Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillsatsvärmaren gÃ¥r men kalla element  (läst 861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Murkla1949

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillsatsvärmaren går men kalla element
« skrivet: 30 januari 2021, 09:08:08 »
Var ska jag börja felsöka.

Vi har en Ecodan luft/vatten. Har inte exakt modell nu men den är stor och ungefär sju år gammal och ska vara rejält dimensionerad för huset.

Inatt har det varit (och är) -20 ute och elementen är i princip kalla - ändå så gick tillstsvärmaren.
Jag kan inte se några felkoder och fjärrkontrollen inne i huset ser ut som vanligt.

Var börjar jag leta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tillsatsvärmaren går men kalla element
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2021, 09:18:39 »
De vanliga modellerna av Ecodan klarar ner till -20 °C men inte lägre. (Zubadan klarar ner till -28 °C). Viktigt då att el-tillsatsen är installerad med tillräckligt hög effekt som klarar att ta över hela värmebehovet om man bor där det kan bli kallare än -20 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Tillsatsvärmaren går men kalla element
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2021, 14:28:19 »
Kontrollera så att brytaren till elpatronerna är tillslagen, den sitter bakom fronten bredvid kretskortet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!