Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av värmepumpen sommartid?  (läst 16521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #30 skrivet: 06 april 2018, 13:22:12 »
Svensk solenergi har nog missat att vp stänger av sig själv när den är klar med vv och behöver den inte göra vv kommer den inte starta.

Nja, vad jag har förstått så finns ju ofta Standby försluster kvar.

För att stänga av värmepumpen "på riktigt" måste man kanske koppla av den från strömförsörjningen. I så fall måste solfångararean vara så stor att solfångarna verkligen lyckas med att producera färdigt varmvatten (och kanske även värme) under den tiden värmepumpen är avstängd t.ex. juni - augusti.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #31 skrivet: 06 april 2018, 13:29:11 »
runt 10 kWh/dag är väl rätt normal förbrukning för att berda tappvarmvatten med en elberedare.
En luft/vattenvärmepump har säkert COP 5 på sommaren, så runt 2 kWh/dag på värmepumpen stämmer då bra.
Det skall vara rätt fint väder för att en solfångare skall ladda in 10 kWh/dag för varmvatten, men storleken har förstås betydelse därvidlag.

Ja.

Solfångarna ska dessutom leverera så jämn energi som möjligt under den tiden de ska värma varmvattnet. Här ställs det höga krav på hur solfångarsystemet ska vara utformat för att det lyckas i praktiken.

Det kan bli problem med kalkutfall i VVB om varmvattentemperaturen blir för hög vad jag vet.

I länder där man betalar höga bidrag för att folk installerar solvärme finns det ofta problem med stark överdimensionerad solfångararea och kokning under sommaren (Tyskland t.ex.). Solfångarna producerar då mer värme än vad som behövs.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #32 skrivet: 06 april 2018, 13:45:08 »
Kokning i sig är inget problem för man låter det bli ånga i solfångarna och stoppar cirkulationen. Det förutsätter naturligtvis att man har ett expansionskärl som är så stort att det kan hantera den ökade volymen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #33 skrivet: 06 april 2018, 13:48:12 »
Kokning i sig är inget problem för man låter det bli ånga i solfångarna och stoppar cirkulationen. Det förutsätter naturligtvis att man har ett expansionskärl som är så stort att det kan hantera den ökade volymen.

Ja, precis.

Tror i Tyskland gick diskussionen längre. Där pratade man bland annat om att "kyla" tanken nattetid genom att sätta  solfÃ¥ngaranläggningen i gÃ¥ng nattetid där (plana) solfÃ¥ngare är nedkylda.

Sen diskuterades det "solskydd" för solfångare.
Låter lite roligt om man funderar vilken funktion solfångare egentligen har ....
« Senast ändrad: 06 april 2018, 13:54:53 av Ewald »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #34 skrivet: 06 april 2018, 22:34:20 »
Jag låter min värmepump stå på under sommaren, ibland går den för varmvatten. Den hanterar shuntstyrning även för solvärmen i princip är all elförbrukning sommartid hushållsel, cirkpumpar till solvärmen och värme till mitt lilla växthus. Som Rickard skriver ett ickeproblem.
 Jag har 2 olika skydd mot kokning 
a) Partiel förångning i båda mina solgrupper: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522695/FULLTEXT01.pdf.
b) Återkylning nattetid -vilket gör att kokning bara sker när det är strömavbrott.
 Jag skulle vilja värma en damm med solenvärmens överskott genom tex lägga slingor under damduken- är inte säker pÃ¥ att värmevx fungerar mot damvatten som inte är sÃ¥ rent som poolvatten


180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #35 skrivet: 08 april 2018, 08:09:05 »
På gården har jag vacuumrör som installerades för 20 år sen (funkar klanderfritt) dessa täcker hela behovet maj-sep. Till samma tank är bv-pump sedan installerad 5år senare. Denna matar på resterande period.(fast kondensering) Tanken har vv-slinga,shuntautomatik.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #36 skrivet: 08 april 2018, 09:31:47 »
Japp, är solfÃ¥ngaranläggningen dimensionerad rätt kan man täcka hela värmebehovet under maj-sept  tummenupp

@ snok

Stänger du av värmepumpen maj-sept helt? Eller har du Standby-förluster? Står t.ex. cirkulationspumparna stilla under sommarperioden?
« Senast ändrad: 08 april 2018, 09:34:52 av Ewald »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #37 skrivet: 08 april 2018, 11:17:34 »
Nja, vad jag har förstått så finns ju ofta Standby försluster kvar.

För att stänga av värmepumpen "på riktigt" måste man kanske koppla av den från strömförsörjningen. I så fall måste solfångararean vara så stor att solfångarna verkligen lyckas med att producera färdigt varmvatten (och kanske även värme) under den tiden värmepumpen är avstängd t.ex. juni - augusti.

Stand-by förlusterna är ju i storleksordningen 10W till styrsystemet, dvs 7kWh per månad. Den kostnaden tar jag gärna för att få cirkpumparna motionerade regelbundet och varmvattnet billigt värmt om det är kallt och mulet ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #38 skrivet: 08 april 2018, 14:43:59 »
På gården har jag vacuumrör som installerades för 20 år sen (funkar klanderfritt) dessa täcker hela behovet maj-sep. Till samma tank är bv-pump sedan installerad 5år senare. Denna matar på resterande period.(fast kondensering) Tanken har vv-slinga,shuntautomatik.

Kanske redan skrivit det någon gång, men du förlorar troligen mer energi på grund av låg COP på värmepumpen när den går med fast kondensering än du spara in tack vare solfångarna.
Jag skulle tro att det kan röra sig om ca 30% högre energiförbrukning  med fast kond jämför med flytande.
Om en värmepump med flytande kondensering förbrukar 6000 kWh så drar en med fast kanske ca 7800 kWh.
1800 kWh är kanske lite mindre än vad du på solfångarna, men ändå.
Bäst hade varit om du bara värmde tanken med värmepumpen när det behövs för varmvatten, och att den sedan fick arbeta flytande med värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #39 skrivet: 08 april 2018, 15:06:06 »
Vi stängde av värmen i huset förra sommaren i början på juni och satte på den i mitten på september.
Pumpen gjorde varmvatten under den tiden.
Om det går åt 2kwh/dygn sp blir det ca 210kwh.
Och för oss lika mycket i pengar.
Så lägger vi till standby förlusterna på ca 7kwh/mån
så blir det avrundat 25kwh.

Tillsammans blir det 235kwh och lika mycket i pengar att tjäna på att stänga av pumpen dom få månader huset inte behöver värme.
En solfångaranläggning går aldrig att räkna hem under överskådlig tid.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #40 skrivet: 08 april 2018, 16:47:45 »
Japp, den är helt ifrånslagen. Den enda cirkpump som går är den till radiatorer (inte styrd av VP).

Japp, är solfÃ¥ngaranläggningen dimensionerad rätt kan man täcka hela värmebehovet under maj-sept 
@ snok

Stänger du av värmepumpen maj-sept helt? Eller har du Standby-förluster? Står t.ex. cirkulationspumparna stilla under sommarperioden?


@Rickard Givetvis hade det varit bättre att ha en växelventil för detta upptill för att kunna köra flytande. Dock har jag inte själv konstruerat systemet. Dessutom hade det varit än bättre med en regleras pump än denna som är en on/off typ om man önskar köra flytande. Eller ytterligare tank för volym..
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #41 skrivet: 08 april 2018, 17:35:41 »

En solfångaranläggning går aldrig att räkna hem under överskådlig tid.

Nä men när jag byggde min anläggning 2002 sÃ¥ ökade elpriset ( kwh priset + moms andra skatter och nätavtal) starkt ifrÃ¥n lÃ¥ga nivÃ¥er  och det gick pÃ¥ nÃ¥got Ã¥r . Jag gjorde som mÃ¥nga andra och la ut linjalen pÃ¥ kurvan och kom fram till att det skulle vara grymt lönsamt inom nÃ¥gra Ã¥r om utvecklingen fortsatte med 8 Ã¥rs avskrivning .
Sen blev det som det blev med  i princip stagnerande priser.... fast pÃ¥ en högre nivÃ¥ ifrÃ¥n 2010..och Solel fanns inte
« Senast ändrad: 08 april 2018, 18:19:07 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #42 skrivet: 08 april 2018, 20:45:19 »
Vi stängde av värmen i huset förra sommaren i början på juni och satte på den i mitten på september.
Pumpen gjorde varmvatten under den tiden.
Om det går åt 2kwh/dygn sp blir det ca 210kwh.
Och för oss lika mycket i pengar.
Så lägger vi till standby förlusterna på ca 7kwh/mån
så blir det avrundat 25kwh.

Tillsammans blir det 235kwh och lika mycket i pengar att tjäna på att stänga av pumpen dom få månader huset inte behöver värme.
En solfångaranläggning går aldrig att räkna hem under överskådlig tid.

Frånluftsvärmepump här, med 2st solfläktar(tot. 3m2) luftsolfångare som är kopplade till Nibe F750:n
Är endast en fläkt som kan paja, annars är de helt underhållsfria. Räknar med en livslängd på minst 20 år och de ger ca 750 - 1500 kWh/år. Investering 8000kr totalt, så visst finns det solskensexempel (pun intended).

Dock finns det bättre saker att lägga pengarna på :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!