Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Läckage av köldbärare?  (läst 8188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matrin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Läckage av köldbärare?
« skrivet: 30 januari 2010, 17:41:10 »
Jag fick problem med min bergvärmepump, Nibe Fighter 1235, för ett par veckor sedan. När jag gick upp på morgonen fanns det inget varmvatten, och när jag kollade VP så larmade den, LP-larm. Jag provade att starta om pumpen ett par gånger men det slog av efter ett par minuter varje gång. Då såg jag att nivåbehållaren var helt tom. När jag till slut fick tag på installatören så sa de att jag skulle prova att fulla på med köldbärare, det borde lösa problemet. Och det gjorde det. Men jag behövde fylla på över 10 liter, och nu är det ingen nivå i behållaren igen.

Jag har haft min VP i nästan precis ett år. Är det verkligen rimligt att jag skall behöva fylla på så mycket köldbärare efter ett år? Och om det är nån läcka nånstans, hur felsöker man då? Jag har inte sett nån vätska på golvet i pannrummet eller i tvättstugan där rören går inomhus.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2010, 17:55:06 »
Reklamera du ska inte behöva göra nåt åt det där!
Är det en bergborra och läckage så är det enklast att byta ut rubbet
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2010, 18:09:57 »
Naturligtvis borde du få hjälp via reklamation om det är ett bra företag

MEN

Om du inte vet hur snabbt läckaget skett, kan det plötsligt vara så att det stannar igen när trycket blir för lågt= ha sprit och påfyllningsutrustning hemma. Givetvis en kväll  eller under en helg

Om man inte har lämplig pump så kan man fylla en vattenslang med spritlösning eller ren sprit. Sen använder man vattentrycket ifrån kallvattnet att SAKTA fylla. Enklast via Gardena kopplingar.

Du kan ju läcksöka inne och i värmepump då även små dropp som genast torkar bort ,så småningom tömmer systemet.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2010, 18:59:04 »
Men 10 liter och torrt igen, jag skulle helst se att du stängde av och körde på elpatron. Eller har järnkoll på nivån, inge bra om cirkpumpen går torr och kompressorn ska bryta på HP gång på gång.

Dessutom ses ett större läckage som miljöpåverkan...
Det som brukar kunna hända är att kopplingar inne i maskinen spricker men då ska det rinna rätt bra på golvet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2010, 20:55:17 »
Du skriver nästan precis ett år har man ingen garanti alls på hela anläggningen
bara på pumpen???? 
Och om det läcker inom hus så borde det lukta sprit, kolla innanför pumpen också.

Inloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2010, 22:32:31 »
På min IVT var det 6 års totalgaranti har inte Nibe något sådant? Om inte så är det när felet anses ha uppstått spm gäller och inte själva upptäckten eller rapporteringen av felet.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad padda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2010, 22:36:22 »
Är det en Nibe så har väl säker rören inne i den rostat sönder !! Hände på min och har hänt på många fler vad jag vet !
Din är så ny så där kan väl inte Nibe slinka undan men annars är dem snabba på det.
Min installerades 2002 och då hade Nibe vetskapen om att det var med dåliga rör.......
Annars är jag nöjd med pannan men Nibes kundkontakt skulle hindra mig från att köpa Nibe igen.....

Jonas fiR:

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2010, 00:04:45 »
Ofta är inte garanti precis på dagen,  när du skriver ”nästan precis ett år” så jag skulle höra efter
om den inte gick på garantin.
Gäller inte garantin på ett år alt man köper i Sverige?? Eller…
Jag kan nämna att jag hade engång en bil som styrsnäckan gick sönder tre månader efter garantin
och jag fick den lagat på garantin. Ett annat fall så nära i tiden som vid senaste årsskiftet gick
grabbens bärbara dator sönder nästan sex månader efter garantin, fick den också lagat på garantin.

Eller är jag ute och cyklar??? :o

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2010, 20:55:52 »
Ofta är inte garanti precis på dagen,  när du skriver ”nästan precis ett år” så jag skulle höra efter
om den inte gick på garantin.
Gäller inte garantin på ett år alt man köper i Sverige?? Eller…
Jag kan nämna att jag hade engång en bil som styrsnäckan gick sönder tre månader efter garantin
och jag fick den lagat på garantin. Ett annat fall så nära i tiden som vid senaste årsskiftet gick
grabbens bärbara dator sönder nästan sex månader efter garantin, fick den också lagat på garantin.

Eller är jag ute och cyklar??? :o

Rent juridiskt så är det det som står i garantivillkoren, garanti är dessutom ett frivilligt åtagande från leverantören. Variationerna är stora men det är oftast minst ett år. Däremot så har företagen mycket att vinna på goodwill genom att inte knussla med några dagar hit eller dit. ARN är rätt hårda. Däremot kan man upp till tre år efter köpet reklamera det om det föreligger fabrikationsfel. Men då måste man bevisa att felet fanns där från början
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!