Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?  (läst 58451 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2015, 10:23:22 »
Hej,
byt pump till en Daikin som vi gjorde, vi hade en Thermia Duo 8 med jordslinga 24 år gammal som började ge sämre värme. Vårt hus är på 178 m2 men hyfsat isolerat.
Den nya pumpen är ca 30-40% effektivare än den gamla, idag är hushållselen den större förbrukaren.
Vår hushållsel ligger mellan 500-700 kWh per månad, värmepumpen har hittills inte gjort av med mer än 500 kWh en enskild månad som December och Januari. Vår totala förbrukning kommer hamna på mellan 10.000 - 12.000 kWh på året.
Den har hittills lämnat ett COP på ca 5 vilket är mycket bra.
Vi kommer att tjäna in pumpen på ca 7 år vilket är en bonus eftersom vi bytte pump för ett vi var tvungna rent tekniskt.
Lycka till.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2015, 11:10:20 »
Att Daikin skulle ge någon markant större besparing än någon annan VP av "bättre kvalitet betvivlar jag starkt. Man får samma effektivitetshöjning oberoende av fabrikat.
Man skulle ju kunna tro att du Jonas Henriksson jobbar som försäljare hos Daikin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2015, 12:57:08 »
Jag uppfattar det som om han är väldigt nöjd med sin uppgradering bara tummenupp
Jag skryter gärna om min Thermia, för jag tycker att den går som tåget och är mkt nöjd med den - men hade säkert varit lika nöjd med vilket märke som helst.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2015, 17:31:14 »
Daikin låter ju bra i reklamen...
I mitt fall ska den stå i källaren på en rejält upphöjd betongplatta, det blir alltså en modell utan varmvattenberedare, jag har bl.a. hittat:

CTC EcoPart 414
Mecaterm Aqua 12
Viessmann Vitocal 200-G 13
Vaillant geoTERM VWS 141/3
Thorén Thor 14

Edit: Hittade några till som klarar min "takhöjd" 1,4 m
Aega KP-120 W Inverter
EVI HEAT Geo
Terrawatt Twin P 12
Varmitek TCE15
De två sistnämnda härstammar ifrån mina hemtrakter  ;)


Finns lite andra också men som inte riktigt räcker effektmässigt
Ecozon WWU-1000
RYDELL & LEMBKE VP-RL-11
Sirius S1/7
DREAM 12.5KW GROUND SOURCE  13.400 kr på Ebay UK!
« Senast ändrad: 07 februari 2015, 18:36:42 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2015, 13:46:44 »
Hej,
byt pump till en Daikin som vi gjorde, vi hade en Thermia Duo 8 med jordslinga 24 år gammal som började ge sämre värme. Vårt hus är på 178 m2 men hyfsat isolerat.
Den nya pumpen är ca 30-40% effektivare än den gamla, idag är hushållselen den större förbrukaren.
Vår hushållsel ligger mellan 500-700 kWh per månad, värmepumpen har hittills inte gjort av med mer än 500 kWh en enskild månad som December och Januari. Vår totala förbrukning kommer hamna på mellan 10.000 - 12.000 kWh på året.
Den har hittills lämnat ett COP på ca 5 vilket är mycket bra.
Vi kommer att tjäna in pumpen på ca 7 år vilket är en bonus eftersom vi bytte pump för ett vi var tvungna rent tekniskt.
Lycka till.

Hmm, har du ngn log på COP?
Jag tvivlar på att den ligger på COP=5 nu i vinter, de loggar jag sett av den maskinen i vinter indikerar snarare under 4, och det med låg framledning på ca 32 °C.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2015, 13:52:27 »
I mitt fall ska den stå i källaren på en rejält upphöjd betongplatta, det blir alltså modeller utan varmvattenberedare, jag har bl.a. hittat:

Kan du inte ställa den bredvid betongplattan så att du får lite fler modeller att välja mellan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2015, 14:41:59 »
Vilken takhöjd har du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2015, 15:50:38 »
Borde faktiskt få betalt av Daikin....
Nej det finns faktiskt ett tekniskt skäl till valet av Daikin, vår Thermia Duo 8 klarade endast att hålla inomhustemperaturen tills utomhustemperaturen nådde ca -15 grader. Vi vet heller inte hur lång jordslingan är då förra ägaren glömt det, någonstans mellan 450-600m. Utifrån det ville vi absolut endast ha en inverterpump och då endast Daikin har en i spannet 2.5-13 kW så fastnade vi för den. NIBE's inverterpump passar oss inte alls då den går ifrån 4-16 kW. Sen är det väldigt viktigt för mig att leverantören utvecklar viktiga komponenter själv som t.ex. kompressorn. Många av leverantörerna köper in nästintill alla komponenter som t.ex. kompressorer ifrån Danfoss, det här leder ju till att leverantörernas produkter mer eller mindre innehåller samma saker under skalet och där egentligen priset till slut är det enda som skiljer, det här kommer också leda till en konsolidering av fabrikaten framöver. En annan avgörande faktor för en inverterpump är att den tar exakt det som krävs för stunden vilket belastar slingan mindre än vad en on/off pump gör, detta leder till att brine vätskan i genomsnitt ligger ungefär +4 grader varmare enligt gjorda tester hos SP vilket är viktigt för oss som förmodligen har en för kort slinga i förhållande till effekten. Angående COP så har vi inte gjort någon exakt mätning och vi ligger för stunden på 33 grader i framledning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2015, 15:55:50 »
En annan avgörande faktor för en inverterpump är att den tar exakt det som krävs för stunden vilket belastar slingan mindre än vad en on/off pump gör

Sett över t ex ett dygn så tas ju i lika mycket energi ur slingan oavsett om man gör det kontinuerligt med en varvtalsstyrd VP eller i intervaller med en on/off. Så i genomsnitt borde det inte skilja speciellt mycket på brinetempen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #24 skrivet: 04 februari 2015, 16:03:01 »
Frågan om belastningen har ställts tidigare men hittills inte fått nått "riktigt" svar som kan styrka påståendet om lägre belastning av "värmekällan" med en inverter. Det är fler än purjo som undrar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #25 skrivet: 04 februari 2015, 16:24:15 »
Kan du inte ställa den bredvid betongplattan så att du får lite fler modeller att välja mellan?
Ställer den inte gärna bredvid, finns risk för vatten i källaren...

Vilken takhöjd har du ?
Inget högre än 1,4 m
« Senast ändrad: 04 februari 2015, 16:48:06 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #26 skrivet: 04 februari 2015, 16:53:37 »
Enligt DAIKIN: "Påståendet om högre brine vid inverterstyrning är inget påhitt utan testfakta från maskiner vi har kört i sverige de senaste 2 åren.
Dessa har varit paralellkopplade mot 1245 och varje vecka så har vi ställt om brinen till 1245 resp. Daikin maskinen.
Mätningar under dellast (mer än 80% av tiden) visar klart på att KB har en högre temperatur vid inverterdrift p.g.a. mindre belastning av berget. Det har resulterat i en temperatur på upp till 4 grader °C högre.
En sådan höjning av KB temp har en hög ökning på den avgivna effekten samt på COP (SCOP) på maskinen."

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #27 skrivet: 04 februari 2015, 17:04:56 »
Förklaringen jag och några till vill ha är hur det kan komma sig att man behöver plocka ur mindre energi ur berget. Värmen (kWh) som huset behöver är ju lika oavsett typ av pump, den energin tas till största delen ur berget och en del ur tillförd el. Behöver huset en viss energimängd måste den energin tas ur berget och behöver huset 5kWh (plus eltillförseln) så måste pumpen ta 5 kWh ur berget. Om sedan det tas med en inverter eller en on/off kan inte spela så stor roll för över tid är det bergets förmåga att transportera värme som är det avgörande. Och plockar man ut 5 kWh ur borrhålet/markslingan måste den energin ersättas med 5 kWh för att inte bilda permafrost.
Nu är jag lite trög så det kanske är saker jag inte förstår och skulle då uppskatta om någon förklarar var det går fel i mina tankegångar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #28 skrivet: 04 februari 2015, 17:05:08 »
Eftersom Brine temperaturen blir högre vid inverterdrift måste det vara på det sättet att när en On/Off maskin går belastar den berget eller jordslingan betydligt mer lokalt. D.v.s. den lokala nedkylningen hinner aldrig utjämnas med omgivningen innan On/Off maskinen startar igen. Invertermaskinen kyler ju ned minimalt lokalt och konstant och därav hinner omgivningen värma upp effektivare. Så det är fullt logiskt att brine temperaturen blir högre med inverterdrift, däremot kan ju effektuttaget vara samma om de har samma COP (SCOP) men förmodligen av ovanstående anledning har även inverterpumpen högre COP (SCOP) än On/Off pumpen vilket inte kommer synas i SP's tester då de endast är optimerade för On/Off pumpar. DAIKIN pumpen har egentligen möjlighet till SCOP över 6 men det syns som sagt inte i testerna utan snarare i verkligheten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2015, 17:12:39 »
Eftersom en on/off står stilla så kan väl "hålet" under den tiden återhämta sig betydligt mer än en inverter som under samma tid oavbrutet hämtar energi ur marken.
Och det du tycker är helt logiskt är inte det för mig, nu är ju logiskt ungefär som med sunt förnuft nått mycket personligt, så jag skulle vilja ha lite mer fakta och mindre av det logiska.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!