Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?  (läst 7747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fast blåser en kontaktor med dålig kontak en säkring direkt?
Det gör den nog inte, nej. Men om den drar mot kortsluten kompressor så svetsar nog kontakterna ihop, och då kan man nog få en kontaktor som är i till-läge konstant. När man sedan slår till huvudbrytaren på nytt så kan nog den också ta skada.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #16 skrivet: 26 november 2012, 13:42:30 »
Fast om kompressorn är kortsluten sÃ¥ är väl sannolikheten för att den är kass stor?  För övrigt verkar inte kontaktorerna ha svetsat fast i dlutet läge dÃ¥ säkringarna inte verkar gÃ¥ sönder förrän vpn kallar pÃ¥ kompressorstart, inte direkt vid tillslag av vpn.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kompressorn är nog kass, ja. Men det förvånar mig att kontaktorn överlever, det är ju säkringarna som går, inte motorskyddet som löser. Det betyder häftig överström, och det borde svetsa ihop kontaktorn...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad nickelag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PÃ¥ landet utanför Enköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme!
Tack för en bra diskussion, jag följer den i detalj och funderar på hur jag ska gå vidare. Låta en elektriker kolla eller låta försäkringsbolaget och installatören laga / byta ut??

För er information kan jag berätta att motorskyddet hade löst ut till en början, när det indikerade HP/MS-larm. Det återställde installatören på plats och skruvade dessutom upp den säkringen något eftersom den stod på precis 8 A (arbetsström enligt instruktionsboken 7,9A) så att den inte skulle lösa ut så lätt. Installatören väntade sedan kvar för att se att det inte löste ut igen när kompressorn började arbeta och det gjorde den inte heller. Dock gick som sagt 20A fassäkringen efter ca 15-20 minuters drift, och sedan direkt när kompressorn går igång efter det.

/Niklas
Byggår 1849, uppvärmd boyta 240 kvm. 187 meter borrhål anno 1983! Niber Fighter 1210 från 2001, nu med trasig kompressor...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #19 skrivet: 26 november 2012, 14:10:26 »
Ett möjligt scenario är ju att kontaktorn var kass och bara slöt 2 faser och inte tredje.  Motorskyddet löste ut som det skulle.  "Reparatören" skruvade upp motorskyddet sÃ¥ att det inte skulle gÃ¥ sÃ¥ lätt och startade vpn igen.  Nu gÃ¥r vpn ända tills kompressorn bränner en lindning och blÃ¥ser en säkring och nu är kompressorn kass (delvis pga reparatören)....
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad nickelag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PÃ¥ landet utanför Enköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme!
Ett möjligt scenario är ju att kontaktorn var kass och bara slöt 2 faser och inte tredje.  Motorskyddet löste ut som det skulle.  "Reparatören" skruvade upp motorskyddet sÃ¥ att det inte skulle gÃ¥ sÃ¥ lätt och startade vpn igen.  Nu gÃ¥r vpn ända tills kompressorn bränner en lindning och blÃ¥ser en säkring och nu är kompressorn kass (delvis pga reparatören)....

Precis vad jag tänkte, fast inte lika tekniskt... Ska bli spännande att se vad installatörens offert för att laga / byta ut den landar på...
Byggår 1849, uppvärmd boyta 240 kvm. 187 meter borrhål anno 1983! Niber Fighter 1210 från 2001, nu med trasig kompressor...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan ju också ha varit en säkring till värmepumpen som gått sönder, löst ut motorskyddet, och efter att reparatören "justerat" motorskyddet så gick kompressorn tills den brann ihop totalt.

Har det hänt tidigare att den löst på motorskyddet när det gått säkringar i huset?

Å andra sidan kan ju kompressorn ha varit skadad redan innan, och den hade börjat dra för mycket ström, vilket gjorde att skyddet löste ut.
Men jag är skeptisk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #22 skrivet: 26 november 2012, 16:39:29 »
Precis vad jag tänkte, fast inte lika tekniskt... Ska bli spännande att se vad installatörens offert för att laga / byta ut den landar på...
Spännande skulle inte jag kalla det, snarare skrämmande.  Skulle tro att byte av kylmodul landar pÃ¥ 25-30,000:- och byte av hela värmepumpen landar pÃ¥ drygt 70,0000:- (vet inte riktigt vilken effekt du har).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vad blir den faktiska skillnaden då mellan att reparera eller skaffa nytt, om hemförsäkringen tar det?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #24 skrivet: 26 november 2012, 16:50:56 »
Vad blir den faktiska skillnaden då mellan att reparera eller skaffa nytt, om hemförsäkringen tar det?
Om du tar det genom hemförsäkringen så lär du väl inte kunna påverka så mycket...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Det är det jag menar. Nu är det ju åldersavdrag och självrisker och allt vad det heter. Men om egenkostnaden för detta (vilket jag skulle tro) understiger det billigaste alternativet ni presenterat, och reparatören/försäkringsbolaget anser att pumpen skall bytas ut så är väl valet enkelt. Håller du inte med?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag fick hela min kompressorenhet utbytt när min pump var ca fem år gammal, hemförsäkringen tog det och jag fick själv lägga runt 6000:- tror jag det var.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
Jag tror nog att fula ytor på blecken i kontaktorn kan lösa ut säkringen. Hade det problemet med en 3-fas motor, visserligen i en helt annan typ av applikation men ändå. Överströmsskyddet brann och automatsäkringen löste. Bytte överströmsskydd men det pajade direkt och säkringen löste ut. Efter att ha bytt överströmsskyddet igen och putsat upp kontaktblecken (det gick att montera isär kontaktorn) fungerade det igen. Kolla dom billigaste lösningarna (kontaktor o motorskydd) och mät sedan lindningarna i kompressorn.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Toz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #28 skrivet: 26 november 2012, 19:27:51 »
Jag bytte ut min kompressorenhet förra Ã¥ret,  har en 1210 8kw. Jag gjorde bytet själv och köpte den till nettopris frÃ¥n en montör för ca 15k (kan vara bra att veta sÃ¥ du vet hur mycket du kan pruta).

Skillnaden mellan en med en maskin med sämre COP till billigare peng jämfört med en ny installation med bättre COP så gjorde jag bedömningen att det blev mer ekonomiskt att laga.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #29 skrivet: 26 november 2012, 20:23:42 »
Det är det jag menar. Nu är det ju åldersavdrag och självrisker och allt vad det heter. Men om egenkostnaden för detta (vilket jag skulle tro) understiger det billigaste alternativet ni presenterat, och reparatören/försäkringsbolaget anser att pumpen skall bytas ut så är väl valet enkelt. Håller du inte med?
Varför tror du försäkringsbolaget skulle vilka betala 70,000 istället för 25,000? 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!