka att värmepumptillverkarna borde ha lärt sig vilka fabrikat av växelventiler som inte ska användas.

Tyvärr har dom nog lärt sig sedan länge att dom tjänar mest på att använda den billigaste modellen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #24 skrivet: 21 mars 2018, 16:57:45 »
Min danfoss blev också utbytt direkt då tanken läckte. De skickade först tom fel pump som fick stå ute tills de hämtade den och levererade rätt. Tycker synd om någon fick den pumpen som stod ute i -10 - -15 i en vecka, men skrev med FETA bokstäver frostskadad på emballaget.

Om det var en ny pump så borde den inte ta skada av att stå i minusgrader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2018, 19:05:27 »
Om det var en ny pump så borde den inte ta skada av att stå i minusgrader?
Vete tusan, i boken står det att den ska stå frostfritt, men lagras torrt!? Oanvänd enbart torrt, men i bruk frostfritt?

Men försäkring och garanti är väl inte samma? Säg att de första tre åren med garanti slår blixten ned och pumpen går sönder är det ju inte ett fel i pumpen. Garantin täcker inte, men om blixten slår ned 4e året så gäller försäkringen och då får man ny pump om försäkringen täcker?

Vissa elektronikfirmor kör ju också med t.ex 3 års försäkring på en vara, men går varan sönder då garantin gäller (om det är ett garantiärende) så ska varan skickas på garanti. Men om man slänger sönder varan så får man en ny vara direkt!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #26 skrivet: 22 mars 2018, 13:34:36 »
Nu har pumpen precis felsökts och det har konstaterats att kompressorn är slut. Killen uteslöt först att mjukstarten var trasig vilket var jourkillens teori över telefon och pluggade sedan in matningen till kompressorn (jag hade dragit ur dem på uppmaning av jourkillen) och sa direkt, ja kompressorn är rökt. Vad jag uppfattade kollade han inget mer, men som lekman kikandes över axeln uppfattar man inte alltid alla steg i felsökningar.

Jag nämnde det här att det börjat gurgla om radiatorsystemet i samband med haveriet och frågade hur det kan hänga ihop. Det hade han inget direkt svar på, men sa att om värmeväxlaren gått sönder så borde trycket i radiatorsystemet blivit så högt att tryckvakten löst ut och radiatorvatten sprutat ur skvallerröret vid expansionskärlet. Det har det inte gjort och manometern visar på lite drygt 1 bar, så han sa att det var uteslutet att det skulle vara felet. Vi resonerade oss fram till att det kanske funnits någon latent luftficka någonstans i systemet som ruckats i samband med haveriet och att pumpen nu kör på tillsats hela tiden, och att det är den luften som far omkring innan det hittar högsta punkten igen. Jag får lufta raddarna när kompressorn är bytt.

Tack för alla inlägg hittills, jag håller tråden uppdaterad med vad som händer i ärendet.

Nu väntar vi spänt pÃ¥ att kompressorn ska bytas ut (förhoppningsvis inom tvÃ¥ veckor) och hur de tvÃ¥ försäkringsbolagen hanterar detta. HÃ¥ll tummarna för oss!  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #27 skrivet: 22 mars 2018, 21:49:42 »
det verkar vara  kondensorn/växlaren mellan hetgassidan och radiatorsidan som gÃ¥tt läck. Det är sÃ¥nt som händer och det är dÃ¥ totalhaveri. GÃ¥ inte med pÃ¥ reparation av en vattenskadad kylkrets.  Vet inte hur thermia bygger sina maskiner nuför tiden, men nibe/ctc bygger sina med kylmoduler sÃ¥ dÃ¥ byter man kylmodul. Men du har försäkring som täcker 6 Ã¥r utan att det kostar nÃ¥got, däreer betalar du Ã¥rsvis för din försäkring.
Ring en servicefirma. Därefter kontaktar ud ditt försäkringsbolag som skall godkänna skadan innan   Ã¥tgärd, den avskrivning som blir  tar din trygghetsförsäkring hand om.
Har den hetgasväxlare? Sedan att det är luft i radiatorerna talar också för att dte är kondensorhaveri
när all gas läckt ut sÃ¥ läcker vattnet in. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #28 skrivet: 22 mars 2018, 22:15:41 »
Du har inte läst hela träden va hawkey99?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #29 skrivet: 23 mars 2018, 06:41:01 »
Nu har pumpen precis felsökts och det har konstaterats att kompressorn är slut. Killen uteslöt först att mjukstarten var trasig vilket var jourkillens teori över telefon och pluggade sedan in matningen till kompressorn (jag hade dragit ur dem på uppmaning av jourkillen) och sa direkt, ja kompressorn är rökt. Vad jag uppfattade kollade han inget mer, men som lekman kikandes över axeln uppfattar man inte alltid alla steg i felsökningar.

Jag nämnde det här att det börjat gurgla om radiatorsystemet i samband med haveriet och frågade hur det kan hänga ihop. Det hade han inget direkt svar på, men sa att om värmeväxlaren gått sönder så borde trycket i radiatorsystemet blivit så högt att tryckvakten löst ut och radiatorvatten sprutat ur skvallerröret vid expansionskärlet. Det har det inte gjort och manometern visar på lite drygt 1 bar, så han sa att det var uteslutet att det skulle vara felet. Vi resonerade oss fram till att det kanske funnits någon latent luftficka någonstans i systemet som ruckats i samband med haveriet och att pumpen nu kör på tillsats hela tiden, och att det är den luften som far omkring innan det hittar högsta punkten igen. Jag får lufta raddarna när kompressorn är bytt.

Tack för alla inlägg hittills, jag håller tråden uppdaterad med vad som händer i ärendet.

Nu väntar vi spänt pÃ¥ att kompressorn ska bytas ut (förhoppningsvis inom tvÃ¥ veckor) och hur de tvÃ¥ försäkringsbolagen hanterar detta. HÃ¥ll tummarna för oss!  tummenupp

Jag tror den där gasen läcker ut rätt lätt jämför med vatten i ett system, och jämför med luft.
Min uppfattning är fortfarande att kylkretsen läcker.
Du har inget rör till golvbrunn från säkerhetsventilen vid expansionkärlet?
OM du har det kan det ju vara svårt att veta om det tryckts ut vätska...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!