Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 33706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #15 skrivet: 10 december 2018, 19:45:46 »
Rotabergs bidrag är din reflektion i en annan tråd.
Jag citerar
Gick förbi er monter på mässan och såg endast ett sortiment av Kina tillverkade produkter med klistermärken där ert varumärke var skrivet. En kopia av en Daikin golvmodell fanns även med i ert program.
Slut citat.
Detta kan tolkas som om fabriken tillverkar Daikin kloner på vissa skift och originalen på de andra.


Jag förstår inte hur du kan tolka "en KOPIA av en Daikin" till att en och samma fabrik tillverkar två olika modeller vid olika skift. En kopia är en kopia och inget annat. Det enda som har tillverkats av Daikin är vår golvmodell samt Panasonics inomhusenhet till deras golvmodell. Dock har båda dessa tillverkats i Japan och ingen annanstans.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #16 skrivet: 10 december 2018, 21:42:44 »
Fast inovas golvmodell är ju lik daikins och görs på gree fabriken

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #17 skrivet: 11 december 2018, 00:10:39 »
Det spelar väl ingen roll om Innovas modell görs av Gree om Daikin tillverkar själva i vår japanska fabrik ?
/D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #18 skrivet: 11 december 2018, 18:18:39 »
varför skulle det tillverkas två lika modeller på två olika fabriker

Eller är det din åsikt att japanerna har överlägsen kvalitet jmf med PRC?

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #19 skrivet: 23 december 2018, 17:19:06 »
Rotabergs bidrag är din reflektion i en annan tråd.
Jag citerar
Gick förbi er monter på mässan och såg endast ett sortiment av Kina tillverkade produkter med klistermärken där ert varumärke var skrivet. En kopia av en Daikin golvmodell fanns även med i ert program.
Slut citat.
Detta kan tolkas som om fabriken tillverkar Daikin kloner på vissa skift och originalen på de andra.

Rotaberg/Abatronic golvmodell är tillverkad av Midea.  När det gäller design av plast detaljer verkar vara identiskt med Daikin. Det är märkligt att  Daikin tillåter detta. Det är möjligt att någon överenskommelse gjordes eller Midea köpte designen. Men viktiga saker inuti skiljer sig sannolikt från varandra.
Jag är  missnöjd med denna modell. Små kondensor,liten fläkt, låg luftflöde. Kondensor är gjord för att matcha denna modell och inte att  vara världsmästare. Och rekordet av dumhet är  utblåset  längst ner, längst golvet.
Och ännu större dumhet är att alla andra A/C tillverkare följer efter. Senast Nibe.
Vi vissar den model endast på utställningar. Den är snygt.

« Senast ändrad: 25 december 2018, 18:29:36 av tubaralo »

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #20 skrivet: 23 december 2018, 18:25:06 »
Än så länge har INGEN tillverkare lyckats tillverka en hållbar Golv-lvp. De är enbart dyra så satsa på en vägghängd istället då du får så mycket mer för pengarna. Nu kommer där säkert massa dryga inlägg från förståsigpåare men så är det bara. Golvmodeller kan omöjligt sprida värmen som en väggmodell som skjuter in värmen djupt i huset. Meningslös produkt såvida du inte bara ska värma ett rum.

Mvh
Fredrik M-ö Kyl & Värme Service

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #21 skrivet: 23 december 2018, 19:07:01 »
Då är det skillnad på hållbarhet och spridningsförmåga i dina trakter mot mina  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #22 skrivet: 23 december 2018, 19:19:44 »
Rotaberg/Abatronic golvmodell är tillverkad av Midea.  När det gäller design av plast detaljer verkar vara identiskt med Daikin. Det är märkligt att  Daikin tillåter detta. Det är möjligt att någon överenskommelse gjordes eller Midea köpte designen. Men viktiga saker inuti skiljer sig sannolikt från varandra.
Jag är  missnöjd med denna modell. Små kondensor,liten fläkt, låg luftflöde. Kondensor är gjord för att matcha denna modell och inte att  vara världsmästare. Och rekordet av dumhet är  utblåset  längst ner, längst golvet.
Och ännu större dumhet är att alla andra A/C tillverkare följer detta. Senast Nibe.
Vi vissar den model endast på utställningar. Den är snygt.

Lite märkligt resonemang att visa en modell man dissar !
Är det inte bättre att den ytan på utställningen visar en produkt som ni anser bra och vill sälja ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #23 skrivet: 23 december 2018, 19:23:55 »
Detta forumet var inget för mig märker jag. Må vara ny här men sålt och satt mig in i lvp i 6 års tid nu. Golvmodell näää tack. Varm luft stiger och i en golvmodell kan du inte rikta en luftstråle med samma kraft neråt som med en väggmodell. Sen har du bättre erfarenhet på hållbarhet på de olika märkena men min erfarenhet av dem är inget vidare kan jag säga..oavsett märke.

Tack och Adjö från mig

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #24 skrivet: 23 december 2018, 19:42:55 »
Vet inte vilka modeller du provat men Mitsubishis KJ serie kan jag rekommendera att du provar om det är nu är bättre förutsättningar för en sådan än för en "vanlig" väggmodell vill säga.
Inte samma tryck i fläkten men värmen behöver inte tryckas ner då den redan kommer nerifrån , på den modellen upplever kunderna att bäst spridning blir när man både riktar nedåt och snett uppåt då man kan välja lite olika inställningar.

Du kan väl inte ge upp forumet efter ett par dagar, lite kul när någon "stormar" in med sina åsikter men du får nog vara beredd på att det finns andra åsikter  tummenupp

Så kör på  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #25 skrivet: 25 december 2018, 20:21:00 »
Än så länge har INGEN tillverkare lyckats tillverka en hållbar Golv-lvp. De är enbart dyra så satsa på en vägghängd istället då du får så mycket mer för pengarna. Nu kommer där säkert massa dryga inlägg från förståsigpåare men så är det bara. Golvmodeller kan omöjligt sprida värmen som en väggmodell som skjuter in värmen djupt i huset. Meningslös produkt såvida du inte bara ska värma ett rum.[/size]

Mvh
Fredrik M-ö Kyl & Värme Service

Jag tycker att golvmodellen är klart överlägsen som luft/luft värmepump.
Den borde vara en världsmästare och slå väggmodell med minst ca 0,5 i COP. Rent teoretiskt men i verkligheten ännu mera.
Om vi kollar på SCOP så är det ofta väggmodellen som leder. T.ex Mitsubishi :
Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4
Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52
Varför?? Hur är detta möjligt? Och det borde vara tvärtom!
Golvmodellen sitter lågt ned och suger därmed in luft längs golvet, vilket håller ner temperaturen på kondensorn. Med stor värmeväxlaryta, stor luftflöde (man får hjälp av naturliga krafter) och   låg kondensering temp ( ca 18° C) borde ger hög verkningsgrad och hög maxeffekt. Väggmodellen suger en stor del av det uppvärmda luften tillbaka. Därför måste tillverkarna” lura „ enheten med delta T 4-5° C. Om vi ställer in temperaturen i rummet på fjärrkontrollen på 20° C kommer värmepump att tolka att set point är  ca 25 ° C. Det är tvärtom i golvmodell. Om returnsluftens  temp är 18° C betyder det att rummet har redan ca 20 ° C. Och det betyder att värmepumpen nådde det inställda  temp. Dessa 7° C i kondensering temp bör ge oss en skillnad i SCOP på minimum 0,5. Alla som installerade väggmodell upp och ner  under fönstret känner väl detta.
Med andra ord om vi antar att ute temp är -10° C och inställd temp hemma  är 20° C:

A)   Väggmodell: pumpar vi värme från -10° C till 25 ° C
B)   Golvmodell : pumpar vi värme från -10° C till 18° C


1.   Jag håller delvis med Fredrik att: Än så länge har INGEN tillverkare lyckats tillverka en hållbar Golv-lvp. I all fall göra de till världsmästare. Om jag installerar Deluxe (MSZ-FH) upp och ner får jag ännu bättre SCOP. Tillverkarna kopierar andras idee och satsar på vackert design. Så alla har mått ca H:60cm  Bredd:70cm. För mig golvmodell ska sitta under fönster istället en el-element (radiator) och kan se ut hursomhelst. Kan gärna vara 120cm bredd om det är förutsättning för att ha plats med bra kondensor.
2.   När det gäller luftspridning då har Fredrik kolossal fel. Kanske går det att hitta Per Fahlens doktorsavhandling just på detta område från -åttiotalet. Sorry Fredrik jag måste ge TS Comfort AB poäng för: Då är det skillnad på hållbarhet och spridningsförmåga i dina trakter mot mina. Jag kan tillägga att också mot natur lagar. En vanligt radiator sprider värme i hela huset även utan en fläkt.

« Senast ändrad: 26 december 2018, 10:50:02 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #26 skrivet: 26 december 2018, 00:14:52 »
Det är ganska så enkelt.
Alla maskiner mäts vid 7/20C.
Vilket betyder att i ett test kommer golvmodellerna inte kunna visa på bättre värden än verklig drift medans för väggmodeller är det tvärtom.
Det stora problemet med golvmodeller är det lägre flödet som de har i kombination med mindre värmeväxlingsyta på inomhusenheten.
Jag gillar golvmodeller baserat på deras ljudnivå.

Med vänlig hälsning
D

Jag tycker att golvmodellen är klart överlägsen som luft/luft värmepump.
Den borde vara en världsmästare och slå väggmodell med ca 0,5 i COP.
Om vi kollar på SCOP så är det ofta väggmodellen som leder. T.ex Mitsubishi :
Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4
Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52
Varför?? Hur är detta möjligt? Och det borde vara tvärtom!
Golvmodellen sitter lågt ned och suger därmed in luft längs golvet, vilket håller ner temperaturen på kondensorn. Stor värmeväxlaryta och låg kondensering temp ( ca 18° C) ger hög verkningsgrad och hög maxeffekt. Väggmodellen suger en stor del av det uppvärmda luften tillbaka. Därför måste tillverkarna” lura „ enheten med delta T 4-5° C. Om vi ställer in temperaturen i rummet på fjärrkontrollen på 20° C kommer värmepump att tolka att set point är  ca 25 ° C. Det är tvärtom i golvmodell. Om returnsluftens  temp är 18° C betyder det att rummet har redan ca 20 ° C. Och det betyder att värmepumpen nådde det inställda  temp. Dessa 7° C i kondensering temp bör ge oss en skillnad i SCOP på minimum 0,5. Alla som installerade väggmodell upp och ner  under fönster känner väl detta.
Med andra ord om vi antar att ute temp är -10° C och inställd temp hemma  är 20° C:

A)   Väggmodell: pumpar vi värme från -10° C till 25 ° C
B)   Golvmodell : pumpar vi värme från -10° C till 18° C


1.   Jag håller delvis med Fredrik att: Än så länge har INGEN tillverkare lyckats tillverka en hållbar Golv-lvp. I all fall göra de till världsmästare. Om jag installerar Deluxe (MSZ-FH) upp och ner får jag ännu bättre SCOP. Tillverkarna kopierar andras idee och satsar på vackert design. Så alla har mått ca H:60cm  Bredd:70cm. För mig väggmodell ska sitta under fönster istället en väggelement och kan se hursomhelst. Kan gärna vara 120cm bredd om det är förutsättning för att ha plats med bra kondensor.
2.   När det gäller luftspridning då har Fredrik kolossal fel. Kanske går det att hitta Per Fahlens doktorsavhandling just på detta område från -åttiotalet. Sorry Fredrik jag måste ge TS Comfort AB poäng för: Då är det skillnad på hållbarhet och spridningsförmåga i dina trakter mot mina. Jag kan tillägga att också mot natur lagar. En vanligt radiator sprider värme i hela huset även utan en fläkt.



Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #27 skrivet: 26 december 2018, 01:02:42 »
Hur mycket mindre växlingsyta har ni på er golvmodell jämfört med tex solo ?
Skriv gärna ytan på dom båda så man har något att jämföra med
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #28 skrivet: 26 december 2018, 11:09:34 »
Det är ganska så enkelt.
Alla maskiner mäts vid 7/20C.
Vilket betyder att i ett test kommer golvmodellerna inte kunna visa på bättre värden än verklig drift medans för väggmodeller är det tvärtom.
Det stora problemet med golvmodeller är det lägre flödet som de har i kombination med mindre värmeväxlingsyta på inomhusenheten.
Jag gillar golvmodeller baserat på deras ljudnivå.

Med vänlig hälsning
D

   Jag kom till Sverige får nästan 40 år sedan. Under alla dessa år blev jag alltid väl mottagen, jag fick bra och välbetalda jobb. Jag känner att jag borde återbetala det på något sätt.
Här är min julgåva. Satsa på golvmodeller när de  mognar. Jag tycker att svenska konsumenter är lurad i att köpa väggmodell istället för golvmodell. Väggmodell är mycket bra att kyla men inte att värma. Man borde kräva riktigt bra golvmodeller. För giganter som Daikin, Mitsubishi borde det inte vara något problem om de satsar  medvetet på prestanda istället på design.  Detta gäller i första hand eluppvärmda hus där man kan bytta en el-radiator (under fönstret) mot golvmodell innedel. 
   Nästa sak är luftspridning. Det många som kommer att ställa frågan : varför skicka varmluft uppåt ? Det är väl redan mycket varmare under taket. Även rutinerad folk som Fredrik från Malmö Kyl&Värme Service vill blåsa luften neråt mot golvet. Det verkar vara självt klar. Det är väl mysigt med lite varmt golv.  Men det är det stora missförståndet. Det varma luft som blåses upp tvingar luften under taket att ge plats och fortsätta vidare och så småningom  måste den gå tillbaka till golvet. Det kan inte bli något underskott vid golvet. Man har startat luft cirkulation inte bara i det rummet golvmodell är installerat men också i hela huset om man har öppna ytor. Efter ett tag får man jämnare temp och varmare golv.   Varmt luft stiger uppåt. Därför kan man köra med mycket lägre fläkthastighet och ändå ha bra luftflöde. Golvmodeller borde vara mycket breddare mot dagens 70cm.  Minst 120cm. Då kunde man komma åt:... Det stora problemet med golvmodeller är det lägre flödet som de har i kombination med mindre värmeväxlingsyta på inomhusenheten...

Fördelar med golvmodell
1.   „...  Jag gillar golvmodeller baserat på deras ljudnivå...”  Det kommenterar sig själv.
2.   Vem vill ha en innedel på väggen? Värme producentens plats är i pannrummet eller under fönstret.
3.   Vem vill ha det stora blåsandet som väggmodell sprider.?
med Jul hälsning.

4.  Det faktum att golvmodell arbetar hela tiden vid en mycket lägre kondensierigstemp bör ha en avgörande inverkan på värmepumpens livslängd. !!!
« Senast ändrad: 26 december 2018, 12:33:02 av tubaralo »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #29 skrivet: 26 december 2018, 15:14:18 »
Julgåva  ::)

Golvmodell/vägg eller takmodell tycker jag inte generellt man bara kan dissa.
Val av modell beror väl ändå på förutsättningarna där dom ska värma/kyla !!

Även mycket diskussioner hur vingarna SKA vinklas för att styra luftriktningen men även där beror det på förutsättningarna på placering och planlösning och man får prova sig fram.

Sen kanske bäst placering eller vinkel på vingarna stör mer än man står ut med ljud eller blåsmässigt och för komfortens skull kanske man bör välja näst bäst eller tredje bästa placering  :)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!