Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal trÃ¥dar per sida  (läst 1434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Antal trådar per sida
« skrivet: 12 februari 2021, 15:49:33 »
Hej Rickard.

Jag kan ha fel men har antalet trådar minskat per sida, får 20 nu, upplever att det var betydligt fler tidigare vilket gör att man får en massa "next" om man varit borta några dagar. Skulle absolut föredra runt 50, helst inställbart vilket kanske finns men inget jag hittat.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal trådar per sida
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2021, 08:12:17 »
Förbered dig pÃ¥ ett lÃ¥ngt svar...  :)

Jo jag har minskat ned på det visade antalet trådar.
Anledningen är att annonsintäkterna minskat varje år sedan sedan 2012 (Google och facebook blir allt mer dominerande), och jag kände att jag ville försöka "Stoppa blödningen" genom att lägga till en annons som visas under den sista tråd som visas på varje sida. (annonsintäkterna har minskat med ca 500 000 kr/år sedan "toppen" 2012)

För att de flesta skall kunna se annonsen kände jag att jag var tvungen att minska ned på antalet visade trådar på varje sida.

Det är självklart valfritt att klicka på annonserna, men jag vill i alla fall att de skall synas så att de rent teoretiskt skall kunna generera klick och då också intäkter.

För drygt ett år sedan anställde jag min Sambo på halvtid, som skall bli heltid nu i höst, och för att bära de ökade kostnaderna har vi investerat i ett nytt kontor/utökade lokalytor, dator och andra inventarier - en ny Loggerversion, Två nya temp/fuktmoduler, en helt ny miljömodul, uppdateringar av forumet för att göra det mer mobilanpassat, samt allmänt utökat produktutbud i webshoppen.
Minskningen av antalet visade trådar/sida är ett av stegen som vi också tagit för att kunna rymma ytterligare en anställd i företaget.

Anledningen till hennes anställning är att jag allt mer arbetar med rent administrativa uppgifter, det tar normalt fram till lunch bara innan jag gått igenom senaste dygnets e-post, och sedan är det skötseln av forumen, optimeringar av webshop, scoutning av nya produkter, kundsamtal, förhandlingar, offertlämnande och hembesök - det finns helt enkelt inte tid för mig att sköta lager och utleverans av de varor vi säljer i webshoppen, och sonen (som anställdes för 2.5 år sedan) jobbar ju majoriteten av dagarna med att installera luftvärmepumpar - så det går inte förlita sig på att han skall kunna sköta allt som har med webshoppen att göra heller.

Som jag ser det har jag och vi i forumet tillsammans snart skapat 3 heltidsjobb ur tomma luften, det genererar ca 3 miljoner i statlig och kommunal skatt varje år, och försörjer 3 av 4 i min familj - det ni nu får betala är omaket att klicka fram några fler sidor för att kunna se alla inlägg som postats om ni varit borta från forumet "för länge".
Jag både tror och hoppas att ni skall kunna ha förståelse för förändringen - som alltså skett helt medvetet och av en anledning.

Vill ni säkerställa forumets framtid är det en fördel om ni då och då besöker annonsörernas hemsidor, om och när ni ser nåt som intresserar er, men det är absolut inget krav.
Allt sedan forumets start har jag haft som princip att inte placera annonser inuti forumet, jag använder mig inte av popups, och jag spammar aldrig mina medlemmar med reklam eller "nyhetsbrev" för att maximera intäkterna eftersom jag själv vet att det är jobbigt att få ytterligare e-post bara för att man registrerat sig på en hemsida.

Du får se denna förändring som en liten försämring, men som har potentialen för mig att utöka en anställning, som möjliggör en fortsatt tillväxt för företaget.

Den senaste nya produkten som vi lanserat är den nya miljömodulen som kan mäta upp till 9 olika "miljöparametrar" i en enda enhet, temperatur & fukt, Damm i två "storlekar", CO2, Radar, Ljus, Ljud och VOC: https://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/390-miljomodul.html


Investeringarna i utveckling, formverktyg, CE-tester och komponenter för en första serie överstiger 250 000 kr, så det behövs pengar som rullar in för att vara proaktiv och växa/utvecklas hela tiden.

De kommande veckorna har vi för avsikt att utöka sortimentet med produkter från shelly: https://shelly.cloud/#products

Anledningen är att rätt många av våra kunder efterfrågat trådlösa givare och styrmöjligheter, vi har länge "kämpat emot" eftersom vanliga trådlösa enheter ofta ger problem över tid, man tappar kommunikationen, batterier tar slut och livslängden på "trådlösa" produkter har varit lite skral.
Nu har vi anpassat våra loggrar, Logger 1010, och Logger 3030, att kunna styra samtliga Shelly-produkter, de arbetar i hemnätverkets wifi-område och är mycket stabilare än de gamla 433 eller 866 MHz-produkter som tidigare varit ett alternativ, inte minst ger det våra kunder möjligheten att utöka räckvidden med vanliga accesspunkter om räckvidden skulle vara för dålig - det gör att vi nu med förtroende kommer att kunna sälja och lagerföra trådlösa produkter till våra loggrar.
Även en utökning av vårt produktutbud innebär dock initiala kostnader i form av utökade lagervärden.
Bara det senaste året ökade våra lagervärden med 400 000 kr, detta skall på något sätt betalas - alltså har vi inte bara ökade lönekostnader, utan även ökade lagerkostnader, utvecklingskostnader och lokalkostnader.
Andra produktnyheter som kommer är elmätare och shuntar för mätning av likströmseffekter, en nisch där vi som få i Norden kommer att kunna erbjuda ett rätt komplett sortiment av produkter för just denna teknik som jag tror kommer att växa de närmaste 10 åren. Jag ser framför mig att energi från solceller och vindkraft i allt större utsträckning kommer att lagras och förbrukas utan att man går omvägen via växelström med de förluster som detta genererar, i denna utveckling kommer det att krävas energimätare för DC, och det kommer vi inom ett par veckor kunna erbjuda de som har behov av detta.

Vi har även ändrat delar av vår marknadsföringsstrategi och ökat vår budget för marknadsföring, utöver sponsring av den lokala fotbollsklubben, skidklubben, friskolan och de tre skidskyttarna Elvira Öberg, Anna Magnusson och Jesper Nelin så har vi även ökat vår "google shopping"-budget med ca 50% samt utvidgat vår marknadsföring till att omfatta hela norden istället för bara Sverige, detta gjordes i måndags, och det har redan genererat en order från Norge och två från finland - vi är hoppfulla att det med tiden skall betala sig, men även detta får anses vara en investering som först på sikt kommer att betala sig.

Målet är att inom 1-2 år kunna anställa ytterligare en person som gör att hela familjen inte är bunden varje dag året runt med att sköta all verksamhet.
Efter 18 år med jobb ca 358 dagar/år så känns det som att det är dags att ta in "någon utifrån" som kan avlasta familjen under delar av året.

Svaret blev långt, men jag hoppas att du förstår att denna lilla förändring är en del i ett mycket större skeende som är väl planerat, noga avvägt, och med långsiktiga mål som jag förstår är svåra att greppa för någon som bara upplever förändringen som en försämring.

Mot bakgrund av ovanstående så hoppas jag att du/ni är förstående och accepterar förändringen, men om många upplever det som ett stort besvär är jag absolut öppen för att ändra tillbaks, även om det kortsiktigt innebär minskade annonsintäkter.

Sedan 2016 har jag medvetet satsat på ökad omsättning för att kunna anställa fler - förändringarna har varit många, vissa större, och andra mindre, men sammanfattningsvis kan man säga att företagets tillväxt (som visas i nedanstående graf) de senaste åren varit god, men det kräver investeringar och driver kostnader - både fasta och rörliga, den förändring du noterat är ett av många saker som gjorts för att möjliggöra expansionen utan att få likviditetsproblem som ett resultat av tillväxt, investeringar och ökade lagerkostnader.

Alternativet, som ni också kan se i grafen, hade varit sotdöden, med allt lägre intäkter, och allt mindre incitament att fortsätta med driften av forumen.

 wave wave wave

« Senast ändrad: 13 februari 2021, 10:03:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Antal trådar per sida
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2021, 22:53:21 »
Hur ser man skillnaden på vilka som är dina annonsörer och det som googel bara kastar in. Nu blev jag fundersam, får ens Googel göra så på din sida? Sc:,h


Till vänster har jag:
Apoteksvea ?
Citycop
JS energi
Luftmiljöbutiken
Polarpumpen
Fyll din AC

Till Höger:
Energibutiken
Offerttjänst
Webbshop
Scanmont
Fastighetsklimat AB


Högst upp.
Citcop igen
Polarpumpen igen
BilligVVS
Easyserv x2

 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal trådar per sida
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2021, 00:15:06 »
De annonser du ser är alla "mina" eller sådana som jag har kontrakt med.
Googleannonser finns på startsidan, och nedanför de nya inläggen på sidorna "Nya svar", "Olästa sen sist" och "Alla olästa" och kanske på någon mer plats.
Dessutom finns de längst ned i både vänster och höger kolumn, men Google väljer inte alltid att visa några annonser där. Fråga mig inte varför, just nu ser jag i alla fall en googleannons i höger kolumn nedanför Scanmont och "ledig annonsplats"-bannrarna.
Google gör just nu sitt bästa för att jag skall aktivera "auto ads" vilket innebär att de kan visa annonser var de vill på sidan, men det nekar jag för att de troligen skulle slänga in annonser bland inläggen, något som jag inte gör av principiella skäl, i vart fall så länge jag inte får riktigt bra betalt, och googleannonserna genererar inte så mycket att det är värt det. Det rör sig om någon hundring i månaden/annons som mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Antal trådar per sida
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2021, 07:11:44 »
Bra svar! Miljömodulen ser intressant ut. Trådlöst är verkligen inte lika bra som trådat men för oss som bor i gamla hus med betongväggar och -bjälklag där borrande är meckigt (eller man själv feg och okunnig?) så
är trÃ¥dlöst ett bra alternativ.  :P

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal trådar per sida
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2021, 08:22:18 »
Jo, nu har jag inte satt mig in helt i deras produktutbud, men som jag uppfattar det så är det mest trådlösa styrningar som de satsat på.
Förhoppningsvis får vi tid att lägga en första order av produkter denna vecka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Antal trådar per sida
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2021, 15:11:54 »
Hej Rickard!

Tack för föklaringen och jag köper den rakt av och tycker du och din familj gör ett storartat jobb.
Det är inga direkta problem för mig , var bara lite fundersam.

Mathias
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal trådar per sida
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2021, 07:28:40 »
Jo, det kan jag förstå.
EN av få platser som fanns kvar att placera annonser på var just nedanför de nya inlägg som visas under menyerna "Nya Svar, "Olästa sedan sist" och "Alla Olästa", men som sagt, för att de skall synas så kan man inte ha allt för många rubriker som visas på samma sida, de flesta scrollar nog inte ned så himla långt om de varit borta från forumet en längre tid...

Än sÃ¥ länge (8 dagar) sÃ¥ verkar den förändrade annonseringsstrategin i google shopping vara effektiv, det KAN vara en slump, men omsättningen var 60% högre än de var varje enskild vecka de föregÃ¥ende tre veckorna.  tummenupp

Kylan i hela landet kan också spela in.

Först om några månader tror jag man kan känna sig helt säker på om det blev bättre eller ej, enstaka större ordrar kan göra att statistiken kan variera rätt mycket enskilda veckor och månader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!