Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme  (läst 28149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #45 skrivet: 16 november 2018, 09:40:34 »
Du uttrycker dig tydligt.

Jag undrade hur det skulle bli när du behöver värma huset.
Just nu är effektbehovet mindre än maskinens minsta effekt och då blir det så här.
När det blir kallare, ca 4-5 grader så kommer maskinen gå kontinuerligt och behovsmätningen försvinner.

Ok, bra. Blev lite fundersam när både du och "eoptimering" (som installerat pumpen) pratar om effektbehov när jag upprepade gånger påpekat att det är när kompressorn inte jobbar som CP rusar.
Men ok, då har vi släppt det nu.

Maskinens konstruktion är sådan, om du upplever ljudproblem har du 2 val.
Ett är att sätta in en fyrrörs tank och det andra är att strypa din returledning.

I tråden är det två till som upplever samma problem och det är säkert fler. I er marknadsföring trummar ni ganska hårt för att "allt är inbyggt". Att det behövs en 100-200l tank för att inte få brus i radiatorerna när den går som on/off står ingenstans. Det är heller inget som era återförsäljare nämnt något om.

Jag har bifogat två grafer. En där begränsningen av CP (09-0d) är satt till 8 och en där den är satt till 5.
Enligt ditt senaste inlägg där du beskriver 09-0d ska:
8 - begränsa CP till 80% av maximal hastighet vid sampling
5 - begränsa CP till 50% av maximal hastighet vid sampling

När den är satt till 5 verkar begränsningen ge effekt i början av loggningen (efter omstart) men sedan återgår den till samma flöde vid sampling.
Detta beteende får mig att tro att det är en eller flera buggar i logiken som styr hastigheten på CP. Varför finns parametern 09-0d om den inte ger någon effekt på CP-hastigheten?

Hoppas du förstår att jag inte är ute efter att "kasta skit" på er produkt. Jag är bara ute efter att få en lösning på problemet utan att behöva lägga ännu mer pengar på systemet.

Mvh/Nicklas







Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #46 skrivet: 19 november 2018, 15:21:12 »
Hade hoppats på svar från expertisen på detta. Men det verkar dröja.
Och jag undrar dessutom:
Finns många bud nu om 09-0D.
Ett förslag var

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

och nu
”Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.”

Hur många % ska det vara egentligen ?
Från tekniska data  på Daikins hemsida läser jag :
Värmeväxlarens vattensida:   Vattenflöde   Värme   Max.   l/min   43.0 (0.000)
            Nom.   l/min   29.2 (1), 26.6 (2)
                Min.   l/min   8

80% reduktion skulle ge 8.6 l/m. Men ger fortfarande nära 20 l/m enligt grafer när max är 43 l/m.
Hastighet och l/m kanske dock inte hänger ihop ?
Svar till nylund  kanske kommer ? vi är fler som upplever problematiken han så fint beskriver med grafer.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #47 skrivet: 19 november 2018, 15:26:09 »
Hade hoppats på svar från expertisen på detta. Men det verkar dröja.
Och jag undrar dessutom:
Finns många bud nu om 09-0D.
Ett förslag var

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

och nu
”Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.”

Hur många % ska det vara egentligen ?
Från tekniska data  på Daikins hemsida läser jag :
Värmeväxlarens vattensida:   Vattenflöde   Värme   Max.   l/min   43.0 (0.000)
            Nom.   l/min   29.2 (1), 26.6 (2)
                Min.   l/min   8

80% reduktion skulle ge 8.6 l/m. Men ger fortfarande nära 20 l/m enligt grafer när max är 43 l/m.
Hastighet och l/m kanske dock inte hänger ihop ?
Svar till nylund  kanske kommer ? vi är fler som upplever problematiken han så fint beskriver med grafer.

Goddag,

hinner dessvärre inte att vara så aktiv här som jag skulle önska p.g.a. mycket jobb och många tjänsteresor.
Begränsningen är satt till att tillåta max 80 % av max = 20 % begränsning.
Sedan är det som du skriver, hastighet och flöde går inte 1 till 1.

/Daikin

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #48 skrivet: 19 november 2018, 15:43:13 »
Ditt system ser ut att ha låga tryckfall. Även en reducering av cirkulationspumpens hastighet resulterar i fortfarande höga flöden.
/D

Parametern 09-0d ska om den är satt till 5 begränsa CP till 50% av maximal hastighet. Den gör till synes ingen skillnad i min radiatorkrets.
Jag har 13 radiatorer, 24m 22mm rör, 66m 12mm rör och numera ordentligt strypt retur.
Om det nu beror på "för" lågt tryckfall, vilket tryckfall behövs för att parametern ska göra någon skillnad?

VP har förmågan att dra ner på flödet och hastigheten på CP vid värmeproduktion. Att den inte skulle kunna göra samma sak vid behovsmätningarna för att tryckfallet är för lågt låter inte rimligt.

Mvh/Nicklas


Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #49 skrivet: 20 november 2018, 16:15:15 »
Ok
Då förstår jag att 5 ska ha möjlighet att reducera hastigheten mera än 8 vid sampling. Men fortfarande 50% vilket resulterar i ett flöde runt 20l/m. kanske därför graferna inte visar någon större skillnad ?
Som nylund frågar. Varför är det nödvändig med så hög hastighet vid sampling ?
Tråkigt att det verkar som pumpen är utformat på detta sätt.
Är det verkligen så att det inte går att reducera hastigheten ytterligare mellan kompressorkörningarna?
Konstigt att inte flera klagar på detta.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #50 skrivet: 20 november 2018, 20:43:01 »
Hallå ! Bkg här.
Har precis samma problem, jag har ett inlägg på Daikin luftvatten vp men inte kommit framåt med frågan. Tack för draghjälpen här, ska prova med olika lägen 1-4, tar det nu helgen.
Har både panelradiatorer och 90kvm golvvärme i betong, har någon ide om att det kan vara en bra ide att hålla löga flöden men det kanske är något annat som ska konfigureras.
Har en shunt mot stammen för golvvärmen så jag riskerar inte att strypa flödet för mycket. Återkommer med resultat / Bkg

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #51 skrivet: 23 november 2018, 08:18:41 »
Är detta alltså ett beteende som vi som investerat i en Daikin bergvärmepump får finna oss i eller finns det något mer att göra?

Mvh/Nicklas

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #52 skrivet: 28 november 2018, 15:58:21 »
Jag skulle också gärna höra mer om detta!!!!
Och tycker inte vi fått någon uttömmande förklaring på graferna.
Inte alls nöjd med pumpen när den går on/off!
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #53 skrivet: 28 november 2018, 20:59:02 »
God kväll.
Denna diskussion går i cirklar. Jag har gett er information om hur flödesbegränsningen ställs in. Det är upp till era installatörer att ställa in maskinerna korrekt. Maskinen har den konstruktionen den har och det påverkas inte av att älta detta i oändlighet. Vänligen kontakta era installatörer om ni är missnöjda med inställningarna. Mvh Daikin

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #54 skrivet: 28 november 2018, 23:59:58 »
God kväll.
Denna diskussion går i cirklar. Jag har gett er information om hur flödesbegränsningen ställs in. Det är upp till era installatörer att ställa in maskinerna korrekt. Maskinen har den konstruktionen den har och det påverkas inte av att älta detta i oändlighet. Vänligen kontakta era installatörer om ni är missnöjda med inställningarna. Mvh Daikin

God kväll
Diskussionen "går i cirklar" eftersom vi inte får några svar på våra frågor.
Tex. "Varför finns parametern 09-0d om den inte ger någon effekt på CP-hastigheten?"

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #55 skrivet: 20 september 2019, 15:04:21 »
Hej,

Nu börjar uppvärmningssäsongen så smått...

I våras installerades en tryckstyrd bypass för att bli av med flödesljuden. Hjälpte väl lite men inte fullt ut. Dessutom tycker jag att det är en "workaround" och inte en lösning på grundproblemet.
Har det kommit någon firmware-uppdatering sedan förra vintern? Tycker fortfarande att det borde vara lätt att fixa styrningen av CP-hastigheten i mjukvaran.

För övrigt har vi sänkt årsförbrukningen inkl hushållsel från ca 21000kwh till ca 11500kwh efter bytet. Helnöjd med detta! Dessutom har vi höjt temperaturen 1gr. :)
Hade inte CP rusat som den gör när värmebehovet är lågt så hade pumpen fått 10/10 i betyg av mig.

Mvh/Nicklas

Utloggad Magnetit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #56 skrivet: 18 november 2019, 21:25:23 »
Jag tycker det är ganska fräckt att lägga över ansvaret på installatörerna att lösa problemet när det är värmepumpen som orsakar problemet, det är väl inte installatören som har tillverkat pumpen eller som har programmerat denna, det enda installatören kan göra är ju att följa installationsanvisningarna. Installatören har ju mest troligt inte byggt själva värmesystemet heller och har ju inte fysiskt möjligheten att krypa ner i detta för att se hur det fungerar och ser ut invändigt.
Att jag skriver detta är ju för att även installatören i detta fall kan hamna i kläm, han har sålt och installerat en värmepump baserat på de uppgifter som han har fått via broschyrer och den info som Daikin vill släppa ifrån sig, när det sedan blir fel så vill inte Daikin ta tag i detta utan bollar över till installatören som på nått vis då skall veta mer än tillverkaren om hur värmepumpen fungerar med alla konstiga programmeringar. Här måste Daikin bli bättre på att ha en support som fungerar och är värd namnet .  Men här ska också sägas att Daikin inte är ensam om att ha denna inställning  " det är så här pumpen är konstruerad"  det finns andra fabrikat som är lika , men då skall man väl informera åtminstone installatörerna om dessa "konstruktioner"  och inte lämna dom där med en missnöjd kund som dom inte kan hjälpa.  Så nylund har du har du fått nån ordning på din anläggning än eller får du leva med ljudet ?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #57 skrivet: 18 november 2019, 21:37:01 »
Daikin säljs även direkt till privat personer som installerar själv då är det viktigt med en manual som är enkel att förstå för även en bra produkt med dålig manual/support kan få dåligt rykte om den är felaktigt in justerad och därmed fungerar dåligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #58 skrivet: 03 januari 2020, 10:23:23 »
Så nylund har du har du fått nån ordning på din anläggning än eller får du leva med ljudet ?

Ledsen, såg först nu att det hade skrivits i tråden.

Nej, problemet kvarstår och jag håller med om att det inte är ok att skjuta över ansvaret på installatörerna.
Tycker jag har, med all önskvärd tydlighet, påvisat att styrningen av cirkulationspumpen beter sig konstigt när kompressorn inte går. Knappast något installatörerna kan fixa.

Har tappat orken efter att ha testat allt som går att testa. Enda lösningen verkar vara att installera en acktank med extern CP som jag kan styra bättre själv. Synd eftersom jag är nöjd med pumpen i övrigt. En acktank på ca 200l + CP tar ju extra plats och kostar väl i runda slängar 10000:- extra  :(
Tur att det bara är vår och höst jag upplever problemet.

Mvh
Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Glömde nämna att jag innan vintern har installerat en innegivare och kör modulerad framledning.
Trots detta körs "behovsmätning", eller vad nu cirkulationspumpen håller på med, så att det blir störande ljud...
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 08:29:37 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!