Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bidrag för energieffektivisering i smÃ¥hus  (läst 4373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2023, 15:45:00 »
Torktumlaren har ju inget med värme och varmvatten att göra, så jag kan aldrig tänka mig att det ska ha någon betydelse.
Måste du fylla i nåt om det?

Vedeldningen vet ju bara du hur mycket du eldat med ved, säkrast borde väl vara att skriva att du bara kört el i pannan, det är ju "direktel" de vill bli av med till förmån för biobränsle och värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pretori

  • Nybörjare i villavärlden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
    • E-logger
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #16 skrivet: 29 november 2023, 15:10:23 »
Jag bytte min gamla LLVP >11 år gammal, till en ny modern LLVP, fick avslag på mina ansökan med nedan kommentar:

Länsstyrelsens beslut
Länsstyrelsen avslår din ansökan om bidrag för energieffektivisering i småhus.

Redogörelse för ärendet
Du har ansökt om bidrag för energieffektivisering i småhus med el- eller gasuppvärmning.
I ansökan uppger du att ert värmesystem innan åtgärd bestod av en luft-vattenvärmepump och
en luft-luftvärmepump.

Beslutsmotivering
Kriterierna för att få stöd är att huset är eluppvärmt, det vill säga med ett värmesystem där
behovet av rumsvärme tillgodoses genom direktverkande el eller ett vattenburet
distributionssystem som värms upp av el och där tappvarmvatten värms upp av el.
I småhus som är utrustade med värmepumpsteknik får bidrag endast ges om utrustningen
utgörs av luft-luftvärmepumpar som är äldre än tio år.
Enligt inlämnade uppgifter uppfyller inte ansökan kriterierna för stöd då ni redan hade en luftvattenvärmepump
installerad innan bytet.

Med andra ord är inte en modern luft-vattenvärmepump godkänd. Jag kan tycka att förordningen SFS 2023:402 är felskriven. Detta har ju skett en jädrans massa på de senaste 10 åren. Jag har kapat min elförbrukning med hälften iom bytet. Just att de skriver luft-luftvärmepumpar...

3 § Om det finns medel får bidrag ges för att täcka materialkostnader för
åtgärder för energieffektivisering i småhus med el- eller gasuppvärmning. I
småhus som är utrustade med värmepumpsteknik får bidrag endast ges om
utrustningen utgörs av luft–luftvärmepumpar som är äldre än tio år.


CTC EcoEl v2 -2001, ombyggd DEC 2010
CTC EcoTolk -2010
CTC EcoAir 107 -2010
HERU 90 S EC 2A -2011
250mm Kutterspån tilläggsisolerat med 300mm Thermocell 2011-11
KORAD element 6st 22 600x1200 / 2st 22 700 x900, samt några mindre -2011
2-plans sutteräng ytong/betonghus, byggt 1958

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #17 skrivet: 30 november 2023, 08:17:33 »
Du hade redan ett system (luft/vatten) för både värme och tappvarmvatten.
Solklart att det inte gäller för att byta luft/luft-värmepumpen i så fall tycker jag.
Om du däremot haft en värmepumpsberedare och en 11 år gammal luftvärmepump så hade du fått bidrag till att byta ut luft/luft-värmepumpen.
Möjligen skulle du kunna överklaga och säga att luft/vattenvärmepumpen bara värmer tappvarmvattnet, och att du inte ens har ett vattenburet system. (Om de inte kan kontrollera det via t.ex. fastighetstaxeringen eller liknande).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #18 skrivet: 30 november 2023, 08:30:31 »
jag tror att man först måste ha fått bidrag för förbättrat klimatskal....innan man kan få bidrag för bättre värmesystem

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #19 skrivet: 30 november 2023, 08:34:57 »
Det har jag aldrig hört eller läst något om - källa på det?
Störst nytta har förstås värmepump om man tidigare värmt både hus och vatten med direktel.
Isolering och fönsterbyten är ju bara en krusning på ytan jämfört med vad värmepumpen kan spara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #20 skrivet: 30 november 2023, 09:45:16 »
Det är visst tvärtom.   Fel av mig, Rickard

Först ska man ha fått bidrag för värmesystemsåtgärder...innan man kan få bidrag för förbättring av klimatskal.

Citerar svaret jag fick....när min ansökan avslogs.

Beslutsmotivering
I 11 § förordning (2023:402) om bidrag till energieffektivisering i småhus fastslås att bidrag för
klimatskärmsåtgärder endast får ges till en ägare av ett småhus som har fått bidrag till
värmesystemsåtgärder för samma småhus efter den 8 november 2022. Du har varken ansökt
om eller fått stöd för att utföra värmesystemsåtgärder för samma hus. Du har heller inte uppgett
att några värmesystemsåtgärder utförts. Av den anledningen avslår Länsstyrelsen din ansökan
om bidrag
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #21 skrivet: 30 november 2023, 09:47:28 »
Det är en bra prioritering av bidragspengar.
Det måste finnas någon i regeringen som tänkt till lite i alla fall.
Har man väl skaffat värmepump för värme och tappvarmvatten ger det otroligt dålig avkastning att satsa bidragspengar för ytterligare åtgärder.
I vart fall om värmepumpen är effektiv, och man verkligen använder den för uppvärmning.
Värmer man med ved så kan jag förstå att man vill isolera mera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

EriR

  • Gäst
EriR
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #22 skrivet: 30 november 2023, 11:14:15 »
Någon som vet om det är ok att använda schablonmetoden för beräkning av ROT (30% av totalkostnad för LVVP) vid installation av VP, och samtidigt få energieffektiviseringsbidraget? Eller måste ROT baseras på verklig arbetskostnad?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #23 skrivet: 01 december 2023, 08:34:20 »
Vi installerar luftvärmepumpar och har inte hört att vi ska ändra på något, så 70% av totalkostnaden ska avse material, det specificeras också på fakturan vad som är arbete och material.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Hans Karlsson

  • Gäst
Hans Karlsson
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2024, 18:18:42 »
En fundering kring detta.
Om man har en gammal bergvärmepump som för en tid sedan kompressorn pajat på och man kopplat ur/stängt av bergvärmedelen och enbart använder den på elpatron för tappvatten och vattenvärme då har man ju i praktiken en varmvattenberedare som går på el. Detta ihop med en luftvärmepump som är från kriget. Dom två ihop kämpar med att ge lite värme.
Kan man den bakgrunden söka och få bidraget godkänt tror ni eller kan dom som godkänner se och letar efter om man haft bergvärme?

Kan man installera en kraftigare varmvattenberedare genom firma (ev beg) köra ett tag och få det ok?
Har 18grader inne och runt 7wh konstant i förbrukning. Just nu -7 ute och den kan bli ned mot 30.

Har inte ekonomisk möjlighet närmsta tiden att byta ut den trasiga pumpen från -99 men ev kan låna privat tillfälligt om man vet att man kan få tillbaka en stor del av materialkostnaden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2024, 08:13:59 »
Jag skulle ringa och fråga, om svaret är att din nuvarande elpanna (inte varmvattenberedare) kan ge bidrag så är det ju klart.
Be om namnet på den som svara och uppge det i din ansökan som referens.

En värmepump som är trasig och går på elpatron är i praktiken en elpanna, så det är det du ska kalla den.

Kruxet kan nog vara att man har en tidsperiod för till exempel luftvärmepumpar, man kan få bidrag för ny luftvärmepump om man kompletterar med en värmepumpsberedare även om man redan har en luftvärmepump, men den måste vara minst 10 år gammal.
Kan vara nåt liknande med en trasig bergvärmepump.
Kanske räknar dom med att den ska gå reparera för en rimlig slant.

Har du en bergvärmepump där du kan byta ut värmepumpsmodulen i sin helhet så får du ju i princip en ny värmepump för under halva priset.
OM du har en Nibe eller CTC (Tror jag) t.ex. så sitter allt som en modul.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2024, 14:25:35 »
En fundering kring detta.
Om man har en gammal bergvärmepump som för en tid sedan kompressorn pajat på och man kopplat ur/stängt av bergvärmedelen och enbart använder den på elpatron för tappvatten och vattenvärme då har man ju i praktiken en varmvattenberedare som går på el. Detta ihop med en luftvärmepump som är från kriget. Dom två ihop kämpar med att ge lite värme.
Kan man den bakgrunden söka och få bidraget godkänt tror ni eller kan dom som godkänner se och letar efter om man haft bergvärme?

Kan man installera en kraftigare varmvattenberedare genom firma (ev beg) köra ett tag och få det ok?
Har 18grader inne och runt 7wh konstant i förbrukning. Just nu -7 ute och den kan bli ned mot 30.

Har inte ekonomisk möjlighet närmsta tiden att byta ut den trasiga pumpen från -99 men ev kan låna privat tillfälligt om man vet att man kan få tillbaka en stor del av materialkostnaden.

Hej,

Jag sitter i situationen att min CTC Ecoheat 408 helt havererat i kompressorn. Kommer skriva ett annat inlägg om detta då det finns en hel del lärdomar att dra om CTCs "service" till sina kunder...

Men jag ringde Länsstyrelsen och frågade om jag kunde vara berättigad till bidraget och det direkta svaret var "-Före jul hade jag sagt nej, men nu så..." Tydligen har någon överklagat till Boverket efter att de inte fick bidraget då de ville byta en ca 20 år gammal värmepump som inte fungerade alls längre.

Så tipset nu är att ansöka även om du byter en befintlig, ej fungerande pump. Men räkna med att du behöver skriva en motivering till Länsstyrelsen om varför du ska ha bidraget även fast du tekniskt sett faktiskt har en värmepump. Men din är ju rejält gammal så jag har svårt att tänka mig att du inte får ok. Får du inte ok kan du dessutom överklaga du med!

Mitt dilemma är att min helt havererade CTC bara är 11 år gammal (och troligen aldrig fungerat som den ska). Tillverkarna anger att livslängden är 15-20 år medan den auktoriserade reparatören rakt ut sa att jag aldrig ska räkna med mer än 10 år på kompressorn.

Jag frågade handläggaren på Länsstyrelsen om det i så fall skulle hjälpa mig att få det uttalandet från reparatören med i min ansökan och på det fick jag ett tydligt "Ja" som svar. Detta då de på LST själva googlar fram information på respektive produkt för att få fram beräknad livslängd...och vi vet ju att tillverkaren gärna överdriver hur länge deras produkt håller och att verkligheten är en annan.

Observera att ansökan kan göras på en offert (enligt handläggaren på LST), innan installationen genomförts! Det gör alltså att för den som inte kan skaka loss pengarna för en installation och chansa på att få bidraget, så finns denna utväg. Se då till att offerten har lång giltighetstid för jag gissar att besluten om bidragen tar tid!

Kravet att du ska ha fått bidrag för VP för att kunna få bidrag för tilläggsisolering är däremot helt åt h-e. Det borde räcka med att du har en fungerande och energieffektiv uppvärmning, för som det är nu så är det återigen vi som varit smarta och effektiviserat tidigare som går lottlösa. Precis som med elbidraget som gynnade dem som slösade mest.

Hoppas att mitt svar ger er andra någon vägledning i detta!

/Tozem

Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bidrag för energieffektivisering i småhus
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2024, 15:39:08 »
Mmm, en luft/vatten med utdömd utedel är i praktiken en elpanna och bör kunna ge rätt till bidrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!