Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gardneri
« skrivet: 02 januari 2015, 19:33:52 »

Tittar man på beräkningen så har den som gjort den antagit schablonvärdet för varmvatten enligt SVEBY, 25 kWh/m2. Dessutom har man antagit att du tappar 55°C, vilket du knappas gör, prova duscha eller bada i 55°C vatten. En sak är vilken temperatur du har i acktanken/-tankarna och en annan vad du använder. Det du använder är faktisk det du spolar iväg och det är inte 55°C varmvatten.

Den varmvattenmängd (energianvändning) som är uppsatt motsvara ca 8 personer i huset, vilket kanske är sant. Notera att som mest i januari månad då behovet är 3 217 kWh med den extrema höga varmvatten användningen. Vilket lite generellt sett motsvarar 54 % (av månadens totala tid) drifttid med 8 kW. Totalt sett över året är det 26 911 kWh/år (behovet. Kolumn 19+45+33+34 eller 23+24+21+28-27-20). Vilket ger 93,76 kWh/m2.

Idag är det mer rimligt att sätta 900-1000 kWh/person.år för varmvatten + ev. VVC-förluster. Sedan får man beakta badkar eller utomhus pool som ökar användningen. Den senare kan avhjälpas med en solfångare.

Enda fördelen med större maskin är att du snabbt får upp varmvatten temperaturen, men kan bli en nackdel om ackumulerad volym är för stor, sett till användningen (förluster).

Med ett bra isolerat hus kommer du inte att märka av att värmepumpen går mot någon acktank i 1 h.

Kommentarer på beräkningen:
Sedan kan man tycka att det är märklig att ha transmissionsförluster i juli månad, även värma ventilationsluften.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 januari 2015, 05:53:58 »

Det skulle kunna vara ett alternativ om det skulle gå åt pipan med 300an. Dock börjar det bli lite tajt om plats också, eftersom det ska in en massa prylar i teknikrummet nu: F1145, VPB300, UKV100 arbetstank, Ett FTX aggregat, stooor tvättmaskin + stoooor tumlare, centraldammsugare, alla ventkopplingar hängandes i taket inklusive vattenbatteriet till frikylan och en elcentral.... 9 kvdratmeter börjar på att kännas litet....
Har pump, ftx, golvärmeslingorstock, vattenslingor, rum för en 300l vv beredare (ifall en sådan skulle behövas eller en ukv tank), centraldammsugare, elskåp i mitt tekniska rum. Ja, och cp och slang till frikylan. Storlek 1,47x1,70 = 2,5m2. Inga problem där inte
Skrivet av: Gardneri
« skrivet: 01 januari 2015, 22:39:51 »

Köpt energi (el) 18,2 kWh/m2, för värme och varmvatten. Grattis ett Passivhus tOOmten
Skrivet av: Erraa
« skrivet: 08 december 2014, 20:47:54 »

Kanske inte tillför så mycket.

Har nyss själv byggt ett lågenergihus fördelat på 2 plan, 186kvm.
FTX, Ctc Ecoheat 8kw.

Energikonsulten räknade på en IVT 6kw pump (kommer inte ihåg modell)
I dom handlingarna var inte något garage planerat, så dom räknade bara på 186kvm hus.

Men när jag pratade med Ctc så blev det en 8kw pump, och då kan jag i framtiden värma upp ett garage på ca 40kvm.




Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 02 december 2014, 20:02:46 »

Om du har plats kan du väl sätta en separat elberedare som fylls via VVC från 1245:an? Då får du ju massor av VV.

Elpatronen i separata beredaren kan du ju ha avstängd eller som en nödåtgärd.

Det skulle kunna vara ett alternativ om det skulle gå åt pipan med 300an. Dock börjar det bli lite tajt om plats också, eftersom det ska in en massa prylar i teknikrummet nu: F1145, VPB300, UKV100 arbetstank, Ett FTX aggregat, stooor tvättmaskin + stoooor tumlare, centraldammsugare, alla ventkopplingar hängandes i taket inklusive vattenbatteriet till frikylan och en elcentral.... 9 kvdratmeter börjar på att kännas litet....
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 december 2014, 09:44:07 »

Om du har plats kan du väl sätta en separat elberedare som fylls via VVC från 1245:an? Då får du ju massor av VV.

Elpatronen i separata beredaren kan du ju ha avstängd eller som en nödåtgärd.
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 01 december 2014, 21:18:41 »

Tack. Om 1245+VPB inte är ett alternativ, så får det väl bli en 1145 med VPB300. Kanske räcker med 300 liter VV....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2014, 21:00:52 »

vv beredning startas vid tex dusch men inte om du tvättar händerna. Vet inte om givaren sitter allra längst ner i botten men den kallas i alla fall botten givare.
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 01 december 2014, 20:50:40 »

Allt går ju att justera som man vill ha det själv. Jag kör vv start på 41 grader stoppar nog på 47 grader och då är det botten tempen som styr topp tempen ligger några grader högre och vill man kan man ju höja tempen ytterligare men max botten temp med kompressorn ligger nog runt 53-54 grader. Om vp kör värme och vv tempen ligger närmare än 2 grader från vv start så startas en vv körning när ändå kompressorn går.

Är det så att man tappar VV högst upp och fyller på längst ner, dvs. att så fort man tvättat händerna eller diskat fyra koppar så blir det kallt i botten och vv-körningen startas?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2014, 20:31:40 »

Allt går ju att justera som man vill ha det själv. Jag kör vv start på 41 grader stoppar nog på 47 grader och då är det botten tempen som styr topp tempen ligger några grader högre och vill man kan man ju höja tempen ytterligare men max botten temp med kompressorn ligger nog runt 53-54 grader. Om vp kör värme och vv tempen ligger närmare än 2 grader från vv start så startas en vv körning när ändå kompressorn går.
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 01 december 2014, 20:08:12 »

Vilken temperatur kan man räkna med i en extern VPB300? Om man nu skulle installera den med en 1145? Dvs. vilken temperatur laddar pumpen upp till och hur lågt skall det svalna (förutsatt att man inte använt vattnet) innan pumpen kickar igång och laddar på beredaren?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 01 december 2014, 20:00:38 »

nästa fråga är om det går att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att få maximalt med varmvatten? Jag ringde till NIBE idag och fick till svar att detta inte är möjligt, att VPB-serien endast kan kombineras med F1145

Nibe har rätt
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 01 december 2014, 19:49:06 »

Det är endast 1 st givare som används vid vv laddning och den sitter i botten på 1245ans beredare antar att samma givare sitter i botten på en separat beredare så det bör gå bra att skifta givare som styr vv laddningarna. Den enda nackdel som jag ser är att vp inte vet om vv tempen i 1245an och om inget vv tappas på tex 1 dygn och den beredaren är sämre isolerad än den separata beredaren kan det vara lite svalare vv där just när vv tapp startas men snart lär en vv körning starta och tempen stiger.

Vid en sådan lösning skulle man i princip behöva tömma hela den inbyggda beredaren, innan det blir kallt i botten på den fristående varpå VV-körningen startas. Eftersom pumpen inte har en aning om vad temperaturen är i den inbyggda... Men det spelar ju ingen roll, eftersom man då fortfarande har 300 liter tillgodo. Undrar hur det är med mjukvaran, dvs. om den på något sätt förväntar sig att det ska ta en viss tid att ladda den inbyggda beredaren. Så att den inte får SYNTAX ERROR bara för att pumpen nu ska värma upp 480 liter vatten istället för 180? Vore, som sagt, intressant att höra om någon har provat detta innan man börjar labba...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2014, 19:33:36 »

Det är endast 1 st givare som används vid vv laddning och den sitter i botten på 1245ans beredare antar att samma givare sitter i botten på en separat beredare så det bör gå bra att skifta givare som styr vv laddningarna. Den enda nackdel som jag ser är att vp inte vet om vv tempen i 1245an och om inget vv tappas på tex 1 dygn och den beredaren är sämre isolerad än den separata beredaren kan det vara lite svalare vv där just när vv tapp startas men snart lär en vv körning starta och tempen stiger.
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 01 december 2014, 19:12:54 »

Du kan lita på Nibe. 1245 har en intern slingberedare, och Nibes VPB av olika storlekar har också en slinga. Jag ser ingen möjlighet att utnyttja slingan i VPB:n. Däremot så passar den utmärkt med en 1145.

Beredaren i en 1245 räcker långt, en ekonomisk lösning är att installera och se hur långt den räcker, oddsen är goda att ingen kommer klaga. Då har du sparat en rejäl summa.

Beredaren i 1245an är på 180 liter. Visst räcker det kanske en bra bit, men huset är på 290kvm i tre plan, med 5 sovrum och 2 badrum på de övre två planen, och en uthyrningslägenhet i bottenplanet med ett tredje badrum där. Jag vill att anläggningen skall klara potentiell maxbelastning, även i famtiden. Skulle det sk*ta sig med 1245an, så blir ju alternativet en spetsberedare och det vill jag hemskt gärna undvika... Dessutom har "regeringen" tagit mig i örat i helgen och sagt att det ABSOLUT inte får ta slut på varmvatten NÅGONSIN! Hon är tydligen uppvuxen i en villa där man fick slåss med syskonen om vem som skulle duscha först - annars fick man duscha kallt...

Vill man ha båda kanske det går att koppla dom i serie både själva vv delen samt slingorna  Sc:,h

Det var typ så jag också tänkte. Frågan är om det sitter några givare på in och ut ändarna på den interna slingan i den inbyggda beredaren, som i så fall skulle behöva flyttas till den externa... (nu gissar jag bara, ingen aning om hur dessa pumpar ser ut innanför skalet)... Ingen som har provat? 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2014, 18:49:22 »

Vill man ha båda kanske det går att koppla dom i serie både själva vv delen samt slingorna  Sc:,h
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 01 december 2014, 18:46:48 »

Då lutar det istället mot en 1145 eller 1245 på 8kW och nästa fråga är om det går att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att få maximalt med varmvatten? 

Du kan lita på Nibe. 1245 har en intern slingberedare, och Nibes VPB av olika storlekar har också en slinga. Jag ser ingen möjlighet att utnyttja slingan i VPB:n. Däremot så passar den utmärkt med en 1145.

Beredaren i en 1245 räcker långt, en ekonomisk lösning är att installera och se hur långt den räcker, oddsen är goda att ingen kommer klaga. Då har du sparat en rejäl summa.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2014, 18:39:30 »

Tänker du ha stort badkar ? till ett vanligt badkar räcker 1245 bra.
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 01 december 2014, 17:17:46 »

Mången tack till den samlade panelen för konstruktiva inlägg!
Då verkar det som att det kommer att bli en pump med statisk effekt på 8kW, eftersom det uppenbarligen inte lönar sig med den inverterstyrda. Dels kommer den stora av de (4-16kW) att gå som en av och på pump (max effekten i den lilla blir nog för låg) och dels kommer den aldrig att få jobba i det området där den har bäst COP, möjligen när den producerar varmvatten, men that´s it... Som jag har fattat den, så är expansionsventilen fortfarande fast i dessa och anpassar sig inte till kompressorns varvtal, vilket gör att bäst COP varierar över varvtalsregistret. man skulle i princip få en av/på pump med dålig COP faktor i mitt fall....

Då lutar det istället mot en 1145 eller 1245 på 8kW och nästa fråga är om det går att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att få maximalt med varmvatten? Jag ringde till NIBE idag och fick till svar att detta inte är möjligt, att VPB-serien endast kan kombineras med F1145, men kan detta verkligen stämma? Undrar om inte killen på tråden missuppfattat vad jag menade... Om man skulle köra med IVT´s HQ8, som har en inbyggd tank, så kan den fortfarande kopplas ihop med en beredare för att öka på tillgången på varmvatten. Dessutom skulle det bli en snygg installation 1245/VPB300 då de har samma höjd. 1145an är bara 1500mm hög och VPB300 mäter nästan 1800.     
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 27 november 2014, 23:06:01 »

Den inverterstyrda pumpen har en minimieffekt på 4 kW. För värmning av huset kommer den en stor del av året att gå som on/offpump.

Ja, det blir en on off, då är det bättre att välja bort den stora invertern. Om KB in är minst 0 grader så ger den minimi 5 kW enligt diagrammet sidan 15 http://www.nibe.se/nibedocuments/14605/639574-3.pdf
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 november 2014, 20:22:53 »

Dom upplink jag sett har legat på 20-21 hz hela tiden när jag kollat. Antagligen är det samma slinga i Nibe 1245 12kw fast den lämnar nog bara drygt 10 kw vid vv beredning.

Edit
 Kollade i historiken och i den hade kompressorn gått på 53 Hz vid vv beredning ibland.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 27 november 2014, 18:46:46 »

Jag tror det är kamrörsslingan i beredaren som inte kan lämna mer än ca 10 kW, eller rättare att beredaren kan inte ta emot mer än ca 10 kW från slingan. Så kompressorn och värmebärarpumpen har den begränsningen, och jobbar med olika hastigheter, högre kring 50 Hz i början och lägre i slutet när vattnet är hett.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 november 2014, 17:20:35 »

Det lägsta hz jag sett på en Nibe 1255 vid vv produktion är 40hz och vid 50 hz lämnar den 8,63 kw vid 0 in och 45 ut så kanske runt 7 kw vid vv drift. Enligt vad jag hört kan den använda upp till 10 kw vid vv laddning men vet inte vad som styr hastigheten.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2014, 16:52:13 »

Precis... lite så tänker jag också. Därför lutar det mot en 8kW, fast den där inverterstyrda historian har jag inte riktigt släppt ännu.... :-\
Den inverterstyrda pumpen har en minimieffekt på 4 kW. För värmning av huset kommer den en stor del av året att gå som on/offpump. Sen är frågan hur den gör varmvatten, om den drar på med extra effekt då. 
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 27 november 2014, 14:33:53 »


Är lite undrande över vad Värmeförsörjning (33) är och varför det är så mycket av den i februari. Sen förstår jag inte heller varför man använder decimalpunkt i stället för komma.

Intressant det där med tillförd värmeförsörjning i februari.... Kan bara gissa på att konsulten antagit att vi kanske ska elda extra mycket i kaminen i februari , när nyårsångesten har dämpats lite....  :o Dock handlar det bara om 13 kW, så det är ju näst intill försumbart... Kaminen är för övrigt inte med i beräkningen alls. Intressant också vad han har tänkt sig för värmeförsörjning månaderna 6-9 på 4kW. Under sommaren brukar jag i alla fall inte elda...  Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 november 2014, 11:54:29 »

Nej det är ju ingen nackdel med lite extra pulver även om det kostar en slant extra.
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 27 november 2014, 09:37:20 »

Precis... lite så tänker jag också. Därför lutar det mot en 8kW, fast den där inverterstyrda historian har jag inte riktigt släppt ännu.... :-\
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 november 2014, 09:17:21 »

Men garaget var inte med i kalkylen så en lite större vp är nog inte fel och den återladdar ju beredaren snabbare också vid lite större vv tapp.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 november 2014, 08:46:49 »

Enligt siffrorna är det tänkt att värmepumpen ska producera strax under 20000 kWh per år. För det ska en pump på 6 kW räcka. En stor del, ca 1/3 är för varmvatten. Med tanke på husets storlek och isoleringsstandard är det förmodligen inga problem om pumpen ägnar sig ett antal timmar åt att producera varmvatten. Värmebehovet vid DUT får jag till 5,2 kW om varmvattnet räknas bort. Drar man ner på varmvattenförbrukningen när det är som kallast ute kommer pumpen aldrig att behöva tillsatsel.

Faktiskt intressant kalkyl. När jag först läste om en pump på 6 kW i ett hus på 290 m2 undrade jag vad det var för skämtare som var i farten. Men med värmeväxlare på ventilationsluften och den isoleringsstandard huset har går kalkylen ihop.

Är lite undrande över vad Värmeförsörjning (33) är och varför det är så mycket av den i februari. Sen förstår jag inte heller varför man använder decimalpunkt i stället för komma.

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 november 2014, 23:10:56 »

Vad tror du det skiljer i laddningstid mellan 1255-6 och 1255-16 att värma 180 l. Vatten ?

Mvh
Daikin

Jag hittar inte den uppgiften någonstans, jag skulle gissa att mindre behöver lite mer än dubbla tiden. Den stora går inte på full effekt när den värmer, det gör  inte den lilla heller. Men laddningstiden är inte särskilt viktig.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 november 2014, 22:59:32 »

Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..

Om en energikonsult säger 6 kW så menar han antagligen effektbehovet vid DUT, inte en 6 kW värmepump.
Ser nu att han faktiskt föreslår en 6 kW
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 26 november 2014, 22:14:58 »

Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..

Osäker på vad DUT står för, men bifogar beräkningen i sin helhet istället....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 november 2014, 22:10:22 »

6 kW enligt energikonsult.
Behovet är helt annorlunda det första året i ett nybyggt hus med betong, det tar tid att torka ut, så har man valt en välanpassad vp så gör man klokt i att räkna med tillskott under den första vintern.
Laddningstiden är visserligen längre med lägre effekt, men det har sällan någon betydelse för komforten.
Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 november 2014, 21:58:52 »

Den ger lika mycket varmvatten som den stora, 240 liter 40 gradigt. Det finns tre badrum, men det finns nog bara badkar i ett av dem. 240 liter räcker till de flesta familjer, man kan alltid prova, jag lovar att ingen kommer klaga, och skulle det vara att man har flera tonåringar som duschar 20 minuter i skållhett så kan man sätta dit en vvb efter. Med en 160ES så har man då över 500 liter, räcker inte det så driver man vandrarhem (eller  :::_)tre pojkvänner som bor snudd kontinuerligt)
Vad tror du det skiljer i laddningstid mellan 1255-6 och 1255-16 att värma 180 l. Vatten ?

Mvh
Daikin
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 november 2014, 21:58:11 »

6 kW enligt energikonsult.
Behovet är helt annorlunda det första året i ett nybyggt hus med betong, det tar tid att torka ut, så har man valt en välanpassad vp så gör man klokt i att räkna med tillskott under den första vintern.
Laddningstiden är visserligen längre med lägre effekt, men det har sällan någon betydelse för komforten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 november 2014, 21:54:17 »

Vilket effekt behov har huset vid dut ?
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 26 november 2014, 21:43:42 »

Den stora 1255 laddar vv med tror jag 10 kw den lilla lär väl inte ladda vv med mer än 5 kw gissar jag så en viss skillnad lär det bli. Hur bra är det med en så liten inverter så den kommer att gå på övervarv en stor del av tiden ? Jag skulle inte välja den lilla 1255 oavsett värme behov eftersom den har 1 fas kompressor.

Smurfen, lilla 1255an har inte varit på tapeten egentligen. Valet står mellan den stora (4-16kW) eller en pump med statisk effekt på 8kw (möjligen 10, som somliga föreslår).
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 26 november 2014, 21:41:42 »

Tackar för samtliga synpunkter!

Golvvärmen i soutterängplanet är ingjuten i plattan och mellanbjälklaget är också i betong med ingjutna slingor. Övervåningen är det enda med träbjälklag, så visst borde det vara en trög konstruktion.  Dessutom är plattan extra förstärkt pga konstruktionen, så det är sjukt mycket betong i den som lagrar värmen. Det märkte man inte minst på hur mycket el min byggpanna drog när plattan skulle upp i 15 grader häromveckan, sedan den kom upp i temperatur så kan jag inte påstå att det går åt speciellt mycket energi (svårt att säga eftersom det inte finns separat mätare, utan vi ligger på samma som ett annat hus).

Att 6kw kommer att bli i underkant har jag redan konstaterat, så¨det blir minst 8kw. Visserligen är 10kw inte så märkbart mycket dyrare, men jag vet inte om det finns ngn vits med att gå upp till denna eller ej. Hur påverkar valet av större pump antalet start och stopp? Blir det inte en ryckigare gång om pumpen producerar avsevärt mycket mer energi än vad huset förbrukar? Nu är jag absolut ingen expert på värmepumpar, så ni får ursäkta om man tänker helt fel . man försöker fatta hur saker och ting hänger ihop.

Sedan var det ju det där med VVB. Huset är stort med tre badrum, men för tillfället är vi 2 personer i hushållet, plus ev. en till i uthyrningsdelen. Vad som händer i framtiden kan man inte sia om, men idag så finns det kanske inget behov för extra VVB förutom den inbyggda. Om jag nu skulle skippa installera denna och förlita mig enbart på de 240 liter som pumpen ger, hur blir det då med golvvärmen? Behöver jag en extra arbetstank till den? Nibe säger att arbetstank behövs ej om man kör med frekvensstyrd pump, om jag nu ändå skulle välja en sådan. Stämmer det? Det är fyra fördelare totalt som ska kopplas. tre i huset och en i garaget. Visserligen har jag försökt att dra detta resonemang för NIBEs representant på en mässa, dvs. angående frekvensstyrd pump vs. en med statisk effekt samt om VVB's och arbetstankens vara eller icke vara, men de ville bara kränga sina prylar och var inte ens ett dugg intresserade av att titta på min energiberäkning som jag hade i näven, vilket inte kändes speciellt förtroendeingivande. Fick lite dåliga vibbar av det och övervägde därför IVT-installation.
Egentligen skulle jag kanske vilja vända mig till någon oberoende expert/konsult, som kunde rita upp ett kopplingsschema utifrån pumpens prestanda och husets behov, utan att behöva snöa in på fabrikat, för att sedansjölv handla prylar och stoppa denna ritning i näven på rörisen som kopplar allting efter instruktion utan egna synpunkter på saker och ting. Men var får man tag på en sådan konsult? Det borde ju möjligen finnas här på forumet kanske?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 november 2014, 21:09:08 »

Den stora 1255 laddar vv med tror jag 10 kw den lilla lär väl inte ladda vv med mer än 5 kw gissar jag så en viss skillnad lär det bli. Hur bra är det med en så liten inverter så den kommer att gå på övervarv en stor del av tiden ? Jag skulle inte välja den lilla 1255 oavsett värme behov eftersom den har 1 fas kompressor.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 november 2014, 20:08:28 »

Den ger lika mycket varmvatten som den stora, 240 liter 40 gradigt. Det finns tre badrum, men det finns nog bara badkar i ett av dem. 240 liter räcker till de flesta familjer, man kan alltid prova, jag lovar att ingen kommer klaga, och skulle det vara att man har flera tonåringar som duschar 20 minuter i skållhett så kan man sätta dit en vvb efter. Med en 160ES så har man då över 500 liter, räcker inte det så driver man vandrarhem (eller  :::_)tre pojkvänner som bor snudd kontinuerligt)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 november 2014, 19:43:56 »

Nej, inte jag heller, men nu är detta en speciell fastighet. Man kan nog lita på energikonsulten. Och varmvattnet räcker till minst en familj, och huset är så trögt (golvvärme på alla tre planen, den kanske tom är ingjuten, 45 cm väggar, FTX) att en varmvattenkörning påverkar inte inneklimatet.

Tänkte inte på inneklimatet, tänkte på VV komforten när lillmaskinen skall bereda VV ( det skulle vara en uthyrningsdel också ?) dessutom 290 m2 och 5 kW toppeffektbehov ?
ger 17 W/m2. låter tight.
Skall garaget med på detta också så faller kalkylen i mina ögon.

Men stämmer det så skall TS vara sjukt nöjd.
Häls
Daikin

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 november 2014, 18:01:05 »

Nej, inte jag heller, men nu är detta en speciell fastighet. Man kan nog lita på energikonsulten. Och varmvattnet räcker till minst en familj, och huset är så trögt (golvvärme på alla tre planen, den kanske tom är ingjuten, 45 cm väggar, FTX) att en varmvattenkörning påverkar inte inneklimatet.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 november 2014, 17:50:38 »

Garaget är på 38kvm och 200 mm isolering i väggarna. Ska hålla ca 15 grader där.
Inget ovanligt stort uttag av VV men det blir tre badrum i huset (ett med badkar) inklusive en uthyrningslägenhet, så man vill ju säkra för framtida behov...
Tack för skissen!

Jag skulle ALDRIG välja en 1255-6 till en fastighet med 3 badrum, det finns inte mycket effekt kvar när temp faller ute och maskinen skall producera både VV och husvärme.

Häls
Daikin
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 november 2014, 17:41:28 »

Citera
Ett tag var jag inne på Nibes frekvensstyrda pump F1155, men det känns inte som att det finns så mycket att vinna där. Jag tänker mig att man får den största vinsten av den om man har ett effektbehov någonstans mitt i dess effektområde, vilket är 4-16kW, så hade man ersatt en 12kW pump me denna, så hade man tjänat på frekvensstyrningen mer än om man ersätter en 8kW. Pumpen får då liksom aldrig jobba i det spannet där den har bäst COP. Däremot får man dyrare underhåll ifall exempelvis kompressorn skulle behöva bytas, så den eventuella vinsten äts snabbt upp där.. Det kanske är helt puckat resonemang, men det är fritt att lämna synpunkter på det!

Jag har förståelse för resonemanget, det är inte puckat, men det är lite fel. :) Pumpen jobbar väldigt gärna på 20 Hz.
Energikonsultens 6 kW är ett maxvärde, dvs det är vad du behöver de kallaste vinterdagarna, alla andra dagar behövs det mindre.
Du har en energikonsult som säger 6 kW, välj då en 1255 6kW, den ger 7,5 kW vid 0 grader kb in. Och skulle inte det räcka så finns det tillskott, det är inte hela världen om man betalar ett par hundralappar om året för eltillskottet.  Det skulle blivit bra med 16 kW också, då slipper du garanterat tillskott, men den är dyrare, och får fler stopp. COP blir alldeles utmärkt i båda fallen. Du behöver inte fundera så mycket på kompressorbyte, en mitsubishi håller i evighet.


Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 26 november 2014, 16:26:30 »

Lycka till och glöm inte att återkomma och berätta vad du valt & varför samt hur det funkar  :)
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 26 november 2014, 16:10:34 »

Garaget är på 38kvm och 200 mm isolering i väggarna. Ska hålla ca 15 grader där.
Inget ovanligt stort uttag av VV men det blir tre badrum i huset (ett med badkar) inklusive en uthyrningslägenhet, så man vill ju säkra för framtida behov...
Tack för skissen!
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 26 november 2014, 16:02:59 »

Vid 0/50 skiljer det bara 1,58 kw mellan 1245 6 & 8kw. Hur stort är garaget?

Prisskillnaden mellan 1245 8 & 10 kw är 1525 kr så valet är i mina ögon enkelt  ::)
Den kraftigare har dessutom högre cop  tummenupp

Borra så djupt som möjligt, alltså +200 m är min rekommendation.
Ack tank 500 L som arb.tank. Inkopplings exempel på sidan 5 med UKV, http://www.nibe.se/nibedocuments/9770/611182-7.pdf

Har du ovanligt stort behov av VV? Om inte tror jag att den inbyggda beredaren räcker!
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 26 november 2014, 15:39:07 »

Huset ligger i Stockholmsområdet och jag får nog lita på energikonsultens beräkningar plus mina 33% "påslag" (från 6kw till 8kw) skall räcka. Huset har 45cm tjocka väggar och soutterängvåningen är byggt iSundolitt KUB med extra 100mm XPS runt den delen som är under mark samt 45mm isolerat installationsskikt inne. Dessutom är det tätt som ett grodarsle med FTX. Så nog fasen är det välisolerat....
Skillnaden mellan en 1245-10 (eller 8 för den delen)  och en 1255 ligger på drygt 8000:- så det känns som en fis i rymden i sammanhanget. Jag väljer hellre en "rätt" lösning som funkar i längden istället för at bygga på med el-vvb i framtiden. Man är ju lite allergisk mot allt vad elpatron heter!
Hur menar du med cirkulationspump över  acktank? Menar du att man använder den som arbetstank till golvvärme? Jag har tittat på dessa VPB slingberedare, men, som sagt, rörisen säger att man behöver en arbetstank till golvvärmen, så därav min fråga..

Borrhålet är tänkt att vara 180m och jag räknar med 160 m aktivt djup.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 26 november 2014, 15:20:53 »

Först måste jag nog säga att jag är "du borde vara" mycket skeptisk till att en 1145 6kw skulle räcka, frågan är om en 8 kw räcker med garaget?

Tycker du resonerar klokt att välja Nibe före Ivt, det skulle jag också gjort  tummenupp

Jag hade "nog" valt en 1245 10 kw med en acktank på 500 L med separat cirkpump över acktank. Utöver detta hade jag struntat i alla eller merparten av termostaterna till gv.
Skulle inte vv räcka så montera en elvvb i efterhand. En 1255 4-16 hade jag valt om merkostnaden kan täckas av nöjeskontot.

Hur djupt är det planerat att borra och var ligger huset?

Edit: Nibe har slingberedare, de heter VPB och finns i två storlekar!
http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/NIBE-VPB-200-300/

Välkommen till forumet!
Skrivet av: Banzaii
« skrivet: 26 november 2014, 14:48:50 »

Som rubriken lyder, så ska jag installera BV i ett hus som jag håller på att bygga och teknikrummet börjar bli såpass klart att det är snart dags att borra och installera pumpen.
Kåken är på 290kvm inklusive soutterängvåning med golvvärme på alla tre planen. 7 slingor per våning blev det, samt en kulvert till garaget och golvvärme även där. Huset är ett lågenergihus med FTX och energikonsulten har räknat ut att det skulle räcka med en Nibe 1145 på 6kW för att driva runt allting. Dock var inte garaget inräknat i den kalkylen. Det lät lite som en glädjekalkyl, och för att slippa underdimensionera pumpen, så tror jag att det blir en 8kW istället. Inte minst med tanke på att garaget också ska värmas.
Ett tag var jag inne på Nibes frekvensstyrda pump F1155, men det känns inte som att det finns så mycket att vinna där. Jag tänker mig att man får den största vinsten av den om man har ett effektbehov någonstans mitt i dess effektområde, vilket är 4-16kW, så hade man ersatt en 12kW pump me denna, så hade man tjänat på frekvensstyrningen mer än om man ersätter en 8kW. Pumpen får då liksom aldrig jobba i det spannet där den har bäst COP. Däremot får man dyrare underhåll ifall exempelvis kompressorn skulle behöva bytas, så den eventuella vinsten äts snabbt upp där.. Det kanske är helt puckat resonemang, men det är fritt att lämna synpunkter på det!
Nu har jag tagit in en offert från en IVT installatör, som tyckte att en HQ C8 men IVT kombiberedare 200 vore bästa lösningen. Dels för at man får mycket varmvatten och dels för att man i alla fall behöver en arbetstank till golvvärmen, vilket man får i kombibredaren. Dessutom blir det en snygg installation eftersom beredaren är måttanpassad till pumpen.
Av olika anledningar överväger jag ändå att köra med Nibe, eventuellt 1245-8, men jag har inte helt släppt funderingarna kring 1155 heller. Problemet är att den enda kombiberedaren som Nibe har i vettig storlek är VPA200/70. Dels är det en mantel beredare, som är mindre effektiv än sligberedare av vad jag har fattat, dels matchar den ju inte pumpen storleksmässigt, vilket kanske inte är hela världen, men det hade ju varit snyggt...
Vad tror den samlade expertisen, kan  F1155 med VPA 20/70 fortfarande vara en bra motsvarighet till HQ C8 och Kombi200?
Om jag nu ändå skulle välja en frekvensstyrd F1255, behöver jag fortfarande en arbetstank till govvärmen?

Vore mycket tacksam för era synpunkter!


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!