Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning samt avtappning  (läst 3518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
PÃ¥fyllning samt avtappning
« skrivet: 05 januari 2007, 18:03:58 »
Vad för sorts på-fyllnings ventil samt avtappnings ventil bör man koppla på värmesystemet?
Och var bör dessa sitta för bästa funktion?

Har en egen teori om att fylla systemet bakvägen genom returen och därigenom lättare bli av med luften,
Rätta mig om jag har fel.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: PÃ¥fyllning samt avtappning
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2007, 01:45:11 »
Rätta dig vill jag inte göra... men eftersom ingen har svarat på detta på ungefär 3/4 dygn så får väl jag göra ett försök att försöka förstå din teori. Det beror väl på rörenas dimension, vattentryck/flöde, ventilers placering osv. Tänkte du att om man fyller på returen i radkretsen så fylls radiatorerna från botten och upp och luften trycks ut i överkant av radiator och följer framlendning bakvägen ned till shunt/panna? Eller skulle du ändå lufta vid radiator? Shunten måste vara helt öppen och då har du all luft i pannan dvs. längst ner i systemet. Om shunten är helt stägd så får du inte ner vatten till pannan och det står kvar i radkretsen, eller ska den stå halvöppen? Står den halvöppen så rinner vattnet ned och luften upp. Eller ska man fylla i pannan, ha shunten helt öppen det blir samma i radiator, var ska du ha avluftningen om du har öppet kärl? eller har du slutet? Nä som sagt så vill jag inte rätta dig, men jag tycker att det verkar lite bakvänt (utan att ha provat det) Tycker att det funkar bra att fylla vatten längst ner så att luften försvinner uppigenom(med naturkrafterna) Däremot så är min bestämda åsikt att om det är möjlig så ska man göra jobb på värmesystemet när det är "uppvärmningssäsong" och hetta upp vattnet så fort som möjligt och få runt det så att systemets vatten "dör" så fort som möjligt"! Med all magnetitutveckling som följd! Kom ihåg att färskt vatten är som korrosivast runt 60gr.c. Glömde svara på din undran om ventiltyper, det behöver inte vara någon speciell sorts ventiler, det räcker med standardgrejjor, det som spelar roll tycker jag är att det är skaplig dimension på grejjorna om du ska tex. tömma så att det går fort, och sedan så snåla inte med antalet ventiler, det är inte vettigt att tömma hela systemet om du ska koppla om vid panna/ack eller om du ska in med en värmekälla till.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Påfyllning samt avtappning
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2007, 08:53:48 »
Vad för sorts på-fyllnings ventil samt avtappnings ventil bör man koppla på värmesystemet?
Och var bör dessa sitta för bästa funktion?

Har en egen teori om att fylla systemet bakvägen genom returen och därigenom lättare bli av med luften,
Rätta mig om jag har fel.


Avtappning bör sitta längst ner, på min VP finns det en avtappning i botten. Det brukar väl sitta en sån i botten på de flesta pannor.

Påfyllning kan sitta i princip var som hellst framledning eller retur har nog ingen större betydelse, luften stiger alltid uppåt så alla hög-punkter måste ha luftningsventil.

Påfyllningsventilen ska vara en sån här:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: PÃ¥fyllning samt avtappning
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2007, 18:26:24 »
Påfyllningsventilen bör ha en backventil, men dom är inbyggda på "påfyllningsventiler" och det gäller inte en vanlig ballofix.....



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!