Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumphastighet Ecodan  (läst 7214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pumphastighet Ecodan
« Svar #15 skrivet: 03 december 2018, 20:28:55 »
Nu vet jag inte hur Ecodanpumpar styrs men vid både reglering baserad på gradminuter eller en temperaturdifferens mellan start och stopp spelar cirkulationspumpens hastighet liten roll. Vill man minska antalet starter är det inställningarna i reglersystemet man ändrar. Cirkulationspumpen låter man vara i fred.

För att ta ett exempel baserat på hur en on/off IVT-pump styrs. Med standardinställningen startar pumpen när returtemperaturen är 2,5 grader under börvärdet och stannar när returtemperaturen är 2,5 grader över börvärdet. Ger pumpen 8 kW och radiatorerna avger i snitt 4 kW under en driftcykel finns det ett överskott på 4 kW som kommer att höja temperaturen på radiatorvattnet när pumpen går. När det har blivit 5 grader varmare stannar pumpen. Hur lång tid det tar beror på hur många liter vatten det finns i radiatorsystemet (antal kg radiatorer och rör påverkar naturligtvis också). Hastigheten vattnet pumpas runt med saknar intresse.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastighet Ecodan
« Svar #16 skrivet: 03 december 2018, 20:38:13 »
Jag vet inte hur den styrs om jag ska vara ärlig.. Jag har varit inne i servicemenyn genom att hÃ¥lla inne i menyknapp och sedan skriva in ett lösenord. Tror dock det finns högre behörigheter men känner inte till lösenordet. Nu har jag satt upp pumpen till hastighet 4/5. Har alltid legat pÃ¥ 2c i delta med den pumphastigheten. Känns bara sÃ¥ lite  Sc:,h

Hittar bara en inställning som kan påverka antalet start/stopp vid mildare väder, men jag förstår mig inte riktigt på hur den ska ändras. Du ser frågan i denna tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67713.0

I övrigt hittar jag inga inställningar som gör att pumpen får längre gångtider.
Har ändrat så att den enbart läser av innegivaren var 40:e minut (valbart 10min - 60min). Det borde hjälpa kan man tycka?
« Senast ändrad: 03 december 2018, 20:54:59 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pumphastighet Ecodan
« Svar #17 skrivet: 03 december 2018, 22:31:03 »
Enligt manualbilden i länken är det styrning med en kopplingsdifferens som på IVT-pumpar men givaren sitter på framledningen. Första bilden visar att starttemperatur är 5 grader under börvärdet och stopp 5 grader över. Det är de inställningarna (H/P termo.skillnadsjustering) som man ändrar för att påverka antal start och stopp.

Men i och med att temperaturgivaren sitter på framledningen hade jag fel i att cirkulationspumpens hastighet inte påverkar antalet start och stopp. Det är en differens på 10 grader mellan start och stopp. När pumpen startar äts en del av den differensen upp på en gång i och med att temperaturen på utgående värmebärare höjs med den differens som är över pumpen, i det här fallet 2 - 3 grader. Det betyder att det cirkulerande radiatorvattnet värms 7-8 grader innan pumpen stannar. Minskar flödet kommer differensen över pumpen att öka och temperaturintervallet som är kvar till stopptemperaturen att minska. Det blir alltså fler starter när flödet minskar. Jag var lite för låst till hur min pump fungerar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Pumphastighet Ecodan
« Svar #18 skrivet: 15 maj 2019, 19:46:46 »
Enligt manualbilden i länken är det styrning med en kopplingsdifferens som på IVT-pumpar men givaren sitter på framledningen. Första bilden visar att starttemperatur är 5 grader under börvärdet och stopp 5 grader över. Det är de inställningarna (H/P termo.skillnadsjustering) som man ändrar för att påverka antal start och stopp.

Men i och med att temperaturgivaren sitter på framledningen hade jag fel i att cirkulationspumpens hastighet inte påverkar antalet start och stopp. Det är en differens på 10 grader mellan start och stopp. När pumpen startar äts en del av den differensen upp på en gång i och med att temperaturen på utgående värmebärare höjs med den differens som är över pumpen, i det här fallet 2 - 3 grader. Det betyder att det cirkulerande radiatorvattnet värms 7-8 grader innan pumpen stannar. Minskar flödet kommer differensen över pumpen att öka och temperaturintervallet som är kvar till stopptemperaturen att minska. Det blir alltså fler starter när flödet minskar. Jag var lite för låst till hur min pump fungerar.

Valde +5 / -9 vilket har gett nÃ¥got färre start/stopp upplever jag. Kör med cirkpump pÃ¥ hastighet 2 av 5  :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!