Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostningar. /Skrev fel pump förra gÃ¥ngen :(  (läst 2205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Avfrostningar. /Skrev fel pump förra gången :(
« skrivet: 26 januari 2012, 12:05:04 »
Det gäller den lilla pumpen. Lade märke till att den har inte avfrostat. Ska lamellerna vara helt täppta med isen?
Hur kan man tvinga den i avfrostning under värmedrift? Om det går?

Jag fick starta den i kyla tills den blev ren. Nu är den i ren fläktdrift. Tills någon kommer med tips.

Dessutom lade jag märke till att när den avfrostade (för 3? veckor sen?) lade jag märke till att den började oppe ifrån och ner. Medan idag kollade jag min andra (Rustas ZIBRO) pump som avfrostar nere ifrån. ?

Hur fungerar avfrostningen? Allt jag vet är att pumpen använder rummets luft. Men kopplar den om till kyldrift under avfrostningen?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningar. /Skrev fel pump förra gången :(
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2012, 15:58:47 »
Ett sent svar... men ändå...

Jag har inte lyckats reda ut vilka kriterier som styr avfrostningarna. Min Atlas är dessutom ett hop-plock av 2 olika modeller för inne- och ute-delen. Så den är inget vidare exempel att jämföra med. Den verkar i all fall att avfrosta med ca 45 minuters intervall, oavsett behov, så fort ute-tempen går under 2-3 plusgrader. Men när det blir kallare än -10°C slutar den avfrosta..! (Det är då många andra märken börjar avfrosta för att inte kompressoroljan ska fastna i den kalla förångaren.) Så jag gissar att min pumps inne- och ute-del inte förstår varandra när det gäller när och hur dom ska avfrosta.

Normalt ska det få bli så mycket frost så att det täcker hela ytan innan avfrostning behöver startas. Men det bör inte gå mer än högst 5-10 minuter efter att luftflödet genom lamellerna blir helt blockerat, innan den avfrostar. - Om pumpen har en vettig behovsstyrd avfrostning. Ett tjockt, helt tätt, is-skikt som täcker hela ytan ska det aldrig bli. Frost är OK, men inte is.

Vid extrem väderlek med torr luft, som dom senaste veckorna, kan en pump klara att gå mer än ett dygn i sträck utan att behöva avfrosta. Det har jag sett på min andra pump. Men normalt går det mellan 1-3 timmar mellan gångerna på den pumpen.

Vid avfrostning kör pumpen i princip kyl-drift, men med fläktarna avstängda både inne och ute. Inne för att undvika kalldrag, och ute för att inte kyla bort värmen som ska tina isen. Eftersom fläkten inne står still, tas inte så mycket värme inifrån, utan en stor del av värmen kommer från kompressorns elförbrukning.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!