Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?  (läst 14563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #30 skrivet: 27 november 2014, 23:06:01 »
Den inverterstyrda pumpen har en minimieffekt på 4 kW. För värmning av huset kommer den en stor del av året att gå som on/offpump.

Ja, det blir en on off, då är det bättre att välja bort den stora invertern. Om KB in är minst 0 grader så ger den minimi 5 kW enligt diagrammet sidan 15 http://www.nibe.se/nibedocuments/14605/639574-3.pdf

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #31 skrivet: 01 december 2014, 17:17:46 »
Mången tack till den samlade panelen för konstruktiva inlägg!
Då verkar det som att det kommer att bli en pump med statisk effekt på 8kW, eftersom det uppenbarligen inte lönar sig med den inverterstyrda. Dels kommer den stora av de (4-16kW) att gå som en av och på pump (max effekten i den lilla blir nog för låg) och dels kommer den aldrig att få jobba i det området där den har bäst COP, möjligen när den producerar varmvatten, men that´s it... Som jag har fattat den, så är expansionsventilen fortfarande fast i dessa och anpassar sig inte till kompressorns varvtal, vilket gör att bäst COP varierar över varvtalsregistret. man skulle i princip få en av/på pump med dålig COP faktor i mitt fall....

DÃ¥ lutar det istället mot en 1145 eller 1245 pÃ¥ 8kW och nästa frÃ¥ga är om det gÃ¥r att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att fÃ¥ maximalt med varmvatten? Jag ringde till NIBE idag och fick till svar att detta inte är möjligt, att VPB-serien endast kan kombineras med F1145, men kan detta verkligen stämma? Undrar om inte killen pÃ¥ trÃ¥den missuppfattat vad jag menade... Om man skulle köra med IVT´s HQ8, som har en inbyggd tank, sÃ¥ kan den fortfarande kopplas ihop med en beredare för att öka pÃ¥ tillgÃ¥ngen pÃ¥ varmvatten. Dessutom skulle det bli en snygg installation 1245/VPB300 dÃ¥ de har samma höjd. 1145an är bara 1500mm hög och VPB300 mäter nästan 1800.     

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #32 skrivet: 01 december 2014, 18:39:30 »
Tänker du ha stort badkar ? till ett vanligt badkar räcker 1245 bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #33 skrivet: 01 december 2014, 18:46:48 »
DÃ¥ lutar det istället mot en 1145 eller 1245 pÃ¥ 8kW och nästa frÃ¥ga är om det gÃ¥r att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att fÃ¥ maximalt med varmvatten? 

Du kan lita på Nibe. 1245 har en intern slingberedare, och Nibes VPB av olika storlekar har också en slinga. Jag ser ingen möjlighet att utnyttja slingan i VPB:n. Däremot så passar den utmärkt med en 1145.

Beredaren i en 1245 räcker långt, en ekonomisk lösning är att installera och se hur långt den räcker, oddsen är goda att ingen kommer klaga. Då har du sparat en rejäl summa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #34 skrivet: 01 december 2014, 18:49:22 »
Vill man ha bÃ¥da kanske det gÃ¥r att koppla dom i serie bÃ¥de själva vv delen samt slingorna  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #35 skrivet: 01 december 2014, 19:12:54 »
Du kan lita på Nibe. 1245 har en intern slingberedare, och Nibes VPB av olika storlekar har också en slinga. Jag ser ingen möjlighet att utnyttja slingan i VPB:n. Däremot så passar den utmärkt med en 1145.

Beredaren i en 1245 räcker långt, en ekonomisk lösning är att installera och se hur långt den räcker, oddsen är goda att ingen kommer klaga. Då har du sparat en rejäl summa.

Beredaren i 1245an är på 180 liter. Visst räcker det kanske en bra bit, men huset är på 290kvm i tre plan, med 5 sovrum och 2 badrum på de övre två planen, och en uthyrningslägenhet i bottenplanet med ett tredje badrum där. Jag vill att anläggningen skall klara potentiell maxbelastning, även i famtiden. Skulle det sk*ta sig med 1245an, så blir ju alternativet en spetsberedare och det vill jag hemskt gärna undvika... Dessutom har "regeringen" tagit mig i örat i helgen och sagt att det ABSOLUT inte får ta slut på varmvatten NÅGONSIN! Hon är tydligen uppvuxen i en villa där man fick slåss med syskonen om vem som skulle duscha först - annars fick man duscha kallt...

Vill man ha bÃ¥da kanske det gÃ¥r att koppla dom i serie bÃ¥de själva vv delen samt slingorna  Sc:,h

Det var typ sÃ¥ jag ocksÃ¥ tänkte. FrÃ¥gan är om det sitter nÃ¥gra givare pÃ¥ in och ut ändarna pÃ¥ den interna slingan i den inbyggda beredaren, som i sÃ¥ fall skulle behöva flyttas till den externa... (nu gissar jag bara, ingen aning om hur dessa pumpar ser ut innanför skalet)... Ingen som har provat? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #36 skrivet: 01 december 2014, 19:33:36 »
Det är endast 1 st givare som används vid vv laddning och den sitter i botten på 1245ans beredare antar att samma givare sitter i botten på en separat beredare så det bör gå bra att skifta givare som styr vv laddningarna. Den enda nackdel som jag ser är att vp inte vet om vv tempen i 1245an och om inget vv tappas på tex 1 dygn och den beredaren är sämre isolerad än den separata beredaren kan det vara lite svalare vv där just när vv tapp startas men snart lär en vv körning starta och tempen stiger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #37 skrivet: 01 december 2014, 19:49:06 »
Det är endast 1 st givare som används vid vv laddning och den sitter i botten på 1245ans beredare antar att samma givare sitter i botten på en separat beredare så det bör gå bra att skifta givare som styr vv laddningarna. Den enda nackdel som jag ser är att vp inte vet om vv tempen i 1245an och om inget vv tappas på tex 1 dygn och den beredaren är sämre isolerad än den separata beredaren kan det vara lite svalare vv där just när vv tapp startas men snart lär en vv körning starta och tempen stiger.

Vid en sådan lösning skulle man i princip behöva tömma hela den inbyggda beredaren, innan det blir kallt i botten på den fristående varpå VV-körningen startas. Eftersom pumpen inte har en aning om vad temperaturen är i den inbyggda... Men det spelar ju ingen roll, eftersom man då fortfarande har 300 liter tillgodo. Undrar hur det är med mjukvaran, dvs. om den på något sätt förväntar sig att det ska ta en viss tid att ladda den inbyggda beredaren. Så att den inte får SYNTAX ERROR bara för att pumpen nu ska värma upp 480 liter vatten istället för 180? Vore, som sagt, intressant att höra om någon har provat detta innan man börjar labba...

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #38 skrivet: 01 december 2014, 20:00:38 »
nästa fråga är om det går att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att få maximalt med varmvatten? Jag ringde till NIBE idag och fick till svar att detta inte är möjligt, att VPB-serien endast kan kombineras med F1145

Nibe har rätt

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #39 skrivet: 01 december 2014, 20:08:12 »
Vilken temperatur kan man räkna med i en extern VPB300? Om man nu skulle installera den med en 1145? Dvs. vilken temperatur laddar pumpen upp till och hur lågt skall det svalna (förutsatt att man inte använt vattnet) innan pumpen kickar igång och laddar på beredaren?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #40 skrivet: 01 december 2014, 20:31:40 »
Allt går ju att justera som man vill ha det själv. Jag kör vv start på 41 grader stoppar nog på 47 grader och då är det botten tempen som styr topp tempen ligger några grader högre och vill man kan man ju höja tempen ytterligare men max botten temp med kompressorn ligger nog runt 53-54 grader. Om vp kör värme och vv tempen ligger närmare än 2 grader från vv start så startas en vv körning när ändå kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #41 skrivet: 01 december 2014, 20:50:40 »
Allt går ju att justera som man vill ha det själv. Jag kör vv start på 41 grader stoppar nog på 47 grader och då är det botten tempen som styr topp tempen ligger några grader högre och vill man kan man ju höja tempen ytterligare men max botten temp med kompressorn ligger nog runt 53-54 grader. Om vp kör värme och vv tempen ligger närmare än 2 grader från vv start så startas en vv körning när ändå kompressorn går.

Är det så att man tappar VV högst upp och fyller på längst ner, dvs. att så fort man tvättat händerna eller diskat fyra koppar så blir det kallt i botten och vv-körningen startas?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #42 skrivet: 01 december 2014, 21:00:52 »
vv beredning startas vid tex dusch men inte om du tvättar händerna. Vet inte om givaren sitter allra längst ner i botten men den kallas i alla fall botten givare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #43 skrivet: 01 december 2014, 21:18:41 »
Tack. Om 1245+VPB inte är ett alternativ, så får det väl bli en 1145 med VPB300. Kanske räcker med 300 liter VV....

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #44 skrivet: 02 december 2014, 09:44:07 »
Om du har plats kan du väl sätta en separat elberedare som fylls via VVC från 1245:an? Då får du ju massor av VV.

Elpatronen i separata beredaren kan du ju ha avstängd eller som en nödåtgärd.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!