Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börjat kolla pÃ¥ offerter  (läst 609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Börjat kolla på offerter
« skrivet: 16 mars 2024, 11:09:33 »
Hej!
Nu är det dags, fått in offerter på solceller från följande:
Svea solar
Nordpolen Energi
Soolar

Det skiljer lite i pris och utförande, jag ska försöka få ihop en jämförelse senare i tråden.

Men till första frågan.
Batteri, Svea påstår det är väldigt lönsamt att ha ett sån och hyra ut det för effektbalansering.
Spelar det roll var i landet man bor för detta eller är det lika lönsamt i norra som södra Sverige?
Hur stort batteri ska man i så fall satsa på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2024, 17:41:22 »
Ser att tex checkwatt gissar på man tjänar 18000 på ett 10kW batteri så då behöver man inte fundera på att inte ansluta sig till det. Tycker det låter mycket.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2024, 17:53:06 »
Hej!
Nu är det dags, fått in offerter på solceller från följande:
Svea solar
Nordpolen Energi
Soolar

Det skiljer lite i pris och utförande, jag ska försöka få ihop en jämförelse senare i tråden.

Men till första frågan.
Batteri, Svea påstår det är väldigt lönsamt att ha ett sån och hyra ut det för effektbalansering.
Spelar det roll var i landet man bor för detta eller är det lika lönsamt i norra som södra Sverige?
Hur stort batteri ska man i så fall satsa på?

Frekvensbalansering. :)

Det är maxeffekten som är dimensionerande för Checkwatt.
Ofta pratar man om C-tal, dvs kvoten mellan maxeffekt och kapaciteten.  C = 0.75 => 10 kW/13.3 kWh

Oftast köper man ett batteri med högt C-tal, för att "optimera" kalkylen. Växelriktaren och huvudsäkringen sätter förstås också gränser.

« Senast ändrad: 16 mars 2024, 21:23:30 av kWhalp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2024, 08:54:01 »
Så geografiskt läge spelar ingen roll?
Effektbalansering (eller frekvensbalansering) är lika lönsamt i alla elområden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2024, 16:43:16 »
Nu har jag lyckats sammanställa alla offerter:
1. Svea Solar 161 kkr för panelerna och sen tillkommer hyra för batteri (10 kWh, okänd effekt) på 1500 kr/mån.
2. Nordpolen 111 kkr för panelerna och 148 kkr totalt inklusive batteri (25,6 kWh, 9,6 kW).
3. Soolar 121 kkr för panelerna och 125 kkr totalt inklusive batteri (6,5 kWh, 5,1 kW) .

Effekten på solpanelerna är ungefär lika ca 11 kW, marginell skillnad, vi täcker upp taket.
I 2 och 3 är teknikbidraget för grön el inräknat i batteriet.
Offert 1 på Svea går fetbort, för dyrt.
Både nr 2 och 3 är intressanta, Soolar menar att deras offert är specialanpassad för att maximera teknikbidraget, sen kan man typ nästa år köpa till moduler till batteriet och göra nytt avdrag på detta, batteriet är utbyggbart i moduler.

Nån som känner till nr 2 och 3?
Är nån av dessa att föredra?
« Senast ändrad: 21 mars 2024, 16:52:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2024, 17:41:23 »
Ingen koll på företagen .
Tänk på att om du tänkt dig använda batterierna för stödtjänster via tex checkwatt så får man inte det där 50% bidraget på batterierna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2024, 18:26:29 »
Ingen koll på företagen .
Tänk på att om du tänkt dig använda batterierna för stödtjänster via tex checkwatt så får man inte det där 50% bidraget på batterierna.

Exakt men man sparar ganska mycket på att kunna lagra energi över natten, det är energiskatt och rörlig nätavgift som blir den stora vinsten och den är lika över hela året...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2024, 19:01:28 »
Ja det stämmer att man sparar en del, tusan vet dock hur lång tid det tar att få tillbaka det man investerat i batteriet!
Lite till kommer även tillbaka på skattsedeln från det man sålt.
Vore bra om dessa paneler funkade året runt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2024, 23:18:24 »
Så geografiskt läge spelar ingen roll?
Effektbalansering (eller frekvensbalansering) är lika lönsamt i alla elområden?

Jo, sant, nätägaren, eller vad man säger,  spelar roll, jao!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2024, 07:57:28 »
I Piteå fungerar inte Checkwatt än så länge, tydligen är det något som nätägaren måste anpassa sig till, så fråga ditt nätbolag om det fungerar med checkwatt, eller kolla på deras hemsida, kanske står det något om det redan - de bör ha fått frågan 1000 gånger.
Att Soolars erbjudande skulle vara optimerat för bidrag låter lite konstigt, du kan säkert köpa mer batterier utan att gå i något tak för bidraget, eller har du fått förklarat exakt vad som skulle göra det omöjligt?

Däremot tror jag att de har optimerat just din offert att bli så billig som möjligt med den yta du har tillgänglig.
Det högre bidraget för batterier och styrutrustning gör att du får 50% bidrag för invertern och all elinstallation som har med batterier och inverter-kopplingen att göra. (Och många tar nog all elinstallationskostnad på den delen av installationen för att få ned slutpriset).

Jag köpte ju 15 kW solceller 0ch 15 kWh batterier (max 7 kW uteffekt), med facit i hand skulle jag nog hellre valt 10 kW solceller och 30 kWh batterier för att kunna ladda billigt på natten och klara mig en större del av resterande dygnet på det som finns i batterierna, på så sätt har man nytta av sin anläggning även under de 5 månader som solen bara ger marginella tillskott av energi.
Growatt batteristyrehet (se signatur) klarar upp till 30 kWh batterier, så jag funderar på en utökning antingen i höst eller nästa år, men jag gissar att man inte ska vänta för länge, tror att bidragen kommer att försämras i takt med att det blir allt vanligare med negativa elpriser när solen skiner.
Det drabbar ju alla producenter av planerbar kraft med dålig lönsamhet, och fördyrar elen övrig tid på året av den anledningen (om de ska kunna göra vinst).

Growatt har urusla möjligheter att styra/optimera till vad man använder kapaciteten i batterierna till, så just det skulle jag titta extra noga på om jag köpte nu.
Man kan t.ex. bara välja mellan 3 olika prioriteringar för vart elen ska ta vägen.
"Battery first" innebär att man laddar dem med full kapacitet (7 kW) från solcellerna, eller nätet, om solcellerna inte ger något som fylls mina batterier på 2 timmar, sedan ligger de fulladdade tills men ändrar prioritet.
"Grid first" innebar att man först och främst förbrukar till egenförbrukning, men all effekt som finns kvar går utan bedövning ut på elnätet som export.
"Egenkonsumtion" (Heter nåt annat som jag glömt) innebär att man inte exporterar något av det som laddats in i battrierna, utan det går bara till egenförbrukning.

Det jag saknar är möjligheten att ladda batterierna på natten, och sedan ange att man ska tömma dem till egenförbrukning de dyraste timmarna under resten av dygnet, men det är omöjligt.
För att bara ta själv när det är som dyrast mäste man ju stänga av "egenförbrukning" under relativt billiga timmar, och då måste man välja antingen battery first (då laddas de upp från elnätet) eller grid first, och då laddas de fulla från elnätet.
Jag kan alltså inte på något sätt spara billig el till enbart de allra dyraste timmarna på dygnet för att optimera resultatet från den billiga laddning jag gjort på natten.
Det jag skulle velat ha vore en prioritering till, "do nothing", som gör att jag kan konfigurera prioriteringen att:
1. Ladda fullt under de 2 billigaste timmarna kommande dygn
2. På ett ungeför fördela de 15 kWh som jag lagrat så de räcker till så många som möjligt av de dyraste timmarna det kommande dygnet.

Då det är svårt att veta exakt hur mycket man förbrukar så blir det alltid en viss typ av chansning, men bättre att att bara tömma det till egnförbrukning oavsett pris som nu är fallet.

En anledning till mina önskemål är förstås att det finns en kostnad i att ladda upp/ladda ur batterierna, jag räknar med ca 70 öre/kWh som man laddar upp/ur batteriet med.
Så skillnaden i pris mellan när man laddar från nätet och när man exporterar måste vara minst 20 öre för att det ska löna sig.
Om jag laddar för 1 kr så måste elpriset vara minst 120 öre för att det ska gå jämnt upp.
(120 öre + 50 öre i skatterabatt ger en intäkt på 170 öre)
Sen måste man räkna med elskatt, överföringsavgifter, effektskatt och en del andra saker också, så mitt mål är ju att vi i e-logger ska kunna bygga upp en styrning som kan ta hänsyn till så många av dessa parametrar som möjligt för att optimera användandet.
Det kräver i sin tur att man har antingen minst 4 analoga galvaniskt frånskilda kontaktingångar man kan styra från en smart enhet, eller att man kan ändra priorteringen via en smart enhet och modbus kommunikation (det är möjligt på growatt man jag har inte satt mig in i det ännu)

Så om du kan få tag i någon som verkligen kan det där med batteristyrningens möjligheter ska du fråga ut dem ordentligt om vilka möjligheter till prioriterinar det finns i mjukvaran.

För growatt gäller också att man inte kan ställa prioriteringen via appen, utan man måste gå in via en stationer dator, till servern när man ska ändra prioriteringen.
Det kanske inte är en stor grej, men inte sällan sitter jag framför TV:n på kvällen och kollar elpriserna dagen efter, jag skulle enkelt kunna ställa in prioriteringen från soffan via appen, men det går alltså inte.
Har bara 5 meter till datorn, men det blir inte av att gå dit, dra igång den, logga in på servern och ändra prioriteringar, om inte priserna verkligen diffar stort över dygnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2024, 08:05:44 »
Jo, sant, nätägaren, eller vad man säger,  spelar roll, jao!

Aha, jag har ju relativt låg rörlig nätavgift så då är det kanske inte lika lönsamt.... Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Börjat kolla på offerter
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2024, 12:20:17 »
Har Ferroamp och tycker det finns rätt mycket inställningar att göra via olika scheman på default, peak shaving och self consumtion .

Har även halva batterikapaciteten att använda själv för att ladda/ladda ur om man är uppkopplad/ansluten för stödtjänster/balansering.
Har 17,5kWh/10kW så finns lite att leka med.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!