Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckinställningar  (läst 2402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ragonline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tryckinställningar
« skrivet: 10 december 2007, 21:16:55 »
Hej!

En granne har haft problem med sin värmepump som varit felinställd. Han fick dit en som kollade på det hela och som upptäckte att trycket som visas på den analoga mätaren var alldeles för lågt (nära 0) när det borde vara mellan 1 - 1,1.
Efter detta så tog jag och kollade på min panna och såg att det låg på 0,5. För att åtgärda detta så vred jag på den blå "ratten" till vänster tills man hörde hur det kom in vatten och trycket höjdes. När det var nära 1,1 så vred jag ratten så långt till höger som det går.

Nu när jag gjort detta börjar man bli lite orolig. Jag ser att att trycket ar varierat lite de senaste timmarna från strax över 1,1 till strax under 1,1 och tillbaka igen. Vad gör jag om trycket blir för högt? Vilken "ratt" ska jag vrida på för att sänka trycket?

Och, är det 1 - 1,1 som det ska vara? Och är det trycket ut i golvslingorna som ställs in?

Hoppas någon kan svara trots mitt newbieintryck :)

mvh
Robertt

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Tryckinställningar
« Svar #1 skrivet: 10 december 2007, 21:23:05 »
trycket kan variera lite med framledningstempen, helt normalt !
vid för högt tryck löser säkerhetsventilen !

så du kan sova lungt !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ragonline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Tryckinställningar
« Svar #2 skrivet: 10 december 2007, 21:33:05 »
Tack för svaret!

Var skönt att höra :) Såg nu att trycket ökat till 1,15 (den röda nålen står ju på 1,2, är det då som säkerhetsventilen löser ut?)...

Och, ska den blå ratten vara helt stängd när man inte justerar trycket?


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tryckinställningar
« Svar #3 skrivet: 10 december 2007, 23:32:24 »
Gissar att den röda nålen är inställd på det tryck som är "normalt för din anläggning. Säkerhetsventilen löser sannorlikt ut för ett betydligt högre tryck . Kanske runt 3 till 5.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Tryckinställningar
« Svar #4 skrivet: 11 december 2007, 18:35:11 »
1,5 är väl en klassiker
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckinställningar
« Svar #5 skrivet: 12 december 2007, 10:22:14 »
Värdet utgår efter hur hög vattenpelare du har, 0,1 per meter lyft höjd. har du 5 meter från lägsta punkt till högsta punkt , det må vara radiator eller expantionskärl så skall värdet inte understiga 0,5. då hamnar vatten pelaren för lågt, det är ett minvärde, man bör/skall alltid ligga litet över så det finns en marginal att gå på i fall det av någon anledning det sker något i systemet, luft eller liknande


    //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!