Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ESD12HRA  (läst 17792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad draget

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
ESD12HRA
« skrivet: 20 oktober 2009, 00:17:26 »
Electrolux ESD12HRA.
Är detta en bra värmepump?
Har fått ett erbjudande på 10400:- inkl installation.

Är totalt okunnig inom området!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2009, 07:50:07 »
Electrolux ESD12HRA.
Är detta en bra värmepump?
Har fått ett erbjudande på 10400:- inkl installation.

Är totalt okunnig inom området!
En bra pump och ett mycket bra pris! Kör på!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tidanse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: ESD12HRA
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2009, 19:44:58 »
Jag har en som jag tycker låter för mycket från fläkten.
Enligt installatören som skulle jag köra fläkten på läge 2 för bäst effekt.
Har jag för bra hörsel eller gör jag fel?

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #3 skrivet: 02 november 2009, 14:16:14 »
Jag har en som jag tycker låter för mycket från fläkten.
Enligt installatören som skulle jag köra fläkten på läge 2 för bäst effekt.
Har jag för bra hörsel eller gör jag fel?

Det bästa vore om du hade bra hörsel än att du gör fel. Dessvärre låter alla fläktar när de går förfullt. Hör med din ÅF om du kan få lyssna på ett demo ex så du kan jämföra.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ESD12HRA
« Svar #4 skrivet: 02 november 2009, 17:56:16 »
Det bästa vore om du hade bra hörsel än att du gör fel. Dessvärre låter alla fläktar när de går förfullt.

Har den pumpen bara två manuella fläktlägen alltså?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #5 skrivet: 02 november 2009, 19:05:58 »

Den 12:a jag har är försedd med två manuella lägen för fläkten.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tidanse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: ESD12HRA
« Svar #6 skrivet: 02 november 2009, 22:37:46 »
Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 12:19:04 »
Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ESD12HRA
« Svar #8 skrivet: 03 november 2009, 15:27:58 »
Den har 3 manuella fläktlägen...

DÃ¥ mÃ¥ste väl din vara nyare dÃ¥. Det lÃ¥ter lite snÃ¥lt med bara tvÃ¥ fläktlägen.  ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #9 skrivet: 04 november 2009, 08:18:59 »
Den har 3 manuella fläktlägen...

DÃ¥ mÃ¥ste väl din vara nyare dÃ¥. Det lÃ¥ter lite snÃ¥lt med bara tvÃ¥ fläktlägen.  ;)

Menade tre ... man kan nästan tro att någon mixtrat ... Sc:,h ähhh skrev troligen fel.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ESD12HRA
« Svar #10 skrivet: 09 november 2009, 21:53:05 »
Har lite med att göra vart pumpen sitter, vi har en Bosch, som för övrigt är likadan pump som E-luxen, vi har 3 manuella lägen samt autofläktläget, kör den på läge 3 på dagen, och läge 2 på kvällen och natten, me vi störs inte märkbart av läge 3 när vi är hemma, långt till vardagsrum samt kök, men bäst att köra hög fläkt, bättre spridning, och det lilla, om ens märkbart som fläkten förbrukar mer gör varken till eller från.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #11 skrivet: 11 november 2009, 10:46:25 »
Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.

Skillnaden i fläktlägena ligger på ca 5 Watt. COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.

Är man bara ute efter att spara kWh sÃ¥ kan man stänga av bÃ¥de elradiatorer och värmepump, tycker du resonerar som att det viktigaste är bromsa ner elmätaren sÃ¥ mycket som möjligt.  Sc:,h ;Djag har köpt värmepumpar för att hÃ¥lla varmt hemma.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ESD12HRA
« Svar #12 skrivet: 11 november 2009, 11:12:56 »
COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.

Det verkar ju klarlagt att det ligger till på det sättet. Dock verkar många (de flesta?) VP ha en begränsning i hur man kan få VP:ns fläkt att blåsa då fläkthastigheten har ställts in manuellt (hur gör SP egentligen?, fast de kör väl "järnet" så då blir det väl max. hastighet automatiskt kanske...). Men det kanske är uträknat så "fiffigt" att man ändå har så pass hög hastighet som är optimalt just med tanke på kondensortemperaturen och COP även för de VP som inte har helt/äkta manuell fläkthastighet?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #13 skrivet: 11 november 2009, 11:32:13 »
Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.

Skillnaden i fläktlägena ligger på ca 5 Watt. COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.

Är man bara ute efter att spara kWh sÃ¥ kan man stänga av bÃ¥de elradiatorer och värmepump, tycker du resonerar som att det viktigaste är bromsa ner elmätaren sÃ¥ mycket som möjligt.  Sc:,h ;Djag har köpt värmepumpar för att hÃ¥lla varmt hemma.

MVH/Gano

Om jag sätter min fläkt på max så går den upp och ner i vartal iallafall vartefter önskat temp är uppnådd. Jag har en elmätare och loggar så jag kan se hur det ligger till.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ESD12HRA
« Svar #14 skrivet: 11 november 2009, 11:57:35 »
Vi kan ha vår på 18gr och ändå full fläkt, är bara efter avdrostning den ökar sakta, innan temp på utedelen kommit ikapp.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #15 skrivet: 11 november 2009, 13:28:28 »
COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.
Det verkar ju klarlagt att det ligger till på det sättet. Dock verkar många (de flesta?) VP ha en begränsning i hur man kan få VP:ns fläkt att blåsa då fläkthastigheten har ställts in manuellt (hur gör SP egentligen?, fast de kör väl "järnet" så då blir det väl max. hastighet automatiskt kanske...). Men det kanske är uträknat så "fiffigt" att man ändå har så pass hög hastighet som är optimalt just med tanke på kondensortemperaturen och COP även för de VP som inte har helt/äkta manuell fläkthastighet?

Hej Ubbe!  Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller pÃ¥ vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas pÃ¥ börvärdet sÃ¥ innehÃ¥lls ju alltid högsta fläkthastigheten. Sen körs tydligen pumparna i minst 4 timmar för varje tempsteg som testas och för hela pumptesten är det avsatt en maxtid pÃ¥ 24 timmar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #16 skrivet: 11 november 2009, 13:55:03 »
Vi kan ha vår på 18gr och ändå full fläkt, är bara efter avdrostning den ökar sakta, innan temp på utedelen kommit ikapp.

När önskad inne temp är uppnådd så sänks varvtalet. Det sa även de på Electrolux när jag ringde till dem och trodde att min pump var defekt ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ESD12HRA
« Svar #17 skrivet: 11 november 2009, 14:12:18 »
Tror att vår pump luras av svalare luft på övre plan, därför den går att jämt köra på högsta fläkt..

/A,
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #18 skrivet: 11 november 2009, 15:03:56 »
Hej Ubbe!  Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller pÃ¥ vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas pÃ¥ börvärdet sÃ¥ innehÃ¥lls ju alltid högsta fläkthastigheten.

Hej Raffen.

Nu vill jag ju inte bidra till några konspirationsteorier... men faktum är att en del värmepumpars programmeringskurvor ligger så att de tar ut lägre effekt vid +30 inställningen för att på så sätt maximera COP. De vet att värmepumparna ska provas på högsta tempinställning på fjärren. Om du lusläser SP:s testrapport på Sanyo SAP 93EHN så ser du att de fick ut mycket högre effekt vid +28 än vid +30. Vid +28 var effekten så hög att den började avfrosta ! Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det märktes ibland på min Hitachi också, men det var när den var ensam. Numera kör jag aldrig över 20 grader på fjärren.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #19 skrivet: 11 november 2009, 15:06:04 »
Hej

Ett litet tillägg. Orsaken till att SP upptäckte detta var att de sökte efter den inställning som gav 50 och 75% kompressoreffekt. I ett Euroventtest hade detta aldrig uppdagats.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #20 skrivet: 11 november 2009, 22:04:37 »
Hej Ubbe!  Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller pÃ¥ vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas pÃ¥ börvärdet sÃ¥ innehÃ¥lls ju alltid högsta fläkthastigheten.
Hej Raffen.

Nu vill jag ju inte bidra till några konspirationsteorier... men faktum är att en del värmepumpars programmeringskurvor ligger så att de tar ut lägre effekt vid +30 inställningen för att på så sätt maximera COP. De vet att värmepumparna ska provas på högsta tempinställning på fjärren. Om du lusläser SP:s testrapport på Sanyo SAP 93EHN så ser du att de fick ut mycket högre effekt vid +28 än vid +30. Vid +28 var effekten så hög att den började avfrosta ! Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det märktes ibland på min Hitachi också, men det var när den var ensam. Numera kör jag aldrig över 20 grader på fjärren.

MVH/Gano

Tjenare Gano!  JodÃ¥ jag sÃ¥g detta i rapporten du, brukar ju inte läsa rapporter sÃ¥ där väldigt noggrant men i det här fallet fanns det rätt mkt intressant information alltsÃ¥ om bÃ¥de pumpen, hanteringen, testbeskrivning mm.  ;) De joxade ju rätt friskt vid den testen, förutom det här med ändring till +28 ºC sÃ¥ fyllde de pÃ¥ mer gas, men det blev inte bra det heller sÃ¥ dÃ¥ bytte man till en annan pump istället. :D
http://www.kcc.se/fil/dbfiles/shopdoc_p501219_rapport_krv93_26.pdf

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 november 2009, 22:06:08 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad tidanse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: ESD12HRA
« Svar #21 skrivet: 17 december 2009, 21:28:07 »
Jag undrar om man behöver stänga av pumpen vid låga utomhustemperaturer.
Tex. -20 grader. ???

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #22 skrivet: 21 december 2009, 11:00:14 »
Jag undrar om man behöver stänga av pumpen vid låga utomhustemperaturer.
Tex. -20 grader. ???

Borde vara konstruerat så att den stänger av sig själv... Förra året när det var över -20 för någon dag så producerade min pump varmluft. Bor man i ett område där det är så kallt under större delen av vintern så kanske man skall överväga att skaffa jord alt bergvärme.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tidanse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: ESD12HRA
« Svar #23 skrivet: 21 december 2009, 11:19:57 »
Tack för svaret MGKea.
Jag har inte så stor erfarenhet av luftvärmepumpar och där jag bor så är det inte så vanligt med så låga temperaturer.
När det är runt -15 så pumpar den varm och skön luft.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #24 skrivet: 21 december 2009, 19:52:06 »
Hej Tidanse!  Nej jag ser ingen anledning till att stänga av pumpen eftersom den mÃ¥r faktiskt sämre av att kallstarta den igen när utetempen har stigit med nÃ¥gra grader.
Dessutom så ger en luftvärmepump av märkesfabrikat ett Cop på mellan ca 2-2,5 vid en utetemp mellan ca 15-20 minusgrader. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ESD12HRA
« Svar #25 skrivet: 21 december 2009, 19:59:34 »
Och det var väl Toshiba som gav 2.5?  knUp
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ESD12HRA
« Svar #26 skrivet: 21 december 2009, 20:05:49 »
Hej Ubbe!  JasÃ¥ varför tror du det. Sc:,h Njae det kommer jag inte ihÃ¥g vilket du, har för mig att Copet för Toshiba ligger ligger nÃ¥gonstans pÃ¥ ca 2,2 eller om det var 2,3 vid -18 ºC  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #27 skrivet: 22 december 2009, 08:28:35 »
Hej Tidanse!  Nej jag ser ingen anledning till att stänga av pumpen eftersom den mÃ¥r faktiskt sämre av att kallstarta den igen när utetempen har stigit med nÃ¥gra grader.
Dessutom så ger en luftvärmepump av märkesfabrikat ett Cop på mellan ca 2-2,5 vid en utetemp mellan ca 15-20 minusgrader. :)

Mvh Raffen.

Tidanse fråga kanske var om man var tvungen att stänga av för att den typ "inte skulle gå sönder" ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ESD12HRA
« Svar #28 skrivet: 22 december 2009, 11:44:27 »
Boshen har Cop 2.4 i -18, men spelar ingen roll, hoppas det hittas nåt fel..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: ESD12HRA
« Svar #29 skrivet: 22 december 2009, 12:03:35 »
Boshen har Cop 2.4 i -18, men spelar ingen roll, hoppas det hittas nåt fel..

Fel på din pump?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ESD12HRA
« Svar #30 skrivet: 22 december 2009, 15:40:44 »
Ska ringa kylkillen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!