Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om Compress 3800i EW  (läst 463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter_Italy

  • Gäst
Peter_Italy
Frågor om Compress 3800i EW
« skrivet: 27 december 2023, 20:01:04 »
Hej,

Vi har precis köpt en nyproducerad lgh med en Compress 3800i EW. Jag har flera frågor:

*Kompressorn verkar inte gå alls, hur får jag igång den? Annars funkar värmen bra.
*Får fel 5284 varje dygn, ’Info senaste termisk desinfektion kunde ej genomföras’. Hur får jag bort det felet?
*Har fått fel 5594 fem gånger sedan september 2023, ’Larm Z1 luft i systemet’. Kan jag undvika att det händer igen?
*Har problem med displayen, oftast reagerar den inte alls när man trycker men ibland fungerar det hur bra som helst. Något tips?

Lägenheten är liten och har inga radiatorer, bara slingor i golvet där varmvattnet cirkulerar.

Hoppas få svar på en eller flera av mina frågor från forumet.

Tack på förhand!

/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om Compress 3800i EW
« Svar #1 skrivet: 28 december 2023, 09:59:52 »
Slingorna måste luftas, och troligen även själva värmepumpen.
På fördelarna till golvvärmen sitter luftningsnipplar där de kan luftas.
Värmepumpen luftas med avluftningsventilen (3) enligt sid 5 i manualen.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/bosch-compress-3800-ewman_765_6244526.pdf

Du måste kanske även fylla på trycket med påfyllningskran (16) och då kolla att trycket blir ca 1 bar på manometern (17).

Jag gissar att problemet med luft gör att den inte vill köra kompressorn, cirkulationen blir då dålig vilket kan skada den?
« Senast ändrad: 29 december 2023, 08:35:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Peter_italy

  • Gäst
Peter_italy
SV: Frågor om Compress 3800i EW
« Svar #2 skrivet: 28 december 2023, 21:03:48 »
Stort Tack, ska lufta systemet imorgon och se om det blir bättre.

MVH /Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!