Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Visa hänsyn könsfråga?  (läst 1948 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Visa hänsyn könsfråga?
« skrivet: 26 mars 2013, 21:04:50 »
Det här med hänsyn eller att tänka några steg framåt är det könsstyrt?

Med risk att få på käften :).

Vem har inte varit med om Lattemorsor med barnvagnar som antingen går i bredd i ett trångt utrymme. Eller släpper sin Guldklimp med barnvagn mitt i gången i affären? Så att man får kryssa fram!
Eller som parkerar bilen så ingen annan kan passera?

Måhända fördomar ;). Anser att kvinnor har många posiva sidor.
Men har genom åren blivit varse att det skiljer på tänket planeringen mellan könen. Inte för att vi män alltid gör rätt.... Men oftast så  ::)..?

Är jag ensam om mina tankar eller finns det Andra med avikande åsikter?

Sen är jag av den bestämda åsikten att vi kör bil bättre... Å snabbare! a:gl
Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2013, 22:52:38 »
Inga svar/mothugg!
Kanske känsligt ämne?  ;)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2013, 06:19:42 »
Vi kommer nog från olika planeter.
Men samtidigt finns det ju stora individuella skillnader, det finns män som är som "kärringar", och kvinnor som är "manliga" i sätt sätt att tänka och vara.

Det jag funderar allt mer på är nog istället om den utveckling vi nu ser kommer att innebära att alla snart är bögar och flator.
Kan vi inte acceptera och leva med våra olikheter kanske det är bättre att vi bara tyr oss till vårt eget kön?
Vi kanske på sikt kan dela in länder/städer i manliga och kvinnliga områden istället för den som nu mer inkomstrelaterade segregeringen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2013, 07:43:29 »
Anser att kvinnor har många posiva sidor.

Fler än en, menar du?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2013, 08:51:27 »
Det här med hänsyn eller att tänka några steg framåt är det könsstyrt?

Med risk att få på käften :).

Vem har inte varit med om Lattemorsor med barnvagnar som antingen går i bredd i ett trångt utrymme. Eller släpper sin Guldklimp med barnvagn mitt i gången i affären? Så att man får kryssa fram!
Eller som parkerar bilen så ingen annan kan passera?

Måhända fördomar ;). Anser att kvinnor har många posiva sidor.
Men har genom åren blivit varse att det skiljer på tänket planeringen mellan könen. Inte för att vi män alltid gör rätt.... Men oftast så  ::)..?

Är jag ensam om mina tankar eller finns det Andra med avikande åsikter?

Sen är jag av den bestämda åsikten att vi kör bil bättre... Å snabbare! a:gl
Tyke  :D
Nyblivna mammor äger världen,( med en viss rätt), självklart vill de visa upp sitt verk, och precis som för en konstnär gäller det att synas. Står vagnen i vägen är det väl bara att flytta den, gissar att de blev mer försiktiga med sin guldklimp om någon drog iväg med kotten. ;) Men visst är det väl en härlig syn, barnvagnsrallyt, de glinen ska ta hand om oss när vi inte kan det själva längre.  ::)
När det gäller bilkörning ser jag inget fel i att köra försiktigt, önskar fler gjorde så.
Nä du tyke, i det tycker vi nog olika.
Rickard skriver att snart finns det bara flator och bögar. Jo det lutar nog åt det hållet, funderar på om det är början till slutet för mänskligheten. Kanske borde det få en topplacering i de 10 värsta cenarierna för vad som kan utplåna oss, tror inte ens det fanns med på listan.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2013, 15:11:06 »
Fler än en, menar du?
tummenupp


Själv hade jag blivit flata direkt om jag hade varit en tjej, tänk att få kyssa en väldoftande och välsvarvande tjej med rattar av högsta kvatité, istället för en orakad kille som är både lat och lite småfet... :-))

Hur hade ni själva gjort?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2013, 19:39:38 »
tummenupp


Själv hade jag blivit flata direkt om jag hade varit en tjej, tänk att få kyssa en väldoftande och välsvarvande tjej med rattar av högsta kvatité, istället för en orakad kille som är både lat och lite småfet... :-))
 

Hur hade ni själva gjort?


Underbar kommentar, höga poäng på den! :)
2-planshus med källare från 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mått vintern 2014-2015, el inkl. hushåll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av något högljudd men nu åtgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2013, 11:29:22 »
tummenupp


Själv hade jag blivit flata direkt om jag hade varit en tjej, tänk att få kyssa en väldoftande och välsvarvande tjej med rattar av högsta kvatité, istället för en orakad kille som är både lat och lite småfet... :-))

Hur hade ni själva gjort?



Hahahah... ja det där har man ju tänkt på en del av nån anledning.  ::)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Visa hänsyn könsfråga?
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2013, 14:18:40 »
 tummenupp
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!