Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump  (läst 7421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« skrivet: 13 november 2014, 22:29:20 »
Hej! Ny här men har läst vad jag funnit i ämnet.

Jag har just installerat en bergvärmepump. Allt är frid och fröjd förutom vibrationer som ligger på i hela huset som ett dovt muller. Det är inte katastrofhögt men ändå väldigt störande kvällar och nätter. Jag har pumpen i en separat byggnad med kulvert. Har fäst rören på flera ställen och känner inga vibrationer i dessa direkt. Saken är den att vibrationerna kvarstår fast jag stänger av maskinen helt. Har även provat att stänga av all ström i kåken och ändå muller.
Börjar bli smått knäpp här. Funderar på om det är trycket i rören som på något sätt skapar detta? Har höjt och sänkt trycket (0,5-1bar) luftat högsta radiatorerna.
Är ett hus från 1920, gamla radiatorer, nya termostater.
Hur kan jag felsöka? Vad kan jag göra? Kan jag begära att installatör fixar detta?

Edit: ser nu att jag postat i fel del. Typiskt. Mod får gärna flytta rätt om det är möjligt. Tack

Med vänlig hälsning, Jens
« Senast ändrad: 13 november 2014, 22:51:53 av Helmifar »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #1 skrivet: 14 november 2014, 08:23:28 »
En avstängd värmepump kan ju inte bullra, så troligen kommer oljuden från en extern cirkpump, alltså en cirkpump som sitter utanför själva värmepumpen.
Prova se om du kan hitta den och stäng av den.
Bilder på anläggningen och allt som hör till brukar vara en bra start om man vill ha hjälp med denna typ av frågor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #2 skrivet: 14 november 2014, 10:28:56 »
Ok!  :) har testat att vrida ner cirkulationspumpen bredvid vp. Ingen skillnad. Har även stängt av vp och brutit strömmen. Ljudet fortsätter. Rör sig vattnet ändÃ¥? Ljudet känns ändÃ¥ vattenburet. Bifogar lite bilder. Funderar pÃ¥ om det ändÃ¥ kan finnas luft i systemet eller i cirkpump (hittar ingen avluftning pÃ¥ den)?
Kan det uppstå ljud av trycket från expantionskärlet?

Huset är 100m2 och två våningar.

Tack

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #3 skrivet: 14 november 2014, 10:33:54 »
Dra ur stickproppen som matar cirkpumpen med ström, stäng sedan ventilen (vrid ett kvarts varv) som du ser just till höger om cirkumpen (på mässingskopplingen) det brukar vara ett mejselspår eller en insex som du skall manövrera.
Stänger du en ventil på stammen kan du garanterat utesluta flödesljud.
Du har grova rör, det har förmodligen varit ett självcirkulerande system någon gång, men med klenare rör brukar självcirkulationen mer eller mindre utebli så att det skulle vara buller från självcirkulation har jag väldigt svårt att tro, men som sagt, med stängd ventil skall det inte kunna cirkulera alls.
Missljud från exp-kärl har jag aldrig hört talas om, där står allt still om det är kopplat som det ska. (Nivån varierar bara lite beroende på tryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #4 skrivet: 14 november 2014, 10:55:49 »
Ok, stängde av pannan och ströp flödet pÃ¥ röret som du sa. Ljudet kvarstÃ¥r. SÃ¥ märkligt. Ljudet kom garanterat efter installation.  :o

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #5 skrivet: 14 november 2014, 10:58:31 »
Har du ett dovt "muller" kan det komma från ventilationen OCH även om "mullret" kom i samband med installationen så behöver det inte finnas nått samband.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #6 skrivet: 14 november 2014, 11:18:52 »
Har du ett dovt "muller" kan det komma från ventilationen OCH även om "mullret" kom i samband med installationen så behöver det inte finnas nått samband.

Ok. Ja. Det är det jag funderar över. Känns bra att jag fick tips av Rickard hur jag kunde strypa flödet så jag kunde utesluta det. Måste väl vara ventilationen. Annars elfel på elen in till huset? Eller något annat som går i gatan utanför som går hela vägen in (10m). Undrar hur jag kan försöka finna källan. Ska försöka lyssna vidare men det är svårt eftersom det känns så ospecifikt områdesmässigt...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #7 skrivet: 14 november 2014, 11:48:02 »
Prova bryta strömmen till hela huset?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #8 skrivet: 17 november 2014, 08:04:31 »
Prova bryta strömmen till hela huset?

Nu har jag fått tid att fortsätta leta. Har brutit strömmen och flödet till radiatorsystemet. Är nästan 100% säker på att ljudet ligger i avloppssystemet. Kan det på något sätt blivit förändringar i det? Kan det vara något slags undertryck i det som skapar muller/vibrationer?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #9 skrivet: 17 november 2014, 09:44:00 »
OM du har undertryck i avloppssystemet så kan det ligga någon backventil i toppen av avloppsstammen som vibrerar när den släpper in luft.
De brukar vara placerade på vinden...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #10 skrivet: 18 november 2014, 12:53:16 »
Hallå igen!
Nu är jag inne på att det är cirkulationspumpen som fortplantar vibrationerna. Tänkte om jag skulle lufta den. Men hittar ingen avluftnngsskruv. Sitter den under fronten? (Se bild ovan) eller hur funkar det. Har verkligen försökt googla men alla cirkulationspumpen verkar ha en skruv men en sådan ser jag inte.


Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #11 skrivet: 19 november 2014, 08:32:05 »
Hej,
Det går inte att avlufta den, förörvrigt så är den självavluftande.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #12 skrivet: 19 november 2014, 18:00:09 »
En avstängd pump är tyst. Självcirkulation  har inte energi nog att göra sÃ¥dana ljud.

Jag tror du har en stor vattenläcka pÃ¥ ingÃ¥ende vatten hos dig eller en granne. prova lyssna före vattenmätaren. Hör i sÃ¥fall med komunens VA  avd som fÃ¥r komma Ã¥ mäta var.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Helmifar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #13 skrivet: 26 november 2014, 22:20:24 »
Fortfarande problem. Känns som någon slags stomljud. Inga flexslagnar är installerade och vp står direkt på betong utan dämpande fötter.
Rubriken är nu missvisande då det trots allt verkar vara kopplat till pumpen.

Ett par frågor,
Vad kan man begära av installatörer?
Hur kör jag ivt greenline hq8 på endast tillskott? Någon som vet?

Tack :)

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Rörvibrationer ivt hq8 avstängd pump
« Svar #14 skrivet: 26 november 2014, 22:47:51 »
Som svenske kocken tidigare skrev  (dovt "muller" kan det komma frÃ¥n ventilationen).
Du har inte en pipa i skorstenen som nu är pluggad i f.d. pannrummet, som nu fungerar som en orgelpipa?
Det ser visserligen ut som om den nya v-pumpen står i ett gamalt pannrum och det var placerat i en sidobyggnad skrev du i första inlägget.
Ett liknande fenomen har behandlats tidigare på forumet för flera år sedan.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!