Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad orsakar svängningarna?  (läst 1913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vad orsakar svängningarna?
« skrivet: 22 juli 2013, 21:43:49 »
Jag har tempgivare placerade direkt på VP:n utgående samt ingående värmebärarkret, och jag har noterat att när den gör varmvatten så höjs tempen i framförallt framledningens rör, det är kanske i sig inte så konstigt, men vad är det som orsakar tempsvängningarna upp och ned hela tiden. Jag tycker det är lite märkligt.

Se nedan på bifogad bild, efter varje "hajfena" som är resultatet efter en VV-körning händer detta. Den sista ökningen är en legionellakörning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2013, 22:21:49 »
Det kommer troligtvis en liten skvätt hett vatten i radiator kretsen när vp växlar från vv beredare till rad krets men står vp i sommar läge så brukar dom stå mot beredaren hela tiden tror jag Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2013, 22:28:12 »
Men varför svängningarna?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2013, 21:26:43 »
Pumpen är satt enbart på VV, cirkpump är avslagen. Borde då inte växelventilen stå permanent i VV-läge? För inte kan det vara att den står och smygöppnar?

Jag tror iof. inte att det här är ett egentligt problem, men jag kan inte släppa varför den gör såhär Sc:,h

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2013, 22:11:05 »
Pumpen är satt enbart på VV, cirkpump är avslagen. Borde då inte växelventilen stå permanent i VV-läge? För inte kan det vara att den står och smygöppnar?

Jag tror iof. inte att det här är ett egentligt problem, men jag kan inte släppa varför den gör såhär Sc:,h
Vet inte så mycket om VV-system men det ser ut som att du har ca 3 svängningar/h vid lägre temperaturer och kanske 4 st/h efter legionellakörningen.
Eftersom svängningarna liknar de stora topparna (brant upp och flackt ner) ser det ju ut som att små mängder varmvatten pytsas ut?
Kan det vara någon sorts tröghet i systemet så att returen "trycker på" och ökar trycket, vilket i sin tur tvingar ut vatten genom ventilen?
Det låter inte helt ologiskt att det skulle ske med tätare intervall om temperaturen är högre.

Någon sorts egencirkulation i rören är ju också tänkbart men jag har svårt att tänka mig att återcirkulerande kallvatten skulle blandas med varmare vatten för att få hajfenorna...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #5 skrivet: 23 juli 2013, 22:48:29 »
Tilläggas kan att jag har kranar direkt uppe på pumpen så att jag kan stänga av radiatorkretsen, för ett tag sedan stängde jag dessa för att se om svängningarna försvann, men det ser precis likadant ut. Sc:,h

Edit: Jag stängde bara utgående kran.
« Senast ändrad: 24 juli 2013, 08:04:10 av Fattiglapp »

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2013, 09:31:41 »
Jag har en liknande "oscillering" som beror på självcirkulation i mitt fall, då svänger dock både vp-fram och returen.
Det kanske ändå är självcirkulation och att ditt vatten hinner kallna innan det når vp-retur (baklänges självcirkulation som kallnar innan det når vp-retur givaren)?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad orsakar svängningarna?
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2013, 09:39:38 »
Men enda chansen för att vattnet skall kunna cirkulera internt i VP:n måste vara genom växelventilen?
Släpper den igenom vatten den väg den inte står i så att säga, eller skall den vara helt öppnande/stängande som en vanlig trevägskran?

Men visst, något sån´t borde det vara Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!