Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme med eller utan arbetstank till enkretssystem med radiatorer  (läst 8865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har precis köpt en villa som har vattenburet värmesystem med radiatorer. Värms upp med två elpannor för närvarande som jag vill byta ut mot en bergvärmepump. Jag har tidigare skrivit en post om de offeter jag fått (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71738.0) och har väl landat i att det blir en av IVT-offerterna, antingen Greenline HE C9 eller Premiumline HQ C8. Det som dock skiljer dessa offerter åt är att den som inkluderar Greenline-pumpen även offerterar en arbetstank om 100 liter. Det företaget säger att det behövs en arbetstank pga att huset har enkretssystem och smala rör samt "tunna" element så totala volymen är lite. Arbetstanken skulle även lösa problemet med knäppningar enligt företaget. Det andra företaget som offererar Premiumline-pumpen säger att arbetstank främst behövs för golvvärme som har låg volym och att mitt system har tillräcklig stor volym. Ord står mot ord helt enkelt.

Mesta informationen om huset finns i andra tråden. Men huset är uppdelat på två lägenheter, en per plan och har idagsläget varsin elpanna. Bergvärmepump ska ersätta dessa två. Lägenheten på bottenvåningen har två enkretsslingor (en för kök+vardagsrum samt en för hall+badrum+tvättstuga+tre sovrum) och lägenheten på ovanvåningen har tre enkretsslingor (en för hall+tvättstuga som ligger på bottenvåningen, en för vardagsrum samt en för kök och två sovrum).

Vad tror ni, behövs arbetstank i mitt hus? Behövs någon mer information hjälper jag till så gott jag kan!

EDIT: Bifogar bild med lite data som finns med på ritningen över värmesystemet.
« Senast ändrad: 09 april 2020, 16:54:12 av jgreen »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle tänka mig att en VP går direkt mot en större tank och värmen tas ut från den med shuntar för varje lägenhet för att få en bra funktion. Att styra värmen direkt från VP med enrörs kanske inte är effektivt i tanke på olika behov i LGH. det måste ändå till extra C-pump då det är tveksamt att C-pumpen  i VP inte kan ge det flöde som behövs för allt Med separata shuntar kan värmen från BV tillgodoses för 1 tr på ett bättre sätt

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
tunna rör, tunna element och enkretssystem är värsta skiten enligt mig, om du ska köra värmepump. För att en VP ska bli ekonomisk, ska du helst ha 2 rörssystem och stora element. Hög framledning är det sämsta för en värmepump.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
HQ har annan gas bland annat och jobbar bättre än HE mot högre temperaturer. Borde funka bättre mot ett ettrörsystem. Men arbetstank är alltid trevligt för värmepumpen som får gå lite längre perioder, oavsett vilken värmespridare man använder. Och värmen blir jämnare med extern cirkulation från tanken. Jag röstar på arbetstank, oavsett vilken du väljer :)
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag tror det är så att HQ med R410A klarar max 62° med enbart kompressorn, och HE med R407c klarar 65°.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Enligt bilden är det 80/60 system. Det är ett system som inte är lämpligt för en värmepump. Frågan är ner till vilken utetemperatur pumpen klarar att värma huset innan värmepumpen måste gå som elpanna. 

För on/off-pumpar rekommenderas minst 20 liter vattenvolym per kW värmepumpeffekt. Det lär inte gå att nå utan en extra tank.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Överväg två luftvärmepumpar om du inte kan verifiera att systemet klarar sig med max 60 grader fram på årets kallaste dag, det skulle i vart fall jag rekommendera.
Den där typen av högtempsystem är inte någon hälsosam miljö för en värmepump.
Höga temperaturer = höga tryck och Låg SCOP, även livslängden kan bli lidande om värmepumpen får gå många timmar på höga tryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Jag tror det är så att HQ med R410A klarar max 62° med enbart kompressorn, och HE med R407c klarar 65°.

Ja jag hade blandat ihop ser jag. Är dock rätt tveksam till att köra en HE eller HQ nån längre tid på 65/62 grader utgående temp innan elpatron. En förutsättning är att man kommer ner i framledningstemp till kring 50 grader vid - 20 ute. Brukar fungera rätt bra med ettrörsystem om man får upp flödet lite, speciellt om det är flera slingor och möjlighet att justera dom sins emellan.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det blir heller inte roligt att dra upp flödet så det kan börja brusa i rör, ventiler och radiatorer. Jag skulle bo i huset minst ett år först innan byte av pannor och följa temperaturerna ute, inne och framledningstemperaturen etc och dokumentera det. Även prova att öka nuvarande cirkulationspumpar och höra om det blir brus i systemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

B

  • Gäst
80-60 system
Här togs ingen hänsyn till 3 g egen uppvärmning
Vi klarar oss med en Max framledning på 65g
Oftast vid DUT
Sen har vi något som kallas ”tröghet ” i skalet

Dom enstaka timmar per år då vi måste toppa tempen
Från vp med lite EP gör ingenting.
Håller vi oss inom lyften mellan förångning och kondensering som kompressor tillverkarna har godkänt
Så blir det inga drift problem.

Visst det blir lite sämre scop  men kör vi det i beräkningsprogramm som gjorts tidigare
Kan i alla fall inte jag motivera ett rör och radiator byte
I ett hus med Ett rörs system

Don Pablo
Ett 2 rörs system 80-60 har samma flöde
Och avkylning som ett enrörssytem har
Vid samma effekt behov .
Så det är på pricken samma förhållanden .

Vill TS ha en hög effekttäckning till sitt hus
Är rekommendationen en arbetstanks lösning
Det blir 👍
Mvh
B

B

  • Gäst
Skulle tänka mig att en VP går direkt mot en större tank och värmen tas ut från den med shuntar för varje lägenhet för att få en bra funktion. Att styra värmen direkt från VP med enrörs kanske inte är effektivt i tanke på olika behov i LGH. det måste ändå till extra C-pump då det är tveksamt att C-pumpen  i VP inte kan ge det flöde som behövs för allt Med separata shuntar kan värmen från BV tillgodoses för 1 tr på ett bättre sätt

Båda lgh har samma beräkningstemperatur
80-60
Det behövs inga Shuntar
Mvh
B

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla kommentarer, idéer och tips. Blir konfunderad när en del skriver att det kommer fungera med bergvärme och andra inte. Jag har ändå haft fyra företag på hembesök och som givit mig offerter på lösningar, ingen har sagt att det inte skulle fungera. Om det nu är så att det ev. inte skulle fungera, hur vågar dessa företag "chansa"? Alla företagen har räknat på 55 graders framledning vid DUT vilket jag också kan tycka vara lågt. Bor på västkusten söder om Göteborg och här är DUT ca -10 grader enligt offerterna.

Det blir heller inte roligt att dra upp flödet så det kan börja brusa i rör, ventiler och radiatorer. Jag skulle bo i huset minst ett år först innan byte av pannor och följa temperaturerna ute, inne och framledningstemperaturen etc och dokumentera det. Även prova att öka nuvarande cirkulationspumpar och höra om det blir brus i systemet.
Ser din poäng här. Dock har jag en del beroenden som att slå ihop de två vattenmätarna för att minska VA-kostnaderna samt att vi behöver isolera marken i krypgrunden, vilket hade varit fint att göra efter att bergvärmen är installerad för att slippa ev. skador på marktäckningen.

Jag tog mig en titt på konfigurationen av elpannorna och hur dess värmekurvor är konfigurerade. Kollade sedan i manualerna på dessa värmekurvorna för att hitta den teoretiska framledningstemperaturen vid DUT.

Lägenheten på bottenplan:
Nibe EVC 240 från 2008
Framledning ca 59 grader vid DUT.
Värt att notera är att enligt manual ska den värmekurva som är konfigurerad väljas för västkusten om man har lågtempererat värmesystem (framledning 55 grader den kallaste dagen). Vid högtempererat värmesystem (framledning 70 grader kallaste dagen) ska kurvan ställas upp 3 steg, vilket inte gjorts.

Lägenheten på andravåning:
CTC-panna från 1983
Framledning ca 63 grader vid DUT.

Är detta en bra verifiering eller kan framledningen vara annorlunda i verkligheten vid DUT än vad värmekurvegrafen i manualerna anger? Skulle dessa värden stämma känns det som en bergvärmepump borde kunna lösa uppvärmningen?

När det gäller arbetstank upplever jag att majoriteten av er rekommenderar att installera det pga enrörsystem. Företaget som offerterat en arbetstank har valt en på 100 liter och säger att detta räcker när jag ifrågasätter storleken. När jag läst olika trådar här på forumet har jag sett att en del skriver att man bör ha 20-25 liter volym per kW i värmepumpen. IVT Greenline HE C9 på 8,8 kW-pump blir det i så fall drygt 200 liter. Är detta något som tillverkarna specificerar eller är det erfarenhet från er som installerar värmepumpar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det kommer att fungera bra med alla värmepumpar som du offererats, men de kanske stänger av kompressorn och låter elpatronerna arbeta...
Klarar du dig med 63 grader som mest, vilket nog är troligt enligt vad "B" beskriver så kanske det inte ens behöver bli så att kompressorn  stängs av alls så länge du väljer en värmepump med 65 grader som max framledningstemperatur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
När det behövs 63 graders framledningstemperatur är värmebehovet så stort att pumpen måste ta hjälp av elpatronen som då höjer framledningstemperaturen ett antal grader. Pumpen arbetar då med ett antal grader lägre temperatur på utgående värmebärare, sen tar elpatronen och höjer ytterligare. Det brukar finnas en högsta tillåtna returtemperatur. Det kan vara värt att kolla vad den är men den bör inte ställa till några problem.   

Rekommendationen om 20 L vattenvolym per kW står angiven i manualen till min pump. Anledningen är att få ett rimligt antal starter per dygn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
80-60 system


Don Pablo
Ett 2 rörs system 80-60 har samma flöde
Och avkylning som ett enrörssytem har
Vid samma effekt behov .
Så det är på pricken samma förhållanden .

Vill TS ha en hög effekttäckning till sitt hus
Är rekommendationen en arbetstanks lösning
Det blir 👍
Mvh
B

Skrev jag att systemen var lika? Det sämsta man kan ha är enrörssystem, tunna rör och tunna element.
Enrörssystem är förövrigt en idiots påfund, och används ännu idag av ekonomiska skäl vid husbyggen. Det många installatörer "glömmer" tala om, är att en vp i ett oljeeldningssystem, kpmmer gå mycket på el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!