Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Historia fran Mumbai !  (läst 3829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Historia fran Mumbai !
« skrivet: 24 februari 2008, 07:39:07 »
Hej vanner ....sitter i Mumbai ( Bombay).....pa ett internetcafe...darav stavning !
En resa att minnas det lovar jag..nar jag kom ner for en manad sen sa fick jag inte loss mina saker ur tullen....och nar jag val fick ut en del, var halften stulet  huvuddunk!
foretaget/rederiet jag var pa hade allvarliga problem med sina stora kylmaskiner, de fungerade inte, och de var lagade otaliga ganger av lokala entr...
dom om min forvaning nar jag kom hit och maskinerna som var havsvattenkylda, var stumfyllda med havsvatten...kompressorer och allt var helt fyllt  ..havsvatten ar en overdrift.....kloak.. :'( :'(
det visar sig att man gjort alla fel man kan, ingen injustering pa varesig havsvattenflodet eller brineflodet och paralellkoppling = kavitation i vissa och inget flode i vissa. nar en tubpanna kaviterat sonder sa koldmediet borjade lacka, sa korde man utan lagtrycksvakt och frysvakt tills brine-vvx ochsa fros sonder..... huvuddunk.....for att sen stanga ventilerna till den trasiga kylmaskinen.....vilket gav okat flode i de resterande....kavitation....och aven den rasade...... huvuddunk huvuddunk...och sa holl man pa tills alla hade dott

och som lok pa laxen sa har man galvaniska stommar at alla hall....som ater upp rorsystemen... :'( studs

har skickat efter reservdelar i omgangar...halften stjals av tullen aven efter helt fantastiska mut-belopp  huvuddunk huvuddunk
sa jag har trollat med knana...och fatt ihop det mesta med hjalp av mtr jag inte ens skulle dromma om att anvanda i svedala !
man tar vad man haver i delar !
jag har legat i veckor och matt strommar mm for att hitta galvaniska felkallor
sa nu ska jag flyga till nordvastra indien (granslandet till pakistan ) och kolla pa fler problemmaskiner !

som om inte detta vore nog....sa blev jag ranad pa en bar (enbart hot...inget vald ), jag har fatt min telefon kapad, krockat i lokal-taxi, ingen laptop, blivit lurad pa dubbel hotelldebitering via kortet mm..... detta ar helt enkelt ett av varldens mest korrupta lander, och fattigdomen och missaren/stanken pa vissa stallen maste upplevas for att man ska begripa !

sa indien kommer bli en "black spot on my map"   :o
sen finns det aven vissa omr som ar helt ok....men..men!

skont att fa chatta lite svenska igen !
vi hors om ett par veckor !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2008, 10:54:37 »
Hoppas du tar ordentligt betalt, för det där ser ju ut att ha kunnat kosta hur mycket som helst. ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2008, 00:23:21 »
Låter som man ska satsa på en semesterresa till Bombay.
Hörde ytterligare en "kul grej" från några som jobbat i Bombay:
I hamnen så kom en indier i kanot och ropade "coke".
De såg inget som antydde att han hade någon coca-cola i kanoten så de vinkade in honom och sa "one".
Han drog fram en plastpåse och fyllde den med ljusbrunt hamnvatten och hällde i lite smakessens av coca-cola.
Sedan stoppade han i ett sugrör och skakade påsen - klart!
Till saken hör att hamnarbetarna uträttade sina behov lite varstans, bl.a. över kajkanten.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2008, 10:16:24 »
Till saken hör att hamnarbetarna uträttade sina behov lite varstans, bl.a. över kajkanten.

Och vad som är ännu värre, deras uträttade behov lär bara gjort vattnet renare!  ;D
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2008, 11:04:26 »
Till saken hör att hamnarbetarna uträttade sina behov lite varstans, bl.a. över kajkanten.

Och vad som är ännu värre, deras uträttade behov lär bara gjort vattnet renare!  ;D

Precis, urinet frÃ¥n en frisk människa är sterilt.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2008, 11:42:56 »
Problemet var att det inte bara var urin som dumpades över kajkanten.
När de jobbade med att dra kablar (elkablar  :)) inne i byggnader sÃ¥ fick de se upp sÃ¥ de inte trampade i andra typer av kablar.
Måste ha varit lång kö till toaletterna.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2008, 13:06:49 »
Hej

Appropå kabel, jag såg ett program om kastlösa som fick städa toaletter och där fanns inga kablar det var mera konsistenens av barnmat ungefär.
Men det som fick mig att undra lite var att det fanns inget toalettpapper bland smeten, så hur gör dom med torkningen egentligen?

MVH
Messer

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2008, 15:10:42 »
De flesta anvander inte toapapper eller vatten.......slapa arslet i backen en dm sa ar det klart........i basta fall  ;D  ;D  ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2008, 16:18:36 »
De flesta anvander inte toapapper eller vatten.......slapa arslet i backen en dm sa ar det klart........i basta fall  ;D  ;D  ;D
*roflmao* *roflmao* *roflmao*
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #9 skrivet: 13 april 2008, 00:13:03 »
Fortsätter med en skithistoria från Kina i början av 80-talet. Åkte tåg mellan Peking och Hong Kong. Efter en tid blev jag nödig att besöka inrättningen på tåget och hittade till slut en vagn 15 meter lång, helt utan innerväggar dörrar eller nåt privat bara 15 hål i ring i golvet. Fullt med skit upp över väggarna där folk torkade av sina skitiga fingrar eller kotten direkt mot väggen! Ja fy Fan vilket mök! Snabbt ner i spagat lätta på trycket å så iväg!!
Det var gött å komma till Hong Kong å få ta in på dyrt hotell gå på muggen på riktigt å så en pava med Cognac!! PUH!!! ;D
J

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #10 skrivet: 13 april 2008, 09:33:45 »
skönt att man inte är ensam om att besöka jorden smÃ¥ paradis..  ;D ;D ;D
jag ska till Dubai nu, blir troligen i slutet pÃ¥ veckan    . helt OK om man sÃ¥ säger  Thumbsup
sen blir det nog en tripp till Norge !
men sen var jag sÃ¥ JÄVLA DUM sÃ¥ jag gorde ett bra jobb i Indien..och de vill ha dit mig tvÃ¥ mÃ¥nader till nu i sommar  huvuddunk huvuddunk
misstänker att det är ett helt underbart land under monsunen  huvuddunk huvuddunk
nån som vill åka i mitt ställe ? ?

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #11 skrivet: 13 april 2008, 10:44:14 »
ACE;
Förbaskat trevligt med lite världskåseri av detta slag.

Bara genom att läsa dina korta berättelser förflyttades jag tillbaka i tiden till andra länder och upplevelser av olika slag.

Hamndofter, svettiga lokala förmågor, fattigdom, stölder, och en ständig oro för att få den lokala bakteriefloran.
Men likväl en upplevelse av något som var verkligt och såååååå annorlunda än svedala.

Jag har inte varit i Indien men föreställer mig att man snabbt förstår att vi faktiskt har det bra här hemma.

I ditt fall verkar 3.2 certet betyda något, mer än en behörighet.

Det måste vara spännande att då och då göra dessa utflykter pga kompetens och då få lösa problem som ingen skolbok ens anat kunde uppstå.

Det är i alla fall spännande att läsa om, så om du hinner/ids osv. så fortsätt du berätta om dina upplevelser.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #12 skrivet: 13 april 2008, 13:01:02 »
kul att det uppskattas, ska försöka hinna med lite historier ur rese-livet ocksÃ¥, och uppmanar alla andra att göra detsamma  Thumbsup
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Historia fran Mumbai !
« Svar #13 skrivet: 13 april 2008, 20:14:57 »
Dubai och Indien hade vart helt ok! Behöver du ingen hantlangare? Norge dit vill jag inte så där får du hitta en annan langare! Trevligt med lite berättelser från stora världen! Mer sånt!
J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!