Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning i stället för värme...  (läst 73775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #120 skrivet: 25 september 2010, 17:49:43 »
Hej Pi.r!  Ja jag kan väl ocksÃ¥ bara bekräfta nu dÃ¥ att bÃ¥da mina Toshibapumpar fungerar helt perfekt med felvänd stickpropp alltsÃ¥, detta eftersom jag pÃ¥ förekommen anledning har varit ute lite i em och kollat (mätt) hur det sÃ¥g ut i elanslutningen pÃ¥ pumparnas utedel när jag hade i de jordade stickpropparna pÃ¥ pumparna precis som jag brukar, och till min stora förvÃ¥ning sÃ¥ gick eluttagets fas till utedelens nolla och fasen gick dÃ¥ till nollan pÃ¥ bÃ¥da pumparna. :o Ja där ser man hur det kan gÃ¥ när man känner sig relativt säker pÃ¥ hur man har det och faktiskt t.om har ansträngt sig lite för att fÃ¥ till det sÃ¥ (ivf när det gäller ND-pumpen) och missat att efterchecka det hela ordentligt efterÃ¥t. :-\
Men jag är ivf 100% säker på att min gamla fd Panasonicpump som vi installerade i min svågers sommarstuga för några månader sedan är helt rätt elektriskt kopplad inkl efterkontrollerad med nollan och fasen på rätt ställe ända inifrån eluttaget och ut till pumpen. ;)
Nu återstår det bara att kolla upp det hela genom att vända på stickkontakterna på båda pumparna och se om detta också fungerar bra, men som tur var så kollade jag upp mitt säkringsförråd innan jag skulle börja den övningen och fann att jag hade helt slut på mina 10 Amp säkringar, så den övningen får faktiskt anstå lite grann i tid tills jag har fått hem lite säkringar för säkerhets skull, men jag återkommer givetvis när den är utförd.
Jag har bestämt för mig att jag redan har haft stickproppen åt olika håll direkt efter installationen av ND-pumpen i källaren och att detta fungerade bra, däremot så har jag bränt ett par säkringar på min GKVP-E-pump i bostadsvåningen när jag har råkat vända stickproppen. Men det kan kanske ev Sc:,h även möjligtvis bero på att jag har 2 st olika elmätare
(en Voltcraft och en Enermet inkl kablar) kopplad till resp pump, men jag vet faktiskt inte här, men som sagt jag återkommer i ärendet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #121 skrivet: 25 september 2010, 17:52:47 »
Hej Purjo!  Ja det finns väl mig veterligen ivf inga pumpar/fabrikat alls pÃ¥ marknaden som är gjorda enbart för en fast elanslutning även om vissa ibland pÃ¥stÃ¥r detta. Eller vilka skulle dessa pumpar/fabrikat vara isf menar du?? Sc:,h
Elen kopplas ju alltid in via en fast anslutning till utedelens kopplingslist, sen var och hur man tar elen ifrån när det gäller utgångspunkten är det väl ingen som vare sig har med att göra eller kan ställa några specifika krav på naturligtvis eftersom både en fast installation och en jordad stickproppsanslutning är fullt godkända. Däremot så finns det vissa pumpfabrikat inkl div försäljare och installatörer som då rekommenderar en fast anslutning med separat kabeldragning med egen säkring från elcentralen, men detta är självklart en ren rekommendation i all välmening och inget givet krav eller villkor på något sätt.
Självklart är mina pumpar installerade av behörig kyltekniker. :)

Mvh Raffen.

För att reda ut begreppen lite:
1) Om pumpen är försedd med en fabriksmonterad stickpropp så får den användas. Saknas stickpropp så får du inte montera dit en sådan - Då upphör maskinens CE-märkning att gälla (Även om du tar bort en originalmonterad stickpropp och ansluter maskinen fast så upphör CE-märkningen att gälla).

2) Har maskinen en stickpropp och det krävs att du vänder den rätt i uttaget så är den felkonstruerad och uppfyller inte kraven för CE-märkningen. En sån maskin får inte säljas på den europeiska marknaden.
« Senast ändrad: 25 september 2010, 17:55:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #122 skrivet: 25 september 2010, 18:25:23 »
1. Var har du fått detta ifrån egentligen Purjo?? Är det din personliga åsikt eller har du bara sett och hört detta någonstans, eller kan du hänvisa till någon lag eller skrift
   via länk e.d som styrker det du säger här?? Sc:,h Det skulle dessutom vara väldigt intressant att höra nÃ¥gon som säljer pumpar som t.ex TS Comfort kommentera detta isf.
   Och om du nu skulle kunna styrka detta sÃ¥ hoppas jag verkligen att det klart framgÃ¥r vad det är för nÃ¥gra stolpskott som skulle ha hittat pÃ¥ detta isf?? :)

   Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #123 skrivet: 25 september 2010, 18:44:59 »
Är för dåligt påläst om detta för att kunna ge ett bra svar dessvärre angående CE märkningen.

Men det är egentligen någon liknande jämförelse när man monterar in värmekabeln för bottentråget i efterhand då den egentligen inte är CE märkt med värmekabeln monterad och det är i så fall minst hundra tusen maskiner som det handlar om bara här i Sverige.
Men är som sagt inte bra på CE märkning och vad man får och inte får göra .

Skulle det vara helt förbjudet att montera stickpropp på en värmepump så är det väldigt många kylmontörer och elektriker som har gjort fel.
Vet inte riktigt vad det skulle innebära rent juridiskt om någon kom och kollade från berörd myndighet ?

Brukar vara mycket prat om CE märkning när man ska köpa bÃ¥t ocksÃ¥ men det är en annan sak  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #124 skrivet: 26 september 2010, 01:28:03 »
..........Det resultatet styrker mitt antagande om att min "fix" ger en korrekt lösning av felet på min Atlas.
 - Dags att sätta pÃ¥ locket...

Din fix kommer att funka 100, men det är ett sjukt fel som förmodligen fler kommer att råka ut för. Ditt mysterium bör ligga på anslutningspunkten CN3 och vidare in på kortet (den gula kabeln), fick du någonsin vetskap om vad tryckswitchen högst upp på kortet hade för funktion. Kanske Midea customer support kan hjälpa dig om du bränner iväg ett mail till dom.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Aquauno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NA11000 är en ismaskin (Numer sitter där en Bosch)
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #125 skrivet: 26 september 2010, 09:05:02 »
Hej,
CE-direktiven med referenser hanteras tex av följande : http://www.cemarkingnordic.se/pdf/swedish/vad_ar_ce-markning.pdf

Purjo har i min mening rätt i sina statements.
Han skriver ju bara att produktens CE-märkningen slutar att gälla om man maniulerar med produkten och att en CE-märkning kräver viss elsäkerhet som tex att man måste få vända en stickpropp hur man vill.
(Nu har jag inte djupdykt i paragraferna och kan peka ut den exakta lydelsen, men elsäkerhet är en del av CE)

Men CE-märkningen är ju till för produkter som skall säljas vidare inom EES enlig EG-direktiven och det är väl inte riktigt meningen att ni skall göra med de maskiner ni satt stickpropp på själva?
Om en produkt är CE märkt eller ej har alltså ingen betydelse rent lagmässig/regulatoriskt så länge man inte tänker sälja den vidare.
Man skall dock vara medveten om att om man monterar en stickpropp på sin CE-märkta produkt så kan man inte längre se den som
CE-märkt och man får själv ta ansvar för eventuella följder.
Se till exempel sidan 48 i följande: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsakerhetspocket.pdf
Så enligt detta får man plugga in en icke CE-märkt produkt i sitt vägguttag om man vill det.
Intressant att tänka på är att man förmodligen blir ansvarig gentemot en eventuell köpare om man säljer sitt hus med denna inkoppling.

Fast elinstallation utan stickpropp får man dock inte göra utan behörighet, men där är det väl svensk lagstiftning som gäller och inte eventuella CE-märkningar eller ej.
« Senast ändrad: 26 september 2010, 10:38:17 av Aquauno »

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #126 skrivet: 26 september 2010, 14:52:42 »
...
fick du någonsin vetskap om vad tryckswitchen högst upp på kortet hade för funktion.
...

Sorry Art Deco ... Glömde att berätta om den detaljen...

Det är en knapp för att starta pumpen utan fjärren. Minns inte exakt, men den går nog i auto-läge, 25°C eller nåt då.

 - Har inget med detta att göra alltsÃ¥...

Du verkar väldigt övertygad om att felet sitter i inne-delen. Samtidigt som jag är övertygad om att det är i ute-delen...  Sc:,h

En anledning kan vara att jag har fått en känsla av att inne-delen och ute-delen inte verkar ha så stort informations-utbyte, som "finare" pumpar verkar ha. Tex är verkar inne-delen inte ha någon information om pågående avfrostningar. Den lampa som indikerar avfrostning, som jag nämnde i början, tänder så fort temperaturen i inne-delens värmeväxlare är under ca 30°C. Det tyder på att innedelen inte styr avfrostningarna, och därmed knappast heller 4-vägsventilen...

Det var det beteendet som lurade mej att tro att den skulle köra avfrostning i stället för värme, som trådens rubrik säger.

Jag har just fått bekräftat att en frisk och fungerande Atlas fungerar på samma sätt. När man startar pumpen (för väme-drift) efter att den varit avstängd en tid, så tänder avfrostningslampan direkt och fläkten står still, ända tills kompressorn jobbat upp temperaturen i kondensorn till ca 30°C. Då slocknar lampan och fläkten startar.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #127 skrivet: 26 september 2010, 18:08:29 »
Med tanke på tidigare ritningar och layouter, så måste ju innerdel och ytterdel snacka med varandra, hur skulle annars temp-inställningen fungera (temp-sensorerna sitter ju också i både innerdel + ytterdel) och switchning mellan kyla-värme (som nu är åt skogen). Svaret får du om du lossar gul signalkabel/kommunikationskabel i utedelens plint och kollar vad som händer under en driftcykel.

Jag lutar åt att du antingen fått fel typ av innerdel, eller felaktigt kort till innerdelen. Kineserna brukar ju ha underleverantörer som håller med styrkorten, så det finns stor chans att en serie helt enkelt fått fel typ av styrkort i innerdelen. Absolut bäst är om någon hjälpsam på detta forum som har samma modell som dig kollar märkningen i innerdelens kretskort och jämför med vad du har, kan nästan sätta en slant på att en siffra eller bokstav felar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #128 skrivet: 26 september 2010, 21:32:11 »
Jag köpte min Atlas i början av sommaren och monterade den för en månad sedan. Har kört den på "heltid" under hela september och den har hållit en jämn inne temp. Har lyft på locket till el-anslutningen och försökt att ta en bild men kan konstatera att jag inte lyckas lika bra som pi.r! Kan dock bekräfta att min ventil inte sitter exakt lika monterat som hans.
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #129 skrivet: 27 september 2010, 00:59:46 »
Humm... Jaha du... Det där var ju lite oväntat...

Dels verkar 4-vägsventilen sitta vriden mellan 45 o 90°. I stället för 180° som jag hade  tänkt skulle kunna vara en möjligt fel. Dessutom ser själva ventilen annorlunda ut mot  min, pÃ¥ ett sätt jag inte heller hade gissat. Den ser närmast spegelvänd ut. Jag spegelvände min bild pÃ¥ ventilen frÃ¥n insidan (sista bilden nedan). DÃ¥ blir den väldigt lik ventilen pÃ¥ din bild tycker jag. Om än frÃ¥n en lite annan vinkel. Men det är svÃ¥rt att avgöra, den är sÃ¥pass skymd i din bild. Här är en bild till pÃ¥ min ventil i en annan vinkel.


förstora

Om du jämför med den här bilden, tror du då att ventilen bara är roterad? Den vita sladden som går snett ner, precis framför änden på ventilen, går till elektro-magneten som sitter fast på ventil-kroppens sida. Jag misstänker att man ser motsvarande vita sladd på din bild, bakom den grön/gula jord-tråden. I så fall är nog inte ventilen spegelvänd, utan bara roterad lite grann.

Om ventilen är spegelvänd, alltså med elektromagneten sittandes åt andra hållet, kan det antagligen leda till att funktionen i ventilen blir omvänd. Precis som problemet på min pump. Men att den dessutom är vriden verkar mest förbryllande. Är den bara slarvigt monterad? Och om den inte är spegelvänd... är då roteringen en följd av att man bänt till rören för att skifta plats på två av dom..?

Eller så har inte ventilen något med felet att göra... Villospår...

Det kanske helt enkelt bara är en annan version eller modell på min ute-del. Eftersom din ute-del har ett annat Order-nummer (451134) än min (447480). Medan båda inne-delarna har samma order-nummer (451962). Det är kanske ändå den troligaste orsaken..? Schabbel bland kartongerna i lagret alltså.

Det var ju faktiskt även det såpret som var min första teori...

frasse7...
Undrar om det finns någon på Rusta eller Atlas vitvaror som kan tala om vilka nummer som ska passa ihop? I så fall skulle man ju få ett otvetydigt bevis på att dom levererat fel vara. Om man frågar ska man kanske vara lite taktisk, och fråga vilket nummer på ute-del som passar med den inne-del man har. - Utan att säga vilken ute-del man har.

Du hade väl även sett en pump i butik, där båda delarna hade samma order-nummer..?
« Senast ändrad: 27 september 2010, 01:07:22 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad frasse7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #130 skrivet: 27 september 2010, 10:36:27 »
Det är rktigt.  Jag kollade Rustas visningsexemplar i Arninge den 14 sep 2010 och där är Rusta Order no 447480 bÃ¥de pÃ¥ ute-resp innerdel.Rusta Item no (artikelnummer) är 42500014 pÃ¥ bägge delarna.
Konsumentlagen säger att fel som är ursprungligt och som upptäcks inom 90 dagar efter att varan tagits i bruk dock senast 3 år kan reklameras. Dvs att man kan vänta med installationen i över 2,5 år. Det känns tveksamt för mig. Ju tidigare desto bättre.
Allmänna reklamationsnämnden statlig kostnadsfri nämnd ligger ju närmast tillhands. Haken här är att sedan 1989 prövar inte ARN tvister gällande värmepumpar. Kvar är Värmepumpbranschens Reklamationsnämd www.svepinfo.se  men där tar de sek 1500 plus moms för att pröva fallet. Sista utvägen är att gÃ¥ till domstol. Risken är att man fÃ¥r betala alla rättegÃ¥ngskostnader plus att det kanske finns nÃ¥gon straffskala för att montera in själv. Detta vet naturligtvis Rusta om sedan gammalt.
AlltsÃ¥ fÃ¥r man lösa det själv samtidigt som Rusta än en gÃ¥ng i sin reklam "Det är Rusta det" understryker att köper du här kan du fÃ¥ problem.                                                                 
Frasse7

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #131 skrivet: 27 september 2010, 20:39:57 »
Jag har varit ute i kväll i mörkret med pannlampa och försökt jämföra pi.r och min ventil. Väldigt svårt att avgöra genom den lilla luckan men jag tror att min är vriden lite motsols och att den vita kabeln går ner till vänster till elektromagneten. Jag har däremot hittat något annat som inte är lika på våra utedelar. Typskylten! Mina typskyltar överensstämmer med varandra medans din typskylt på utedelen avviker på flera punkter.
Se mina bifogade bilder.
[/img]

/Unghanse
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #132 skrivet: 27 september 2010, 22:14:59 »
Rackarns..!  :o  Det där borde man ju ha sett...

Redan frÃ¥n början... DÃ¥ hade man ju inte ens behövt montera upp den...  huvuddunk

Jag sammanfattar skillnaderna på typskyltarna på min inne- o ute-del:

               Ute-del  Inne-del
Refrigerant     940g     980g
Vikt utedel     40kg     35kg
Rated Current   10A      8A
Rated Input     1900W    1750W   
Order no        447480   451962   /edit 2010-09-28 23:01

Det är ju uppenbart att jag och frasse7 har fÃ¥tt inne- o ute-delar som inte är matchade för varandra. Det här mÃ¥ste man kunna gÃ¥ till Rusta med. SvÃ¥rt att hävda att det här är orsakat av installatören...  knUp

Men samtidigt är det lite konstigt att Unghanse har olika order-nummer på sina inne- o ute-delar, på sin fungerande maskin. Med tanke på utställnings-exet på Rusta som hade samma nummer. Vissa olika kombinationer verkar alltså ändå kunna funka. Men då ska datat på dom bägge typskyltarna åtminstone stämma överens.
« Senast ändrad: 28 september 2010, 23:01:54 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Terrier

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #133 skrivet: 28 september 2010, 13:48:47 »
Verkar som om jag får känna mig som medlem i klubben...
Har samma problem som pi.r och samma udda inne- och utedel.
Så här ser mina data ut:

                   Ute-del  Inne-del
Refrigerant       980g     940g
Vikt utedel        35kg     40kg
Rated Current      8A      10A
Rated Input      1750W    1900W
Order no          451134   447480

Fast har du inte förväxlat ute och inne i din tabell pi.r? Annars har vi fått "varandras" delar.

Men hur skulle man ha kunnat undgå detta vid köpet? Även om jag vetat då (i somras när jag köpte den) vad jag vet nu så gick ju köpet till så att jag beställde och betalade. Ett par dar senare fick jag hämta de två lådorna vid butiken. Om jag då skulle sagt att det står olika på enheterna (vilket kanske inte syns utan att packa upp kartongerna) så skulle Rustapersonalen som har noll koll ha sagt att det är helt rätt. Skulle jag stått på mig så känns det som det skulle ha varit en mycket svår uppgift att få tllbaka pengarna bar på dessa uppgifter.
Nåväl, nu står vi där med skägget i brevlådan.
Man kan undra hur många felaktiga leveranser som gjorts och hur många olyckliga köpare det finns runt om i landet, Rusta kränger ju ut dessa än idag och de verkar ta lådor hej vilt ur lagret.

Har en bekant som köpte en Atlas 2007 på Rusta. Då var det inte tvång på aukt installatör utan han gjorde det själv. Den funkade inte och det gick att få dit en reparatör som slutligen bytte ut utedelen. Vaf min kompis mindes så var funktionen lite "konstig" så det kan ha varit ett liknande fel redan då! Man tar sig för pannan.
Hans pump har dock funkat bra sedan dess.

Nu skall jag försöka att implementera pi.r:s lösning och stoppa in ett relä för att "invertera" signalen till 4-vägsventilen, hoppas det funkar.
« Senast ändrad: 29 september 2010, 08:57:41 av Terrier »

Utloggad frasse7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #134 skrivet: 28 september 2010, 14:26:33 »
Välkommen i klubben Terrier.
Till dig också pi.r

Har kollat mina ute-och innedelar. Så här står det hos mig:

                   Ute         Inne
Refrigerant    940g        980g
Vikt             40kg        13,5kg
Current        10,0A        8,0A
Input           1900W      1750W
Order           447480      451962   
A x V = W  hur stämmer det med ovan angivna värden? V = 230.         

Innerdelen väger 13,5 kg och ingenting annat. Värt att notera är att på min innedel står det att utedelen väger 35kg, men på utedelens skylt står det att utedelen väger 40 kg.
Har ni det så också?
Frasse7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!