0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Electrolux ESD12HRA. Är detta en bra värmepump?Har fått ett erbjudande på 10400:- inkl installation.Är totalt okunnig inom området!
Jag har en som jag tycker låter för mycket från fläkten.Enligt installatören som skulle jag köra fläkten på läge 2 för bäst effekt.Har jag för bra hörsel eller gör jag fel?
Det bästa vore om du hade bra hörsel än att du gör fel. Dessvärre låter alla fläktar när de går förfullt.
Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.
Den har 3 manuella fläktlägen...
Citat från: tidanse skrivet 02 november 2009, 22:37:46Den har 3 manuella fläktlägen...Då måste väl din vara nyare då. Det låter lite snålt med bara två fläktlägen.
Citat från: tidanse skrivet 02 november 2009, 22:37:46Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.
COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.
Citat från: MGKea skrivet 03 november 2009, 12:19:04Citat från: tidanse skrivet 02 november 2009, 22:37:46Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik. Skillnaden i fläktlägena ligger på ca 5 Watt. COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.Är man bara ute efter att spara kWh så kan man stänga av både elradiatorer och värmepump, tycker du resonerar som att det viktigaste är bromsa ner elmätaren så mycket som möjligt. ;Djag har köpt värmepumpar för att hålla varmt hemma.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 11 november 2009, 10:46:25COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.Det verkar ju klarlagt att det ligger till på det sättet. Dock verkar många (de flesta?) VP ha en begränsning i hur man kan få VP:ns fläkt att blåsa då fläkthastigheten har ställts in manuellt (hur gör SP egentligen?, fast de kör väl "järnet" så då blir det väl max. hastighet automatiskt kanske...). Men det kanske är uträknat så "fiffigt" att man ändå har så pass hög hastighet som är optimalt just med tanke på kondensortemperaturen och COP även för de VP som inte har helt/äkta manuell fläkthastighet?
Vi kan ha vår på 18gr och ändå full fläkt, är bara efter avdrostning den ökar sakta, innan temp på utedelen kommit ikapp.
Hej Ubbe! Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller på vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas på börvärdet så innehålls ju alltid högsta fläkthastigheten.
Citat från: Raffen skrivet 11 november 2009, 13:28:28Hej Ubbe! Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller på vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas på börvärdet så innehålls ju alltid högsta fläkthastigheten. Hej Raffen.Nu vill jag ju inte bidra till några konspirationsteorier... men faktum är att en del värmepumpars programmeringskurvor ligger så att de tar ut lägre effekt vid +30 inställningen för att på så sätt maximera COP. De vet att värmepumparna ska provas på högsta tempinställning på fjärren. Om du lusläser SP:s testrapport på Sanyo SAP 93EHN så ser du att de fick ut mycket högre effekt vid +28 än vid +30. Vid +28 var effekten så hög att den började avfrosta ! Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det märktes ibland på min Hitachi också, men det var när den var ensam. Numera kör jag aldrig över 20 grader på fjärren.MVH/Gano
Jag undrar om man behöver stänga av pumpen vid låga utomhustemperaturer.Tex. -20 grader.
Hej Tidanse! Nej jag ser ingen anledning till att stänga av pumpen eftersom den mår faktiskt sämre av att kallstarta den igen när utetempen har stigit med några grader. Dessutom så ger en luftvärmepump av märkesfabrikat ett Cop på mellan ca 2-2,5 vid en utetemp mellan ca 15-20 minusgrader. Mvh Raffen.
Boshen har Cop 2.4 i -18, men spelar ingen roll, hoppas det hittas nåt fel..