Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Apan
« skrivet: 22 december 2009, 15:40:44 »

Ska ringa kylkillen..
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 22 december 2009, 12:03:35 »

Boshen har Cop 2.4 i -18, men spelar ingen roll, hoppas det hittas nåt fel..

Fel på din pump?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 22 december 2009, 11:44:27 »

Boshen har Cop 2.4 i -18, men spelar ingen roll, hoppas det hittas nåt fel..
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 22 december 2009, 08:28:35 »

Hej Tidanse!  Nej jag ser ingen anledning till att stänga av pumpen eftersom den mår faktiskt sämre av att kallstarta den igen när utetempen har stigit med några grader.
Dessutom så ger en luftvärmepump av märkesfabrikat ett Cop på mellan ca 2-2,5 vid en utetemp mellan ca 15-20 minusgrader. :)

Mvh Raffen.

Tidanse fråga kanske var om man var tvungen att stänga av för att den typ "inte skulle gå sönder" ...
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 21 december 2009, 20:05:49 »

Hej Ubbe!  Jaså varför tror du det. Sc:,h Njae det kommer jag inte ihåg vilket du, har för mig att Copet för Toshiba ligger ligger någonstans på ca 2,2 eller om det var 2,3 vid -18 ºC  :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 21 december 2009, 19:59:34 »

Och det var väl Toshiba som gav 2.5?  knUp
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 21 december 2009, 19:52:06 »

Hej Tidanse!  Nej jag ser ingen anledning till att stänga av pumpen eftersom den mår faktiskt sämre av att kallstarta den igen när utetempen har stigit med några grader.
Dessutom så ger en luftvärmepump av märkesfabrikat ett Cop på mellan ca 2-2,5 vid en utetemp mellan ca 15-20 minusgrader. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: tidanse
« skrivet: 21 december 2009, 11:19:57 »

Tack för svaret MGKea.
Jag har inte så stor erfarenhet av luftvärmepumpar och där jag bor så är det inte så vanligt med så låga temperaturer.
När det är runt -15 så pumpar den varm och skön luft.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 21 december 2009, 11:00:14 »

Jag undrar om man behöver stänga av pumpen vid låga utomhustemperaturer.
Tex. -20 grader. ???

Borde vara konstruerat så att den stänger av sig själv... Förra året när det var över -20 för någon dag så producerade min pump varmluft. Bor man i ett område där det är så kallt under större delen av vintern så kanske man skall överväga att skaffa jord alt bergvärme.
Skrivet av: tidanse
« skrivet: 17 december 2009, 21:28:07 »

Jag undrar om man behöver stänga av pumpen vid låga utomhustemperaturer.
Tex. -20 grader. ???
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 11 november 2009, 22:04:37 »

Hej Ubbe!  Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller på vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas på börvärdet så innehålls ju alltid högsta fläkthastigheten.
Hej Raffen.

Nu vill jag ju inte bidra till några konspirationsteorier... men faktum är att en del värmepumpars programmeringskurvor ligger så att de tar ut lägre effekt vid +30 inställningen för att på så sätt maximera COP. De vet att värmepumparna ska provas på högsta tempinställning på fjärren. Om du lusläser SP:s testrapport på Sanyo SAP 93EHN så ser du att de fick ut mycket högre effekt vid +28 än vid +30. Vid +28 var effekten så hög att den började avfrosta ! Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det märktes ibland på min Hitachi också, men det var när den var ensam. Numera kör jag aldrig över 20 grader på fjärren.

MVH/Gano

Tjenare Gano!  Jodå jag såg detta i rapporten du, brukar ju inte läsa rapporter så där väldigt noggrant men i det här fallet fanns det rätt mkt intressant information alltså om både pumpen, hanteringen, testbeskrivning mm.  ;) De joxade ju rätt friskt vid den testen, förutom det här med ändring till +28 ºC så fyllde de på mer gas, men det blev inte bra det heller så då bytte man till en annan pump istället. :D
http://www.kcc.se/fil/dbfiles/shopdoc_p501219_rapport_krv93_26.pdf

Mvh Raffen.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 11 november 2009, 15:06:04 »

Hej

Ett litet tillägg. Orsaken till att SP upptäckte detta var att de sökte efter den inställning som gav 50 och 75% kompressoreffekt. I ett Euroventtest hade detta aldrig uppdagats.

MVH/Gano
Skrivet av: Gano
« skrivet: 11 november 2009, 15:03:56 »

Hej Ubbe!  Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller på vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas på börvärdet så innehålls ju alltid högsta fläkthastigheten.

Hej Raffen.

Nu vill jag ju inte bidra till några konspirationsteorier... men faktum är att en del värmepumpars programmeringskurvor ligger så att de tar ut lägre effekt vid +30 inställningen för att på så sätt maximera COP. De vet att värmepumparna ska provas på högsta tempinställning på fjärren. Om du lusläser SP:s testrapport på Sanyo SAP 93EHN så ser du att de fick ut mycket högre effekt vid +28 än vid +30. Vid +28 var effekten så hög att den började avfrosta ! Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det märktes ibland på min Hitachi också, men det var när den var ensam. Numera kör jag aldrig över 20 grader på fjärren.

MVH/Gano
Skrivet av: Apan
« skrivet: 11 november 2009, 14:12:18 »

Tror att vår pump luras av svalare luft på övre plan, därför den går att jämt köra på högsta fläkt..

/A,
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 11 november 2009, 13:55:03 »

Vi kan ha vår på 18gr och ändå full fläkt, är bara efter avdrostning den ökar sakta, innan temp på utedelen kommit ikapp.

När önskad inne temp är uppnådd så sänks varvtalet. Det sa även de på Electrolux när jag ringde till dem och trodde att min pump var defekt ...
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 11 november 2009, 13:28:28 »

COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.
Det verkar ju klarlagt att det ligger till på det sättet. Dock verkar många (de flesta?) VP ha en begränsning i hur man kan få VP:ns fläkt att blåsa då fläkthastigheten har ställts in manuellt (hur gör SP egentligen?, fast de kör väl "järnet" så då blir det väl max. hastighet automatiskt kanske...). Men det kanske är uträknat så "fiffigt" att man ändå har så pass hög hastighet som är optimalt just med tanke på kondensortemperaturen och COP även för de VP som inte har helt/äkta manuell fläkthastighet?

Hej Ubbe!  Ja SP kör ju med högsta inställda börvärde +30 ºC eller på vissa pumpar +31 ºC högsta fläkthastighet och vinge rakt ut, och med med fullgas på börvärdet så innehålls ju alltid högsta fläkthastigheten. Sen körs tydligen pumparna i minst 4 timmar för varje tempsteg som testas och för hela pumptesten är det avsatt en maxtid på 24 timmar. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 11 november 2009, 11:57:35 »

Vi kan ha vår på 18gr och ändå full fläkt, är bara efter avdrostning den ökar sakta, innan temp på utedelen kommit ikapp.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 11 november 2009, 11:32:13 »

Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.

Skillnaden i fläktlägena ligger på ca 5 Watt. COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.

Är man bara ute efter att spara kWh så kan man stänga av både elradiatorer och värmepump, tycker du resonerar som att det viktigaste är bromsa ner elmätaren så mycket som möjligt.  Sc:,h ;Djag har köpt värmepumpar för att hålla varmt hemma.

MVH/Gano

Om jag sätter min fläkt på max så går den upp och ner i vartal iallafall vartefter önskat temp är uppnådd. Jag har en elmätare och loggar så jag kan se hur det ligger till.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 11 november 2009, 11:12:56 »

COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.

Det verkar ju klarlagt att det ligger till på det sättet. Dock verkar många (de flesta?) VP ha en begränsning i hur man kan få VP:ns fläkt att blåsa då fläkthastigheten har ställts in manuellt (hur gör SP egentligen?, fast de kör väl "järnet" så då blir det väl max. hastighet automatiskt kanske...). Men det kanske är uträknat så "fiffigt" att man ändå har så pass hög hastighet som är optimalt just med tanke på kondensortemperaturen och COP även för de VP som inte har helt/äkta manuell fläkthastighet?
Skrivet av: Gano
« skrivet: 11 november 2009, 10:46:25 »

Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.

Skillnaden i fläktlägena ligger på ca 5 Watt. COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.

Är man bara ute efter att spara kWh så kan man stänga av både elradiatorer och värmepump, tycker du resonerar som att det viktigaste är bromsa ner elmätaren så mycket som möjligt.  Sc:,h ;Djag har köpt värmepumpar för att hålla varmt hemma.

MVH/Gano
Skrivet av: Apan
« skrivet: 09 november 2009, 21:53:05 »

Har lite med att göra vart pumpen sitter, vi har en Bosch, som för övrigt är likadan pump som E-luxen, vi har 3 manuella lägen samt autofläktläget, kör den på läge 3 på dagen, och läge 2 på kvällen och natten, me vi störs inte märkbart av läge 3 när vi är hemma, långt till vardagsrum samt kök, men bäst att köra hög fläkt, bättre spridning, och det lilla, om ens märkbart som fläkten förbrukar mer gör varken till eller från.

/A.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 04 november 2009, 08:18:59 »

Den har 3 manuella fläktlägen...

Då måste väl din vara nyare då. Det låter lite snålt med bara två fläktlägen.  ;)

Menade tre ... man kan nästan tro att någon mixtrat ... Sc:,h ähhh skrev troligen fel.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 03 november 2009, 15:27:58 »

Den har 3 manuella fläktlägen...

Då måste väl din vara nyare då. Det låter lite snålt med bara två fläktlägen.  ;)
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 03 november 2009, 12:19:04 »

Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.

Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.
Skrivet av: tidanse
« skrivet: 02 november 2009, 22:37:46 »

Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 02 november 2009, 19:05:58 »


Den 12:a jag har är försedd med två manuella lägen för fläkten.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 02 november 2009, 17:56:16 »

Det bästa vore om du hade bra hörsel än att du gör fel. Dessvärre låter alla fläktar när de går förfullt.

Har den pumpen bara två manuella fläktlägen alltså?
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 02 november 2009, 14:16:14 »

Jag har en som jag tycker låter för mycket från fläkten.
Enligt installatören som skulle jag köra fläkten på läge 2 för bäst effekt.
Har jag för bra hörsel eller gör jag fel?

Det bästa vore om du hade bra hörsel än att du gör fel. Dessvärre låter alla fläktar när de går förfullt. Hör med din ÅF om du kan få lyssna på ett demo ex så du kan jämföra.
Skrivet av: tidanse
« skrivet: 29 oktober 2009, 19:44:58 »

Jag har en som jag tycker låter för mycket från fläkten.
Enligt installatören som skulle jag köra fläkten på läge 2 för bäst effekt.
Har jag för bra hörsel eller gör jag fel?
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 21 oktober 2009, 07:50:07 »

Electrolux ESD12HRA.
Är detta en bra värmepump?
Har fått ett erbjudande på 10400:- inkl installation.

Är totalt okunnig inom området!
En bra pump och ett mycket bra pris! Kör på!
Skrivet av: draget
« skrivet: 20 oktober 2009, 00:17:26 »

Electrolux ESD12HRA.
Är detta en bra värmepump?
Har fått ett erbjudande på 10400:- inkl installation.

Är totalt okunnig inom området!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!