Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostrar väldigt ofta  (läst 3693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nr1strange

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Avfrostrar väldigt ofta
« skrivet: 01 december 2010, 20:08:03 »
Installerade en IVT AY-XP12FR-N nu i höst. Är jättenöjd med den och vi har varmt och skönt inne.
För ca 2 veckor sedan när det det började dra sig ner mot -10 grader så avfrostade den 2-3ggr på dagen, natten vet jag inte men nu är det -20 till -25 grader och då avfrostar den nästan 1 gång i timmen. Eftersom det är så täta intervaller så hinner den inte värma upp den korta stund den ska värma. Är det normalt?

Utloggad stefan62

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostrar väldigt ofta
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 20:45:30 »

Har precis samma problem i mitt fritidshus, men vid -18 så avfrostar den ca var 10:e minut....trots att den är inställd på +22 grader så blir det bara +7 grader inomhus. Den hinner alltså aldrig få upp värmen.

Har sökt IVT, men man får ju inget svar...


Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Avfrostrar väldigt ofta
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 17:23:17 »
Finns ingen värme att hämta i den kalla luften, pumpen kan köras i lÃ¥ga temeparaturer men ger ingen  vidare uppvärmning.
Förvänta er inte att en Luft-Luft pump kan stå för uppvärmningen själv när det är så kallt ute, utom möjligtvis ngn 9Kwh "Monsterpump"
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Avfrostrar väldigt ofta
« Svar #3 skrivet: 03 december 2010, 18:33:25 »
Det beror på vilken pump, och hur stort värmebehov man har faktiskt.
Jag har ju bara behövt starta mina elradiatorer under några få dagar (under 5) under de 7 år jag haft min...klarar sig till -15... -18 någonstans.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Avfrostrar väldigt ofta
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 21:50:19 »
Mike:
Självklart: Pumpens förmåga att producera värme kontra bostadens värmebehov.

Jag känner bara igen mig i HÖGA förväntningar på IVT-pump, besvikelse när man måste använda dyra energikällor.
Som det varit för mej.....
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad nr1strange

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostrar väldigt ofta
« Svar #5 skrivet: 06 december 2010, 09:07:13 »
Problemet var inte att den inte blåser varmt för det gör den när den är igång.
 
Det var att den nästan avfrostade mer än värmde. Trodde att den gått sönder. Nu tuffar den och går som vanligt. Självklart är jag fullt medveten om att den inte kan producera lika mkt värme när det är så kallt ute...

När det blir så här kallt så eldar vi i vedspis i köket och kamin i tv-rummet så fryser gör vi inte.
Värmepumpen installerade vi för att slippa ha +15 grader inne på morgonen när vi går upp och på kvällen när man kommer hem med 2 små barn eftersom det tar en stund att värma upp huset.
Värmepumpen sköter sitt jobb och vi har ca +22 grader inne (dock inte vid -25 ute men då eldar vi istället)

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostrar väldigt ofta
« Svar #6 skrivet: 25 december 2010, 11:15:57 »
Antalet av isningar/dygn är beroende av temp o luftfuktighet. I Norrland är ofta luften torr när det är kallt. Här i Stockholm nära öppna havet har luften högre luftfuktighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!