Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr pÃ¥ 4 Ã¥r  (läst 1947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #15 skrivet: 08 september 2023, 06:50:54 »
Jag har en luftvatten som behövt repareras flera ggr och nu är det sista året som den kan försäkras.

Vi den senaste reparationen förra året, så frågade jag Arctic om hela maskinen med ytterdel, innerdel samt samt vvb....

...borde bytas ut, men svaret blev att "vi bekostar nödvändiga reparationer, dvs ej byte av hela maskinen...efter skaderapport och offert ifrån kyl/vvs företag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Thomas45

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #16 skrivet: 08 september 2023, 08:40:17 »
Jag har en luftvatten som behövt repareras flera ggr och nu är det sista året som den kan försäkras.

Vi den senaste reparationen förra året, så frågade jag Arctic om hela maskinen med ytterdel, innerdel samt samt vvb....



...borde bytas ut, men svaret blev att "vi bekostar nödvändiga reparationer, dvs ej byte av hela maskinen...efter skaderapport och offert ifrån kyl/vvs företag.


Jo de står ju bara för åldersavdrag så de tar nog inte ett byte av hela maskinen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #17 skrivet: 09 september 2023, 09:22:40 »
Glöm inte informera oss om hur det slutar! Jag tycker det är en märklig historia.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas45

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #18 skrivet: 09 september 2023, 10:47:10 »
Glöm inte informera oss om hur det slutar! Jag tycker det är en märklig historia.

Jo absolut. Jag har inte fått något svar från Bosch än. Har ringt flera gånger men ansvarig servicechef svarar inte på mail eller telefon än.

Utloggad Thomas45

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #19 skrivet: 16 november 2023, 10:58:27 »
Tänkte uppdatera vad som hänt med min värmepump. Jag hade gammal programvara från fabrik och en kabelstam där kontakten inte vara perfekt. Programvaran var känd för att ha lite konstig styrning av pumpen.

Kanske löser detta problemet. Nu får tiden utvisa om pumpen pajjar igen om nått år.

Bosch stod iaf för uppdatering och ny kabel.

Lär väl Ã¥terkomma om den pajjar igen om ett Ã¥r🙄

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #20 skrivet: 16 november 2023, 20:09:02 »
Vad hände med fakturan?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas45

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #21 skrivet: 16 november 2023, 21:25:24 »
Det var ju försäkringsärende så de fick ta den smällen. Garantin hade ju gått ut 6 månader tidigare.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bosch 7000iLW sönder 3 ggr på 4 år
« Svar #22 skrivet: 08 december 2023, 21:58:31 »
Det här är anledningen varför man inte ska vara sist på luftledningen, och varför man definitivt inte ska ha en inverterbaserad värmepump då!

Nu säger jag inte att så var fallet för dig, men jag avrådde svärfar starkt från att köpa en invertermarkvärmepump då de har erkänt taskig el.

Hur gick det för dig? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!