Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför  (läst 13243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #30 skrivet: 23 februari 2011, 15:12:26 »

Tack för intressanta inlägg.
Någon som har bytt en fungerande pump till en ny med moderna styrning, bättre verkningsgrad, tystare gång, e.d.?
Vackrare kabinett?
,

Det är nog ganska ovanligt. Det kan kanske ske vid ägarbyte men annars är det nog mycket ovanligt. Om marknaden för begagnad värmepumpar skulle vara fungerande så tror jag det skulle bli vanligare.

Man köper gladeligen en ny bil efter tre eller fem år men ingen ny värmepump förräns det är panik och den gamla har packat ihop när det är minus en massa j-a ºC ute
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför
« Svar #31 skrivet: 23 februari 2011, 19:02:17 »
David Rinnan:

I och för sig är det ju ointressant vad en ekonomichef skulle säga om din kalkyl eftersom du är din egen ekonomichef och du har bestämt att din kalkyl är OK.

Vad jag försöker säga bara är att "lönsamt" är ett rätt flexibelt uttryck som vi svänger oss med utan att vi kanske har satt oss in i frågan speciellt mycket.
Skulle tex tro att "lönsamt" kan betyda olika saker för en person som måste låna pengarna respektive en person som har "några miljoner" på banken.
Likaså kan vi privatpersoner tycka att 10 års payofftid är lönsamt medan tex ekonomichefen på ASEA (nu ABB), när jag jobbade där för länge sedan, tyckte att 2 år eller kortare payofftid måste det vara för att kallas för lönsamt.
Likaså kan vissa ekonomichefer nöja sig med en enkel payoffberäkning medan andra kräver att man använder en annan metod för att kunna ta ställning till lönsamheten.
Alla ekonomichefer har dock krävt att jag tagit med samtliga betalningsströmmar bÃ¥de in och ut under hela investeringens livslängd vilket jag som privatperson kan göra avsteg frÃ¥n. Tex att "glömma" framtida utgifter fÃ¥r att hÃ¥lla värmepumpen igÃ¥ng under "kalkylerad period"   

Som svar på din fråga så tänker jag tex på:
1. Vilken ränta på lånade pengar har du räknat med i din kalkyl?
2. Kommer värmepumpen verkligen att hålla i 15 år? Alternativt hur mycket pengar kommer det att kosta att hålla värmepumpen igång i 15 år?

Själv brydde jag mig som sagt inte om att göra någon lönsamhetskalkyl vid mitt köp av värmepump!
Jag ställde mig bara några enkla frågor:
1. Behöver jag byta ut värme-"systemet"? Svar: Ja!
2. Kommer jag att klara uppvärmningen av mitt hus (högtemperatursystem) med den låga framledningstemperatur som en värmepump ger? Svar: Ja, ner till ca -18 grader! Och så köpte jag några elelement att ha i reserv för riktigt kalla dagar (har ej använts än)
3. Har jag 130.000 kr (år 2002) som jag kan avvara för köp av en värmepump utan att det får några speciella konsekvenser för min privatekonomi? Svar: Ja!
4. Tror jag att besparingarna kommer att ligga i det härad som säljaren påstår? Svar: Ja!
5. Vill jag ha en värmepump? Svar: Ja!

Sammanställt blev det då: Jamen köp en då!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2011, 19:24:36 »
En annuitetskalkyl är nog det enda vettiga för saker som inte förbrukas inom ramen för vanliga inventarier.
Ekonomidirektörer på industriföretag är vana vid investeringar som har en längre livscykel än 2 år. Såsom fabriker, fastigheter, maskiner m.m. Inget konstigt med detta.

Förbrukningen är praktiskt taget konstant och den beror pÃ¥ värmeförlusten i fastigheten som behöver vara uppvärmd för att fungera som boende. Kostnaden för denna uppvärmning är därmed relativt enkel att räkna ut säg över ett Ã¥r eller 20 Ã¥r. Själv har jag räknat med en livslängd pÃ¥ 15Ã¥r  och en snittkostnad pÃ¥ 1000kr per Ã¥r för att serva maskinen. BorrhÃ¥let har jag räknat med 50 Ã¥r. Dvs lika länge som fastigheten.

Ränta har jag räknat med snitt 5% över perioden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför
« Svar #33 skrivet: 23 februari 2011, 19:32:11 »
Då har du säkert rätt bra koll på din kalkyl!
Då har du säkert också rätt i din slutsats om lönsamheten för din pump!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför
« Svar #34 skrivet: 23 februari 2011, 19:38:33 »
Samt att det extra jag vinner på bergvärme kontra lite lösningar med luft luft vp är jävligt lite :)
Men där kommer ju komfort och annat in i kalkylen, som inte går att mäta i pengar.

Men att jag tjänar kontra direktel ja det är ju en enkel match
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Varför
« Svar #35 skrivet: 26 februari 2011, 09:15:41 »
Men direktelshus till vattenburet, sett flera grannar och vänner som konverterat till vattenburen fjärrvärme, ser inte bra ut..! Sen att rören tom är kopparfärgade.! Och måste målas själv, och rör överallt..

Känns som att köpa nytt hus med utanpåliggande el...

Och köper man bergvärme på nöjeskontot, sök hjälp..! ;D då värmer jag hellre huset med elpatron och motionscykel..

För mig är nöje nåt helt annat, lite svag för bilar, och gammal jänkebil, som sämst pengarna tillbaka, men 99% så åk nån sommar och sälj den med vinst.

« Senast ändrad: 26 februari 2011, 09:27:08 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varför
« Svar #36 skrivet: 26 februari 2011, 09:42:00 »
Men direktelshus till vattenburet, sett flera grannar och vänner som konverterat till vattenburen fjärrvärme, ser inte bra ut..! Sen att rören tom är kopparfärgade.! Och måste målas själv, och rör överallt..

Känns som att köpa nytt hus med utanpåliggande el...

Och köper man bergvärme på nöjeskontot, sök hjälp..! ;D då värmer jag hellre huset med elpatron och motionscykel..

För mig är nöje nåt helt annat, lite svag för bilar, och gammal jänkebil, som sämst pengarna tillbaka, men 99% så åk nån sommar och sälj den med vinst.



Gillar du jänkebilar för att det kostar lite Sc:,h för mej får nöje kosta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Varför
« Svar #37 skrivet: 26 februari 2011, 11:49:21 »
Kostar som en bergvärmepump..! Men den dagen när den säljs, så pengarna tillbaks och mer därtill..!

Men blir en 2008'as Mustang GT, V8 med riktig växellåda..automat, givetvis..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför
« Svar #38 skrivet: 26 februari 2011, 13:48:49 »
rören får man ju vita utan extra kostnad. Dock måste alla kopplingar målas men det kan ju installatören göra för en mindre peng. Man väljer ju själv.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varför
« Svar #39 skrivet: 26 februari 2011, 15:34:13 »
Kostar som en bergvärmepump..! Men den dagen när den säljs, så pengarna tillbaks och mer därtill..!

Men blir en 2008'as Mustang GT, V8 med riktig växellåda..automat, givetvis..

Får man tillbaka pengarna på en så ny amerikan? du får inte mycket jänkare för priset av en berg vp en pilsner hink kanske ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför
« Svar #40 skrivet: 26 februari 2011, 18:31:04 »
Kostar som en bergvärmepump..! Men den dagen när den säljs, så pengarna tillbaks och mer därtill..!

Men blir en 2008'as Mustang GT, V8 med riktig växellåda..automat, givetvis..

Åkte bakom en sån med dubbfria vinterdäck på väg till jobbet häromdagen. Jag fick hoppa ur och putta på tre gånger då skrället inte kom iväg vid rödljusen, det bara spann och spann. Det var helt platt mark ska tilläggas. Hoppas du inte tänkt köra den på vintern...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför
« Svar #41 skrivet: 26 februari 2011, 21:33:24 »
Kostar som en bergvärmepump..! Men den dagen när den säljs, så pengarna tillbaks och mer därtill..!

Men blir en 2008'as Mustang GT, V8 med riktig växellåda..automat, givetvis..

Åkte bakom en sån med dubbfria vinterdäck på väg till jobbet häromdagen. Jag fick hoppa ur och putta på tre gånger då skrället inte kom iväg vid rödljusen, det bara spann och spann. Det var helt platt mark ska tilläggas. Hoppas du inte tänkt köra den på vintern...

Han måste missat "rimfrost=blytacka i bagaget". ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför
« Svar #42 skrivet: 27 februari 2011, 00:16:31 »
Han måste missat "rimfrost=blytacka i bagaget". ::)


Ja jag hade en BMW 3-serie -89 en gång i tiden, där var det två säckar betong i skuffen som gällde för att inte köregenskapaerna skulle bli föööör roliga. Men inte ens den fastnade på flatmark...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Varför
« Svar #43 skrivet: 27 februari 2011, 09:52:57 »
Den kommer att rulla åretrunt, med nya dubbdäck...Och motorvärmare.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Varför
« Svar #44 skrivet: 28 februari 2011, 09:01:02 »

Bakhjulsdrivna bilar borde förbjudas.
.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!