Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD-Heat kirigamine  (läst 4130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pekka 83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
FD-Heat kirigamine
« skrivet: 21 januari 2009, 22:55:35 »

Hei.
Eg har tenkt å kjøpe meg en varmepumpe, men er litt usikker på hvilken pumpe man bør kjøpe.
Har vurdert en ME kirigamine 6,3.
Så kan noen som har en slik pumpe si meg hva som er bra, evnt. hva som er dårlig med disse pumpene?
Og om dette er en pumpe man bør kjøpe?

mvh pekka.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FD-Heat kirigamine
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2009, 00:01:22 »
Jag tror inte du hittar en bättre pump i dagsläget.
Bra besparing, hög kvalitet, mycket effekt.
Utomhusdelen är nog den tystaste jag hört. Jag är imponerad av ME FD25/35.
Nackdelen är att innedelen bygger ut mycket frÃ¥n väggen. 

Utloggad R1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FD-Heat kirigamine
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2009, 22:39:22 »
Jag fick min Mitsubishi Kirigamine Q-Heat 630 installerad idag som ersatte Sharp 12:an som hade lämnat in. Sharp 12:an är en erkänt bra maskin i kyla men den nya Mitsubishin känns överlägsen redan nu. Den ger högre temperatur på ut-luften vid höga luftflöden och en bättre värmespridning i hela huset än Sharpen. Det som gläder mig mest är dock att den ser ut att frosta av mycket bättre vilket kan betyda att de infrysningsproblem som jag har drabbats av ibland med Sharpen kan vara ett minne blott. Jag har dock varit väldigt nöjd med Sharpen som har återbetalat sig med god vinst, men det märks att tekniken har tagit ett kliv fram sedan 2004. Vi får se hur driftsäker Mitsubishin är, den har inte funnits på marknaden så länge så det är väl ingen som egentligen vet.

Edit 17/3-09. Q-Heat 630 har nu körts i en månad med utmärkt resultat. Inga som helst problem med nedisning som hände ibland med Sharp 12:an. Det går knappt att se att det blir frost på utedelen så skillnaden i detta avseende är stor. Det kan tänkas att Sharp 12:an har varit felaktig hela tiden trots att den sparade in sig själv på ett par och och sedan genererade pengar i två år till. Q-Heat ger också bättre värmekomfort genom att den har en bättre avfrostningsfunktion. Än så länge har jag inget att anmärka på Q-Heat som mer än väl uppfyller alla förväntningar. Återstår att se om den kan kyla husets bottenvåning lika effektivt som Sharpen gjorde.
« Senast ändrad: 17 mars 2009, 23:01:21 av R1000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!