Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.  (läst 14024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« skrivet: 17 juli 2011, 10:34:23 »
Funderar (ska) isolera pumpens rör på insidan och även hela QC kontakten. Allt för att göra den effektivare.
Frågan är om man törs isolera den på insidan med PU skum?
Eftersom jag kopplade in den själv, har jag inga garantier. Går den sönder, blir det skroten. Rusta vill nog inte hjälpa till...


Vad tror ni?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2011, 17:31:15 »
Jag isolerade QC-kopplingen och rören på utsidan som går in i pumpen mest för att undvika kondens. Med tanke på att jag haft en del problem med is-bildning på rören i kompressor-huset i vintras, så är det nog ingen dum idé att isolera rör och expansionsventil + kapillärer även på insidan. Man skulle kanske passa på och "pyssla" lite nu i sommar.

Man kanske får några ‰ bättre COP på köpet...

Tänkte du dej att spruta fogskum på rören som isolering? I så fall ska man nog vara lite försiktig så att man inte bakar in och låser fast rör och delar som måste vara lite flexibla och rörliga. Men det kanske är lättare ändå om man vill få det fukt-tätt för att förhindra kondens. Kan vara värt att prova. Man får väl skära loss lite överskott-skum när det härdat vid behov.

Annars är det en elektronisk expansionsventil man skulle behöva sätta in - om man ska få till någon reell "förbättring". Men det är ju knappast aktuellt...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2011, 18:09:55 »
Jag har tänkt mig smörja alla synliga rör inv med vaselin eller spraya på silicon. Bygga i wellpap form o spruta in PU. Du vet en sån fogskum från Byggmax. Vaselinet/silikon skulle frigöra rören.

Handsken skulle kläs med den tunna matfolien. Trä på en större plastkasse (inte för stor) o fylla med PU.

Det skulle se bra ut o isolera utan att låsa fast rören.

Vad tycker du?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2011, 19:35:25 »
Hei.

Virker som du har en god plan pÃ¥ det hele. 
Det er nok et poeng å bare isolere alt som er varmt. De kalde rørene bør få bli av med så mye kulde som mulig.
Jeg isolerte min Coolix, og fikk +30% mer avgitt effekt ved -13 ºC. Lykke til.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38276.0

 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2011, 14:09:48 »
Första steg avklarat. Fogskum sprutat uteifrÃ¥n in pumpen samt runt handsken. Direkt efter 1 timme test. Med max kyla och max fläkt och termometer pÃ¥ samma ställe, blÃ¥ser pumpen 10 gradig  luft i stället för 12! 2 grader skillnad! Det betyder mycket bra i mina ögon!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2011, 14:16:39 »
Var det inte du som skulle plocka ned pumpen..? Eller plockade du ned den för att " förbättra" den, om den lix var nedplockad skulle jag sätta den i garaget, och sätta en bättre i villan..

Jag tänkte kolla läget med Niben, och kolla förbrukningen i höst/vinter..sen får vi se..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2011, 14:39:31 »
Den flyttades 1m.  Och det är en stöds pump till 750 och OV. Samt AC sommartid.
Varför skulle man ha en dyrare ? ;)

Niben 750 förbrukar ca 6000 kWh på 1 år för hela huset.
Dvs 121kvm BV och 80 kvm Ov.
För drygga 200 kvm är det inte helt fel. :)
Eller?

Var inte ledsen Andreas :)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2011, 17:38:28 »
6000kwh + Atlas..? Men skulle med haft en liten maskin som fläktar lite varmt..men avvaktar hösten/ vintern..

Ja du fick det bäst du..! Som har en Atlas..!! :)borde följa med i Nibe lådan...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #8 skrivet: 20 juli 2011, 17:50:02 »
6000kwh + Atlas..? Men skulle med haft en liten maskin som fläktar lite varmt..men avvaktar hösten/ vintern..

Ja du fick det bäst du..! Som har en Atlas..!! :)borde följa med i Nibe lådan...


 *roflmao*

Eller hur?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2011, 13:24:39 »
Hei.

Virker som du har en god plan pÃ¥ det hele. 
Det er nok et poeng å bare isolere alt som er varmt. De kalde rørene bør få bli av med så mye kulde som mulig.
Jeg isolerte min Coolix, og fikk +30% mer avgitt effekt ved -13 ºC. Lykke til.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38276.0

Om man jämför hur mycket värme som kan tas upp av dom kalla rören i kompressorhuset, < 1m kopparrör i stillastående luft, med mängden värme som tas upp av den fläkt-ventilerade värmeväxlaren, så kan man se att vinsten med att lämna dom oisolerade är försumbar.

Om man till det lägger problem med isbildning på dom kalla rören som jag har fått erfara denna vinter, skulle jag "varmt" kunna rekommendera att isolera även dom kalla rören. Jag fick stänga av min pump 2 ggr i vinter för att öppna upp kompressorhuset och avfrosta innandömet med en varmluftsfläkt. Jag hade nog kunnat köra vidare utan avfrostning, men pumpen skramlade såpass högljut att jag både blev störd och orolig.

Man skulle kunna komma runt problemet med isbildning i kompressorhuset genom att täta alla luft-hål i mellan-väggen mellan kompressorhuset och fläkten. Problemet är att fläkten suger luft genom kompressorhuset. Speciellt när det blir lite undertryck pga. is i förångaren. Med mindre luftomsättning kompressorhuset skulle även isbildningen minska. Men man vill samtidigt att kondensvatten i kompressorhuset ska kunna dräneras ut, och det saknar eget dräneringshål, så det måste få rinna ut till förångarens dränering. Svårlöst kompromiss...


kamilenski..!

Jag kanske missuppfattar vad du gjort o tänkt, men... När jag varnade för att fogskum riskerar att låsa fast rör o delar som behöver vara rörliga, var det inte att själva isoleringen inte fick fastna mot rören jag menade. Att smörja rören förhindrar bara att skummet limmar fast. Om du fyller hela eller delar av utrymmet så att rören blir helt inbäddade i hårt skum, finns det inte längre någon möjlighet för rören att "flexa" för att ta upp rörelserna från kompressorn.

Dom 2 rören till och från kompressorn är dragna med extra långa slingor innan dom ansluter till växel-ventilen för bli tillräckligt långa, så att dom kan flexa tillräckligt när kompressorn rör sej. Dom måste få flexa helt fritt i hela sin längd. Annars riskerar man att få utmattningsbrott på rören.


Jag tror man ska ha lite mer "konservativa" förhoppningar på hur stor vinst man får av isoleringen än vad TUCSONOR har (eller påstår). Jag instämmer med vissa kommentarer i tråden han länkar till, att om man skulle få 30% högre effekt (och motsvarande högre COP ???) av lite isolering, skulle åtminstone dom stora "seriösa" tillverkana redan göra det. Min Mitsubishi skljer inte mycket på den punkten. Lite bättre kompressor-isolering möjligen...

Om den skulle ge 30% högre effekt vid -13°C med isolering, skulle en oisolerad pump "grilla" bort i storleksordningen 1 kW värme inne i det lilla kompressorhuset enligt TUCSONORs egna siffror. Det skulle nästan gå att steka ägg på locket - mitt i vintern...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2011, 14:13:20 »
Har isolerat handsken, nedre delen (under handsken, var det nakna rör) samt kanske 10 cm in i huset. Öppnade pumpen för att spruta in mer. Men det visade sig redan vara isolerat.
Dock som jag tidigare skrev, märktes en skillnad direkt.
2 grader är trots allt 2 grader. Mer tänker jag inte göra med pumpen. Kanske ett skydd mot snö och möjlighet att leda bort kondensvatten.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #11 skrivet: 21 juli 2011, 15:03:43 »
OK... Jag vart lite orolig att du fyllde hela rasket med skum...

Jag tänkte inte på att filt-matta som finns i Atlasen och som omsluter hela rör-paketet, verkar saknas i Coolixen som TUCSONOR har. Den saknas i all fall på hans bilder. Det gör nog en viss skillnad. Även om man säkert kan förbättra isoleringen ändå - om man orkar...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Lille Krille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2011, 22:49:28 »
Är det någon som kopplat bort sin trågvärmare i sin Atlas?
Lite tips om hur i så fall skulle vara jättebra, tänkte nu inför säsong två att det är läge att koppla bort denna då börjar värma lite väl tidigt (sett till utetemperaturen). Annars är jag kanon nöjd så här långt med Atlasen, värmde bra senaste vintern och har gett bra kyla nu i sommar. :)
Äldre trävilla på 130 kvadratmeter i Göteborgstrakten, vattenburen värme, 500 liter accumulatortank med elpatron, vedpanna och 5 kvadratmeter solpanel. Atlas värmepump sedan i början av oktober 2010.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #13 skrivet: 31 augusti 2011, 21:23:19 »
Hej Lille Krille..!

Jag tror det finns folk i södra Sverige som kör utan trågvärmare. Men jag har ingen aning om hur bra det funkar, eller om man kan förvänta sej att det ska funka i Göteborgstrakten. Jag tror inte jag skulle rekommendera att koppla ur den helt. Det kommer säkert att bli en ny kall vinter nu igen...

Om du har läst mina tidigare inlägg om min Atlas, har du kanske redan sett att jag har gjort en egen "special"-koppling för värmekabeln, med en extra termostat-switch, som bara kopplar på värmen under själva avfrostningen, och stänger av när pumpen går i värme-drift. Det systemet har funkat felfritt den senaste vintern på båda mina pumpar. Så det kan jag rekommendera. Det är relativt enkelt att utföra - om du känner att du kan klara det tekniska... (oavsett typ av pump)
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förbättra en ATLAS 3.5 inventer.
« Svar #14 skrivet: 31 augusti 2011, 21:30:59 »
Pi.r
Vill du lägga länken till detta inlägget? Tack.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!