Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 34215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #135 skrivet: 27 januari 2022, 11:13:18 »
Jag fick ett bra erbjudande på golvmodell LLVP - Innova Floor 12 Multi system. 2x3,5KW. Har någon erfarenhet med Innova?
Innova har ett modell med 3 innedelar. Är det möjligt att använda en av kanalerna för uppvärmning av tappvarmvatten? Använd plattvärmeväxlaren istället för standard inomhusenhet. Är det någon som har idee hur ska man lura styrsystemet? Kanske installera hydrobox för att få golvvärme.
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 20:35:16 av tubaralo »

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #136 skrivet: 27 januari 2022, 20:51:19 »
Hydroboxlösningen ser ut som en mycket bra idé. finns det någon tillverkare som har en sådan system?

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #137 skrivet: 28 januari 2022, 07:49:43 »
Hydroboxlösningen ser ut som en mycket bra idé. finns det någon tillverkare som har en sådan system?

Det verkar som att Midea har en liknande lösning med hydroboxen MZAU-42HWFN8-QD2W. Priset pÃ¥ 2650 Euro är oöverkomligt. Därför ska jag försöka bygga min egen hydrobox. Jag köpte en Alfa Laval CB24 plattväxlare (ca 7KW) för Propanus, sÃ¥  det här är ett bra tillfälle att testa det.

https://www.climaled.fr/residentielle-multi-split/2282-module-hydronique-midea-mzau-42hwfn8-qd2w.html



« Senast ändrad: 29 januari 2022, 07:04:26 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #138 skrivet: 03 februari 2022, 06:18:08 »
Hydrobox med Gree utedelen är igÃ¥ng och värmer mitt kontor. COP är inte speciellt bra. Vid -1C ute vatten36,7/31,3   COP = 2,64. Jag räknade med mer än 3. Noggrannheten i mätningen är bra ca 3%. Jag tycker att den här lösningen är vettig för eluppvärmda hus. Golvmodell + hydrobox. För att inte tala om FLVP typ IVT490 uppvärmda hus.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #139 skrivet: 03 februari 2022, 07:50:34 »
Hur hanterar Gree Multi med  tappmvatten?  COP 2,1 vid Vatten 52,5/48C. -1C ute. ???. Jag använder elektroniken frÃ¥n ena golvmodell för att fÃ¥ utomhusdelen att arbeta. Denna enhet kan konverteras till en fläktkonvektor.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #140 skrivet: 13 februari 2022, 11:35:11 »
Hur hanterar Gree Multi   tappmvatten?  COP 2,1 vid Vatten 52,5/48C. -1C ute. ???. Jag använder elektroniken frÃ¥n ena golvmodell för att fÃ¥ utomhusdelen att arbeta. Denna enhet kan konverteras till en fläktkonvektor.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 12:12:15 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #141 skrivet: 19 februari 2022, 09:46:03 »
Nu har jag testad Hybrid luft-luft värmepumpen (Golvmodell LLVP + fläktkonvektor i ett).

Hybrid luft-luft värmepumpen typ golvmodell är igång. Test i värmedrift.( Man kan använda på sommar som vanligt A/C).
 Vatten circulerar  i  värmesystemet.
Luft temp mellan värmeväxlare efter kondensor 38,7C
Lufttemp ut ur Hybrid 28,1C. Lufttemp mellan värmeväxlare är 38,C.
Vatten flöde genom vattevärmeväxlare  0,14m3/h, temp ut och in  mäts av värmemätare.
Vatten värme ut 1,45KW. Värmepumpen är på ca 6KW (3fas!! 3x400V DC Inverter hemmagjord med Panasonic EVI kompressor.) och går på 60%.
« Senast ändrad: 19 februari 2022, 09:50:43 av tubaralo »

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #142 skrivet: 23 februari 2022, 21:46:25 »
Det är bra visualisering av flödet. Vad är det för kontrollsystem du använder?

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #143 skrivet: 19 oktober 2022, 06:56:07 »
Ett av argumenten mot Golvmodell LVP är bristen på monteringsutrymme. I ett hus med direcktverkande el kan man byta ut en av element, men det är värre med vattenburet värmesystem. Med Hybrid golvmodell (hybrid fläktkonvektor) kommer detta problem att lösas.

En ny version av hybriden. Golvmodell LUFT-LUFT VP plus fläktkonvektor i ett. Mikrokanalvärmeväxlare för centralvärme. Tunn och mycket effektiv
« Senast ändrad: 19 oktober 2022, 06:58:07 av tubaralo »

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #144 skrivet: 14 juli 2023, 09:26:44 »
Normalt brukar det inte finnas nÃ¥gon plats att montera golvmodell pÃ¥. När det gäller din hybrid kan en av radiatorerna under fönstret bytas ut. Vi kommer att fÃ¥ en fläktkonvektor och A/C (LLVP) i ett. Om du sätter (flytar)  vattenväxlare ovanför A/C kan du överföra-sprida kyla eller värme till andra rum genom värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!